جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

شورای عالی صلح؛ چهارمین رییس این شورا چه کسی خواهد بود؟

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

حکومت افغانستان می گوید که رییس جدید شورای عالی صلح افغانستان به زودی معرفی خواهد شد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخن گوی ریاست جمهوری افغانستان به خبرنامه می گوید، مشوره ها و رایزنی ها برای تعیین رییس جدید این شورا، ادامه دارد و به زودی، پس از نهایی شدن مشوره ها، رییس جدید این شورا اعلام خواهد شد. آقای مرتضوی اما به افرادی که در رایزنی های صورت گرفته، ممکن است به عنوان جایگزین احتمالی آقای گیلانی مطرح شده باشند، اشاره نکرد.

پیر سید احمد گیلانی که به مدت کمتر از یک سال، ریاست شورای عالی صلح افغانستان را بر عهده داشت، هفته گذشته و در سن 84 سالگی در گذشت.

gilani1
پیر سید احمد گیلانی

داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان که در مراسم تدفین آقای گیلانی، از تلاش‌های آقای گیلانی برای تامین صلح قدردانی کرده و گفته بود که پس از او، مسوولیت این شورای مهم و با اهمیت به شخصیت ملی دیگری واگذار خواهد شد.

آقای مرتضوی معاون سخن گوی ریاست جمهوری، شورای عالی صلح افغانستان را نهادی موثر و مهم دانسته و می افزاید، این شورا ابتکارات خوبی در باره صلح داشته است و صلح با حزب اسلامی به رهبری حکمتیار نیز، از مجرای شورای صلح صورت گرفته که دستاورد خوبی برای افغانستان بوده است.

پل ارتباطی میان حکومت و مخالفین

از سوی دیگر، شورای عالی صلح افغانستان به خبرنامه می گوید، در شرایطی که حکومت اراده و تصمیم جدی برای گفتگوهای صلح را دارد، انتخاب رییس جدید این شورا در زودترین فرصت ممکن، می تواند به پیش برد گفتگوهای صلح کمک نماید.

مولوی عبدالخبیر اوچقون عضو شورای صلح افغانستان، انتخاب رییس جدید این شورا را از اختیارات رییس جمهور افغانستان می داند و می گوید، فردی که به ریاست این شورا انتخاب می شود باید مورد قبول حکومت و همچنین طرف های درگیر و مخالف حکومت باشد.

Khabir-ochqun
مولوی عبدالخبیر اوچقون عضو شورای صلح افغانستان

او می افزاید، رییس این شورا باید به عنوان یک میانجی معتدل و مورد پسند، مانند پل ارتباطی میان حکومت و مخالفین باشد تا بتواند به پیش برد گفتگوهای صلح میان طرفین کمک نماید.

این عضو شورای عالی صلح افغانستان می گوید که این کشور بیش از هر زمان دیگری به ادامه یافتن گفتگوهای صلح نیاز دارد و حکومت افغانستان نیز، با امضای توافق نامه صلح با حزب اسلامی نشان داده است که اراده  و تصمیم جدی برای تامین امنیت از طریق گفتگو و صلح با گروه های مخالف را دارد.

روسای قبلی شورای عالی صلح

شورای عالی صلح افغانستان از سال تشکیل تاکنون دو رییس را از دست داده است. اولی برهان الدین ربانی و دومی هم پیر سید احمد گیلانی.

این شورا در میزان سال ۱۳۸۹، از سوی حامد کرزی ایجاد شد و برهان الدین ربانی نیز، به ریاست این شورا منصوب گردید.

این شورا وظیفه‌ی پیش برد گفتگوهای صلح با همه گروه‌های مخالف دولت از جمله طالبان و حزب اسلامی را بر عهده داشت. اما تلاش‌های این شورا نیز با تمام گفتگوهایی که در این راستا انجام داد، نتیجه‌ای نداشت و رییس این شورا نیز، در یک حمله انتحاری توسط یکی از نمایندگان طالبان که برای گفتگوی صلح آمده بود، کشته شد.

برهان الدین ربانی، رییس پیشین شورای عالی صلح افغانستان که توسط طالبان ترور شد
برهان الدین ربانی، رییس پیشین شورای عالی صلح افغانستان که توسط طالبان ترور شد

در بهار 1391، صلاح الدین ربانی به جای پدرش به ریاست این شورا رسید و به مدت چند سال رهبری این شورای مهم و پرهزینه را بر عهده داشت.

در زمستان سال 1394 نیز، حکومت وحدت ملی با معرفی ترکیب جدید این شورا، ریاست آن را به سید احمد گیلانی سپرد که هفته گذشته در گذشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان