استقبال مشروط؛ حکومت افغانستان در سطح پایین در نشست شش جانبه مسکو شرکت کرده است

نشست شش جانبه مسکو امروز چهارشنبه (27 دلو)، در روسیه و با حضور نمایندگان افغانستان برگزار خواهد شد.

این نشست شش جانبه که محور اصلی گفتگوهای آن “افغانستان و حمایت از روند صلح” در این کشور است، با حضور نمایندگانی از کشورهای روسیه، افغانستان، چین، پاکستان، هند و ایران برگزار می شود.

شکیب مستغنی سخن گوی وزارت امور خارجه افغانستان به خبرنامه می گوید که محور اصلی گفتگوها در این نشست یک روزه “پیرامون هماهنگی و همکاری این کشورها در جهت حمایت روند گفتگوهای صلح با رهبری حکومت افغانستان است.”

آقای مستغنی می گوید که بسیاری کشورها از همکاری برای حمایت از تلاش های صلح به رهبری افغانستان اطمنیان داده اند. او می افزاید که حکومت افغانستان نیز از همکاری هر کشوری با روند صلح به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت می کند.

شکیب مستغنی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه افغانستان
شکیب مستغنی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه افغانستان

به گفته مقامات وزارت خارجه افغانستان نشست شش جانبه مسکو، در سطح روسا و نمایندگانی از این کشورها برگزار خواهد شد و از افغانستان نیز رییس پالیس و استراتژی وزارت خارجه برای شرکت در این نشست وارد روسیه شده است.

استقبال مشروط

با این حال مقامات حکومت افغانستان مانند گذشته تاکید دارند که پیش برد روند صلح در افغانستان باید با رهبری و مالکیت حکومت این کشور صورت گیرد.

سخن گوی وزارت امورخارجه افغانستان در این مورد می گوید که ” از همکاری های کشورهای دوست در حمایت از روند صلح به رهبری افغان ها استقبال می کند اما شرط اساسی این است که روند صلح باید با رهبری و مالکیت حکومت افغانستان باشد.”

او می افزاید برگزاری نشست مسکو جایگزین روند صلح به رهبری افغانستان نیست بلکه تنها می تواند در همکاری با این روند و تلاش های حکومت افغانستان در این زمینه باشد

آقای مستغنی می افزاید افغانستان حضور خود را در هر نشستی که با موضوع این کشور برگزار می شود ضروری می داند.

peace-council
آقای مستغنی می‌گوید افغانستان حضور خود را در هر نشستی که با موضوع این کشور برگزار می‌شود ضروری می‌داند

دومین نشست

روسیه در کمتر از دو ماه، برای دومین بار است که میزبان نشستی پیرامون افغانستان و شرایط این کشور است.

پیش از این، برگزاری نشستی در روسیه با حضور مقامات روسیه، چین و پاکستان اما بدون این که از افغانستان برای شرکت در این نشست دعوت گردد، اعتراض مقامات افغانستان را در پی داشت.

نمایندگان روسیه، چین و پاکستان در آن نشست در مورد وضعیت  امنیتی افغانستان، ابراز نگرانی کردند. آنها گفته بودند که نفوذ گروه داعش در افغانستان رو به افزایش است و وضعیت امنیت در این کشور نیز، در حال وخیم تر شدن می‌باشد.

نمایندگان این سه کشور، هم‌چنین گفتند که برای تقویت مذاکرات صلح میان کابل و طالبان، آماده هستند تا برخی از رهبران طالبان را از فهرست تحریم‌ها خارج کنند.

isis
روسیه از قدرت یافتن گروه داعش در افغانستان نگران است

مقامات روسی در ماه های گذشته از قدرت گرفتن گروه داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از برقراری ارتباط با گروه طالبان خبر داده بودند.

در مقابل، وزارت خارجه افغانستان برگزاری نشستی با موضوع افغانستان را بدون دعوت از این کشور نگران کننده دانسته و در واکنش به برقراری ارتباط روسیه با گروه طالبان، خواستار ادامه همکاری ها بر اساس روابط دولت با دولت شده بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *