جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

زمستان بی‌پیشینه؛ کشته‌شدن نزدیک به 120 تن بر اثر برف‌کوچ در افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

وزارت صحت عامه افغانستان از کشته شدن نزدیک به 120تن در اثر برف کوچ در 4 روز اخیر خبر داده است.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان بعد از ظهر امروز ( 18 دلو)، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته است که 119 تن در نتیجه برف کوچ های اخیر در ولایت های مختلف جان داده اند. بیشتر این تلفات در ولایت های شمالی، شرقی و مرکزی افغانستان رخ داده است.

وزیر صحت عامه افغانستان هم چنین افزود که در روزهای گذشته نزدیک به 90 تن دیگر بر اثر شدت بارش برف و تخریب خانه ها، زخمی شده اند.

در چند روز گذشته بارش برف سنگین در نقاط مختلف افغانستان خسارات جانی و مالی زیادی برجای گذاشته است.

ولایت های نورستان، بدخشان، بامیان، خوست، سرپل، بادغیس، غزنی، زابل، پنچشیر، پروان، ننگرهار و کنر از جمله ولایت هایی است که بارش برف در آنجا تلفات جانی و مالی برجای گذاشته است.

avalanche1
بارش برف سنگین در نقاط مختلف افغانستان خسارات جانی و مالی زیادی برجای گذاشته است

70 قربانی در نورستان

مقامات محلی در ولایت نورستان در شرق افغانستان از کشته شدن 65 تن در نتیجه برف کوچ در این ولایت خبر داده اند.

حافظ عبدالقیوم والی نورستان گفته است که، تنها در ولسوالی برگ متال این ولایت، 55 تن زیر برف کوچ شده و جان داده اند. او افزوده است که بیش از 10 تن دیگر در سایر نقاط ولایت نورستان کشته شده اند.

گفته شده است که در این حوادث، بیش از 20 تن دیگر نیز زخمی شده اند.

18 قربانی در بدخشان

در همین حال در روزهای گذشته، منابع محلی در ولایت بدخشان نیز خبر داده بودند که 18 تن در این ولایت بر اثر برف کوچ جان داده اند.

avalanche
تنها 10 تن از اعضای یک خانواده در ولسوالی ماه می ولایت بدخشان در زیر برف کوچ جان داده اند

بر اساس گزارش ها تنها 10 تن از اعضای یک خانواده در ولسوالی ماه می ولایت بدخشان در زیر برف کوچ  جان داده اند. 8 تن دیگر نیز در دیگر مناطق بدخشان کشته شده اند که مسیرهای شان به دلیل برف کوچ و بارش سنگین برف مسدود شده است.

800 نجات یافته

سرپرست وزارت فواید عامه افغانستان نیز از نجات نزدیک به 800 تن خبر می دهد که در میان بارش برف های سنگین در ولایت های بامیان، سرپل و غزنی گیر مانده بودند.

محمود بلیغ سرپرست این وزارت گفته است که 500 تن در ولایت غزنی، بیش از 200 تن در ولایت بامیان و 30 تن دیگر در ولایت سرپل نجات داده شده اند.

ویس برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث نیز از تخریب کامل نزدیک به 200 خانه خبر داده است. او افزوده است، بارش برف سنگین در سه روز گذشته، در برخی ولایت ها از 80 سانتی متر تا 3 متر نیز رسیده است.

barmak1
ویس برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث نیز از تخریب کامل نزدیک به 200 خانه خبر داده است

107 ولسوالی آسیب پذیر

افغانستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و کوهستانی، از جمله ی مناطقی است که در فصل سرما به شدت آسیب پذیر است.

وزیر صحت عامه افغانستان به بارش سنگین برف در روزهای گذشته اشاره می کند و می گوید که 107 ولسوالی در این کشور از جمله مناطق آسیب پذیر هستند.

به گفته فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان، این ولسوالی ها که در 24 ولایت افغانستان قرار دارد، در فصل سرما به شدت آسیب پذیر هستند. او می افزاید، در این ولسوالی ها یا احتمال بروز حوادث طبیعی وجود دارد یا به دلیل بارش برف سنگین ارتباط شان با مراکز ولایات قطع می شود یا به دلیل سرمای زیاد، تعدادی جان می دهند.

minister-of-health-ferozuddin-feroz-on-mulnutrition-1
فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه افغانستان

زمستان بی پیشینه

بارش برف سنگین در ولایت های مختلف افغانستان، مسوولان این کشور را غافل گیر کرده است.

داکتر عبدالله رییس اجرایی این کشور، بارش برف در روزهای اخیر را بی پیشینه خوانده و به نهادهای مربوط دستور داده است که تدابیر جدی تری را برای رسیدگی به آسیب دیدگان روی دست بگیرند.

بارش برف در روز های گذشته اکثر شاهراه های افغانستان را مسدود کرده بود. اما اکنون مقامات حکومت افغانستان گفته اند که تمامی شاهراه ها از جمله شاهراه کابل- قندهار که شاهد بارش برف سنگین بود، به روی رفت و آمد باز شده است.

نیروهای امنیتی افغانستان نیز علاوه بر این که در این روزها مصروف جنگ با تروریستان هستند، حالا وظیفه دیگری نیز برعهده دارند که نجات افراد آسیب دیده از بارش برف های سنگین است.

avalanche2
به علت بارش سنگین برف، تمامی پروازهای روز گذشته‌ی فرودگاه کابل، لغو شد

حکومت افغانستان روز گذشته را به دلیل بارش برف سنگین، تعطیل عمومی اعلام کرد و همه پروازهای دیروز فرودگاه کابل نیز به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی لغو شده بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان