تنش‌های فزاینده کابل- اسلام آباد؛ پاکستان از حمایت تروریزم تا انزوای بین‌المللی

انفجارهای اخیر در پاکستان و انگشت اتهام مقامات این کشور به سمت افغانستانی که خود همواره پاکستان را متهم به حمایت از گروه های تروریستی کرده، این روزها روابط دو کشور را بیش از پیش به تشنج کشانده است.

در هفته گذشته انفجارهایی در پاکستان رخ داد که به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از شهروندان این کشور انجامید. تنها در انفجاری که دو روز قبل در ایالت سند پاکستان رخ داد، دست کم 70 نفر کشته شدند و نزدیک به 250 تن دیگر زخم برداشتند. مسوولیت این حمله تروریستی را گروه داعش برعهده گرفت.

پس از این انفجار، این بار مقامات پاکستانی بودند که از افغانستان به شدت انتقاد کردند با این استدلال که تروریستان در خاک این کشور پناه گرفته اند؛ امری که حداقل در 16 سال گذشته، معکوس بوده و افغانستان اسلام آباد را متهم به دست داشتن در ناامنی های این کشور دانسته است. اما هیچ گاه از همسایه پاکستانی شان برای مبارزه با این تروریستان، پاسخی که مبتنی بر اقدامات عملی و صادقانه باشد دریافت نکرده اند.

در انفجاری که دو روز قبل در ایالت سند پاکستان رخ داد، دست کم 70 نفر کشته شدند و نزدیک به 250 تن دیگر زخم برداشتند / عکس: عالمی

با این حال، در مقابل پاکستانی ها پس از انفجارهای صورت گرفته در این کشور، در اقدامی عجیب از مقامات افغانستان خواسته اند که76 تروریست پنهان شده در افغانستان را به پاکستانی ها واگذار کنند؛ درخواستی که حکومت افغانستان این گونه به آن پاسخ داد ” افغانستان از تروریزم به عنوان وسیله استفاده نمی کند.” چیزی که پیش از این مقامات افغانستان بر آن تاکید داشتند و بارها نسبت به ” استفاده ابزاری از تروریزم  توسط پاکستان” اعتراض نموده اند.

اما این روزها که فشار افکار عمومی جهان بر پاکستان به دلیل حمایت از گروه‌های تروریستی افزایش یافته است، این اقدام پاکستان را برخی از آگاهان افغان فراری به جلو تعبیر می کنند. اقدامی برای رهایی از افزایش فشارهای جامعه جهانی که در صورت ادامه، این کشور را رفته رفته به انزوایی بین المللی خواهد کشاند.

https://youtu.be/oXWDeT3pDZE

تداوم تهدید

به نظر می رسد اقدامات پاکستانی ها پس از انفجارهای صورت گرفته، به گونه ای بوده که افغانستان را در این حوادث مقصر دانسته و درصدد رفع اتهاماتی که در بیش از یک دهه گذشته بر دوش پاکستان سنگینی کرده است، می باشند.

ارتش پاکستان در اقدامی غیر معمول، سفیر افغانستان در آن کشور را احضار کرده است. در صورتی که در عرف دیپلوماتیک، وزارت خارجه هر کشوری می تواند با احضار سفیر کشور مهمان، نسبت به مسایل مختلف گفتگو و یا اعتراضی داشته باشد.

مقامات افغانستان گزارش داده اند که پاکستانی ها همچنین در یک اقدام تحریک آمیز دیگر، به پرتاب راکت بر مناطق مرزی در ولایت های ننگرهار و کنر اقدام کرده اند که تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشته و صدها تن از ساکنان این مناطق را آواره کرده است.

در ادامه رفتارهای تهدید آمیز، این کشور مرزهای میان دو کشور را برای مدت نامعلومی بسته است.

در نتیجه حملات راکتی پاکستان بر ولایت ننگرهارِ افغانستان، دو کودک زخمی شده اند و صد فامیل نیز منازل مسکونی شان را ترک کرده و به مناطق امن پناه برده اند

تروریستان تفکیک ناپذیر

در حالی که پاکستانی ها، افغانستان را به پناه دادن به تروریستان متهم نموده اند، رییس جمهور اشرف غنی این حملات را محکوم کرده و گفته که تروریزم مرز و جغرافیا نمی شناسد و به همین دلیل از کشورهای منطقه و جهان خواسته تا برای مبارزه با این پدیده همکاری صادقانه داشته باشند.

دولت افغانستان اعلام داشته که “به هیچ فرد و گروهی اجازۀ فعالیت‌های تروریستی را در خاک خود نداده و از خاک افغانستان علیه هیچ کشور دیگری استفاده صورت نگرفته و از تروریزم به عنوان یک وسیله استفاده نمی‌گردد.”

حکومت افغانستان از مقامات پاکستانی خواسته تا بدون تفکیک میان گروه های تروریستی، برای سرکوب آنها اقدام نماید. رییس جمهور افغانستان گفته است ” یک بار دیگر از پاکستان می خواهیم که علیه آن گروه های تروریستی که در خاک آن کشور فعالیت دارند و افغانستان را تهدید می نمایند، اقدامات عاجل نموده و به گونه عملی و موثر مبارزه کند.”

جنرال قدم شاه شهیم، رئیس ستاد مشترک ارتش افغانستان

رییس ستاد ارتش افغانستان نیز گفته است، کشورش پیش از این به صورت مکرر فهرست های زیادی از گروه های تروریستی همراه با اسناد و شواهد کافی به طرف پاکستانی ارائه کرده اما تاکنون هیچ اقدام عملی در برابر این گروه ها صورت نگرفته است. او هم چنین در واکنش به اظهارات پاکستانی ها گفته است ” افغانستان حامی تروریزم نیست بلکه مردم، حامی اصلی تروریزم را می شناسند.”

شاه حسین مرتضوی معاون سخن گوی ریاست جمهوری در واکنش به بسته شدن مرز از سوی پاکستان گفته است که ” تروریزم دشمن بشریت، صلح و برادری است. بستن مرزها و ایجاد دیوارهای بلند راه حلی برای مقابله با این پدیده نخواهد بود.” او بر مبارزه صادقانه و عملی برای بستن لانه های تروریستان تاکید کرده است. 

فرار از انزوا

بسیاری از کارشناسان افغان معتقدند که اقدامات و اتهامات این روزهای پاکستانی ها، طرحی برنامه ریزی شده و به منظور فرار از فشارهای جامعه جهانی در جهت محکومیت حمایت از گروه های تروریستی در منطقه است.

سیف الدین سیحون استاد دانشگاه کابل / عکس: ان‌آر‌که

سیف الدین سیحون استاد دانشگاه کابل به خبرنامه می گوید که نوع نگاه جامعه بین المللی به پاکستان تغییر کرده و اکنون این کشور را به عنوان “حامی تروریزم و کشور بحران آفرین در منطقه” تلقی می کنند. آقای سیحون تاکید می کند که این نوع نگاه کشورهای جهان به پاکستان، مقامات اسلام آباد را نگران ساخته است.

آقای سیحون معتقد است که از این رو، پاکستانی ها در برنامه ای دقیق و حساب شده درصدد هستند تا نشان بدهند که قربانی تروریزم هستند و افغانستان که همواره به این کشور اتهام وارد کرده است، یکی از حامیان هراس افگنی در منطقه است.

علاوه بر این، افغانستان در طول سال های گذشته و بخصوص در بیش از دو سالی که از عمر حکومت وحدت ملی می گذرد پاکستان را متهم به حمایت از گروه های تروریستی کرده است. رییس جمهور  اشرف غنی اما در این مدت نشان داده است که درصدد به انزوا کشاندن پاکستان به عنوان حامی تروریزم در منطقه است و برای این هدف، از تمامی فرصت ها و کنفرانس های منطقه ای و بین المللی استفاده کرده است تا بیشتر از قبل اثبات کند که پایگاه های تروریزم در پاکستان است و باید بر این کشور تمرکز صورت بگیرد؛ سیاستی که به نظر می رسد در این مدت تاثیرگذار بوده و باید به آن ادامه داد.

فرهاد مجیدی نماینده مردم هرات در ولسی جرگه
فرهاد مجیدی نماینده مردم هرات در ولسی جرگه

احمد فرهاد مجیدی نماینده هرات در مجلس نمایندگان افغانستان در این مورد به خبرنامه می گوید که، تنها راه مقابله با بازی دوگانه پاکستان مراجعه به نهادهای بین المللی و کشورهای متحد افغانستان است.

آقای مجیدی معتقد است که نهادهای امنیتی و استخباراتی افغانستان در مورد مداخلات پاکستان و حمایت این گروه از گروه های تروریستی، شواهد و اسناد کافی را نیز در اختیار دارند. او می افزاید، افغانستان باید با دیپلماسی فعال و موثرتری در این زمینه اقدام کرده و با ارایه اسناد و شواهد بیشتر، در مورد استفاده ابزاری از تروریستان توسط پاکستان، به نهادهای بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل مراجعه نماید.

قربانی دوم

رخ دادهای اخیر در کشور پاکستان می تواند فرصت مناسبی باشد برای این کشور که در همکاری صادقانه با افغانستانی که سال هاست از این بابت آسیب های فراوانی دیده و قربانی شده است، علیه این پدیده شوم مبارزه کند.

دکتر جعفر مهدوی نماینده‌ی مردم کابل در پارلمان افغانستان
دکتر جعفر مهدوی نماینده‌ی مردم کابل در پارلمان افغانستان

دکتر جعفر مهدوی معاون کمیسیون امور بین الملل مجلس افغانستان به خبر نامه می گوید تجربه نشان داده است، کشورهایی که از تروریزم به عنوان یک ابزار استفاده می کنند، قربانی دوم خودشان هستند.

این نماینده مجلس اظهار امیدواری می کند که مقامات پاکستانی به این نتیجه برسند که استفاده ابزاری هرگز نمی تواند به منافع شان در منطقه و افغانستان کمکی نماید بل که، موجب افزیش قدرت گروه های تروریستی و قربانی شدن مردم دو کشور خواهد شد.

آقای مهدوی همچنین می گوید، پاکستانی ها اگر شواهدی دارند باید ارایه کنند در غیر آن، افزایش تنش در روابط دو کشور موجب تقویت گروه های تروریستی در منطقه خواهد شد که برای هر دو کشور خطرناک است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *