الهه‌ی افغانستان در رقابت با ستاره‌های ایران

دقیق نمیدانم سال‌های چند بود که الهه را اولین‌بار در پل سرخ شهر کابل دیدم. دختر خردترک و مغروری بود؛ اما خیلی جذاب و دوست داشتنی. طبیعتِ شوخ وسرشار از انرژی‌اش او را زیباتر و جذاب‌تر می‌ساخت. یک مجموعه سه–چهار نفری بودند، دوستان خیلی صمیمی.

از سر و وضع و نوع پوشش او معلوم بود از ایران آمده است. پوشش ساده اما شیک و تمیز داشت.

امروز صبح وقتی به دفتر آمدم، کسی جدیدترین آهنگ او که روی استیج 2017 تلویزیون “من‌وتو” ثبت شده‌است را در فیس‌بوک شریک ساخته بود. یک‌بار شنیدم، دوبار شنیدم، سه‌بار شنیدم، یک وقت متوجه شدم که شاید بیش از 10بار این آهنگ را شنیده ام.

ریتم صدای الهه، دل‌را می‌لرزاند. خصوصاً همین آهنگ آخری او که در این استیج اجرا شده است، خیلی فوق‌العاده است. آدم گاهی گیج می‌شود، همان دختر شوخِ پل سرخ، این‌همه حنجره‌ی عالی پیدا کرده باشد؟!

خدای من! او به تمام معنا محشر کرده با این اجرای خودش. اجرای او حتا داور این استیج را هیجانی کرده و از جایش بلند می‌کند. اصلاً یکی پشت هم می‌گوید واو واو واو…

https://www.youtube.com/watch?v=wKhWftZP0tA

اما این دختر مهاجر که در ایران تولد شده به گفته‌ای خودش، چطور توانست استیج من‌وتو را که از جنجالی‌ترین استیج‌های استعدادیابی موسیقی است، بلرزاند و اکنون وارد مسابقه‌ای شده که اولین امتیازش در صورت برنده‌شدن، 50 هزار دالر است. مسابقه‌ای که برای یک هنرمند، شاید دنیای دیگری را ترسیم کند و دریچه‌های دیگری را باز کند و خلاصه ممکن زندگی او را زیر و رو کند.

از تولد در ایران تا آمدن به دنیای موسیقی در افغانستان

الهه متولد ایران است. او در برنامه مهمان ویژه نوروزی بی‌بی‌سی که در سال 2012 در لندن ثبت شده‌ می‌گوید در ایران تولد شده است. او در شهر اصفهان ایران تولد شده و همان‌جا هم کودکی‌اش را گذرانده است. الهه در سال 2005 به افغانستان بر گشته است.

الهه متولد سال 1368 است و تا صنف یازدهم در لیسه موزیک در شهر کابل درس خوانده است. بیشتر از این خانواده اش اجازه درس خواندن برایش نداده، او مثل هر دختر دیگر با دنیای از مشکلات و احتمالاً بیشتر از هر دختر دیگر با مشکلات مواجه بوده‌است. زیرا او دنیای متفاوت‌تر و دنیای جسورتر از دیگر دختران در شهر کابل داشته است.

الهه سرور از آوازخوانان جوان افغانستان است
الهه سرور از آوازخوانان جوان افغانستان است

یک فیلم کوتاه مستند نیز زیر نام “آوازِ مریم” در مورد او و شور و اشتیاق دختران افغان ساخته شده‌است.

الهه در سال 2008 – 2009 وارد رقابت‌های آوازخوانی در برنامه‌ی ستاره افغان شد. او اشتراک‌کننده‌ی دور چهارم این برنامه بود که همه‌ساله از سوی تلویزیون خصوصی طلوع راه‌اندازی می‌شود.

برنامه‌ای که بیشترین بیننده را در میان افغان‌ها دارد و همه‌ساله هزاران نفر از سراسر افغانستان در این برنامه اشتراک می‌کنند و با هم به رقابت می‌پردازند و بلاخره یکی از آن‌ها ستاره‌ی افغان می‌شوند.

الهه پنج سال پیش، از طریق قاچاق افغانستان را ترک کرده و مسیر اروپا را در پیش می‌گیرد و اکنون پنج سال است که در لندن زندگی می‌کند.

واردشدن به دنیای موسیقی

او دختربچه‌ای بیش نبود که در ستاره افغان اشتراک کرد. اولین اشتراکش هم ظاهراً با بی‌خبری از روز مشخص امتحان بوده‌است. اما در مصاحبه‌اش با طلوع می‌گوید، به امید خدا آمده  و اگر خدا بخواهد، موفق شود.

الهه در نخستین اجرایش در استیج ستاره افغان، نشان داد، چه استعدادی در موسیقی دارد و تا حدی، کسانی که چیزی در این بخش می‌دانستند، از همان ابتدا، آینده درخشان او را پیش‌بینی می‌کردند.

الهه در ستاره افغان آهنگ‌های مختلف با سبک مختلف را اجرا کرد. هر اجرای او با استقبال روبه‌رو بود. زیرا خیلی خوب می‌فهمید در چه زمانی چگونه آهنگی را انتخاب و چگونه آن‌را اجرا کند.

هر چند اما و اگرهای زیادی بود پشت سرش. همان‌گونه که حالا نیز هر آدمی که به شهرت برسد با حرفهای رنگ‌رنگ دنبال می‌شود، اما او هرگز تسلیم نشد و هربار خیلی بهتر از دفعه‌ی قبل اجرا کرد.

https://www.youtube.com/watch?v=xHU-dWrdISM

نام اصلی الهه، مریم است. اما او با نام الهه از برنامه ستاره افغان مشهور شد. الهه در جشنواره چهارم ستاره افغان در مرحله هشت بهترین حذف شد. اما دوباره به این برنامه راه یافت و تا مرحله دو بهترین پیش رفت. مقام نخست این جشنواره را به مهران گل‌زار باخت.

الهه صدای فوق‌العاده صاف و دل‌نشین دارد. او پس از رفتن به لندن و با ثبت چند آهنگ خیلی خاص در استیدیوی شبکه فارسی بی‌بی‌سی، با ارکستر بزرگی، برنامه ثبت کرد. این برنامه در حالی ثبت شده که اسفندیار منفریدزاده، از مشهورترین آهنگ‌سازان ایران در پشت صحنه‌ی آن دیده می‌شود.

رقابت روی استیج من و تو

الهه، پنج سال پیش کابل را ترک کرد. او اکنون در دانشگاه هنر لندن در رشته‌ی اینیمشن درس می‌خواند و ظاهراً می‌خواهد هنر را به گونه‌ی مسلکی دنبال کند. خانم سرور در سال 2011 پس از رفتن به انگلستان، در دانمارک نیز یک کانسرت اجرا کرد. او کم می‌خواند، اما محکم می‌خواند. شاید دوران شگوفایی او در هنرِ آوازخوانی، تازه آغاز شده‌است.

اکنون خانم سرور در برنامه‌ی استیج من‌وتو اشتراک کرده‌است. یک برنامه پُر از شور و هیجان که برای یافتن استعدادهای هنر آوازخوانی، طراحی شده‌است. اشترک‌کنندگان در این برنامه در چهار گروه با هم رقابت می‌کنند و در نهایت، برای به‌دست‌آوردن جایزه‌ی 50هزار دالر تلاش می‌کنند.

الهه اکنون خیلی فراتر از مرزهای افغانستان رقابت می‌کند. او با استعدادی که دارد در این راه قدم گذاشته است. خوب شاید به این دلیل که به گفته‌ی خودش استعداد پیشرفت را دارد و لیاقت برنده‌شدن را نیز.

استیج، برنامه استعدادیابی

استیج، یک برنامه‌ی تلویزیونی برای یافتن استعدادهای است که تا هنوز به صورت درست شناخته نشده است. این برنامه اصلاً برای ایرانی‌ها طراحی شده، هرچند در آن گفته شده که برای فارسی زبان‌ها است؛ اما تقریباً تمام اشتراک‌کنندگان آن ایرانی اند.

الهه اکنون در دانشگاه هنر لندن درس می‌خواند
الهه اکنون در دانشگاه هنر لندن درس می‌خواند

در این برنامه، سن و سال افراد مهم نیست. بابک سعیدی، شهرام آذر، حامد نیک‌پی و رضا روحانی داوران این برنامه اند. این‌بار یک دختر افغان نیز روی این استیج راه یافته و ظاهراً که رقیبانش را شوکه کرده است.

برنده‌ی این مسابقه از سوی مردم و با استفاده از پیام‌های کوتاه، تماس تیلیفونی، از طریق سایت من‌وتو و آپلیکیشن من‌وتو انتخاب می‌شوند.

آهنگ جدیدی که الهه در این استیج خوانده‌است و استقبالی که از او شده، این گمانه‌زنی‌ها را به وجود آورده که ممکن او یکی از جدی‌ترین چهره‌های این دور رقابت این استیج باشد.

الهه این را درک کرده که اشتراک او در برنامه استیج، دنیایش را دگرگون می‌کند. او در این برنامه با خیلی آدم‌ها و پرودیوسرهای مشهور و مسلکی آشنا می‌شود که ممکن هرکدام کمک برزگی برایش در عرصه‌ی موسیقی بکنند.

این احتمال وجود دارد که برنامه استیج برای الهه، یک سکوی پرش قدرت‌مند دیگری باشد که تا یک سال دیگر مثلاً، ما الهه‌ای دیگری را شاهد باشیم.

استعداد خانم سرور در موسیقی فوق‌العاده گفته شده است
استعداد خانم سرور در موسیقی فوق‌العاده گفته شده است

نگاه الهه سرور به موسیقی

الهه سرور پیش از این‌که وارد برنامه ستاره افغان شود علاقه‌مند موسیقی بوده است. درس خواندن او در لیسه موزیک گواه همین مساله است. او پس از ختم برنامه ستاره افغان، چندین آهنگ را ثبت کرد که علاقه‌مندان زیادی پیدا کرد و مورد استقبال گسترده در میان مردم قرار گرفت.

نخستین آهنگ الهه، آهنگ «آبی جان» بود، بی‌بهانه، سنگ‌سار، دیوانگی، میانِ تاریکی، دختر و بهار دیگر آهنگ‌های او بودند که هرکدام به گفته‌ای خودش در زمان‌های مختلف با توجه به حسی که او از همان دوره زندگی‌اش داشته است، خلق شده‌اند.

آخرین آهنگ الهه، آهنگِ مسافر است که در اواخر سال 2016 بیرون آمد و به گفته‌ای او، از بهترین آهنگ هایش است و به دلیل این که بیشتر حرفه‌ای است، او را زیادتر دوست دارد.

دوستان نزدیک الهه می‌گویند، که او اکنون روی آلبوم تازه‌اش کار می‌کند که قراراست امسال بیرون شود. آهنگ «مسافر» نیز شامل همین آلبوم است. آهنگ‌های آلبوم جدید الهه خیلی زنانه و شخصی است. او زمانی گفته بود، پس از این به شیوه فولکلور و با حس زنانه، خلق خواهد شد.

الهه از همان ابتدا می‌گفت، نمی‌خواهم دنبال موسیقی‌ای باشم که در افغانستان خلق می‌شود. تمام تلاشم این است که چیزی را خلق کنم که خیلی جدید و اصلی باشد. او بارها به دوستانش روی این موضوع تاکید کرده است که برای خودم آواز نمی‌خوانم، می‌خواهم به عنوان یک تاریخ‌نگار، حوادث، رویدادها، زندگی خودم و چالش‌های که با آن روبه‌رو هستم را، در قالب موسیقی ثبت کنم.

البوم جدید الهه سرور قرار است امسال (2017 میلادی) به بازار عرضه شود
البوم جدید الهه سرور قرار است امسال (2017 میلادی) به بازار عرضه شود

یکی از همکاران الهه به خبرنامه می‌گوید، تلاش او در آلبوم جدیدش این است که بخشی از زندگی و تجربه‌ی خودش را با مردم به اشتراک بگذارد. همان چیزی که او سال‌هاست به آن فکر می‌کند.

الهه همواره این را گفته که این مهم‌تر است که حس من و برداشت من از جامعه، از محیط و آدم‌های که در میان‌شان زندگی می‌کنم برای مردم، در قالب موسیقی‌ام ارائه شود.

او امسال در رشته‌ی انیمیشن، لیسانس خود را به دست می‌آورد. باری از او در مورد رشته‌اش پرسیده بودم، می‌گفت، رابطه تصاویر، رنگ‌ها و اشکال با موسیقی خیلی نزدیک است. در گذشته‌ها نیز نقاشی می‌کرد و برای همین ارتباط و نزدیکی، او این رشته را انتخاب کرده است.

الهه در یک برنامه خیلی جدی و پر طرفدار گام گذاشته است. این کارش ممکن از او یک چهره‌ی خیلی مشهور در آینده‌ی نزدیک بسازد و مهم‌تر از همه احتمالاً پس از این، الهه پیشنهادهای خوبی از سوی کمپنی‌های بزرگی دریافت کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط مختار پدرام

مختار پدرام حدود یک دهه عمر خود را در کارهای روزنامه‌نگاری گذرانده است. لیسانس ادبیات از دانشگاه کابل است و دوره‌های مختلف در بخش روزنامه‌نگاری تحقیقی، روزنامه‌نگاری آنلاین و روزنامه‌نگاری جنگ، نیز آموزش دیده است. مدت بیشتر از یک سال به عنوان مدیر دیپارتمنت مطالعات امنیتی در مرکز مطالعات استراتیژیک کابل بوده است. سه سال با تلویزیون خصوصی یک به عنوان خبرنگار تحقیقی و امنیتی کار کرده است. پدرام سردبیر و مسوول چند خبرگزاری و نشریه چاپی نیز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *