جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

فروشگاه‌های آنلاین؛ پدیده جدید در بازار سرمایه‌گذاری افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

اخیرا با توسعه خدمات انترنتی در افغانستان، فروشگاه های آنلاین در این کشور افزایش یافته است. روزانه بیشتر این فروشگاه ها در رسانه های اجتماعی تبلیغات گسترده را برای اموال خود انجام می دهند. این پدیده نو توجه زیادی را به خود جلب کرده و شماری از شهروندان افغان که به انترنت و رسانه های اجتماعی دسترسی دارند به خرید آنلاین می پردازند

پدیده نو

فروشگاه های آنلاین پدیده نوظهور در دنیای مجازی تجاری افغانستان می باشد. با رشد خدمات انترنتی در افغانستان، در سال های اخیر علاوه بر فراهم شدن زمینه سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای بسیاری از شهروندان، این فروشگاه ها محدودیت های خریداری را تقریبا به پایین سطح ممکن رسانده و توانسته تا حدی بازار کوچکی در افغانستان دست و پا کند.

online-store3
با توسعه خدمات انترنتی در افغانستان، فروشگاه های آنلاین در این کشور افزایش یافته است

رضا مهدی ریس و بنیانگذار یکی از فروشگاه های آنلاین، توانسته با استفاده از خدمات انترنتی تجارتی کوچکی به وجود آورد. او حدود یک سال است که فروشگاه آنلاین خود را در بخش فروشات وسایل الکترونیک، وسایل خانه، آرایشی و قرطایسه راه اندازی نماید.

تغییر فکر

این کارآفرین افغان می گوید که طرح و ایده ایجاد فروشگاه آنلاین زمانی برای او مطرح شد که در قطر مصروف فعالیت های تجاری بود. او توانسته فعالیت های کوچک اما در حال رشد را آغاز نماید.

online-store1
فروشگاه های آنلاین پدیده نوظهور در دنیای مجازی تجاری افغانستان می باشد

مهدی در ادامه می افزاید مشتریان با مراجعه در سایت رسمی فروشگاه آنلاین او با مشاهد قیمت بروی محصول و انتخاب جنس مورد نظر با برقراری ارتباط از طریق تلفون، ایمل، چت و یا شبکه های اجتماعی می تواند جنس مورد نظر خود را خریداری نمایند.

از جمله خدمات شرکت او رساندن جنس خریداری شده برای مشتری در مدت مشخص می باشد. اما کارکرد همه فروشگاه های آنلاین در افغانستان یکسان نیست. احمد مرتضی فروشنده ای در یکی از شرکت های آنلاین در باره کارکرد خود می گوید که “مشتری با انتخاب جنس از سایت با ما به تماس شده و جنس مورد نظر را با مراجعه در فروشگاه دریافت می نماید.”

اجناسی که در افغانستان به فروش می‌رسد، جمع کثیر آن‌را اجناس چینایی تشکیل می‌دهد
اجناسی که در افغانستان به فروش می‌رسد، جمع کثیر آن‌را اجناس چینایی تشکیل می‌دهد

اجناسی که در فروشگاه‌های آنلاین فروخته می‌شوند، معمولاً اجناس چینایی می باشد اما بعضی از فروشگاه های آنلاین به فروش اجناس دسته دوم داخلی و خارجی نیز می پردازند.

موانع خرید آنلاین

از مشکلات عمده سد راه این فروشندگان انترنتی نبود آدرس های دقیق شهری، ترافیک بیش از حد، نبود سرک های استندرد، نوسانات قیمت در بازار و تغییرات ارزش پولی در افغانستان پنداشته می شود.

online-store
نبود آدرس های دقیق شهری، ترافیک بیش از حد، نبود سرک های استندرد، نوسانات قیمت در بازار و تغییرات ارزش پولی از چالش‌های فراراه این فروشگاه ها به شمار می‌رود

مشکل دیگری که توانسته تاثیر قابل ملاحظه ی روی فروشات این فروشگاه ها بگذارد عدم آگاهی کافی در مورد نحوه استفاده درست از خدمات این فروشگاه ها و وب سایت ها می باشد. به گفته رییس یکی از شرکت های خدمات آنلاین، بیشتر استفاده کنندگان خدمات آنها اشخاص جوان هستند که تا حدی زبان انگلیسی می دانند.

تسهیلات خدمات آنلاین

به گفته رضا مهدی آنها توانسته اند با امکانات کمی که در دست داشته اند سهولت های قابل ملاحظه ی به شهروندان فراهم سازند. جلوگیری از ضیاع وقت مشتریان از عمده ترین مزیت ها و سهولت های ایجاد شده توسط آنها می باشد. ارایه خدمات چون ورانتی و گرانتی توسط فروشگاه ها از دیگر سهولت های ایجاد شده و خدمات پس از فروش فروشگاه آنلاین است.

online-store7
جلوگیری از ضیاع وقت مشتریان از عمده‌ترین مزیت‌های تجارت آنلاین می‌باشد

توسعه خدمات

با توجه به فروشات خوب فروشگاه های آنلاین در کابل و رضایتمندی فروشندگان از درآمد توسط این فروشگاه ها آنها بیشتر از همیشه تشویش به سرمایه گذاری ها در نقاط مختلف افغانستان شده اند.

کابل، مزار و جلال آباد از جمله شهر های هستند که برخی از فروشگاه های آنلاین توانسته خدمات خود را عرضه نمایند.

online-store5

با این حال، بازار فروشگاه های آنلاین در افغانستان در آغاز مسیری طولانی قرار دارد که در صورت توسعه انترنت و تسهیلات بیشتر می توان به آینده رشد آن امیدوار بود.

علی‌شیر شهیر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان