جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

کابوس ورود به دانشگاه؛ 5 چالش بزرگ برای دانش‌آموزان پشت کانکوری

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

امتحان کانکور همه ساله در افغانستان در فصل زمستان برگزار می شود و دشواری های زیادی برای دانشجویان دارد. کانکور هر سال با متقاضیان بیشتری برگزار می گردد. اما در این میان، علاوه بر رقابتی بودن، آمادگی کانکور چالش های دیگری را نیز برای بسیاری از دانش آموزان تازه فارغ دوران مکتب دارد که به آن ها زیاد پرداخته نمی شود.

استرس و فشار روانی

این دوره به طور معمول با استرس همراه است؛ اما با نزدیک شدن زمان امتحان این استرس ها شدت بیشتری می یابد. در دوران آمادگی کانکور، مطالب زیادی باید خوانده شود و رقابت شدیدی نیز وجود دارد. این مسائل تمرکز دانش آموزان را اکثرا آسیب می زند.

exams4
با نزدیک شدن زمان امتحان این استرس شدت بیشتری می یابد

ظرفیت محدود پذیرش

میزان خروجی های مکاتب در افغانستان بالا است. به این جهت، میزان متقاضی کانکور نیز همه ساله افزایش می یابد. همزمان با این پشت کانکوری ها که از سال های قبل نیز نتوانسته اند در رشته های مورد نظر خود قبولی دانشگاهی را به دست آورند، به این جمع هر سال اضافه می گردند. همه این ها دست به دست هم داده و میزان رقابتی بودن کانکور را افزایش می دهد.

همزمان با این ها، ظرفیت پذیرش دانشجویان در دانشگاه های دولتی افغانستان نیز محدود است. به هیمن جهت، این ظرفیت محدود و روند رقابتی، میزان فشار ها برای آمادگی کانکور را بر هر دانشجو چند برابر می سازد.

فارغ از این دو، موضوع سومی که در این مقطع اکثرا از آن شاکی اند، نبود امکانات کافی کمک درسی برای آمادگی های کانکور است.

exams5
ظرفیت پذیرش دانشجویان در دانشگاه های دولتی افغانستان بسیار محدود است

نبود فضای مناسب

همزمان با چالش های دیگر زمستان ها در افغانستان فضای زندگی را محدود می سازد. اکثرا خانواده ها به دلیل بهای بالای گرمایش، نمی توانند در زمستان برای هر اتاق خود این زمینه را مساعد سازند.

اقتصاد ضعیف، منابع اندک درآمدزایی، اقتصاد معیشتی خانواده ها و این که بسیاری از دانشجویان از طبقه متوسط و پایین جامعه وارد دانشگاه های دولتی می شوند، با محدودیت های شدید در فصل زمستان روبرو اند.

در چنین وضعیتی، امکان این تمرکز برای آمادگی کانکور و یافتن فضای مناسب با امکانات گرمایشی برای مطالعه و تمرین به شدت دشوار است. این دشواری ها زمینه آمادگی کافی برای امتحانات را از بسیاری از دانشجویان می گیرد.

exams1
برگزاری امتحانات کانکور در افغانستان مصادف است با فصل سرد زمستان. بنابرین با شرایط اقتصادی که جوانان دارند، یافتن فضای مناسب با امکانات گرمایشی برای مطالعه و تمرین به شدت دشوار است

هزینه های سرسام آور کمک درسی

اکثر دانشجویان با اقتصاد ضعیف تمام تلاش خود را به خرج می دهند تا در دانشگاه های دولتی پذیرفته شوند. این دانشجویان زمینه های مناسب اقتصادی را ندارد و پیش از آن نیز در مکاتب نتوانسته اند خوب درس بخوانند. به این جهت، به مراکز آموزش های ویژه آمادگی کانکور مراجعه می کنند.

این مراکز با هزینه های تدریسی سرسام آوری در پایتخت و کلان شهرهای افغانستان فعالیت دارند. تدارک هزینه و مصرف شرکت در برنامه های کمک درسی این مراکز آموزشی برای بسیاری ها دشوار است. به این جهت، این موضوع نیز یکی از چالش های اساسی است که در برابر دانش آموزان تازه فارغ از مکتب قرار دارد.

نبود مراکز آموزشی ولایتی  

استندرد آموزشی در اکثر ولایات افغانستان پایین می باشد. به این جهت، دانش آموزان نیازمند آموزش های خارج از مکتب هستند. اما مراکز آموزشی در اکثر این ولایات فعال نمی باشد.

exams6
نبود مراکز آموزشی ولایتی از چالش های بسیار مهم و فراگیر برای دانش‌جویانی ولایتی در افغانستان می‌باشد

اکثرا دانش آموزان به ویژه از مناطق مرکزی افغانستان زمستان های متوالی برای آمادگی کانکور و شرکت در برنامه های کمک آموزشی به پایتخت و شماری دیگر از کلان شهرها می روند.

در این زمان، نبود امکانات و اقتصاد ضعیف باعث می شود تا این دانش آموزان در فضاهای نامناسب که امکان درس در آن وجود ندارد ساکن شوند. بسیاری از این دانش آموزان در اتاق های هوتل ها و مارکیت ها زندگی می کنند و اکثرا دارای وسایل گرمایشی نیستند.

همزمان با این هزینه های مراکز آموزشی بالاست و این دانش آموزان می توانند به سختی برنامه های آموزشی خود را تمویل کنند.

و در نهایت، با توجه به چالش های فوق که جزء از مجموعه از مشکلات فراراه موفقیت در آزمون های کانکور می باشد، برای بسیاری ها ورود به مراکز آموزشی عالی دولتی در رشته های مورد نظر در افغانستان تبدیل به کابوس بزرگی شده است.

سکینه امیری همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان