جایزه ان پیس؛ این بار حبیبه سرابی در حوزه صلح آسیایی درخشید

حبیبه سرابی، معاون شورای عالی صلح افغانستان، برنده جایزه صلح «ان‌پیس» (N-peace awards) شد. این جایزه توسط نهاد توسعه‌ای سازمان ملل در تایلند به خانم سرابی اهدا شد.

مسوولان «جایزه ان‌پیس» گفته اند که این جایزه بخاطر نقش خانم سرابی در حکومت‌داری و فعالیت‌هایش در عرصه آموزش و پرورش به او داده شده است.

جایزه ان پیس (N-peace awards) یک شبکه‌ی چند کشوری و حامی صلح در آسیا می‌باشد که روی پیشبرد مسایل زنان، صلح و امنیت کار می‌کند.

این شبکه، رهبری زنان را در عرصه های جلوگیری از مناقشه، هم‌پذیری، ایجاد صلح، ترویج و اجرای قطع‌نامه 1325شورای امنیت سازمان ملل متحد و هم‌چنان قطع‌نامه های مرتبط در سطوح اجتماعی، ملی و منطقه‌ای، حمایت و تقویت می‌کند.

فعالیت های گسترده

حبیبه سرابی در زمان حکومت طالبان یکی از فعالان بخش معارف بود و کورس‌های سواد آموزی را به صورت مخفی در شهرهای کابل ، جلال آباد، مزارشریف به راه انداخت.

او در بخش فارمسی لیسانس دارد و برای ده سال در بخش‌های همتولوژی، مایکروبیالوژی و فارمکولوژی در انستیتوت تعلیمات متوسط طبی کابل نیز استاد بوده است.

حبیبه سرابی در سال ۱۳۳۶ در شهر مزار شریف تولد شده است.  خانم سرابی به عنوان کارمند مسلکی انستیتوت ملی لابراتواری طبی National Institute of Medical laboratory نیز فعالیت کرده است.

https://www.youtube.com/watch?v=IZDVJuRxy9o

خانم سرابی یکی از بانوان اشتراک کننده کنفرانس بن در دسامبر ۲۰۰۱ از افغانستان بود. او از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ بحیث وزیر امور زنان دولت انتقالی افغانستان فعالیت کرد و برای این وزارت تازه تاسیس، پالیسی و استراتژی درازمدت در حمایت از حقوق زنان و بهبود وضعیت زندگی ایجاد کرد.

حببیه سرابی نخستین والی زن در افغانستان بود. او در سال ۱۳۸۴ از سوی رییس جمهور کرزی، به عنوان والی بامیان انتصاب شد.

زن پر دستاورد

گرفتن مدال ملالی از حامد کرزی رییس جمهوری پیشین افغانستان بخاطر تطبیق حاکمیت قانون در سال ۱۳۸۵، گرفتن جایزه Jason از Children Squer ایالت اوماها امریکا، دریافت مدال کمندر از سوی دولت فرانسه، ثبت بیوگرافی‌اش در مرکزی بین المللی بیوگرافی کمبریج در لندن، دریافت لقب قهرمان محیط زیست از سوی ماهنامه تایمز و برنده جایزه رامون مگسه سی از فلیپین که به عنوان جایزه‌ی صلح نوبل آسیایی مشهور است، از جمله دستاوردهای می‌باشد که خانم سرابی در کارنامه اش دارد.

حبیبه سرابی
حبیبه سرابی اولین والی زن در افغانستان بوده است

خانم سرابی در انتخابات ۲۰۱۴ ریاست جمهوری افغانستان به‌عنوان معاون زلمی رسول، یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، نامزد بود. او حالا به عنوان معاون شورای عالی صلح افغانستان فعالیت دارد و یکی از فعالان سیاسی پیشتاز زن در این کشور شناخته می شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *