افزایش ناامنی؛ از واکنش‌ها به حمله انتحاری در دادگاه عالی تا احتمال افزایش نیروهای خارجی در افغانستان

حمله انتحاری روز گذشته به کارمندان دادگاه عالی افغانستان واکنش های متعددی داشته است. در این حمله که روز گذشته در مقابل دادگاه عالی این کشور رخ داد بیش از 20 تن کشته شدند و نزدیک به 40 تن دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر با این که عملیات زمستانی نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت های مختلف ادامه دارد اما، افزایش ناامنی ها در افغانستان متحدین این کشور را به این تصمیم واداشته است که از احتمال افزایش نیروهای شان در افغانستان سخن بگویند. در تازه ترین مورد مقامات انگلیسی از احتمال افزایش نیروهای شان در این کشور خبر داده اند.

انس حقانی را اعدام کنید

رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی افغانستان گفته است که حمله انتحاری به کارمندان دادگاه عالی، به منظور جلوگیری از عملی شدن حکم اعدام انس حقانی صورت گرفته است.

NABIL
رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی افغانستان

آقای نبیل در واکنش به حمله انتحاری روز گذشته علیه کارمندان دادگاه عالی افغانستان در صفحه فیس بوک خود نوشته است که حملات تروریستی علیه کارمندان دادگاه عالی، از سوی شبکه حقانی و حامیان پاکستانی شان صورت گرفته است تا با ایجاد وحشت در میان اعضای این قوه، از اجرایی شدن حکم اعدام انس حقانی جلوگیری کنند.

رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در این پیام، از سران حکومت وحدت ملی و مسوولین قوه قضائیه خواهان اجرای حکم اعدام انس حقانی شده است. او افزوده است که نباید تسلیم دشمن شد و باید در مقابل توطئه های شان ایستادگی کرد.

تاکید بر ادامه حمایت از افغانستان

مقامات آمریکایی نیز در واکنش به حمله انتحاری روز گذشته در مقابل دادگاه عالی، این حمله را محکوم کرده و بر ادامه حمایت از حکومت افغانستان تاکید کرده اند.

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با رییس جمهور اشرف غنی گفته است که آمریکا در کنار افغانستان خواهد بود.

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با رییس جمهور اشرف غنی گفته است که آمریکا در کنار افغانستان خواهد بود. / عکس: ای پی

شاه حسین مرتضوی معاون سخن گوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که روسای جمهور دو کشور در خصوص مبارزه مشترک با تروریسم و نیز تداوم همکاری های به ویژه در بخش امنیتی گفتگو کرده اند.

همچنین جنرال مایکل فلن مشاور امنیت ملی رییس جمهور آمریکا نیز در تماس با مشاور امنیت ملی افغانستان این حمله را محکوم کرده و گفته است که کشورش همچنان حمایت خود را از افغانستان در مقابل دشمنان صلح این کشور، تصریح می کند.

محکوم‌کردن حمله بر غیرنظامیان

سازمان ملل متحد نیز با انتشار اعلامیه ای، حمله به کارمندان دادگاه عالی را محکوم کرده و با خانواده های قربانیان این حمله ابراز همدردی کرده است.

در اعلامیه این سازمان آمده است که حملات بر غیرنظامیان به شمول نهادهای قضایی، حقوق بشر و کمک های بشردوستانه، هرگز قابل توجیه نیستند. این سازمان بر مجازات عاملان این حمله تاکید کرده است.

کشته شدن 11 تروریست در ولایت های مختلف

همزمان با این وزارت دفاع افغانستان از کشته شدن 11 تروریست در ولایت های مختلف این کشور خبر می دهد.

به گفته مقامات وزارت دفاع این کشور عملیات های نظامی در ولایت های لغمان، ننگرهار، کاپیسا، ارزگان،هرات، فاریاب، بدخشان، قندوز و هلمند صورت گرفته است.

در ولسوالی ناامن گرمسیر در ولایت هلمند 8 تن از افراد وابسته به طالبان کشته شده اند. همچنین گفته شده است که در ولسوالی سروبی ولایت کابل نیز 3 تروریست توسط نیروهای امنیتی افغانستان از بین رفته اند.

afghan army
وزارت دفاع افغانستان از کشته شدن 11 تروریست در ولایت های مختلف این کشور خبر می دهد

احتمال افزایش نیروهای انگلیسی

مایک پنینگ وزیر دفاع انگلیس وضعیت امنیتی افغانستان را پرچالش خوانده و گفته است که به همین دلیل کشورش تصمیم ندارد تا نیروهایش را در افغانستان کاهش دهد.

وزیر دفاع انگلیس حضور نیروهای این کشور را برای ثبات افغانستان مهم دانسته و گفته است که “ما هیچ برنامه ای برای کاهش نیروها نداریم. در واقع احتمال افزایش این نیروها وجود دارد.”

او افزوده است که در جریان دیدارش با نیروهای ائتلاف در افغانستان درباره احتمال افزایش نیروهای نظامی در این کشور گفتگوهایی انجام داده است.

وزیر دفاع انگلیس حضور نیروهای این کشور را برای ثبات افغانستان مهم دانسته است

افزایش ناامنی ها در افغانستان موجب نگرانی مقامات افغانستان و دیگر کشورهای حمایت کننده از این کشور گردیده است. در پی افزایش ناامنی ها در این کشور 200 سرباز ناتو به ولایت فراه فرستاده شدند و قرار است 300 سرباز آمریکایی نیز در بهار پیش رو وارد ولایت به شدت نا آرام هلمند شوند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *