جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

تاکتیک تغییریافته؛ تداوم تحرکات تروریستان در اولین زمستان جنگی افغانستان

خواندن 10 دقیقه
0
(0)

وزارت دفاع افغانستان از دفع حمله گسترده طالبان به ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند خبر داده است. گفته شده که در این حمله، 54 تن از طالبان توسط نیروهای امنیتی افغانستان کشته شده اند. طالبان در روزهای گذشته علاوه بر ولسوالی گرمسیر، حملات گسترده ای را بر ولسوالی سنگین این ولایت نیز انجام داده اند.

با این که اکنون فصل زمستان است و طبق روال سال های قبل، با فرا رسیدن فصل سرما از شدت جنگ های جبهه ای کاسته می شود، اما اکنون علاوه بر هلمند، جنگ های پراکنده در دیگر ولایت های افغانستان ادامه دارد و نیروهای امنیتی افغانستان نیز بر حملات زمستانی شان علیه گروه های تروریستی در نقاط مختلف این کشور ادامه می دهند.

مقامات این وزارت همچنین از انجام عملیات نظامی در ولایت های کاپیسا، لوگر، غزنی، قندهار، هرات، قندوز و فاریاب نیز خبر داده اند.

حملات سنگین و گسترده طالبان در ولایت هلمند در روزهای اخیر، نشان می دهد که این گروه با تغییر در استراتژی جنگی شان که پیش از این در سه فصل دیگر متمرکز بود، حالا از فصل زمستان نیز برای ایجاد ناامنی استفاده کرده و با تسلط بر تعدادی از ولسوالی ها در ولایت های مختلف، از این مناطق به عنوان پایگاهی برای تجهیز و طرح ریزی حملات استفاده می نمایند. در حالی که پیش از این، گروه های تروریستی با رسیدن فصل زمستان و ترک میادین جنگ، برای تجهیز و تقویت دوباره به پناه گاه های شان در پاکستان بر می گشتند.

helmand
وزارت دفاع افغانستان از دفع حمله گسترده طالبان به ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند خبر داده است

هلمند

ولایت هلمند در جنوب افغانستان همچنان شاهد حملات گسترده طالبان است. این گروه که در تابستان سال جاری تلاش زیادی برای تسلط بر شهر لشکرگاه مرکز این ولایت داشت، با مقاومت نیروهای امنیتی افغانستان و حمایت هوایی نیروهای خارجی نتوانستند بر این شهر مسلط شوند. اکنون نیز ولسوالی های سنگین و گرمسیر این ولایت زیر حملات شدید طالبان قرار دارد.

داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان که هفته گذشته برای بررسی وضعیت امنیتی این ولایت به لشکرگاه سفر کرده بود، از مقامات این ولایت خواست که تا پیش از فرا رسیدن فصل بهار، تروریستان را در این ولایت سرکوب نمایند.

هلمند دارای ۱۴ ولسوالی است که در این میان، ۶ ولسوالی در کنترل طالبان است و ۴ ولسوالی دیگر نیز به صورت جدی در معرض خطر است و گروه های تروریستی در آنجا فعال می باشند.

عمر زواک سخن گوی والی هلمند به خبرنامه می گوید که ولسوالی های خانشین، دیشو، باغران، موسی قلعه، ناوه و نوزاد مناطقی هستند که به صورت کامل در کنترل طالبان قرار دارد. علاوه بر این، ولسوالی های گرمسیر، سنگین، مارجه و نادعلی نیز مناطقی هستند که تهدیدهای امنیتی در آن بالاست.

مرکز ولایت فراه نیز چندی قبل تا آستانه‌ی سقوط به دست طالبان پیش رفت

فراه

شهر فراه مرکز ولایت فراه در جنوب غرب افغانستان نیز در سال جاری تا آستانه سقوط به دست طالبان پیش رفت. طالبان توانسته بودند با حملات سنگین، خودرا به دروازه های این شهر برسانند.

مقامات در ولایت فراه می گویند که در فصل زمستان جاری، تحرکات طالبان در این ولایت بیشتر از سال های گذشته بوده است.

ولسوالی های بالا بلوک، خاک سفید و بکواه در این ولایت، از سطح تهدیدات امنیتی بالایی برخوردار است با این حال، سخن گوی والی فراه معتقد است، این تهدیدات در آن سطحی نیست که به سقوط این ولسوالی ها بیانجامد.

به تازگی و پس از افزایش نگرانی‌های این ولایت، 200 سرباز ناتو به شهر فراه فرستاده شده اند. جان نیکلسون فرمانده نیروهای حمایت قاطع گفته است که این تعداد سرباز ناتو، به درخواست والی فراه در این ولایت مستقر شده اند و ماموریت آنها آموزش، مشوره‌دهی و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان است.

به تازگی 200 سرباز ناتو به شهر فراه فرستاده شده اند. نیکلسون فرمانده حمایت قاطع گفته است که این سربازان پس از درخواست والی فراه به این ولایت مستقر شده اند

غزنی

گروه های تروریستی در ولایت غزنی نیز حالا برخی مناطق را در اختیار دارند.

امین الله امرخیل فرمانده پولیس ولایت غزنی به خبرنامه گفته است که گروه های تروریستی مانند القاعده، شبکه حقانی، طالبان و داعش در این ولایت حضور دارند. او می گوید این گروه های تروریستی بر ولایت غزنی که با ۸ ولایت دیگر مرز مشترک دارد و دارای مناطق وسیع و گسترده است تمرکز کرده اند.

به گفته فرمانده پولیس غزنی، در این ولایت بر خلاف سال های گذشته، گروه های تروریستی و رهبران شان دیگر در فصل زمستان به پاکستان بر نمی گردند و اکنون در مناطق نا امن این ولایت حضور دارند.

آقای امرخیل از ولسوالی های ناوه، اندر، اجرستان، زنه خان و گیرو به عنوان مناطقی یاد می کند که دارای تهدیدهای بلند امنیتی است و تروریستان در این مناطق حضوری گسترده دارند.

زابل

ولسوالی خاک افغان در زابل، حالا تبدیل به پناه‌گاه امنی برای گروه داعش شده که از آنجا عملیات های تروریستی شان را طرح ریزی می کنند.

ولسوالی خاک افغان در زابل، اکنون تبدیل به پناه‌گاه امنی برای گروه داعش شده است

به گفته عبدالحبیب اندی وال نماینده زابل در مجلس افغانستان، در ولایت زابل تروریستانی از کشورهای ازبکستان، چچن، پاکستان و کشورهای عربی تجمع کرده اند.

نیروهای امنیتی افغانستان در روزهای گذشته در این مناطق دست به عملیات هوایی زدند که در نتیجه آن تعدادی از تروریستان کشته و زخمی شدند. مقامات وزارت دفاع افغانستان گفته اند که این حملات هوایی تا آزاد سازی این ولسوالی از کنترل تروریستان ادامه خواهد داشت.

سرپل

ولایت سرپل از جمله ولایت های شمال افغانستان است که برخی مناطق آن اکنون در اختیار تروریستان قرار دارد و مقامات محلی این ولایت نیز نسبت به افزایش تهدیدهای امنیتی در این ولایت هشدار داده اند.

محمد ظاهر وحدت والی سرپل گفته است که ولسوالی کوهستانات در این ولایت، تبدیل به پناه‌گاه امنی شده است که اگر نسبت به پاک‌سازی آن اقدامی نشود، برای امنیت سرپل و دیگر ولایات، خطرآفرین خواهد بود.

taliban in ghazni
والی سرپل می‌گوید که ولسوالی کوهستانات در این ولایت، تبدیل به پناه‌گاه امنی برای شورشیان شده است

او همچنین گفته است که پسر طاهر یولداش رهبر حزب تحریک اسلامی ازبکستان در ولسوالی صیاد این ولایت، در حال سربازگیری برای گروه داعش است.

طالبان در ماه های گذشته بر مرکز این ولایت حمله کرده بودند. نمایندگان سرپل در مجلس در آن زمان، نسبت به احتمال سقوط این ولایت هشدار داده بودند.

قندوز

شهر قندوز مرکز ولایت قندوز که در ماه میزان سال جاری شاهد حضور نیروهای طالبان بود، اکنون نیز نا امن است و در ولسوالی های اطراف این شهر نیز گروه های تروریستی حضور فعالی دارند.

مقامات وزارت داخله افغانستان گفته اند که بیشترین عملیات های نظامی در ماه جدی، در قندوز انجام شده و این ولایت به دلیل شرایط امنیتی و سابقه دو بار سقوط به دست طالبان، از اولویت های وزارت داخله برای  عملیات های زمستانی است.

در ماه جدی بیش از 30 عملیات نظامی در این ولایت انجام شده که در نتیجه ی آن، 43 طالب کشته شده اند.

ولایت قندوز در تاریخ 12 ماه میزان سال جاری، مورد حمله گسترده طالبان قرار گرفت
ولایت قندوز در تاریخ 12 ماه میزان سال جاری، مورد حمله گسترده طالبان قرار گرفت

صدیق صدیقی سخن گوی وزارت داخله گفته است که تهدیدهای امنیتی در ولایت قندوز هم‌چنان باقی‌ست و گروه‌های تروریستی در تلاش هستند که نا امنی ایجاد کنند و دست به حملات تروریستی بزنند. او گفته که عملیات پاک سازی ولسوالی های اطراف شهر قندوز که در آن تروریستان حضور دارند، ادامه دارد.

کاهش تسلط حکومت

در همین حال، سیگار دفتر سربازرس آمریکا برای افغانستان به تازگی گزارش داده است که مناطق تحت کنترل حکومت افغانستان نسبت به ماه های گذشته کاهش یافته است.

سیگار گفته است که حکومت افغانستان اکنون بر 57 درصد از خاک این کشور تسلط دارد در حالی که در اواسط سال گذشته میلادی، این میزان به 56 درصد می رسید.

با این حال مقامات وزارت دفاع افغانستان با رد این گزارش سیگار می گویند که تنها 8 ولسوالی در کنترل دشمن است.

محمد رادمنش سخن گوی وزارت دفاع افغانستان به خبرنامه می گوید که اگر چه در سال جاری جنگ ها شدت یافت و تلفات زیادی هم به نیروهای امنیتی افغانستان وارد شد، اما در مقابل بسیاری از مناطق از وجود تروریستان پاک سازی شد و اکنون تنها 8 ولسوالی خارج از کنترل حکومت است.

محمد رادمنش، از سخن‌گویان وزارت دفاع ملی افغانستان
محمد رادمنش، از سخن‌گویان وزارت دفاع ملی افغانستان

افزایش حملات نیروهای نظامی در زمستان

معاون سخن گوی وزارت دفاع افغانستان هم چنین،  زمستان سال جاری را متفاوت از زمستان های سال گذشته می داند و می افزاید که گروه های تروریستی حملات شان را نسبت به سال های قبل افزایش داده اند.

آقای رادمنش می افزاید که نیروهای امنیتی افغانستان نیز، عملیات شفق 2 را از ابتدای ماه قوس آغاز کرده اند که تا پایان ماه حوت سال جاری و با هدف از بین بردن مراکز سوق و اداره تروریستان ادامه خواهد داشت.

او می گوید که عملیات های نظامی زیادی در ولایت های ننگرهار، زابل، هلمند، فراه و غزنی انجام شده است که در نتیجه آن بیش از 30 مرکز سوق و اداره طالبان و شورشیان دیگر از سوی نیروهای امنیتی افغانستان نابود گردید.

معاون سخن گوی وزارت دفاع می گوید “عملیات مشترک نیروهای ارتش و پولیس برای نابود سازی پایگاه های دشمن با شدت بیشتری در فصل زمستان ادامه خواهد یافت تا بهار پیش رو بهاری بهتر و امن تر برای مردم باشد.”

وزیر دفاع افغانستان
معاون سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان می گوید که عملیات های نظامی زیادی در ولایت های ننگرهار، زابل، هلمند، فراه و غزنی انجام شده است

انسداد راه های تروریستان

با توجه به شرایطی که گفته شد، برخی کارشناسان افغان سال آینده را هم سالی سخت برای نیروهای امنیتی افغانستان پیش بینی می کنند و معتقدند که همانند سال جاری، حملات تروریستان شدت خواهد یافت.

عتیق الله امرخیل کارشناس مسایل نظامی به خبرنامه می گوید که طالبان با تغییر تاکتیک در زمستان جاری، سعی کردند تا نیروهای امنیتی افغانستان را همچنان درگیر جبهه های جنگ نگه دارند تا این نیروها، نتوانند برای آزاد سازی ولسوالی های از دست رفته اقدام کنند و یا پوشش امنیتی در اطراف شهرهای بزرگ را افزایش دهند.

به گفته این کارشناس مسایل نظامی، بخش بزرگی از نیروهای امنیتی افغانستان در این زمستان در داخل ماندند و قسمتی از نیروهای شان را دوباره برای آموزش به پاکستان فرستادند.

آقای امرخیل معتقد است که جنگ در سال آینده فروکش نخواهد کرد و همانند سال جاری، تروریستان سعی می کنند تا نا امنی را افزایش دهند.

عتیق‌الله امرخیل / عکس: رسانه‌های اجتماعی
عتیق‌الله امرخیل / عکس: رسانه‌های اجتماعی

آقای امرخیل مانند برخی دیگر از کارشناسان بر این باور است که نیروهای امنیتی افغانستان علاوه بر این که باید مناطق از دست رفته را از کنترل تروریستان خارج سازند، به فکر مسدود ساختن راه های عبور و مرور تروریستان به سمت پاکستان باشند. به گفته او، اگر افغانستان نتواند این مسیرها را مسدود ساخته و زیر کنترل داشته باشد، تروریستان تازه نفس و آموزش دیده ای در بهار آینده باز هم از خاک پاکستان وارد افغانستان شده و این گونه بر شدت نبردها خواهند افزود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان