ازبکستان و افغانستان؛ دو کشور محاط به خشکه باهم دست همکاری دادند

هیات مذاکره کننده افغانستان با ازبکستان امروز در یک نشست خبری در کابل، از گسترش روابط اقتصادی هردو کشور خبر دادند و گفتند که این دو کشور بخاطر حمل و نقل اموال تجارتی‌شان به کشورهای دیگر، به یک‌دیگر نیاز دارند.

محمود بلیغ، سرپرست وزارت فواید عامه افغانستان در این نشست مطبوعاتی گفت که ازبکستان آماده‌است تا با افغانستان در بخش ساخت سرک، خط آهن، باغداری و ایجاد بندهای آب کمک کند.

همایون قیومی، مشاور رییس جمهور نیز دست‌آوردهای این هیات را مثبت عنوان کرد و افزود که مذاکرات بین هیات افغانی و مقام‌های ازبکستانی، صفحه جدیدی را برای دو کشور باز خواهد کرد. او گفت که ازبکستان در طول 10 سال گذشته حدود 180 میلیارد دالر را در افغانستان، در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری کرده است.

دکتر همایون قیومی، مشاور رییاست جمهوری افغانستان / عکس: وایتیمگ
دکتر همایون قیومی، مشاور رییاست جمهوری افغانستان / عکس: وایتیمگ

آقای قیومی گفت:” در مورد ظرفیت‌های اقتصادی هر دو کشور و فرصت‌ها در راستای افزایش حجم تجارت و هم‌کاری دوجانبه، به ‌منظور توسعه روابط ترانزیتی و ترانسپورتی منطقه‌ای، بحث شده افغانستان و ازبکستان در زمینه هم‌کاری اقتصادی و تجاری چندین موافقت‌نامه، تفاهم‌نامه و طرز العمل را به امضاء رساندند.”

دو کشور محاط به خشکه

محمود بلیغ، سرپرست وزارت فواید عامه افغانستان در این نشست گفت که هیات مذاکره کننده در تاشکند تاکید بر این داشتند که هردو کشور محاط به خشکه برای راه‌یابی به سایر کشورها نیاز به یک‌دیگر دارد.

سرپرست وزارت فواید عامه گفت :”صحبت‌های که ما با هیات ازبکستان داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که هر دو کشور محاط به خشکه است و برای برقراری ارتباط با کشورهای دیگر به هم‌کاری یک‌دیگر نیاز دارد. هیات ازبکستان خواست که از طریق افغانستان، شبکه خط آهن آن به کشورهای جنوبی از جمله پاکستان و هند راه پیدا کند و هم‌چنان افغانستان از طریق شبکه‌های جاده‌ای و خط آهن این کشور می‌تواند، به کشورهای از قبیل چین، قزاقستان و روسیه دست‌رسی پیدا کند.”

محمود بلیغ
محمود بلیغ سرپرست وزارت فواید عامه افغانستان

سرپرست وزارت فواید عامه افزود که افغانستان تا پنج سال آینده در حدود 2 هزار کیلیومتر شبکه خط آهن در داخل این کشور خواهد ساخت و با این وجود، ازبکستان ابراز علاقه مندی کرده است که در این قسمت کار کنند و سهم داشته باشد.

او هم‌چنان از ترمیم پل دوستی ازبکستان- افغانستان (پل حیرتان) یادآوری کرد و گفت که قرار است این پل در آینده نزدیک، بخشی که در داخل خاک افغانستان است توسط این کشور ترمیم و بازسازی شود.

آقای بلیغ افزود، در مذاکراتی که باهیات ازبکستان داشته است، آنان وعده داده که در قسمت تهیه مواد پروژه‌های زیربنایی با افغانستان از قبیل سمنت، قیر، سیخ گول و امسال آن کمک کند.

همایون رسا، وزیر تجارت نیز در این نشست گفت که ازبکستان می‌تواند کوتاه ترین مسیر برای انتقال کالای مورد نیاز ما باشد.

آقای رسا تاکید کرد که طی چند سال اخیر، تبادلات تجاری سالانه ۲۵ درصد با کشور ازبکستان کاهش داشته است.

جریان نشست امروز
این هیات شامل محمود بلیغ سرپرست وزارت فواید عامه، اسدالله ضمیر وزیر زراعت، همایون رسا وزیر تجارت و صنایع، فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، محمد الله بتاش سرپرست وزارت ترانسپورت و امان الله غالب معین وزارت انرژی بود

زراعت و صحت
اسدالله ضمیر، وزیر زراعت و مالداری در این نشست گفت که از بکستان در بخش‌های باغ‌داری، تهیه عوامل تولید، کنترول بیولوژیکی امراض، قرنطین حیوانات و نباتات مریض، مدیریت منابع طبیعی و تحقیقاتی نیز وعده هم‌کاری داده است.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت نیز در این نشست بیان داشت که در زمینه دارو با کشور ازبکستان گفتگوهای صورت گرفته است.

آقای فیروز افزود: “ازبکستان متعهد شد که در قسمت بالا بردن ظرفیت دارو سازان در کشور کار کند، هم‌چنین این کشور تعهد اهدای ۶۰ عراده امبولانس به وزارت صحت عامه افغانستان را نیز داده ‌است”.

محمدالله بتاش، سرپرست وزارت ترانسپورت نیز گفت که در پیوند به حمل و نقل بین المللی طرحی به جانب ازبکستان داده شد و از آنان خواسته شده، تا حمل و نقل دریایی را متوقف و از راه آهن استفاده کنند.

بتاش با بیان این‌که روزانه حدود ۳۰ تا ۴۰ موتر از ازبکستان وارد کشور می‌شود تصریح کرد که از جانب ازبکستان خواسته شد تا زمینه ورود رانندگان افغان به ازبکستان را نیز فراهم کند.

afghans
جریان نشست امروز

گفتنی است که هفته گذشته هیاتی به ریاست همایون قیومی مشاور رییس جمهوری در امور زیربناها برای اشتراک در«دومین نشست مشترک تجارت، ترانسپورت و انرژی افغانستان – ازبکستان» به تاشکند سفر کرده بودند.

این هیات شامل محمود بلیغ سرپرست وزارت فواید عامه، اسدالله ضمیر وزیر زراعت، همایون رسا وزیر تجارت و صنایع، فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، محمد الله بتاش سرپرست وزارت ترانسپورت و امان الله غالب معین وزارت انرژی بود.

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *