نیروهای قطعات خاص؛ سایه‌ای ترسناک بر سر تروریستان و گل سرسبد ساختار امنیتی افغانستان

امروز نهم حوت روز ملی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان است. کابینه حکومت وحدت ملی در اواخر ماه جدی، برای تقدیر و بزرگ داشت از نیروهای امنیتی افغانستان، نهم حوت را روز ملی نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور نام گذاری کرد.

این اولین بار است که در تاریخ رسمی افغانستان، روزی برای تقدیر از نیروهای امنیتی این کشور مشخص شده است. نیروهایی که اکنون مسوولیت تامین امنیت کشورشان را بر دوش دارند و در تابستان سال جاری و در اوج حملات گروه های تروریستی از جمله طالبان و داعش، توانستند گسترده ترین حملات تروریستان را دفع کرده و اکنون نیز به عملیات های نظامی شان علیه این گروه ها ادامه می دهند.

در میان تمام نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، بخشی از این نیروها که به قطعات خاص معروف هستند از جمله توانمندترین و مجهزترین نیروها هستند.

نیروهای قطعات خاص افغانستان، از جمله توانمندترین و مجهزترین نیروهای منطقه هستند / عکس: رسانه‌های اجتماعی

ویژه مبارزه با تروریزم

توانایی این نیروها آنقدر بالا بوده است که مقامات آمریکایی به تمجید از کارکردهای این نیروها در امر مبارزه با تروریزم و تامین امنیت پرداختند. جنرال نیکلسون فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان، از این نیروها به عنوان بهترین نیروهای امنیتی افغانستان در برابر گروه های تروریستی یاد کرده است.

در تابستان سال جاری که جنگ های شدیدی میان نیروهای امنیتی و طالبان و دیگر گروه های تروریستی جریان داشت، این نیروها نقش بسیار مهمی در مقابل حملات تروریستی بازی کردند.

مقامات وزارت داخله افغانستان قطعات خاص را موثرترین نیروها در امر مبارزه با تروریزم دانسته و گفته اند که در 9 ماه گذشته، 400 فرد کلیدی طالبان توسط این نیروها کشته شده اند.

تاج محمد جاهد وزیر داخله افغانستان حضور قطعات خاص به خصوص قطعات خاص پولیس در میدان های نبرد را موجب شکست دشمن دانسته و گفته بود که این نیروها در سرکوب هراس افگنان طالب در ولایت های قندوز، هلمند، ارزگان، فراه و زابل نقش اساسی داشته اند.

جنرال تاج محمد جاهد، وزیر امور داخله افغانستان
جنرال تاج محمد جاهد، وزیر امور داخله افغانستان

نیروهای مشترک قطعات خاص

نیروهای قطعات خاص، سربازانی مشترک از نیروهای دفاعی، پولیس و امنیت ملی افغانستان هستند که با آموزش هایی که دیده اند، توانایی انجام عملیات هایی ویژه در هر نوع شرایط را دارا می باشند.

به گفته جنرال دولت وزیری سخن گوی وزارت دفاع افغانستان، این نیروها که از 8 سال قبل در ساختار نیروهای امنیتی این کشور ایجاد شده اند، در کنار دیگر نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان برای انجام عملیات هایی خاص در نظر گرفته می شوند.

با این که از این نیروها به عنوان نیروهای مشترک قطعات خاص یاد می شود اما بخش عمده این نیروها، شامل نیروهای وزارت دفاع این کشور هستند.

کمترین زمان

یکی دیگر از ویژگی های این نیروها رسیدن به هدف و نابودی دشمن در کمترین زمان ممکن است.

forces-in-kunduz
وزارت دفاع افغاسنتان: “برای عملیات هایی که خطرش بالاست و یا بسیار دشوار است از این نیروها استفاده می شود”

به گفته وزیری این مورد یکی از توانایی های نیروهای قطعات خاص است که موجب تفاوت و تمایزشان از دیگر نیروها گردیده است.

گفته شده که این نیروها می توانند برای رسیدن به اهداف شان از هلیکوپتر ها در سخت ترین مکان ها و موقعیت ها پیاده شوند و در کمترین زمان ممکن اهداف شان را عملی سازند.

عملیات های ویژه

تمرینات ویژه و سختی که در طول دوره آموزش به این نیروها داده می شود، سربازان قطعات خاص را برای هرگونه عملیاتی در روز و شب و یا در هر شرایط فصلی و آب و هوایی آماده می کند.

آقای وزیری می گوید که “برای عملیات هایی که خطرش بالاست و یا بسیار دشوار است از این نیروها استفاده می شود چون از آمادگی بالایی برخوردار هستند.”

عملیات های شبانه یکی از این عملیات هاست که این نیروها بارها با موفقیت انجام داده اند؛ انجام عملیات هایی که پیش از این از سوی نیروهای خارجی صورت می گرفت.

تمرینات ویژه و سختی که در طول دوره آموزش به این نیروها داده می شود، سربازان قطعات خاص را برای هرگونه عملیاتی در روز و شب و یا در هر شرایط فصلی و آب و هوایی آماده می کند/ عکس: رسانه‌های اجتماعی
تمرینات ویژه و سختی که در طول دوره آموزش به این نیروها داده می شود، سربازان قطعات خاص را برای هرگونه عملیاتی در روز و شب و یا در هر شرایط فصلی و آب و هوایی آماده می کند/ عکس: رسانه‌های اجتماعی

آزادی پسر صدر اعظم سابق پاکستان

یکی از اهدافی که این نیروها برای آن آموزش داده شده اند انجام عملیات های چریکی است.

دولت وزیری میگوید که حملات هدفمند، مشخص و سریع از وظایف این نیروهاست. او به عنوان نمونه به عملیاتی توسط این نیروها اشاره می کند که به منظور آزاد سازی پسر نخست وزیر سابق پاکستان صورت گرفت.

علی حیدر گیلانی فرزند یوسف رضا گیلانی نخست وزیر سابق پاکستان که از پاکستان ربوده شده بود، پس از 3 سال اسارت در دست گروه القاعده، در اوایل سال جاری توسط نیروهای قطعات خاص افغانستان در ولایت پکتیکا آزاد شد.

رییس جمهور اشرف غنی پس از آزادی فرزند آقای گیلانی در آن زمان از توانایی این نیروها ستایش کرده و گفته بود که ” انجام عملیات ضد دهشت افگنی و رهایی افراد غیرنظامی از چنگ ربایندگان، بازتاب دهنده توانایی روز افزون نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، نه تنها در میدان جنگ علیه دشمن بلکه در انجام عملیات بشردوستانه نیز می باشد.”

پسر نخست وزیر سابق پاکستان که توسط نیروهای خاص افغانستان از چنگ ‘ربایندگان القاعده’ آزاد شده بود

آقای وزیری هم چنان به انجام عملیات هایی به منظور آزاد سازی زندانیانی اشاره می کند که در زندان های تروریستان بوده اند.

تمرینات سخت

سخن گوی وزارت دفاع افغانستان می گوید، تنها کسانی وارد قطعات خاص امنیتی افغانستان می شوند که از هر نظر توانایی و آمادگی آن را داشته باشند. این توانایی ها شامل سلامت جسمی و ضریب بالای هوشی می‌باشد.

به گفته آقای وزیری، با توجه به معیارهایی که مشخص شده، در انتخاب افراد برای وارد شدن به این قطعات دقت زیادی صورت می گیرد. وزیری می گوید در یک مورد از بین 1000 داوطلب، تنها 27 تن برای اضافه شدن به این نیروهای خاص انتخاب شدند.

او می افزاید “افرادی انتخاب می شوند که از همه لحاظ آماده بوده و بتوانند از تمرینات سخت و خاصی که در نظر گرفته شده است، با موفقیت بیرون آیند و شرکت در عملیات ها به صورت کامل آماده باشند.”

نیروهای امنیتی افغانستان پس از تصفیه یکی از مراکز بزرگ داعش در ولایت ننگرهار این کشور
نیروهای خاص ارتش افغانستان پس از تصفیه یکی از مراکز بزرگ داعش در ولایت ننگرهارِ این کشور

نابودی تروریستان

آقای وزیری می گوید، این نیروها در عملیات های هدفمندی که تاکنون انجام داده اند، موفق به دستگیری صدها تن از فرماندهان تروریستانی شده اند که در عمق دشمن حضور داشتند و دسترسی به آنان مشکل بود.

به گفته او نیروهای قطعات خاص افغانستان، در طول شبانه روز بین 2 تا 5  عملیات به منظور هدف قرار دادن تروریستان و شورشیان انجام می دهند که به گفته او نشان از کارآیی بالای این نیروها برای تامین امنیت و نابودی تروریستان دارد.

وزیری می گوید که این قطعات در تمام ولایت های افغانستان حضور دارند و همیشه آماده انجام عملیات برای نابودی تروریستان در سراسر این کشور هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *