بازار کتاب در کابل؛ ادبیات کودک در حال رشد است

در این اواخر، چاپ کتاب ها در کابل نیز بازار نسبتن خوبی دارد. شاید دلیل این کار، مراجعه مردم در بخش های مختلف به کتاب و کتاب خواندن است. در کنار کتاب های ادبی، سیاسی، اقتصادی، تخنیکی و بخش های دیگر، اکنون برخی از انتشارات دست به چاپ کتاب های برای کودکان نیز زده اند.

نشر نگار، انتشارات سراج و انتشارات کودکانه که در کنار تولید لوازم کودکانه، شماری از کتاب های را نیز برای کودکان چاپ و نشر کرده است، که خبرنامه در این گزارش برخی از این کتاب ها را معرفی می‌کند.

البته این کتاب‌ها تنها برای کودکان هم نیست، موضوعاتی درون این کتاب ها گنجانیده شده اند که برای نوجوانان نیز مفید است و تازه گی دارد.

کتاب های زیادی برای کودکان و نوجوانان چاپ و نشر شده است، اما کتاب های که در این گزارش ها معرفی شده اند، از جمله پر فروش ترین‌ها اند. در این کتاب‌ها معلومات و قصه‌های آموزنده و دل‌چسپ، ویژه‌ی کودکان و نوجوانان جاه داده شده اند.

مجموعه‌ی که به تازگی‌ها به چاپ رسیده، هشت جلد کتاب با عنوان های جداگاته است

گورخرها
گورخرها

گورخرها چگونه راه راه شدند!

گوره خرها چگونه راه راه شددند، یکی از آن کتاب‌های اند که انتشارات کودکانه منتشر کرده است. این کتاب ترجمه یک افسانه‌ای انگلیسی است. در این کتاب به زندگی (خر) ها اشاره شده که از وضعیت زندگی شان ناراض اند و می خواهند از چنین حالتی رهایی یابند.

این داستان با جذابیت ادامه پیدا می کند تا این که تبدیل به گوره خر می شود. این کتاب خواندن با تصویر های خیلی جالب و جذاب همراه ا ست و به لحاظ روانی خسته کننده نیست.

نمای دیگر از این کتاب
نمای دیگر از این کتاب

موش کوچک و دوستان خود خواهش

یکی دیگر از همین کتاب های است که انتشارات کودکانه نشر کرده است. این کتاب جالب و خواندنی، پر از توصیه های مفید و زیبا است که در قالب یک داستان زیبا، با تصویرهای قشنگ بیان شده است و نویسنده‌ای آن نیز یک افغان است.

این کتاب قشنگ، به بچه‌ها می گوید که تلاش کنند با هم دیگر کمک کنند تا این که به خودش هم کمک شود. نویسنده این کتاب سید عبدالامین حسینی و طراح تصویرش امیر حامد پازتار است. نسخه اول این کتاب در بهار 1394 در 5000 نسخه با همکاری نشر نگار چاپ شده است.

موش کوچک
موش کوچک

ماجراهای نگین و نگار

ماجراهای نگین و نگار نوشته سید حامد حسینی و تصویر گرش حمید پاژتار با همکاری انتشارات سراج و  انتشارات بین المللی الهدا کابل، در سال 1392 با تیراژ 5000 نسخه منتشر شده است.این کتاب از ماجرای یک فامیلی بحث می‌کند. کتاب خیلی آموزنده است برای کودکان و نوجوانان.

در این کتاب همواره به کودکان و نوجوانان گوشزد می شود که به حرفهای پدر و مادر شان گوش بدهند و به آنها احترام بگذارند تا در زندگی شان با مشکل مواجه نشوند.

پشت کوه قاف
پشت کوه قاف

پشت کوه قاف

پشت کوه قاف کتاب دیگری است که در آن یک افسانه‌ی قدیمی با اندک تغییر همراه با تصاویر ناب و قشنگ جا داده شد است. این افسانه توسط محمد رضا خاوری بازنویسی شده است. رسامی‌ها و تصاویر که در این کتاب افسانه را همراهی می‌کند، از سمیه خاور می‌باشد.

این کتاب به کمک انتشارات کودکانه نشر شده است و چاپ اولش در بهار سال 1395 با 1000 نسخه انتشار یافته است.

قصه آجه و پشک

آجه ( مادر کلان) و پشک یکی از افسانه‌های بومی مردم مناطق مرکزی افغانستان می باشد. این کتاب تحت همین موضوع به چاپ رسیده است. کتاب قصه آجه و پشک، به شدت جالب، خواندنی و دیدنی است.

قصه آجه و پشک
قصه آجه و پشک

این کتاب توسط محمد رضا خاوری گردآوری شده و طراح تصاویرش نیز سمیه خاوری می باشد.

کتاب قصه آجه و پشک، از سوی انتشارات کودکانه در سال 1395 در کابل به چاپ رسیده است و در قالب نظم می‌باشد.

شیر و خرگوش

شیر و خرگوش، کتاب دیگری است که در مورد اتفاقاتی بحث می‌کند که در یک جنگل رخ داده است. این کتاب آموزنده است. کودکان می‌توانند موضوعات اخلاقی و تربیتی از آن بیاموزد. این کتاب توسط فاطمه مهدوی نوشته شده است و طاهره خاوری نیز تصاویر آن‌را آماده کرده است.

کتاب شیر و خرگوش، یک کتاب خیلی مفید و دل‌چسپ است که کودکان و نوجوانان می توانند از خواندن آن مسایل زیاد و آموزنده‌ی را بیاموزند و لذت ببرند.

شیر و خرگوش
شیر و خرگوش

این کتاب، در پاییز سال 1392 در 2000 نسخه توسط انشارات کودکانه منتشر شده است.

پیراهن از پولک ماهی

پیراهن از پولک ماهی، کتابی است که در بین کتاب‌های کودکان افغانستان جایگاه خاصی دارد. این کتاب به زندگی دختری اشاره دارد که از پولک (فلس) ماهی برایش پیراهن می سازد.

پیراهن از پولک ماهی
پیراهن از پولک ماهی

پیراهن از پولک ماهی، مطالب آموزنده و خلاقانه دارد که با تصویرهای خیلی زیبا از خانم فاطمه مهدوی، همراه شده است و در سال 1394 توسط انتشارات نشر نگار منتشر شده است.

اشتباه مرغابی

اشتباه مرغابی، یکی دیگر از کتاب‌های است که برای کودکان نوشته شده است. این کتاب توسط نشر کودکانه در سال 1394 به چاپ رسیده و نویسنده این کتاب، محمد رضا خاوری می‌باشد. تصاویر زیبای که در این کتاب استفاده شده است، توسط سمیه خاوری طراحی شده است.

اشتباه مرغابی
اشتباه مرغابی

در این کتاب به یک افسانه‌ی قدیمی اشاره شده است. کتاب مطالب آموزنده و جالب دارد که کودکان و نوجوانان در کنار این که می توانند از آن مسایلی اخلاقی و تربیتی را بیاموزند، برای شان جذاب و سرگرم کننده نیز هست.

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *