جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

حملات سنگین طالبان؛ غیرنظامیان بیشترین آسیب را در این حملات دیده اند

خواندن 9 دقیقه
0
(0)

روز گذشته سه شنبه(21 جدی)، روزی خونین، غم انگیز و بسیار تلخ برای مردم افغانستان بود. در این روز 5 حمله انتحاری با فاصله‌ی چند ساعت از یکدیگر در ولایت‌های هلمند، کابل و سپس قندهار رخ داد. این حملات تروریستی، ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

حوالی ظهر، جلسه بزرگان قومی در هلمند هدف حمله انتحاری قرار گرفت، تنها 4 ساعت بعد در کابل دو حمله انتحاری پی در پی، کارمندان و غیرنظامیان را به خاک و خون کشاند و فقط چند ساعت بعد، دو انفجار در مهمان خانه والی قندهار روی داد که والی این ولایت و سفیر امارات زخمی شدند و چندین تن دیگر از جمله معاون والی، یک نماینده مجلس، یک سناتور و 5 دیپلومات اماراتی کشته شدند.

رییس جمهور، حملات کابل را محکوم کرد و گفت که دشمنان افغانستان در هیچ جایی از این کشور در امان نخواهند بود. او برای بررسی انفجارهای صورت گرفته در دفتر والی قندهار نیز، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی خود را همراه هیاتی، صبح امروز چهار شنبه، به این شهر فرستاد.

رییس جمهور غنی برای بررسی انفجارهای صورت گرفته در دفتر والی قندهار، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی خود را همراه هیاتی، صبح امروز به این شهر فرستاد
رییس جمهور غنی برای بررسی انفجارهای صورت گرفته در دفتر والی قندهار، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی خود را همراه هیاتی، صبح امروز به این شهر فرستاد

قندهار؛ 12 نفر به شمول یک نماینده مجلس و 5 دیپلومات اماراتی کشته شدند.

تازه ترین آمارهای منتشر شده از سوی وزارت داخله ی افغانستان، حاکی از کشته شدن 12 نفر، از جمله معاون والی قندهار، یکی از نمایندگان مجلس افغانستان، یک سناتور و 5 دیپلومات کشور امارات متحده عربی، در نتیجه‌ی انفجاری‌های شب گذشته در مهمان خانه والی قندهار است. صدیق صدیقی سخن‌گوی وزارت داخله به خبرنگاران گفت که 14 تن دیگر در این حادثه زخمی شده اند.

دو انفجار حوالی ساعت 7 شب گذشته ( 21 جدی)، در مهمان خانه والی قندهار، درست زمانی رخ داد که همایون عزیزی والی این ولایت، میزبان سفیر امارات متحده عربی در افغانستان بوده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که عبدالعلی شمسی معاون والی، باز محمد جوزجانی نماینده مجلس و سناتور سراج الدین صفری، از مقام های ارشد دولت افغانستان در کشته شده‌های این انفجار هستند..

صمیم خپلواک سخن‌گوی والی قندهار شب گذشته به بی بی سی گفته بود که همایون عزیزی والی قندهار و جمعه محمد عبدالله الکعبی، سفیر امارات به صورت سطحی زخمی شده اند؛ اما وضعیت معاون والی قندهار وخیم است.

همایون عزیزی والی قندهار نیز در این انفجار زخم برداشته است و اکنون تحت تداوی قرار دارد
همایون عزیزی والی قندهار نیز در این انفجار زخم برداشته است و اکنون تحت تداوی قرار دارد

جنرال عبدالرزاق فرمانده پولیس قندهار که او هم در زمان انفجار حضور داشته است گفته که مواد انفجاری در زیر یکی از مبل‌های این مهمان‌خانه جاسازی شده بود. فرمانده پولیس قندهار گفته است که در این انفجار 15 تن زخمی شده اند.

از سوی دیگر مقامات امارات متحده عربی نیز، کشته شدن 5 دیپلمات شان را تایید کرده اند که همراه سفیر این کشور، مهمان والی قندهار بودند. وزارت خارجه ی این کشور با صدور اعلامیه‌ای گفته است، به صورت جدی انفجارهای صورت گرفته در قندهار را که منجر به زخمی شدن سفیر و کشته شدن 5 دیپلمات این کشور شده است، پی گیری می کند.

در همین حال محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان گفته است که این حملات نمی تواند، روابط و همکاری میان افغانستان و امارات را خدشه دار سازد.

کابل؛ 38 کشته و نزدیک به 90  زخمی

تازه ترین گزارش‌ها بیان گر، افزایش تلفات در نتیجه ی حملات انتحاری روز گذشته

در سرک دارالامان کابل است.

مقامات در وزارت امور داخله ی افغانستان، از کشته شدن 38 تن و زخمی شدن نزدیک به 90 تن دیگر در نتیجه‌ی دو حمله‌ی انتحاری پی در پی خبر داده اند که، روز گذشته در سرک دارالامان در مقابل ساختمان الحاقیه‌ی شورای ملی افغانستان روی داد.

انفجار حوالی ساعت چهار دیروز در سرک دارالامان کابل به وقوع پیوست
انفجار نخست حوالی ساعت چهار دیروز در سرک دارالامان کابل به وقوع پیوست

اما آمارهای متفاوتی در مورد تلفات این حملات در رسانه‌های افغانستان منتشر شده است.

این حملات انتحاری، حوالی ساعت 4 دیروز( 21 جدی)، زمانی رخ داد که کارمندان بخش‌های اداری مجلس نمایندگان در حال خارج شدن از این ساختمان بودند.

نجیب دانش معاون سخن‌گوی وزارت داخله ی افغانستان به خبرنامه گفته است در حمله ی اول، فرد انتحاری موتر پر از مواد انفجاری‌اش را در مقابل این ساختمان زمانی منفجر کرده است که کارمندان در حال خروج از آن بوده اند.

آقای دانش می‌افزاید، زمانی که نیروهای امنیتی و مردم برای کمک به زخمی‌های حادثه رفته بودند، فرد انتحاری دوم واسکت انفجاری‌اش را منفجر کرده است.

سخن‌گوی وزارت صحت افغانستان شب گذشته میزان تلفات را 24 کشته و 70 زخمی اعلام کرده بود، ولی گفته بود که حال برخی از زخمی‌ها وخیم است. برخی رسانه ها نیز‌، به نقل از وزارت صحت افغانستان، آمار کشته شدگان این رویداد را بیش از 50 تن و شمار زخمی‌ها را نزدیک به 150 تن ذکر کرده اند.

بلافاصله پس از این حملات انتحاری، گروه طالبان با انتشار اعلامیه‌ای مسوولیت آن را برعهده گرفت.

https://twitter.com/AP/status/819063221420228608

بیشترین تلفات به غیرنظامیان و کارمندان دارالانشای مجلس افغانستان وارد شده است. عبدالرووف انعامی منشی مجلس افغانستان در جلسه عمومی امروز گفت، در حملات روز گذشته، 36 تن از کارمندان دارالانشای این مجلس کشته شده اند و بیشتر زخمی‌ها نیز، مربوط به کارمندان، اجیران و غیرنظامیان است.

هلمند؛ حمله انتحاری 10 کشته بر جای گذاشت

روز گذشته علاوه بر کابل و قندهار، در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند نیز حمله انتحاری دیگری روی داد که، در مورد تلفات ناشی از آن هم آمارهای متفاوتی منتشر شده است.

حوالی ظهر روز گذشته، یک حمله کننده انتحاری، توانست وارد خانه‌ای شود که جلسه‌ای با حضور بزرگان قومی این ولایت در حال برگزاری بود. عمر زواک سخن‌گوی والی هلمند به خبرنامه گفته بود که این حمله کننده جلسه بزرگان قومی را هدف قرار داده که در نتیجه ی آن، 3 تن کشته شده و 7 تن دیگر زخمی شده اند.

اما برخی رسانه ها، شمار تلفات این حمله را 10 کشته و 10 زخمی اعلام کرده اند.

مجلس افغانستان؛ نهادهای استخباراتی ضعیف است

نمایندگان مجلس افغانستان نیز در جلسه امروز( 22 جدی)، به حملات انتحاری و انفجاری روز گذشته پرداختند و دلیل افزایش این حملات را ضعف در نهادهای استخباراتی و امنیتی این کشور بیان کردند.

مجلس نمایندگان
برخی از نمایندگان مجلس افغانستان دلیل افزایش این حملات را ضعف در نهادهای استخباراتی و امنیتی این کشور گفتند

صادقی زاده نیلی، نماینده دایکندی در مجلس گفت “این حوادث خونین بیان گر این است که نیروهای استخباراتی و کشفی افغانستان آن طور که باید توانمند نیستند و یا غفلت صورت گرفته است.”

او گفت که مسوولین نهادهای امنیتی باید به مجلس فراخوانده شوند تا در مورد چگونه‌گی روی دادن این حملات خونین پاسخ بدهند چرا که به گفته‌ی او، این حملات آخرین مورد نخواهد بود و تروریستان به این گونه حملات شان ادامه خواهند داد.

شکیبا هاشمی نماینده قندهار نیز، به ضعف در نهادهای استخباراتی اشاره کرده و می‌گوید که باید برای پر کردن خلاهای امنیتی در این نهادها، اقدامات فوری صورت بگیرد. به اعتقاد این نماینده، وجود ضعف در این نهادها موجب شده است که دشمن بتواند خود را به مراکز اصلی شهرها و نهادهای مهم دولتی برساند.

غلام فاروق مجروح نماینده هرات می‌گوید، اگر ضعف در نهادهای امنیتی وجود دارد، باید برای رفع آن اقدام شود و افراد توان‌مند و با تجربه در این نهادها استفاده صورت گیرد.

آقای مجروح افزود، برای جلوگیری از تکرار حوادث خونین در این کشور، باید در مورد آوردن اصلاحات و تقویت نهادهای امنیتی و استخباراتی چاره اندیشی شود.

قاضی حنفی
نذیر احمد حنفی نماینده هرات

نذیر احمد حنفی نماینده هرات، روی دادن حملات خونین در یک روز در چندین ولایت را، نشانه‌ی ضعف استخباراتی در نهادهای امنیتی افغانستان می‌داند. او با اشاره به انفجارهای صورت گرفته در کابل، قندهار و هلمند، بیشتر قربانیان این حملات را غیرنظامیان دانست.

نعمت الله غفاری معاون دوم مجلس افغانستان گفت که وضعیت امنیتی در این کشور، موجب نگرانی همه مردم شده است. او همچنین از رییس جمهور اشرف غنی خواست، با توجه به شرایط فعلی و برای گفتگو در مورد راه‌های تامین امنیت مردم و نمایندگان مجلس، جلسه فوق العاده امنیتی را برگزار نماید.

افزایش تدابیر امنیتی در کابل و ولایات

در واکنش به حملات صورت گرفته در سه ولایت افغانستان، سخن‌گویان ریاست جمهوری، وزارت امور داخله‌ و سخن‌گوی ارگان‌های محلی افغانستان در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک از افزایش تدابیر امنیتی در این کشور خبر داده و گفتند، بیشترین تلفات انفجارهای روز گذشته به غیرنظامیان وارد شده است.

هارون چخان‌سوری سخن‌گوی ریاست جمهوری افغانستان، حمله تروریستان به اهداف غیر نظامی را نشان دهنده‌ی شکست این گروه‌ها در میدان جنگ عنوان کرد.

هارون چخانسوری، سخن‌گوی رییس جمهور افغانستان

آقای چخان‌سوری حملات تروریستی روز گذشته در کابل، هلمند و قندهار را، از برنامه‌های تاکتیکی تروریستان دانست که پس از شکست در سال جاری،  اکنون شهرها و مناطق پرجمعیت و غیرنظامیان را مورد حملات تروریستی قرار می‌دهند.

صدیق صدیقی سخن‌گوی وزارت داخله نیز می‌گوید، در حملات انتحاری روز گذشته موتر کارمندان هدف قرار گرفته و بیشترین تلفات نیز به غیرنظامیان وارد شده است.

آقای صدیقی می‌گوید که صبح امروز جلسه امنیتی فوق العاده برگزار شده و رییس جمهور به همه مسوولین امنیتی دستور داده است تا با افزایش تدابیر امنیتی در تمام کشور، برای جلوگیری از حملات تروریستی مشابه، از همه امکانات استفاده کنند.

به گفته‌ی سخن‌گوی وزارت داخله، به مسوولین امنیتی در شهر کابل نیز گفته شده است برای تامین امنیت مردم، تدابیر امنیتی و تلاشی‌ها را افزایش دهند.

سخن‌گویان نهادهای حکومتی افغانستان، طالبان را دشمنان مردم افغانستان خواندند که ابزار دست بیگانگان هستند و به دستور آنان عمل می کنند.

Afg Taliban
اگر برای مقابله با این شرایط جدید جنگی در فصل زمستان، تدابیر جدی و موثری روی دست گرفته نشود، روزهای تلخ‌تر برای مردم افغانستان هم‌چنان تکرار خواهد شد

روزهای سخت پیش رو

با این حال، در حالی که جنگ‌های گسترده در ولایت‌های افغانستان با رسیدن فصل زمستان کاهش یافته است، اما تجربه‌ی سال‌های گذشته و حوادث دیروز، بیان‌گر این است که طالبان نیز با تغییر فصل، روش‌ها و تاکتیک‌های شان را تغییر داده اند و به گفته مقامات امنیتی افغانستان، به حملات انتحاری و انفجاری در شهرها و مناطق مزدحم روی آورده اند.

اگر چه روز گذشته، روز سخت و غم انگیز برای مردم این کشور بود، اما اگر برای مقابله با این شرایط جدید جنگی در فصل زمستان، تدابیر جدی و موثری روی دست گرفته نشود، روزهای تلخ‌تر برای مردم افغانستان هم‌چنان تکرار خواهد شد. چرا که به قول نمایندگان مجلس، این حملات اولین نبوده و آخرین نیز نخواهد بود.

مختار پدرام همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان