4 ماه پس از توافق با حزب اسلامی؛ از احتمال ورود حکمتیار به کابل تا نارضایتی از اجرای مواد موافقت‌نامه

از امضای توافق نامه صلح حکومت افغانستان با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار 4 ماه گذشته است. توافق نامه ای که حکومت افغانستان نسبت به پیامدهای آن در امنیت و صلح این کشور خوش بین است اما ظاهرا تاکنون در مورد اجرایی شدن این توافق نامه پیشرفتی صورت نگرفته است.

یکی از تعهدات حکومت افغانستان این بود که زمینه برداشتن نام حکمتیار را از فهرست سیاه سازمان ملل فراهم کند تا شرایط ورود او به افغانستان نیز فراهم گردد. اما در حالی که تا هنوز تحریم های سازمان ملل از گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی برداشته نشده و نام او از فهرست سیاه این سازمان خارج نشده است، نمایندگان او در کابل گفته اند که حکمتیار به زودی و پیش از برداشته شدن تحریم ها در افغانستان حضور خواهد یافت.

با این حال نمایندگان حزب اسلامی گفته اند که از کندی کار در اجرایی شدن این توافق نامه، ناراضی هستند و حکومت وحدت ملی تاکنون در مورد عملی نمودن توافقات صورت گرفته اقدامی نکرده است.

agreement-signing
جریان امضای توافق نامه‌ی صلح میان رئیس جمهور و حکمتیار

در این گزارش تلاش کردیم تا نظر کمیسیونی که از جانب حکومت برای اجرایی نمودن توافق نامه صلح با حزب اسلامی مقرر شده است را نیز داشته باشیم، اما تا ساعات پایانی روز موفق به صحبت با آنها نشدیم.

نارضایتی حزب اسلامی

حمید عزیزی یکی از سخن گویان حزب اسلامی به خبرنامه می گوید که این حزب، به هیچ وجه از روند اجرایی شدن توافق نامه راضی نیست چرا که کارها بسیار به کندی صورت می گیرد.

آقای عزیزی می گوید که حکومت افغانستان برخلاف تعهدی که داده بود و باید بلافاصله در مورد اجرایی نمودن توافق نامه اقدام می کرد، عمل نکرده و با گذشت 4 ماه از امضای پیمان صلح میان حکومت و حزب اسلامی، در موارد مختلفی از جمله استقرار و اسکان گلبدین حکمتیار و همچنین آزادی زندانیان وابسته به این حزب اقدامی نکرده است.

حمید عزیزی
حمید عزیزی

آقای عزیزی معتقد است که تاخیر و کند کاری در این روند، می تواند مانعی جدی برای اجرایی شدن توافق نامه صلح محسوب گردد.

مسئله زندانیان

بر اساس توافق صورت گرفته حکومت افغانستان تعهد کرده است که زندانیان وابسته به این حزب را از زندان ها آزاد کند. از میان 2600 تن که گفته شده است از افراد این حزب در زندان های افغانستان هستند، نام 600 تن شان تا کنون از جانب حزب اسلامی به حکومت سپرده شده است تا پس از بررسی های لازم، فرمان آزادی شان صادر گردد.

حمید عزیزی سخن گوی حزب اسلامی به خبرنامه می گوید، کمیسیونی که در مورد آزادی زندانیان تشکیل گردید، تاکنون پرونده 83 تن را بررسی کرده و نام های شان به رییس جمهور فرستاده اند تا فرمان آزادی شان صادر گردد. اما به گفته این سخن گوی حزب اسلامی، با وجود گذشت دو هفته، تاکنون فرمان آزادی شان صادر نشده است.

رییس دارالانشای
قرار است به زودی 83 تن از افراد وابسته به حزب اسلامی از زندان آزاد شوند

یکی از نگرانی ها در زمینه آزاد سازی زندانیان، نگرانی ها از بازگشت دوباره آنان به جنگ با حکومت افغانستان است. اما سخن گوی این حزب می گوید که، افراد این حزب پس از آزادی به دلیل تعهدی که حکمتیار رهبر این حزب برای صلح داشته است، ملزم و متعهد به رعایت صلح هستند و در این مورد نیز از حکمتیار پیروی خواهند داشت.

نمایندگان حکمتیار در کابل، امیدوارند که در روزهای نزدیک این تعداد از زندانیان وابسته به حزب اسلامی، از زندان های افغانستان آزاد گردند.

حکمتیار در فهرست سیاه

یکی از تعهدات حکومت افغانستان در توافق صلح با حکمتیار، خارج ساختن نام او از فهرست تحریم های سازمان ملل بود تا اینگونه، شرایط ورود او نیز به افغانستان فراهم شود.

با این که حکومت افغانستان درخواست رسمی خود را برای رفع تحریم ها از گلبدین حکمتیار و دیگر رهبران حزب اسلامی، در اواخر ماه قوس به سازمان ملل سپرده است اما، عملی شدن این مورد نیز با موانعی روبرو شده است.

hekmatyar-2
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی

برداشته شدن تحریم ها از حکمتیار در ابتدا با مخالفت فرانسه و روسیه روبرو شد. مقامات روسیه اعلام کرده بودند که برای تصمیم گیری در مورد رفع تحریم ها از حکمتیار، نیازمند زمان بیشتری هستند. مخالفت روسیه با برداشته شدن تحریم ها از این گروه، تردیدهایی را نسبت به اجرایی شدن توافق صورت گرفته میان حکومت و حزب اسلامی به رهبری حکمتیار به وجود آورده است.

در همین حال حمید عزیزی سخن گوی حزب اسلامی می گوید که در نتیجه رایزنی های صورت گرفته میان حکومت افغانستان و فرانسه، مخالفت این کشور با رفع تحریم ها بر حزب اسلامی برطرف گردیده و روسیه نیز، تنها خواهان فرصت بیشتری در این مورد شده و مخالفتی نکرده است.

آقای عزیزی، اگرچه رفع تحریم های سازمان ملل را بر اساس توافق صورت گرفته، از وظایف حکومت می داند اما تاکید می کند که، رهبر حزب اسلامی برای ورود به افغانستان، منتظر اجازه کشور دیگری نخواهد بود.

جریان صحبت
موافقت نامه‌ی صلح میان حکومت و حزب اسلامی در ماه میزان سال جاری به امضا رسید

امیدوار به همکاری روسیه

با این که نمایندگان حزب اسلامی می گویند گلبدین حکمتیار، منتظر اجازه و موافقت کشورهای دیگر برای ورود به افغانستان نخواهند بود، شورای عالی صلح افغانستان بر  اهمیت رفع این تحریم ها از مجراهای قانونی تاکید دارد.

مولوی عبدالخبیر اوچقون یکی از اعضای شورای عالی صلح افغانستان در این مورد به خبرنامه می گوید که رفع تحریم ها می تواند به ایجاد فضای اعتماد و همچنین عملی شدن دیگر بندهای موافقت نامه صلح کمک نماید.

این عضو شورای عالی صلح افغانستان معتقد است، حکومت افغانستان باید روسیه را متقاعد به همکاری با افغانستان در زمینه برداشتن تحریم های سازمان ملل نماید. چرا که برداشته شدن تحریم های سازمان ملل، در پیش برد گفتگوهای صلح و عملی شدن آن تاثیر زیادی خواهد داشت.

Khabir-ochqun
عبدالخبیر اوچقون، عضو شورای عالی صلح

این عضو شورای عالی صلح افغانستان می افزاید، عملی شدن توافق صلح با حکمتیار می تواند دیگر گروه های مخالف حکومت را نیز تشویق کند که دست از جنگ بردارند و به روند صلح بپیوندند.

حکومت افغانستان که با خوش بینی های زیادی توافق نامه صلح با حکمتیار را امضا کرد، حالا برای عملی ساختن این توافق نامه با موانعی روبروست. به دست آوردن موافقت روسیه برای رفع تحریم ها از رهبر حزب اسلامی، به عنوان یکی از اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل یکی از این چالش هاست.

علاوه بر این، برخی کارشناسان افغانستان بر این باورند که، حتی اگر توافق نامه صلح با حزب اسلامی به صورت کامل اجرا گردد، به معنای پایان یافتن جنگ و نا امنی در این کشور نیست چرا که، حضور گروه های تروریستی دیگری از جمله طالبان و داعش، بیان گر تداوم جنگ و ناامنی در افغانستان است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *