جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

آغاز به‌کار مجلس افغانستان؛ از تاکید بر برگزاری انتخابات شفاف تا هشدار جدی به طالبان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

سال جدید کاری مجلس نمایندگان افغانستان صبح امروز( 16 حوت)، با حضور رییس جمهور و برخی دیگر از مقامات بلندپایه این کشور افتتاح شد.

رییس جمهور اشرف غنی در سخنان خود بر هماهنگی و همکاری میان سه قوه تاکید کرد و گفت که امیدوار است سال کاری جدید، سالی پربار برای مجلس در زمینه قانون گذاری و نظارت باشد.

او به اهمیت ارتباط و هماهنگی میان این سه قوه اشاره کرد و گفت که به همین منظور در سال های گذشته همواره با نمایندگان مجلس مشوره و گفتگو داشته تا زمینه همکاری های بیشتر میان حکومت و مجلس برای غلبه بر چالش ها فراهم شود.

برگزاری انتخابات، صلح و جنگ با طالبان، نا امنی و چالش های پیش رو از مهم ترین سخنان آقای غنی در مراسم افتتاحیه مجلس بود.

رییس جمهور غنی حین ورود به پارلمان افغانستان

انتخابات

رییس جمهور اشرف غنی در ادامه صحبت هایش از اراده حکومت وحدت ملی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی خبر داد و گفت که به هیچ کسی اجازه دخالت در انتخابات را نخواهد داد.

او با تاکید بر این که برای داشتن انتخاباتی شفاف و سالم باید از دخالت مسوولین دولتی در این روند جلوگیری شود، افزود ” نه خودم اراده دخالت در این روند ملی را دارم و نه به کس دیگری اجازه دخالت می دهم.”

محمد اشرف غنی گفت که دخالت در امور انتخابات از سوی رهبران حکومت وحدت ملی ” به هیچ وجه تحمل نخواهد شد” و با متخلفین با قاطعیت برخورد می شود.

محمد اشرف غنی از برگزاری “بدون تاخیر” انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و گفت اراده حکومت بر این است که اجازه ندهد انتخابات ریاست جمهوری مانند انتخابات مجلس با تاخیر مواجه شود.

Ghani in Parliament
محمد اشرف غنی گفت که دخالت در امور انتخابات از سوی رهبر حکومت وحدت ملی ” به هیچ وجه تحمل نخواهد شد” / عکس: ارگ

هشدار به طالبان

رییس جمهور افغانستان به فعالیت گروه های تروریستی در کشور اشاره کرد و گفت  با آن عده از طالبانی که صلح نمی خواهند، برخورد سخت و قاطعی می شود.

محمد اشرف غنی می گوید، در مدتی که از عمر حکومت وحدت ملی می گذرد تعریف دوست و دشمن واضح شده و سردرگمی هایی که در گذشته در این مورد وجود داشت حالا برطرف گردیده است.

رییس جمهور افغانستان به طالبان هشدار داد که اگر دست از جنگ برندارند مانند دیگر تروریستان دشمن ملت هستند و نیروهای امنیتی این کشور با آنها برخورد سختی خواهند داشت.

با این حال آقای اشرف غنی باز هم بر اراده حکومت این کشور برای صلح اشاره کرد و گفت در کنار برخورد قاطع، از طالبانی که اراده صلح با حکومت این کشور را دارند، استقبال خواهد کرد.

رییس جمهور غنی: در مدتی که از عمر حکومت وحدت ملی می گذرد تعریف دوست و دشمن واضح شده

رییس جمهور افغانستان باز هم بر وجود 20 گروه تروریستی در این کشور اشاره کرد و گفت که زمینه فعالیت این گروه ها و هم چنین تداوم جنگ و ناامنی در این کشور را طالبان فراهم کرده اند.

او با اشاره به خروج بخش بزرگی از نیروهای خارجی از این کشور گفت که پیش از این بهانه طالبان، وجود نیروهای خارجی و جنگ در برابر آنها بود اما با خروج آنها نیز، این گروه از تصمیم شان دست برنداشتند و بر دامنه ی جنگ و ناامنی در کشور افزودند.

رییس جمهور غنی اما گفت که حکومت، مردم و بخصوص نیروهای امنیتی این کشور نیز در مقابل این چالش ها ” اراده پیروزی” دارند. او افزود ” پیام ما واضح است، ما اراده پیروزی در جنگ داریم و در این راه به هیچ مزدوری اجازه نمی دهیم که با اشاره باداران شان ، آینده این ملت را نابود سازند.”

سالی پر چالش

رییس جمهور افغانستان سال آینده را سالی پر چالش برای این کشور دانست. او گفت که دشمنان افغانستان می خواهند در سال آینده نیز با افزایش حملات شان، ناامنی را افزایش دهند.

Special Forces Elite ANSF
رییس جمهور غنی: حکومت به دنبال تقویت و تجهیز بیشتر نیروهای امنیتی است

با این حال او اطمینان داد که تا پایان سال آینده، سطح این چالش ها به صورت قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت چرا که به گفته آقای غنی نیروهای امنیتی افغانستان آمادگی مقابله با این گروه ها را دارند و حکومت این کشور نیز به دنبال تقویت و تجهیز بیشتر نیروهای امنیتی افغانستان است.

رییس جمهور غنی گفت که افغانستان نسبت به گذشته در همه زمینه ها و بخصوص توانایی دفاعی، در شرایط بهتری نسبت به سال های قبل قرار دارد و این نیروها توانستند با وجود خروج نیروهای خارجی، تلاش ها و برنامه های دشمنان را ناکام سازند.

پایان سرپرستی

عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان نیز در سخنانش ابراز امیدواری کرد که سال کاری جدید مجلس، سال غلبه بر چالش های یاد شده و سال همکاری میان نهادهای مختلف و بخصوص مجلس و حکومت باشد.

رییس مجلس این کشور با اشاره به وزارت هایی که از سوی سرپرستان اداره می شوند گفت که رسیدن به این هدف و عبور از مشکلات با مدیرانی که سرپرست هستند ممکن نیست. او خواهان مدیریت وزارت هایی شد که از سوی سرپرستان اداره می شوند.

پایان سرپرستی شماری از وزارت‌خانه‌ها نیز یکی از مواردی بود که در مراسم امروز این مجلس توسط آقای ابراهیمی مطرح شد

آقای ابراهیمی هم چنین برگزاری انتخابات مجلس و شورای ولسوالی ها را از جمله کارهایی دانست که تاکنون انجام نشده و باید هر چه زودتر عملی گردد.

او از حکومت افغانستان خواست که نسبت به برگزاری انتخاباتی شفاف و سالم اقدام کند چرا که تاخیر بیشتر، اعتماد مردم را نسبت به حکومت خدشه دار خواهد ساخت.

آزمونی بزرگ

بخش دیگر سخنان رییس مجلس افغانستان اشاره به مشکلات امنیتی در این کشور بود. عبدالرووف ابراهیمی گفت که امنیت این کشور، بیشتر از قبل شکننده است و چالش های امنیتی جدی تری نیز در پیش روست.

رییس مجلس افغانستان سال آینده را ” آزمونی بزرگ” برای نیروهای امنیتی دانست و بر لزوم تقویت و تجهیز بیشتر این نیروها برای مقابله با گروه های تروریستی تاکید کرد.

ابراهیمی گفت که “دشمن افغانستان در بهار پیش رو سعی دارد با تمام نیرو و با انجام حملات تروریستی، نیروهای امنیتی را تحت فشار قرار دهد، به همین منظور نیاز است تا آمادگی کامل داشته باشیم تا غافل گیر نشویم.”

عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان افغانستان
عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان افغانستان / عکس: وایتیمگ

او در ادامه، به تهدیدهای تروریستی علیه نمایندگان مجلس اشاره کرد و خواستار اقدامات جدی تری برای تامین امنیت نمایندگان مجلس شد.

آقای ابراهیمی با اشاره به زخمی شدن معلم میر ولی نماینده هلمند که دو روز قبل در شهر قندهار هدف تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفت، گفت که این حمله هشدار دیگری از تهدیدات دشمن علیه نمایندگان مجلس است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان