جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
7 بازدید

کم کار کنید؛ کار زیاد باعث مرگ می‌شود

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

شاید در مورد «کاروشی» شنیده باشید. مردم جاپان به فرمان‌برداری از صاحبان کار خود شهرت دارند. یا بهتر است بگوییم آنان هنر «نه گفتن» را بلد نیستند و حتی این صفت خوب نیز تاثیر بسیار منفی به بار می‌‎آورد و آنان را گاهی تا سرحد مرگ پیش می‌برد.

جاپانی‌ها به کارفرمایان شان «نه» نمی‌گویند اما برخی، اگر نتوانند از عهده‌ی کاری که به آنان سپرده شده، موفق به‌در آیند، خودکشی می‌کنند.

در جاپان؛ مرگی که بر اثر خستگی و فرسودگیِ ناشی از کارِ زیاد اتفاق می‌افتد را «کاروشی» می‌گویند. این واژه در لغت‌نامه‌های جاپانی، از معروف‌ترین‌ها به حساب می‌‎آید. جاپانی‌ها همین‌که حرف گفتن را یاد بگیرند با این واژه نیز آشنا می‌شوند.

مرگی که بر اثر خستگی و فرسودگیِ ناشی از کارِ زیاد اتفاق می‌افتد را «کاروشی» می‌گویند / عکس: گاردین

آخرین قربانی

اخیراً در جاپان زن جوانی به نام ماتوسوری تاکاهاشی، در اثر فشار کار زیاد، اقدام به خودکشی کرد.

ماتوسوری 24 ساله کارمند شرکت تبلیغاتی «دنتسو» بوده است. این شرکت به رعایت انضباط شدید و داشتن شرایط سختِ کاری، میان کمپنی‌های جاپانی مشهور است. گفته می‌شود که ماتوسوری هر ماه بیش از ۱۰۰ ساعت اضافه کار می‌کرده است. او در هفته تنها 10 ساعت خواب داشته است.

ماتوسوری تاکاهاشی / عکس: آی پی سی

خانم تاکاهاشی نمی‌توانست به افراد مافوق خود در شرکت «نه» بگوید، اما تویت‌های پی‌درپی او در حساب حفاظت شده‌ی تویترش، نشان می‌دهد که او چقدر تحت فشار روحی و جسمانی قرار داشته است. این خانم پیش از خودکشی در یکی از تویت‌های خود نوشته بود که: “ساعت چهار صبح است و تمام وجود من می‌لرزد”. ماتوسوری در یکی دیگر از تویت‌هایش نوشته بود “من خیلی خسته ام، من می‌میرم”

tweet

استعفای رییس شرکت

در شرکتی که خانم تاکاهاشی کارمند بود با نام «دنتسو» یاد می‌‎شود و شرکت تبلیغاتی است که در جاپان فعالیت دارد.

پس از خودکشی این خانم، دادستانی کل توکیو، علیه تاداشی ایشیی، رییس سخت‌گیر شرکت دنتسو، به دادگاه شکایت برده بود.

یوکیمی تاکاهاشی، مادر ماتسوری در کنار پدر او / عکس: کیودو

رییس این شرکت، اکنون مسوولیت مرگ زن جوان (ماتوسوری تاکاهاشی) را به عهده گرفته و از مقام خود استعفا داده است.

او اعلام کرده که امروز( آخرین روز ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی)، آخرین روز کاری او در دنتسو خواهد بود. الیته فراموش نکنیم که جاپانی‌ها در کنار این که سخت‌کوش اند، مسوولیت پذیر نیز هستند و وجدان بیدار دارند.

work-less-or-you-will-die-3
تاداشی ایشیی، رییس شرکت دنتسو / عکس: ای پی

تاداشی ایشیی، در یکی از جلسات دادگاه ابراز تاسف کرده و گفته که “فشارآوردن به کارمندان در جهت به موفقیت‌رساندن شرکت، به‌طور کلی جایز است، ولی نه بی‌حد.”

بر اساس گزارش دولت جاپان که در ماه اکتوبر سال جاری میلادی منتشر شد، از هر ۵ کارمند یک نفر در این کشور به حد مرگ یا در حد ابتلا به بیماری‌های کشنده کار می‌کند. یا به نحوی، حدود 20 درصد شرکت‌های جاپانی زمینه‌ی کاروشی را برای کارمندان خود فراهم می‌کند.

https://www.youtube.com/watch?v=fj9N52lRTAQ

نخستین کاروشی

«کاروشی» در سال‌های 1970، پس از آن پدید آمد که در زندگی کارگران جاپانی، مرگ‌های بسیاری بر اثر کار بیش از حد مشاهده شد. اولین مورد از مرگ این چنینی، مربوط به مرد جوان 29 ساله‌ای بود که برای یک گروه رسانه‌ای بزرگ این کشور کار می‌کرد. از آن زمان به بعد، بسیاری از مطالعات نشان داده است که چگونه کارِ زیاد و به ویژه محرومیت از خواب می‌تواند مضر باشد و کشنده واقع شود.

در برنامه‌های کاری جاپانی ها از خواب بسیار اندک یاد می‌شود
در برنامه‌های کاری جاپانی ها از خواب بسیار اندک یاد می‌شود / عکس: ویکی میدیا

هم‌چنان تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که میزان مرگ‌ومیر در جاپان بر اثر ساعات کار طولانی، به‌خصوص برای اقشار آسیب‌پذیر، در حال افزایش است و بالغ بر 1000 نفر از کارگران این کشور، در طول سال، بر اثر این پدیده جان خود را از دست می‌دهند.

کار زیاد کشنده است

آمارهای رسمی وزارت کار جاپان نشان می‌دهد که میزان خودکشی به دلیل کار زیاد و مشکلات شغلی در میان جوانان ۲۹ ساله در این کشور، طی سال‌های که «شینزو آبه» در قدرت بود ۴۵ درصد افزایش یافته است.

آمارهای این وزارت نشان می‌دهد که زنان و دختران نیز از این پدیده به دور نمانده اند و این پدیده در میان آنان نیز ۳۹‌درصد بیشتر شده است.

علاوه بر آن، موسسه ملی مطالعات و امنیت برای پیشگیری از حوادث ناشی از کار و بیماری‌های شغلی فرانسه (INRS)، می‌گوید: “تعداد ساعت کار بالا، تأثیر عمده‌ای بر سلامت روحی و جسمی دارد. روزانه بیش از 11 ساعت کار، سیستم قلبی-عروقی را مختل می‌کند و سبب اختلالات زمان خواب و بیداری می‌شود.”

در جانب دیگر، کلود گرونفیر، عصب‌شناس و محقق مکانیزم خواب می‌گوید، این مساله ساخت‌وساز بدن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. کمبود خواب می‌تواند مصرف شکر، ذخیره‌ی چربی و ترشح هورمون‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و آن‌ها را به طرز شدیدی دچار اختلال کند. کلود گرونفیر می‌گوید: “برخی از اثرات حتی پس از یک شب کوتاه هم قابل مشاهده است.”

از هر پنج فرد در جاپان یکی از آن‌ها با خطر مرگ یا پدیده‌ی کروشی مواجه است / عکس: گاردین

این متخصص خاطر نشان می‌کند، ساعت بیولوژیکی بدن انسان با کار شبانه و یا کاری که صبح زود آغاز بشود، سازگار نیست. سیستم قلبی و عروقی به طور ویژه در این انتروال زمانی آسیب‌پذیرتر است که همین امر تا حدی می‌تواند علت اکثر حوادث قلبی در انسان‌ها باشد.

بسیاری از افراد برای برطرف ساختن اثرات کمبود خواب در محیط کاری از مواد تحریک‌کننده‌ی ذهنی (روانگردان) استفاده می‌کنند. داکتر باربارا برویر، متخصص اعتیاد در بیمارستان‌های دانشگاه ژنو، می‌گوید: باید از اعتیاد کارمندان بخش بانکداری به کوکایین جلوگیری کرد، زیرا مصرف درازمدت آن دیگر تاثیری نخواهد داشت و کارمندان به خوبی از آن آگاه‌اند.

مصرف قهوه نیز به مرور زمان شما را به به مصرف‌کنندگان قرص‌های خواب آور مبدل می‌سازد / عکس: تری کافی

داکتر برویر، هم‌چنان تاکید می‌کند: بسیاری از کسانی که برای افزایش کارایی خود در محیط کار، زیاد قهوه مصرف می‌کنند، به مرور زمان به مصرف‌کنندگان قرص‌های خواب‌آور تبدیل می‌شوند، تا بتوانند بخوابند و این یک دور باطل را به وجود می آورد، همان قول معروف که کار کم‌تر زندگی به‌تر.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان