جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

تولید انرژی؛ راه‌اندازی سومین توربین برق بند کجکی در هلمند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که سومین توربین تولید برق بر روی سد کجکی در مسیر دریای هیرمند نصب شده که با اضافه شدن این توریبن، بیش از 18 میگاوات برق دیگر وارد شبکه‌ی انرژی ولایت هلمند می‌شود.

بصیر عظیمی، معین وزارت انرژی و آب افغانستان به خبرنامه گفت که با نصب این توربین ظرفیت تولید این سد از 33 میگاوات برق به 51.5 میگاوات افزایش می‌یاد.

اکنون برق تولیدی از سد کجکی در ولایت های هلمند و قندهار مورد استفاده قرار می گیرد. مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که هزینه نصب توربین سوم را اداره توسعه ای امریکا یا «یو اس آی دی» تامین کرده است.

بصیر عظیمی، معین وزارت انرژی و آب در گفتگو با خبرنامه تاکید کرد که “حدود دو ماه پیش شرکت ترکی (هفتاد و هفت) طرحی را با نصب کردن ۴ توربین در بند کجکی که ظرفیت ۱۰۰ میگاوات برق را دارد، به شورای عالی اقتصادی ارایه داد. این طرح بعد از بررسی مورد پسند این شورا قرار گرفت که امروز شاهد نصیب سومین توربین این سد می‌باشیم.”

بصیر عظیمی معین وزارت انرژی و آب افغانستان
بصیر عظیمی معین وزارت انرژی و آب افغانستان

پروژه بند کجکی ابتدا در سال ۱۳۳۲ به منظور کنترول سیلاب و آبیاری زمین های زراعتی و همچنان تولید انرژی برق پایه گذاری شد. ارتفاع این بند که در ابتدا ۹۰ متر و هم‌چنین طول تاج آن در حدود ۲۷۰ متر بود، مجموعن می‌توانست به ظرفیت ۱٫۷ میلیارد متر مکعب آب ذخیره کند.

اعتراض ایران

گفته می شود وزارت خارجه ایران به وزارت خارجه افغانستان نامه اعتراضی فرستاده و ادعا کرده که افغانستان حق آب این کشور را از رود خانه هیرمند بسته است. گزارش هایی هم در ایران به نشر رسیده که افغانستان با ساختن بند کجکی در دریای هیرمند خواسته است تا آب تالاب هامون ایران را خشک کند.

مقام های ایرانی گفته اند که ایجاد بندکجکی منجر به خشک شدن هامون ایران شده و همچنان ۱۴ هزار تن که در هامون مشغول پیشه صیادی بوده اند، بیکار گردیده اند.

اما مقام‌های حکومت افغانستان روی معاهده هیرمند که در زمان موسی شفیق امضا شده تاکید دارند و می‌گویند که این معاهده یک قرارداد جامع می‌باشد و مسوولیت افغانستان اجرایی کردن آن است.

آقای غنی گفت که مسوولیت ما اجرایی کردن معاهده‌ی هیرمند است

محمد اشرف‌غنی، رییس جمهوری افغانستان، در مراسم ۹۰‌مین سالگرد موسی شفیق، نخست وزیر حکومت وقت این کشور در کابل گفت که معاهده هیرمند میان افغانستان و ایران به نفع هر دو کشور است و افغانستان مسوولیت دارد که این معاهده را تطبیق کند.

معاهده هیرمند میان افغانستان و ایران روی چگونگی تقسیم آب دریای هلمند می‌باشد. این معاهده را موسی شفیق در زمان صدراعظمی‌اش در دوران ظاهرشاه با عباس هویدا نخست وزیر وقت ایران به امضا رسانده بود.

این قرارداد تقسیم آب از قسمت ورودی بند کجکی در حدود ۸۱۷ میلیون متر مکعب آب در  سال به ایران داده شود. رییس جمهوری افغانستان تاکید کرده است که مسولیت دولت اجرایی کردن موادی است که در این معاهده آمده است.

دریای هلمند / عکس: پانارامیو

مطابق این معاهده تقسیم آب، حدود ۱۴ درصد آب هلمند در سال‌های عادی آبی، مربوط به ایران است. در این قرارداد تذکر داده شده که اگر آب هلمند از ۵٫۶ میلیارد متر مکعب کمتر باشد، آب کمتری به ایران داده می‌شود و اگر از این حد بیشتر بود، آب زیاد تری از آن به ایران اختصاص داده خواهد شد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان