جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

کانکور فصل درآمدزایی برای جعل‌کاران فیسبوکی در افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مقام‌های وزارت تحصیلات عالی افغانستان اعلام کرده اند که شماری از صفحات جعلی فیسبوک تحت عنوان این وزارت و کمیته‌ امتحانات کانکور ساخته شده که از دانش‌آموزان با فریب اخاذی می‌کند.

اختر عبیر، معاون نشراتی این وزارت به خبرنامه گفت که چنین صفحه‌های مجازی از دانش‌آموزان می‌خواهد که به ازای مقدار مشخص پول، آن‌ها را در رشته های مورد نظر شان در کانکور موفق سازند. این مقامات هم‌چنین گفته اند که شماری از دانش آموزان حتی پول پرداخت کرده اند.

kankor kankor2

وزارت تحصیلات عالی افغانستان از طریق صفحه رسمی فیسوک بخش امتحانات کانکور این وزارت از تمام دانش‌آموزان خواسته که فریب این صفحات جعلی را نخورند.

تغییرات در روند کانکور

آزمون راه‌یابی به دانشگاه‌ها یکی از امتحان‌های مهم برای هر دانش‌آموز است. روند این امتحان در افغانستان اما شاهد بعضی تغییرات در سال جاری خورشیدی می‌باشد.

مقام‌های وزارت تحصیلات عالی افغانستان، روز دوشنبه هفته‌ی گذشته اولین استفاده عملی از سیستم بایومتریک را در روند امتحانات کانکور این کشور آغاز کردند.

این مقام‌ها باور دارند که سیستم مذکور، روند این امتحان را از نگاه امنیتِ فنی مصوون تر کرده و از مداخلات در این روند، جلوگیری می‌کند.

آغاز عملی استفاده از بایومتریک در یکی از حوزه‌های امتحان کانکور کابل

محمد فیصل امین، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان به خبرنامه گفت که روند کانکور سال جاری خورشیدی شفاف‌تر از هر سال دیگر خواهد بود. آقای امین باور دارد که با اجرای این سیستم تنها آن عده داوطلبانی که بایو متریک می شوند می توانند شامل امتحان شوند و جلو آن عده افرادی که تلاش می‌کنند جای دیگران امتحان دهند، گرفته می‌شود.

مقام‌های وزارت تحصیلات عالی افغانستان تاکید دارند که  نه تنها داوطلبان امتحان کانکور در این روند بایومتریک می‌شوند، بل‌که پس از معرفی به نهاد های تحصیلی نیز به اساس همین سیستم شناخته خواهند شد.

آقای امین افزود که سیستم بایو متریک در سال جاری در تمام ولایات افغانستان نصب خواهد شده و بر اساس کود های تعیین شده، داوطلبان می‌توانند شامل امتحان شوند.

فیصل امین سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان

افزایش جذب دختران

کانکور افغانستان در ۲۸ حوزه در سراسر این کشور برگزار می‌شود. این روند در سال جاری خورشیدی از ولایت کابل شروع شده و به ترتیب به ولایت‌های گرم‌سیر و سرد‌سیر می رود.

وزارت تحصیلات عالی افغانستان کوشیده است که میزان جذب دختران را در دانشگاه‌های افغانستان بالا ببرد. با این وجود در سال گذشته برای جذب دختران ۳ هزار سیت در نهادهای تحصیلی در نظر گرفته شده بود اما امسال این میزان بازهم افزایش یافته و ۵هزار سیت شده است.

فیصل امین، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان به خبرنامه گفت که با اجرایی شدن این برنامه نسبت به سال‌های گذشته هزاران دختر بیشتر وارد دانشگاه‌ها می‌شوند.

آقای امین تاکید می‌کند که این برنامه هیچ ارتباطی به جذب پسران ندارد و در سهمیه دانشجویی که به دختران اختصاص داده شده، تنها در میان دختران رقابت می‌شود.

میزان جذب دختران در دانشگاه‌ها از سه هزار سیت به پنج هزار سیت در سال جاری افزایش یافته است

مجموع داوطلبان و واجدان شرایط امتحان کانکور سال گذشته، ۱۹۸۱۵۰ تن بود که از مجموع آنان ۱۷۹۶۱۴ تن در امتحان کانکور اشتراک کرده بودند.

از میان اشتراک کنندگان، ۵۸۳۱۷ تن به تحصیلات عالی دولتی و ۴۶۹۰۶ نفر دیگر در تحصیلات نیمه عالی و حدود ۵۱۴۵۸ در موسسات تحصیلات عالی خصوصی راه یافتند.

بر اساس آماری که وزیر تحصیلات عالی افغانستان در سال گذشته ارایه کرد، ۳۵۰۱ نفر در امتحان اختصاصی علوم دینی واجد شرایط بوده اند که از این میان ۳ هزار و ۹۱ نفر آن در امتحان اشتراک کرده بودند.

محمدرضا جعفری همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان