وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان، امروز یک شنبه (12 جدی) در مورد دست‌آورها و چالش های سال 1395 و پلان های این وزارت در سال آینده خورشیدی توضیحات داد. سخنگوی این وزارت می گوید، پروژه های را که برای سال 2016 روی دست داشتند، حدود 90 درصد کار آن تکمیل شده است.

محمد یاسین صمیم سخنگوی این وزارت می‌گوید، این پروژه‌هاش شامل، توسعه فایبر نوری، توسعه خدمات مخابراتی، اتصال و تجهیزات سایت ها و ادارات دولتی، ارتقای ظرفیت و اصلاحات، حکومت داری الکترونیکی، خدمات پستی و در نهایت نظارت و کنترول بر کیفیت خدمات سکتور مخابرات بوده است که بیشتر از 90 درصد این برنامه ها با موفقیت تکمیل شده است.

توسعه فایبرنوری

وزرات مخابرات و تکنالوژی افغانستان در جریان سال 1395 هجری خورشیدی، برعلاوه شبکه ملی فایبرنوری(به طول 3000 کیلومتر)، 968 کیلومتر فایبرنوری دیگر را با تمویل بانک جهانی، در مسیرهای جدیدی از جمله در شمال‌شرق، جنوب،‌ جنوب‌غرب و مناطق مرکزی افغانستان تکمیل کرده است.

fiber
بانک جهانی 968 کیلومتر فایبر نوری را در افغانستان تمویل کرده است

علاوه بر بردن فایبر نوری در این مسیر‌ها، ظرفیت فایبرنوری به طور کل، از STM64 به DWDM بالا برده شده که امکان انتقال حجم بیشتر دیتا(Data)  فراهم شده است.

اتصال سایت‌ها و تجهیز اداره‌های دولتی

طبق گزارش وزارت مخابرات و تکنالوژی افغانستان، به تعداد 50 سایت و 300 پوهنتون و مکتب دولتی در مرکز و ولایات در سال جاری خورشیدی، به فایبرنوری وصل شده اند و هم‌چنان، بیش از 30هزار لین تیلفون دیجیتال در کابل و ولایات توزیع و فعال شده است.

توسعه مخابرات و نظارت خدمات

مقام‌های وزارت مخابرات و تکنالوژی افغانستان می‌گویند که در طول سال جاری خورشیدی، به تعداد 423 سایت جدید مخابراتی (BTs) و به تعداد 242 دستگاه ارتباط قریه (VCN) در ولایات افغانستان نصب و فعال  شده اند.

وزارت تکنولوژی و مخابرات افغانستان به همکاری بخش امنیتی این وزارت بیش از 23 هزار سیم کارت های غیر قانونی را جمع آوری کرده است

محمد یاسین صمیم، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی امروز در کابل  گفت : “در طول سال جاری خورشیدی بیش از 18 باب جواز مختلف‌النوع توسط اداره تنظیم خدمات مخابراتی (اترا)  صادر گردیده، بیشتر از 39287 مورد شکایات مشترکین در مورد کیفیت خدمات مورد رسیدگی قرار گرفته و به تعداد 43 سیم‌باکس و 23695 سیم کارت غیرقانونی در همکاری با نهادهای امنیتی ظبط و توقیف گردیده است.”

مواصلات منطقه‌ای و کاهش نرخ انترنیت

وزارت مخابرات افغانستان زیر عنوان طرح مواصلات منطقه‌ای(Regional Connectivity)  مذاکراتی را برای شناسایی مسیرهای جدید تدارک انترنیت انجام داده است که هدف میان‌مدت آن، ایجاد رقابت بین کشورهای منطقه و کاهش نرخ انترنیت و هدف درازمدت آن، ارتقای جایگاه افغانستان منحیث مرکز انتقال اطلاعات(Data Transit Hub) در منطقه بوده است.

یاسین صمیم، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی افغانستان در مورد نتایج این مذاکرات در طول سال جاری خورشیدی گفت: ” کاهش نرخ انترنت، امضای تفاهم‌نامه‌ با کشورهای ایران و قزاقستان از جمله نتایج در طرح مواصلات منطقه‌ای بوده است.”

وزارت مخابرات قرارداد خرید انترنت با کشورهای منطقه از جمله قزاقستان و ازبکستان را امضا کرده است

به گفته‌ی آقای صمیم، در نتیجه مذاکرات با کشورهای پاکستان و قرغزیستان، نرخ انترنت از قرغزستان از  400 هزار دالر در هر 10 جی بی به 200 هزار دالر در هر 10 جی بی رسیده است.  و به‌همین‌سان، 10جی بی انترنیت از پاکستان از 250 هزار دالر به 180 هزار دالر کاهش یافته است. با این وجود‌ نرخ یک MB انترنیت برای مشترکین نیز از 60 دالر به 48 دالر کاهش یافته است.
از سوی هم امضای تفاهم‌نامه‌هایی با کشور ایران و قزاقستان با نرخ 110 هزار و 1355 هزار دالر برای خرید انترنیت در سال جاری خورشیدی امضا شده و برای طی مراحل به کمیته تدارکات ملی فرستاده شده است.

ارتقای ظرفیت، آموزش و اصلاحات

بر اساس آمار وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در طول سال 1395 به تعداد 90 تن در مرکز و ولایات از طریق سی‌بی‌آز(CBR) استخدام شده است. هم‌چنان در این سال، به طور مجموعی به تعداد یک‌هزار تن از کارمندان دولتی و غیردولتی آموزش‌های پیشرفته تکنالوژی معلوماتی دریافت کرده و ‌به تعداد 20 نفر کارمند ارشد تکنالوژی معلوماتی در بخش حکومت‌داری الکترونیک تحت آموزش قرار گرفته و در وزارت‌خانه‌های هم‌کار جابجا گردیده است.

وزارت مخابرات افغانستان بیش از یک‌هزار تن از کارمندان اداره‌های دولتی افغانستان را آموزش‌های پیشرفته تکنالوژی معلوماتی داده است

مقام‌های وزارت مخابرات و تکنالوژی افغانستان می‌گویند که 20 شرکت نوپای تکنالوژی از برنامه ابتکار(Incubator)  این وزارت سند فراغت حاصل کرده اند.

پالیسی دسترسی باز

پالیسی دسترسی باز به هدایت ارگ ریاست جمهوری افغانستان توسط وزارت مخابرات افغانستان در هم‌آهنگی و مشورت با اداره‌های دخیل تهیه و تصویب گردیده و پروسه ترتیب مقررات و طرزالعمل‌های آن در اداره «اترا» آغاز شده است.

هم چنان، سیستم مدیریتی مبتنی بر نتایج(RBM) به هدف افزایش موثریت و شفافیت در تمامی بخش‌های وزارت فعال گردیده و هر اداره پلان کاری ربع‌وار و سالانه خود را مطابق آن تهیه و تطبیق می‌کند.

برنامه «پالیسی دسترسی باز» توسط وزارت مخابرات افغانستان به همکاری وزارت اقتصاد و سایر اداره‌های دخیل به میان آمده است

توسعه خدمات پُستی

براساس تفاهم‌نامه مشترک میان وزارت مخابرات و وزارت امور داخله، تا کنون بیش از شش لک و 30 هزار  جلد پاسپورت در مرکز و ولایات توسط «افغان پُست» انتقال و توزیع شده است که به گفته‌ی مقام‌های وزارت مخابرات سهولت بیشتری را برای مردم افغانستان فراهم می‌کند.

وزارت مخابرات و تکنالوژی افغانستان  قرارداد انتقال محصولات پُستی را  با شرکت باررسانی ترکش(Turkish Cargo)  امضاء کرده است که پروسه انتقال کالاهای پُستی  از این مسیر آغاز شده است.

حکومت‌داری الکترونیک

در سال جاری خورشیدی برنامه «ارزیابی ملت هوشمند»(Smart Nation Assessment) در همکاری با تیم تخنیکی بانک جهانی و ستراتیژی حکومتداری الکترونیک برای تطبیق برنامه ملی منطقوی دیجیتال کاسا(Digital CASA)  به طور کامل، بازبینی و با نیازهای جدید سکتور مخابرات و تکنالوژی، منطبق گردیده است.

به‎‌گفته‌ی مقام‌های وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، پروسه افزایش دقت در قوانین مبارزه با جرایم سایبری، امضای الکترونیک و معاملات الکترونیک در همکاری نزدیک با بورد تقنین وزارت عدلیه در سال جاری خورشیدی تکمیل شده و در سال آینده خورشیدی به پارلمان افغانستان برای تصویب فرستاده خواهد شد

سیستم پرداخت های الکترونیک در سال جاری خورشیدی در افغانستان ایجاد شده است

یاسین صمیم، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی گفت که تکمیل پروسه تدارکاتی و عقد قرارداد پروژه لابراتوار جرایم سایبری با یک شرکت هندی، برای رسیدگی به جرایم سایبری، رسیدگی به بیش از 80 مورد قضیه انترنیتی از طرف تیم عکس العمل سریع در ریاست امنیت معلومات، ایجاد و هم‌چنان تکمیل استندرهای تکنالوژی معلوماتی در بخش سافت ویر از دست‌آورهای دیگر این وزارت در سال جاری خورشیدی در بخش حکومت‌داری الکترونیک می‌باشد.

عواید بدست آمده

عواید سال 1395 وزارت مخابرات و تکنالوژی افغانستان تا ماه قوس سال جاری خورشیدی به  13.7 میلیارد افغانی می‌رسد که از آن‌جمله 7.6 میلیارد آن عواید غیر مستقم و 5.9 میلیارد به شکل مستقیم می‌باشد.

با این و جود در عواید وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان که تا ماه قوس شمرده شده است، از هدفت تعیین شده‌ توسط وزارت مالیه‌ی افغانستان که 4.4 میلیارد افغانی تعیین شده بود، 35 درصد که در مجموع 1.5 میلیارد افغانی می‌شد، افزایش آمده است.

حکومت وحدت ملی افغانستان روی مالیات به عنوان یکی از ماجرای اصلی درآمدزایی خود تمرکز جدی کرده است

از سوی هم از شروع 10 درصد محصول خدمات مخابرایت تا کنون، 5.2 میلیارد افغانی محصول جمع‌آوری شده است که از آنجمله 802 میلیون افغانی آن از سه ماه سال گذشته‌ی خورشیدی و 4.2 میلیارد افغانی عواید آن مربوط سال جاری خورشیدی می‌شود.

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *