جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

دشواری خبرنگاری در افغانستان؛ برخی از رسانه‌ها زیر نفوذ طالبان فعالیت می‌کنند

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

کمیته مصوونیت خبرنگاران افغانستان، امروز پنج‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل، گزارش شش‌ماه اخیر سال 2016‌ اش را در مورد خشونت علیه خبرنگاران منتشر کرد.

نجیب الله شریفی، رییس کمیته مصوونیت خبرنگاران در این کنفرانس گفت که در شش ماه اخیر سال 2016 میلادی، حدود 47 قضیه خشونت، تهدید و قتل خبرنگاران در افغانستان به ثبت رسیده است که از آن‌جمله 3 مورد آن قتل، 14 مورد لت‌وکوب، 15 مورد تهدید، 3 مورد مجروحیت و 12 مورد بد رفتاری و توهین بوده است.

آقای شریفی می‌گوید که آمار شش ماه دوم سال 2016 میلادی نشان می‌دهد که میزان خشونت علیه خبرنگاران نسبت به شش ماه دوم سال 2015 میلادی، 38 درصد افزایش یافته است.

نجیب شریفی، رییس کمیته مصوونیت خبرنگاران افغانستان
نجیب شریفی، رییس کمیته مصوونیت خبرنگاران افغانستان

به گفته‌ی رییس کمیته‌ی مصوونیت خبرنگاران افغانستان، در شش ماه دوم سال 2016 بیشترین آمار خشونت علیه خبرنگاران از آدرس حکومت بوده که شامل 64 درصد می‌گردد.

بر اساس گزارش این کمیته، در تهدید و خشونت خبرنگاران، طالبان در رده دوم قرار دارند و  در شش ماه دوم سال 2015 حدود 15 درصد خشونت از آدرس این گروه بوده است. به همین‌سان 11 درصد خشونت از سوی افراد ناشناس، 6 درصد خشونت از سوی زورمندان محلی و  4 درصد خشونت از سوی مسوولان رسانه‌ها علیه خبرنگاران در شش ماه دوم 2016 صورت گرفته است.

گزارش کمیته مصوونیت خبرنگاران  نشان می‌دهد که بیشترین خشونت در شش ماه دوم سال 2016 در زون غربی افغانستان رخ داده است.

گرافی از میران افزایش خشونت علیه خبرنگران در سال 2016 میلادی
گرافی از میزان کشته‌شدن خبرنگاران در سال 2016 میلادی

نفوذ طالبان بر رسانه‌ها

مسوولان کمیته‌ی مصوونیت خبرنگاران از تهدیدهای گسترده طالبان علیه خبرنگاران و رسانه‌ها در ولایت‌های نا امن افغانستان خبر می‌دهند.

نجیب الله شریفی گفت که “افزایش تهدید‌ها و حملات توسط طالبان بر خبرنگاران نه تنها ماهیت تهدید را تغییر داده بل‌که باعث خود سانسوری گسترده میان خبرنگاران در مناطق نا امن شده است که با این فشارها اصل و ماهیت خبرنگاری زیر سوال رفته است.”

آقای شریفی افزود، تهدید‌های که توسط مخالفان دولت بالای این خبرنگاران اعمال می‌شود، خبرنگاران مجبور می‌شوند که محتوای خبرها و برنامه‌های شان را طوری بسازند که تصویر بهتری از طالبان در آن نعکاس داده شود.

گرافی از تهدید های طالبان و گروه های مخالف علیه خبرنگاران افغان
گرافی از تهدید های طالبان و گروه های مخالف علیه خبرنگاران افغان

مسوولان کمیته مصوونیت خبرنگاران افغانستان، با ابراز نگرانی از تهدیدهای گسترده طالبان می‌گویند که حتی اجندای برنامه‌های رسانه‌های ولایتی توسط طالبان تغییر داده می‌شود و برنامه‌های که مربوط به زنان باشد و یا به نوعی از موفقیت‌های نیروهای امنیتی در آن گنجانیده شده باشد، توسط طالبان سانسور می‌شود.

این رویدادها بیشتر در ولایت‌های لوگر، غزنی، وردک، پکتیا و پکتیکا گزاش شده است. به گفته‌ی رییس کمیته‌ی مصوونیت خبرنگاران افغانستان، در این مناطق طالبان حتی از رسانه‌ها به عنوان وسیله‌ی تبلیغی خود استفاده می‌کنند.

آقای شریفی گفت که “در ولایت‌های نامبرده توسط طالبان، حتی به رسانه‎‌‌ها و خبرنگاران فشار آورده می شود که اخبار مربوط به طالبان را گسترده نشر کنند و فعالیت‌های نظامی که دارند را  باید پوشش دهند و تلاش دارند که این رسانه‌ها را وسیله تبلغی خود بسازند.”

میزان خشونت علیه خبرنگاران افغان در پنج سال گذشته
میزان تهدید علیه خبرنگاران افغان در پنج سال اخیر

کمیته‌ی مصوونیت خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی از چنین تهدیدها از حکومت افغانستان و جامعه جهانی و نهادهای بین الملی حامی خبرنگاران می‌خواهد که این تهدید‌ها علیه خبرنگاران را جدی بگیرند. به گفته‌ای او، در سال 2017 با توجه به حضور داعش در افغانستان و قدرت گرفتن گروه طالبان، احتمال این که سال 2017 نیز سال خطرناک برای خبرنگاران باشد، بعید به نظر نمی‌رسد.

نجیب الله شریفی، رییس کمتیه مصوونیت خبرنگاران افغانستان گفت که ” در صورت که موضوع خشونت علیه خبرنگاران جدی گرفته نشود، ممکن است که دستاورد بزرگ افغانستان در عرصه‌ی آزادی بیان که طی این سال‌ها بدست آورده شود، مورد تهدید قرار گیرد.”

خبرنگاران موبی گروپ که در سال 2016 میلادی جان‌های شان را از دست دادند

جان دادن 14 خبرنگار در یک سال

سال ۲۰۱۶، سال فاجعه بار برای جامعه خبرنگاری افغانستان خوانده شده است. در این سال در افغانستان، 14 خبرنگار در رویدادهای مختلف کشته شدند. هر چند خبرنگاران در افغانستان در سال‌های پیش نیز روزگار خوبی نداشتند. از سال ۲۰۰۱ به این سو، حدود ۶۳ خبرنگار داخلی و خارجی در افغانستان کشته شده اند که یک آمار به شدت بالا است.

اما در این میان، ماه جنوری ۲۰۱۶، خونبار ترین ماه برای خبرنگاران افغانستان بود. در کنار کشته شدن ۱۵ خبرنگار در این سال، ۴۰۰ مورد تهدید علیه خبرنگاران در «نی» یا نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد ثبت شده است.

graph
میزان خشونت ها و تهدید ها در شش ماه دوم سال 2016 میلادی

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستنان در گزارش شش ماه نخست سال 2016 اش اعلام کرد که سال ۲۰۱۶ را “خونین‌ترین” سال برای خبرنگاران افغانستان بوده است.

از سوی هم، نی یا نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد  افغانستان اعلام کرده است که سال 2016 میلادی از مرگ‌بارترین سال‌، در هشت سال گذشته برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در  افغانستان بوده است.

در همین حال گزارش منتشر شده توسط سازمان‌های بین المللی حمایت رسانه‌ها، نشان می‌دهد که ۲۰۱۶ بدترین سال برای آزادی بیان و کارمندان رسانه‌ها در افغانستان بعد از ۲۰۰۱  میلادی بوده است.

مسوولان کمیته مصوونیت خبرنگاران افغان، سال 2016 را خونین‌بارترین سال برای خبرنگاران افغان می‌دانند
مسوولان کمیته مصوونیت خبرنگاران افغان، سال 2016 را خونین‌بارترین سال برای خبرنگاران افغان می‌دانند

نجیب شریفی رییس کمیته مصوونیت خبرنگاران افغان در کنفرانس خبری امروز گفت که سال ۲۰۱۶ خونین ترین سال برای خبرنگاران در تاریخ رسانه های افغانستان بود و در آن ۱۰۱ مورد خشونت که شامل قتل، لت و کوب،‌ تهدید، تحقیر و مجروحیت خبرنگاران میباشد، توسط کمیته ثبت گردیده است.

آقای شریفی میگوید که درین سال ۱۳ نفر خبرنگار بقتل رسیده و ۸۸ مورد خشونت صورت گرفته است.  طالبان مسوول حد اقل ده مورد قتل میباشند. در کنار ۱۳ مورد قتل، ۳۰ مورد لت و کوب، ۳۵ مورد تهدید، ۶ مورد مجروحیت و ۱۷ مورد توهین، تحقیر و بدرفتاری صورت گرفته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان