جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

تروریستان در غزنی؛ نگرانی از حضور داعش و پیشرفت در مهار جرایم

خواندن 10 دقیقه
0
(0)

نگرانی مقامات محلی در ولایت غزنی از حضور گروه های تروریستی نظیر داعش در این ولایت افزایش یافته است.

گروه داعش که تاکنون در برخی از ولایت های دیگر افغانستان مانند ننگرهار، غور و زابل حضور داشته و اکنون یکی از تهدیدهای جدی امنیتی برای ولایت غزنی عنوان شده است.

ولایت غزنی که با ولایت های بامیان، دایکندی، ارزگان، زابل، پکتیکا، پکتیا، لوگر و میدان وردک هم مرز است از ولایت های مهم افغانستان پنداشته می شود. اگرچه در سال های گذشته نیز از حضور گروه داعش در این ولایت و سربازگیری در ولسوالی های مختلف آن گزارش هایی  منتشر شده بود، اما بی توجهی برای مقابله با این تهدید و مناطقی خارج از کنترل دولت، موجب تجمع گروه های تروریستی در برخی ولسوالی های این ولایت شده است. گروه های تروریستی که می توانند با عبور از فصل زمستان، فصل تازه ای از جنگ و ناامنی را در این ولایت و دیگر مناطق افغانستان رقم بزنند.

تمرکز گروه های تروریستی بر غزنی

ولایت غزنی در طول سالیان گذشته یکی از ولایت های ناامن افغانستان بوده است. برخی از ولسوالی های این ولایت اکنون تبدیل به مرکزی برای گروه های تروریستی شده است که از این مناطق برای آموزش نیروهای شان و همچنین طرح و برنامه ریزی حملات تروریستی استفاده می کنند.

Instablity at Ghazni provence ANSF
ولایت غزنی در طول سال‌های گذشته از ولایت‌های ناامن و پرچالش افغانستان بوده است

امین الله امرخیل فرمانده پولیس ولایت غزنی به خبرنامه می گوید که گروه های تروریستی مانند القاعده، شبکه حقانی، طالبان و داعش در این ولایت حضور دارند. او می گوید این گروه های تروریستی بر ولایت غزنی که با 8 ولایت دیگر مرز مشترک دارد و دارای مناطق بسیار وسیع و گسترده است تمرکز کرده اند.

آقای امرخیل همچنین از حضور تروریستان خارجی در این ولایت خبر می دهد و می گوید که این تروریستان شامل شهروندان کشورهای عربی، پاکستان و چچن می شوند.

به گفته مقامات پولیس در غزنی بر خلاف سال های گذشته، گروه های تروریستی و رهبران شان دیگر در فصل زمستان به پاکستان بر نمی گردند و اکنون در مناطق نا امن این ولایت حضور دارند.

مناطق امن برای تروریستان در غزنی

با این حال ولایت غزنی نیز مانند برخی دیگر از ولایت های افغانستان، ولسوالی های ناامنی دارد که در کنترل گروه های تروریستی است. مقامات حکومتی معمولا از این ولایت ها با عنوان ولایت هایی که در معرض “تهدیدهای بالای امنیتی” قرار دارند، یاد می کنند.

فرمانده پولیس غزنی می‌گوید که ولسوالی ناوه‌ی این ولایت از 8 سال قبل تا کنون تحت حاکمیت گروه های تروریستی قرار دارد
فرمانده پولیس غزنی می‌گوید که ولسوالی ناوه‌ی این ولایت از 8 سال قبل تا کنون تحت حاکمیت قاطع گروه‌های تروریستی قرار دارد / عکس: رسانه‌های اجتماعی

فرمانده پولیس غزنی نیز از ولسوالی های ناوه، اندر، اجرستان، زنه خان و گیرو به عنوان مناطقی یاد می کند که دارای تهدیدهای بلند امنیتی است.

به گفته ی او، ولسوالی ناوه از 8 سال قبل در کنترل کامل گروه های تروریستی است.

ولسوالی اندر، که اولین منطقه ای بود که در آن قیام های مردمی علیه طالبان راه اندازی شد، اکنون تبدیل به یکی از مراکز گروه های تروریستی شده است. آقای امرخیل، این ولسوالی را یکی از پرچالش ترین مناطق غزنی می داند و می گوید که تمرکز تروریستان در ولسوالی اندر،  تمام ولایت غزنی را با خطر مواجه نموده و ناامن ساخته است.

غزنی مسیر عبور داعش

اخیرا مقامات محلی ولایت غزنی از ورود اعضای داعش از ولایت زابل ابراز نگرانی کرده اند. افراد وابسته به داعش از ولایت زابل که در جنوب غزنی قرار دارد، وارد غزنی می شوند و علاوه بر ایجاد ناامنی در این ولایت به سمت ولایت های دیگر می روند.

ISIS-kids
فرمانده پولیس غزنی می گوید: داعش که مرکز اصلی آن در خاک افغان ولایت زابل می‌باشد، از ولایت غزنی به عنوان مسیر عبور به سمت ولایت های دیگر استفاده می کند

فرمانده پولیس غزنی به خبرنامه می گوید که داعش که مرکز اصلی آن در خاک افغان ولایت زابل قرار دارد، از ولایت غزنی به عنوان مسیر عبور به سمت ولایت های دیگر استفاده می کند.

آقای امرخیل می گوید که به تازگی بیش از 100 خانواده خارجی با عبور از زابل، وارد ولسوالی های زنه خان و اندر شده اند.

ولسوالی خاک افغان در ولایت زابل که هم مرز با غزنی می باشد، از 12 سال قبل خارج از کنترل حکومت است.

عبدالحبیب اندی وال نماینده زابل در مجلس افغانستان به خبرنامه گفته بود که  “نا امنی در برخی ولسوالی های این ولایت وجود دارد. اما بیشترین تشویش ما از ولسوالی خاک افغان است که تبدیل به پایگاه امنی برای تروریستان شده است.”

احتمال حمله داعش به مناطق هزاره نشین

وجود ولسوالی های ناامن در ولایت غزنی که تبدیل به پایگاهی امن برای گروه های تروریستی شده است از یک سو، و پایگاه امنی دیگر به نام خاک افغان در ولایت زابل از سوی دیگر، نگرانی های امنیتی در این ولایت را نسبت به سال آینده به شدت افزایش داده است.

تصویر منتشر شده از اجساد غیر نظامیان قوم هزاره که چندی قبل در غور توسط گروه داعش تیرباران شده بودند
تصویر منتشر شده از اجساد غیر نظامیان که چندی قبل در غور توسط گروه داعش تیرباران شده بودند

فرمانده پولیس غزنی تاکید می کند که داعش و دیگر گروه های تروریستی در صدد راه اندازی جنگ های قومی هستند.

آقای امرخیل می گوید ” گزارش هایی وجود دارد که تروریستان در سال آینده می خواهند حملات شان را به سمت ولسوالی های هزاره نشین ازجمله ولسوالی جاغوری افزایش دهند.”

کاهش ترور و اختطاف

علاوه بر ناامنی و حضور گروه های تروریستی در ولایت غزنی،  موارد مختلفی از گروگان گیری شهروندان هزاره توسط گروه های تروریستی در سال های گذشته در ولایت های مختلف افغانستان و از جمله ولایت غزنی رخ داده بود.

گروه های تروریستی با قرار گرفتن در مسیر شاهراه ها، شهروندان هزاره را از موترها پایین کرده و به گروگان می گرفتند که در موارد زیادی این گروگان ها را کشتند.

جنرال امین‌الله امرخیل، فرمانده پولیس ولایت غزنی
مسیرهای ولسوالی قره باغ و جاغوری ولایت غزنی از راه‌های پرچالش برای مسافران خوانده می‌شد. اکنون اما آقای امرخیل، فرمانده پولیس این ولایت می گوید که با ایجاد پوسته‌های امنیتی در این مسیرها به امنیت آن مسیرها، افزوده است / عکس: رسانه‌های اجتماعی

اما قوماندان امنیه ولایت غزنی می گوید که در یک سال اخیر با ایجاد پوسته های پولیس و ایجاد پولیس محلی در مسیر شاهراه ها و مسیرهای منتهی به ولسوالی های هزاره نشین، از وقوع گروگان گیری ها جلوگیری شده است.

آقای امرخیل وضعیت امنیت شاهراه ها و مسیرهای منتهی به ولسوالی ها را نسبت به سال های گذشته بهتر توصیف می کند و می گوید که در گذشته، مسیر ولسوالی های قره باغ و جاغوری، یکی از پرچالش ترین راه ها بود که دشمن همواره شهروندان هزاره را به گروگان می گرفت.

یکی از مشکلات دیگری که در این ولایت اکنون تا اندازه زیادی برطرف شده، ترور مقامات محلی، نیروهای امنیتی و کارمندان دولتی در داخل شهر غزنی است که به گفته فرمانده پولیس غزنی، در یک سال اخیر به شدت کاهش یافته است

با این حال او می گوید که در سال جاری نزدیک به 800 حمله تروریستی در این ولایت از سوی گروه های مختلف راه اندازی شد که با مقاومت نیروهای امنیتی، دفع گردید.

taliban-on-the-highways
آقای امرخیل می‌گوید که در سال جاری خورشیدی، نزدیک به 800 حمله تروریستی در این ولایت از سوی گروه های مختلف راه اندازی شده بود

کمبود نیرو یکی از چالش هاست

با وجود این که ولایت غزنی دارای مناطقی وسیع می باشد اما در مقابل میزان بالای تهدیدات امنیتی و حضور گسترده تروریستان، به میزان کافی دارای نیرو و تشکیلات نظامی نیست.

فرمانده پولیس ولایت غزنی، تشکیلات نظامی در این ولایت را نسبت به تهدیدهای امنیتی موجود کافی نمی داند و از کمبود نیروی نظامی، به عنوان یکی از چالش های این ولایت نام می برد.

آقای امرخیل می گوید که نیازهای امنیتی این ولایت را با مقامات در کابل مطرح کرده و امیدوار است که با افزایش تشکیلات نیروهای امنیتی در غزنی، از شکل گیری چالش های جدی امنیتی در بهار سال آینده جلوگیری گردد.

تمرکز بر داعش در غزنی و زابل

با این حال مقامات وزارت دفاع افغانستان با اشاره به ناامنی ها در ولایت های غزنی و زابل می گویند که عملیات نظامی علیه این داعش و دیگر گروه های تروریستی همچنان ادامه دارد.

دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان نیز از انجام عملیات نظامی شفق 2 در فصل زمستان در ولایت های مختلف از جمله غزنی و زابل خبر می دهد

دولت وزیری سخن گوی وزارت دفاع افغانستان در گفت‌وگو با خبرنامه، از انجام عملیات نظامی شفق 2 در فصل زمستان در ولایت های مختلف از جمله غزنی و زابل خبر می دهد و می افزاید که در این دو ولایت، مراکز تروریستان مورد حملات هوایی و زمینی قرار گرفته است.

سخن گوی وزارت دفاع افغانستان همچنین می گوید که در ولسوالی خاک افغان زابل نیز در روزهای گذشته عملیات هوایی صورت گرفته است و برای خارج ساختن این ولسوالی نا امن از کنترل مخالفین، برنامه ای روی دست دارند.

آقای وزیری می گوید که تا زمان تصفیه نمودن ولسوالی خاک افغان، عملیات هوایی بر ضد گروه های تروریستی مستقر در خاک افغان ادامه خواهد یافت و به زودی برای آزاد سازی این ولسوالی نیز عملیات نظامی صورت خواهد گرفت.

سخن‌گوی وزارت دفاع ملی افغانستان می‌گوید که تا زمان تصفیه نمودن ولسوالی خاک افغان، عملیات هوایی بر ضد گروه های تروریستی مستقر در این منطقه ادامه خواهد داشت

داعش پنجابی؛ تهدیدی جدی برای افغانستان

مقامات افغانستان اکنون از گروه داعش به عنوان تهدیدی جدی برای این کشور نام می برند. صدیق صدیقی سخن گوی وزارت داخله افغانستان این گروه را تهدیدی جدی برای  امنیت این کشور خوانده و گفته بود که در فصل زمستان، بر این گروه تمرکز خواهد شد تا از گسترش آن به دیگر ولایت های افغانستان جلوگیری گردد.

از ولایت ننگرهار در شرق افغانستان به عنوان پایگاه منطقه ای داعش نام برده می شود. علاوه بر آن ولایت غور در غرب افغانستان نیز شاهد فعالیت های گروه داعش بوده است.

این گروه در سال جاری با انجام حملاتی هدفمند در شهر کابل، دست به حملاتی انتحاری علیه تجمعات مذهبی و سیاسی شیعیان زدند که ده ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

نگرانی ها از قدرت گرفتن داعش در افغانستان در حالی افزایش یافته است که مقامات این کشور، پاکستان را در ایجاد این گروه برای افزایش ناامنی در افغانستان متهم کرده اند.

نمایی از قربانیان انفجاری در مراسم شیعیان در کابل
گروه داعش در سال جاری خورشیدی نیز دست به حملات هدف‌مند در پایتخت و ولایات افغانستان زده است؛ این تصویر نمایی از قربانیان انفجاری در مراسم شیعیان در کابل می‌باشد

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رییس جمهور افغانستان گفته بود، داعش را پنجابی ها ایجاد کرده اند که برای افغانستان تبدیل به یک مشکل جدی خواهد شد. او همچنین افزوده است که شواهد موجود، همگی بیان گر این است که داعش از پاکستان وارد افغانستان می شود.

عبدالله رحمانی همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان