جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

سیاست مدار سنگین وزن ایران؛ واکنش افغان ها به مرگ آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

وفات هاشمی رفسنجانی رییس جمهور سابق و رییس مجمع تشخیص مصلحت ایران، در افغانستان نیز واکنش های فراوانی داشته است. علاوه بر مقامات بلندپایه افغانستان که نسبت به خبر فوت او اعلامیه صادر کرده و واکنش نشان داده اند، شهروندان عادی این کشور نیز در صفحات اجتماعی در مورد او مطالبی نوشته اند.

در اکثر پیام ها و نظریات شهروندان افغانستان از او به عنوان فردی تاثیر گذار در ایران، رییس جمهوری معتدل و همچنین دارای برخوردی خوب با مهاجرین افغان مقیم ایران یاد شده است.

hashimi-rafsanjani
اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی ایران

شخصیتی تاثیرگذار در منطقه

رییس جمهور اشرف غنی با صدور اعلامیه ای، با دولت و ملت ایران همدردی کرده و گفته است که از شنیدن خبر فوت رفسنجانی متاثر گردیده است.

رییس جمهور افغانستان، آقای رفسنجانی را شخصیتی تاثیر گذار در سطح منطقه خوانده و گفته است ” مرحوم علی اکبر رفسنجانی در مسایل منطقه یک شخصیت تاثیر گذار بود و در قلوب طرفداران خویش محبوبیت داشت.”

رییس جمهور غنی نیز پیروزی ترامپ را در انتخابات امریکا تبریک گفته است
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

حامی مجاهدین افغانستان

داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان گفته است” آقای رفسنجانی در هشت سالی که ریاست جمهوری ایران را برعهده داشت، همواره از داعیه ی برحق مجاهدین افغانستان حمایت کرد.”

رییس اجرایی افغانستان همچنین افزوده است که هاشمی رفسنجانی از مهاجرین افغانستان در ایران، همواره حمایت کرده و از کمک به آنها دریغ نورزید.

رییس اجرایی افغانستان در کنفرانس مطبوعاتی امروز: پاکستان خانه اصلی طالبان است
داکتر عبدالله عبدالله رئییس اجرایی افغانستان

داکتر عبدالله، نقش و جایگاه رفسنجانی را در انقلاب اسلامی ایران و مدیریت تحولات سیاسی این کشور را مهم دانسته و وفات او را، ضایعه ی جبران ناپذیری برای دولت و ملت ایران خوانده است.

سیاست مداری اعتدال اندیش و مصحلت گرا

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، از آقای رفسنجانی به عنوان سیاست مداری اعتدال اندیش، مصلحت گرا، مرد اندیشه و عمل یاد کرده و گفته است که او نه تنها در ایران بلکه در سطح منطقه و جهان، الگوی بی بدیلی از سیاست ورزی ارائه کرد.

آقای دانش گفته است “فقدان رفسنجانی، ضربه ی جبران ناپذیری بر سیاست تعامل و اعتدال در منطقه است.”

سرور دانش معاون رییس جمهوری افغانستان
سرور دانش معاون رییس جمهوری افغانستان

شخصیتی مدیر و با درایت

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی افغانستان نیز، رفسنجانی را شخصیتی مدیر و با درایت خوانده که در دوره های مختلف تاریخ معاصر ایران، نقشی مهم و کلید داشته است.

آقای محقق گفته که، رفسنجانی از سکانداران و پیش کسوتان در نظام جمهوری اسلامی ایران بوده، به گونه ای که دو دوره ی ریاست جمهوری او به عصر سازندگی شهرت یافت.

شخصیتی مبارز با کارنامه ای جاودان

حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان، از رفسنجانی به عنوان شخصیتی مبارز و آزادی خواه یاد کرده و گفته است که او نقش بارزی در بنیانگذاری جمهوری اسلامی ایران داشت.

karzai
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان

آقای کرزی گفته است که کارنامه های رفسنجانی، جاودان و فراموش نشدنی می باشد.

حامی سرسخت جهاد مقدس مردم افغانستان

عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ، رفسنجانی را از “حامیان سرسخت جهاد مقدس مردم افغانستان” دانسته و گفته است “مرگ او بدون شک، فقدان یک شخصیت خبیر، عالم دین، سیاست مدار و خادم برای مردم و دولت ایران و همچنین منطقه است.”

واکنش ها در صفحات اجتماعی افغانستان

خبر فوت آقای رفسنجانی در صفحات اجتماعی نیز با واکنش های فراوان کاربران افغان مواجه شده است.

رحیم فروزش یکی از کاربران فیس بوک در افغانستان، برخورد رفسنجانی در زمان ریاست جمهوری اش با مهاجرین افغانستان در ایران را، نیک و خوب خوانده است.

rahim-frozesh

جاوید احساس: اگر افغانستان شخصیت هایی مانند رفسنجانی می داشت حالا این کشور میدان رقابت ابرقدرت ها نمی شد.

jawid-ehsas

سید طاهر حسینی: رفسنجانی یکی از با نفوذترین رهبران سیاسی ایران در طول چند دهه اخیر بود.

sayed-tahir-husssaini

محمد منصوریان: رفسنجانی به رفتار نیک و برخورد برادرانه با مهاجرین افغان در ایران شهرت داشت.

mohammad-mansouryan

امرالله بغلانی: در دوره حکومت ایشان با مهاجرین افغان، رفتار خوبی صورت می گرفت.

amrullah-baghlani

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان