روابط زناشویی؛ 14 مورد برای زندگی عاشقانه و پایدار

برای بسیاری‌ها در افغانستان ازدواج می‌تواند با جبر و اکراه به‌همراه شود. این موضوع پایه‌های زندگی یک خانواده نوتشکیل دو نفره را لرزان می‌سازد.

شاید شما با اصطلاح” ازدواج در افغانستان کمر‌شکن است یا ازدواج در افغانستان به معنای گذشتن پسر از روی تیغ است” مواجه شده باشید. ریشه این سخنان به عدم ثبات ارتباط زندگی مشترک برمی گردد که ازدواج در افغانستان کمرشکن شود.

خریداری‌های قبل از ازدواج، مصارف هنگفت در آستانه عیدها و نوروز ودیگر بارهای سنگین ازدواج که بر گردن پسر گذاشته می شود همه می تواند این ایده را به وجود آورد که ازدواج امری سخت و سنگین است.

با گفت‌وگوی که با تعدادی از زنان داشتم دریافتم که در بسیاری موارد، زنان افغان معتقدند که سخت‌گرفتن در ازدواج و مصارف مالی هنگفت برای مراسم ها بر ثبات زندگی زوج و ارزش عروس می افزاید. حتا یکی از آنان به من سرگذشتی را به این ترتیب قصه می کند ” سال‌ها قبل در روز عروسی، زمانی که عروس راهی خانه‌ی شوهرش بود سیلاب شد و از قضا عروس که سوار مرکب بود را سیلاب چند قدم با خود برد و خسر-” پدر داماد” – از مردم برای نجات مرکبش کمک می‌خواست که خرم را نبرد، عروس را برد فرقی نمی‌کند. مردم علت را از مرد پرسید و مرد گفت: عروس را مجانی پیدا کرده بودم.”

wedding
زنان افغان معتقدند که سخت‌گرفتن در ازدواج و مصارف مالی هنگفت برای مراسم ها بر ثبات زندگی زوج و ارزش عروس می افزاید / عکس: ویستا

این شاید باور برخی ها باشد. با این حال رابطه زناشویی جدا از مصارف بر مسائل دیگر می تواند استوار و ثابت باشد که بسیاری‌ها آن‌را نمی‌دانند و یا هم جدی نمی گیرند.

هر لحظه عاشق او شوید

آیا شما هنوز هم کارهایی را انجام می دهید که در اولین قرارهای ملاقات انجام می‌دادید؟ سعی کنید زمانی را به فرار از زندگی روزمره اختصاص دهید. حداقل سالی یکبار به تعطیلات بروید. با این کار شما دوباره می‌توانید طراوت و شادابی گذشته را پیدا کنید.

بهترین راه برای ابراز عشق این است که کارهای عاشقانه انجام دهید. این رفتار ما هستند که احساسات مان را تثبیت می‌کنند. همواره به عشق خود نسبت به همسرتان متعهد باشید. حتا زمانی که احساس می‌کنید او را دوست ندارید، بر روی بخشش و تواضع خود کار کنید و بر روی یکدیگر حساب کنید.

 کارهای 2 نفره دوران نامزدی را تکرار کنید

برای زنده نگهداشتن عشق و محبت تان سعی کنید، شرایط را به همان حال و هوای اوایل ازدواج برگردانید و اوقات بیشتری 2 نفره را با هم بگذرانید.

Muslim people ingagments - wedding
برای زنده نگهداشتن عشق و محبت تان سعی کنید، شرایط را به همان حال و هوای اوایل ازدواج برگردانید / عکس: فوراسکورز

روانپزشکان معتقد اند که زوج ها باید وقت کافی برای هم داشته باشد حتا اگر فرزندی در زندگی آن ها پا بگذارد. زیرا صمیمیت و ارتباط سالم زن و شوهر روی سلامت اخلاقی کودکان نیز تاثیر می‌گذارد.

در فرهنگ ما بعد از آمدن بچه، انگار زن و شوهر از حالت همسری درمی آیند و فقط مادر و پدر محسوب می شوند، درحالی که این یک اشتباه است.

ابراز احساسات

هر دختر و پسری هدف‌اش از ازدواج بدست آوردن منبع عاطفی قوی می‌‌باشد. بنا بر این زوج ها هرگز نباید از ابراز احساسات و علاقه نسبت به‌هم دیگر غافل شوند.

ابراز احساسات برای مقابله با مشکلات در زندگی مشترک بهترین اسلحه است و زوج جوان باید از نظر روحی، روانی و جسمی شریک زندگی‌اش را حمایت نماید.

Muslim people ingagments - wedding 2
ابراز احساسات برای مقابله با مشکلات در زندگی مشترک بهترین اسلحه است. همواره به زوج تان ابراز علاقه کنید، همیشه / عکس: اسکن فری

زندگی مشترک راه رسیدن به هدف نیست

زندگی مشترک هدف است، نه مسیر برای رسیدن به چیزی که هر یک از زوج ها بخواهد به آن برسد.

روانشناسان معتقدند که یکی از عوامل که زندگی مشترک را تبدیل به زندان و دوزخ می‌کند، این است که یکی از زوج ها فکر کند با ازدواج می تواند به زندگی متعالی برسد.

گذشته ها گذشته

قبل از شروع زندگی مشترک هر چه گذشته‌ی داشته‌اید، مرده است و دفن کنید. یکی از روان شناسان می گوید که “در زندگی مشترک مقایسه کردن را رها کرده و گذشته ها را همانند یک جسد فکر کنید که هر چه زود تر دفن شود. در غیر آن زندگی امروز و عشق و علاقه‌ی تان را از بین می‌برد.”

شاید افسرده شده باشید

علت سردی در رابطه بروز بیماری‌های روانی مثل افسردگی است. از آنجایی که بعد از ازدواج ممکن است مشکلات بیشترشود، احتمال این بیماری ها در افراد افزایش می یابد.

در این حالت روانپزشکان توصیه می‌کنند که هر یک از زوج ها که در حالت عادی است از رابطه و همسفر شان به صورت جدی مراقبت کرده، شور و حال اوایل زندگی شان را زنده کنند.

باهم صحبت کنید

هر روز حداقل ۱۰ دقیقه در مورد مسایلی غیر از کار، خانواده، وظایف به جای استفاده از فضای مجازی از رابطه تان صحبت کنید. برخی افراد فکر می‌کنند همیشه در حال برقراری ارتباط با همسرشان هستند. در حالی که در واقع در حال انجام کارهای روزمره اند.

ایجاد ارتباط واقعی یعنی این که شما در رابطه با موضوعات خصوصی، اهداف و رویاهای تان با همسرتان صحبت کنید. به عنوان نمونه موضوعاتی مانند این‌که آیا شده برای چیزی حسرت بخوری؟ وقتی کودک بودی مادر را بیشتر دوست داشتی یا پدر را؟ هرچه سوال‌های شما خصوصی تر باشد درجه صمیمیت شما بالاتر می‌رود.

Talking couples - wedding - engagment
هر روز حداقل ۱۰ دقیقه در مورد مسایلی غیر از کار، خانواده، وظایف از رابطه تان صحبت کنید / عکس: انسپایریشن

انتقاد و تهدید

در زندگی مشترک انتقاد و تهدید را کنار بگذارید. روان پزشکان می‌گویند که در زندگی مشترک “من وجود ندارد.” بنابرآن زوج جوان نباید یک در بسیاری از موارد از دیگر انتقاد کنند و یا هم به تهدید روی آورند.

قبل از شروع انتقاد از همسرتان، کمی صبر کنید و خود را به جای او بگذارید. تاثیر موضوع را که می‌خواهید به او بگویید، در خودتان ارزیابی کنید. چه حالی به خودتان دست می‌دهد وقتی‌که از این شیوه استفاده می‌کنید. جواب بهتری از همسرتان دریافت کنید و یا وقتی می خواهید مشکلی را بازگو کنید نه به عنوان یک طرف و حق به جانب بل که خود را به جای فرد سومی فرض کنید.

اعتماد کامل

اعتماد عامل استحکام یک رابطه صمیمی است. بدون اعتماد صحبت از عشق، دوستی و هرگونه همکاری یا تعامل بلندمدت در یک رابطه دوطرفه یا ازدواج غیرقابل تصور است. معمولن اعتماد زمینه ساز بروز و حضور عدالت و احساس برابری در رابطه است و فقدان آن موجب زوال احساس نزدیکی و رشد بی اعتمادی می‌شود که مانند موریانه رابطه را از درون تخریب می کند.

Old Love 2
فقدان تعهد، رابطه را از محتوای واقعی خود تهی می‌کند و مانع از بروز احساس مسوولیت در یک رابطه مشترک می‌شود. به زوج تان وافادار و پایبند بمانید. / عکس: اولدلاو

احساس تعهد

احساس تعهد، وفاداری و پایبندی به طرف مقابل است. زوج‌هایی متعهد می‌شوند که رابطه خود را تداوم بخشند. وقت وکوشش وانرژی لازم برای تحقق این تداوم را تامین کنند و به اصل این رابطه وفادار باشند.

فقدان تعهد، رابطه را از محتوای واقعی خود تهی می‌کند و مانع از بروز احساس مسوولیت در یک رابطه مشترک می‌شود که نه تنها برای سلامت رابطه ضروری است، بل که عاملی است که براساس آن می‌توان شخصیت هریک از طرفین را ارزیابی کرد.

باید توجه داشت هنگامی که وارد قلمرو روابط نزدیک و صمیمانه از قبیل رابطه میان زن و مرد می‌شویم کیفیت بر کمیت ارجحیت دارد. لذا وجود صمیمیت در یک رابطه نزدیک و ارضای نیاز به احساس تعلق، انگیزه برای برقراری روابط دیگر را کاهش می‌دهد و دوام رابطه موجود را بیشتر می‌کند.

او را تقویت کنید

افراد همیشه نیازمند تحسین ومحبت هستند. با ارزش گزاری به تصویری که از خود دارند، اعتماد به‌نفس او را تقویت کنید. این باعث می‌شود رازهای دلش را با شما بگوید. مستقیم یا غیرمستقیم چیزهایی که در او دوست دارید را به زبان بیاورید. اگر روزی یک بار به او بگویید که دوستش دارید احساس فوق‌العاده به او خواهید داد.

ingagments - wedding
همسرتان را همیشه به خاطر تلاش‌هایش تشویق کنید و بگویید که به او ایمان دارید / عکس: نذیره عبدال

او را همیشه به خاطر تلاش‌هایش تشویق کنید و بگویید که به او ایمان دارید. حتی اگر مرتکب اشتباهی شد، به جای این که آن را به رویش بیاورید، برایش آرزو کنید که دفعه بعدی موفق شود. برای این که تلاش می‌کند تحسین اش کنید. اگر خواست عصبانیت اش را روی شما خالی کند، بگذارید این کار را بکند. به او نشان دهید که روی شما سلطه و قدرت دارد. این باعث می‌شود احساس امنیت و آرامش کند. کاری کنید که احساس کند همیشه پشتش هستید. حتی اگر اختلاف عمده‌ای با هم داشتید، هیچ وقت از کلمات خشونت‌آمیز استفاده نکنید زیرا رابطه‌تان را تخریب خواهد کرد.

از جذابیت دیگران در مقابل همسفرتان نگویید

نباید از دیگران در مقابل همسر خود تعریف و تمجید کنید. عباراتی نظیر “رخسار خیلی زیباست” یا “من تحت تاثیر موفقیت شغلی فریدون قرار گرفتم” همه و همه جمله هایی هستند که حس حسادت شریک زندگی شما را بر می انگیزند و باعث می شود که ناراحت شود. احساسات خود را نسبت به دوستانی که جنس مخالف شما هستند ابراز نکنید. شاید در نگاه اول این موارد بسیار سطحی و کوچک باشند، اما در ادامه راه مشکلات بزرگی را برای شما به وجود می آورند.

couple working
تصمیم‌گیری مشترک صمیمت را در ارتباط شما بالا برده همدلی ایجاد می کند / عکس: گیتی

در تصمیم‌ها، نظر همسرتان را جویا شوید

اغلب مشاهده می‌شود که مردان تصمیم گیری می‌کنند. این تصمیم گیری اگر به هر نحو روی زندگی شما تاثیر داشته باشد، را در میان بگذارید و مشترک تصمیم بگیرید. هرچند یک تصمیم کوچک باشد.

تصمیم‌گیری مشترک صمیمت را در ارتباط شما بالا برده همدلی ایجاد می کند. در عین حال به زوج ها احساس این را می دهد که مهم و بارزش اند.

از خود خلاقیت نشان دهید

تصور نکنید حتما باید کارهای مورد علاقه‌ی همسرتان را انجام دهید. شما می‌توانید از خودتان خلاقیت نشان دهید و او را به قول معروف در مواقع خاص غافل گیر کنید. گذاشتن یادداشتی عاشقانه در کیف او، رفتن به سینما و یا درست کردن غذا و دسر مورد علاقه ی او همگی می‌توانند گرمای عشق را به زندگی شما برگردانند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *