تهدید امنیتی؛ نام گلکسی نوت 7 پرواز خطوط هواپیمای آمریکایی را مختل کرد

یکی از مسافران پرواز هواپیمای ویرجین آمریکا سن فرانسیسکو به بوستان آمریکا نام وای فای هاتسپات خود را به گلکسی نوت 7 تغییر داده بود که این مساله باعث تاخیر در پرواز هواپیمای حامل آنان شد.

حتماً می‌دانید که حمل و نقل مبایل‌های هوشمند گلکسی نوت 7 در بسیاری اماکن، به خصوص پروازهای هوایی ممنوع است. اکنون حدود دو ماه از زمان توقف کامل تولید آخرین سری نوتِ شرکت سامسونگ می‌گذرد. سامسونگ دست به جمع‌آوری دستگاه‌های عرضه شده در بازار زد و همچنین اعلام کرد که این پروژه‌ی آنان شکست خورده است و حدود 5 میلیارد دالر بودجه برای جمع‌آوری این سری اختصاص داد.

این فرد تنها نام وای فای هاتس‌پات خودش را گلکسی نوت 7 گذاشته بود
این فرد تنها نام وای فای هاتس‌پات خودش را گلکسی نوت 7 گذاشته بود

اما هنوز که هنوز است اخبار مربوط به این دستگاه خبرساز تمامی ندارد و هر از گاهی داستان‌های جالب این مجموعه را می‌توان در سرخط رسانه‌های جهان مشاهده کرد.

اخیراً شوخی یکی از مسافران سبب شده تا پرواز هواپیمای ویرجین آمریکا به تأخیر بیفتد. مسئولان پرواز این هواپیما متوجه می‌شوند که وای فای یکی از مسافران با نام گلکسی نوت 7 در هواپیما وجود دارد و به صورت آزادانه از آن استفاده می‌کند. در ادامه آنان پرواز را به تأخیر انداخته و دستور می‌دهند تمام هواپیما جست‌وجو شود.

سرانجام آن فرد به شوخیِ خود اعتراف کرد و مبایل‌اش را به خدمه‌ی پرواز نشان داد. آن‌چه جالب است این که مسوولان پرواز پس از مشاهده تلفن این فرد اعلام کردند که مشکلی نیست و تنها نام مبایل عوض شده و گلکسی نوت هفتی در کار نیست. آنان به این فرد تذکر جدی هم ندادند.

شکست تولید سری نوت

خبر انفجار گلکسی نوت ۷ یک روز پس از عرضه‌‎ی اولین سفارشات این سری به بازار از جنجالی‌ترین موارد تکنولوژیکی جهان محسوب شد. اولین سفارشات این نوع از گلکسی، در نخستین روز با انفجار ۳۵ دستگاه آن در بازار خبرساز شد.

سپس حدود دو ماه قبل برای نخستین بار ایالات متحده‌ی امریکا، این دستگاه را در رده تجهیزات خطرساز قرار داد که پس از آن ناوگان‌ هواپیمایی این کشور برای بار نخست به مسافران خود هشدار داد که در جریان سفر مبایل‌های نوت 7 خود را خاموش کنند.

این داستان در آن‌جا خاتمه نیافت. مردی از اهالی فلوریدای آمریکا با نام جاناتان استروبل به دلیل صدمات ناشی از انفجار این مبایل هوشمند در جیب‌اش، از سامسونگ شکایت کرد. استروبل ادعا کرد در حالی که مشغول خرید در یک فروشگاه در تاریخ 9هم سپتامبر امسال بود، ناگهان مبایل گلکسی نوت 7 او در جیب‌اش آتش گرفته و پس از انفجار، او دچار سوختگی شدید شده است. طرح شکایت این مرد نخستین شوک برای دولت آمریکا و شرکت سامسونگ محسوب شد.

https://www.youtube.com/watch?v=AIGTnzV-qY0

این قضیه، سامسونگ را وادار کرد تا کاربران نوت 7 عذرخواهی کند. آنان به کاربران خود هشدار دادند تا در هر شرایطی که هستند گوشی خود را خاموش کنند و دوباره به این شرکت بفرستند.

شرکت‌های هواپیمایی آمریکا نیز برای این‌که محکم‌کاری کنند، نظر خود را تغییر دادند و تصمیم گرفتند که از ورود گلکسی نوت ۷ به داخل هواپیما جلوگیری شود. پس از آمریکا، کشورهای دیگری مثل کانادا، جاپان، چین، کوریای جنوبی، استرالیا، زیلاند نو، سنگاپور، تایوان، آلمان، ایتالیا و… نیز از این تصمیم ناوگان‌ هواپیمایی ایالات متحده پیروی کردند. این داستان کم کم کلید جهانی خورد. به نظر می‌رسد که نوت ۷ دیگر رنگ پرواز با هواپیما را نخواهد دید.

جرم

از سری جدید مبایل‌های نوتِ سامسونگ، به عنوان بدشانس‌ترین و ناکام‌تری مبایل‌های هوشمند تاریخ محسوب می‌شود. پس مشکلات فراوانی که این گوشی به واسطه بطری‌های معیوبش برای سامسونگ ایجاد کرد. سامسونگ تصمیم به جمع‌آوری این سری گرفت. آنان موفق شدند تا نصف از محصولات نوت 7 خود را جمع آوری کنند اما به نظر می‎‌رسد که حتی با کمپاین‌های فراگیر علیه این سلسله، بازهم افراد زیادی هستند که این مساله را جدی نمی‌گیرند و هنوز که هنوز است طرف‌دار این برند هستند و مصمم نیستند که مبایل‌های شان را دوباره برگردانند.

سامسونگ گلکسی نوت 7 با دو بطری وارد بازار شد که در همان روز نخست بیش از 30 مورد انفجار آن به ثبت رسید / عکس: تیلیگراف

این امر سازمان هوانوردی فدرال آمریکا را وادار کرد تا قوانین جدیدی برای به همراه‌داشتن مبایل‌های گلکسی نوت 7 وضع کند. این قوانین چیزی نبود جز “جرم”.

حالا اعلام شده که بر اساس قوانین جدید این سازمان، همراه داشتن گلکسی نوت 7 در پروازهای ایالات متحده جرم محسوب می شود و حامل آن نیز به شدت جریمه خواهد شد و شاید زندانی نیز شود.

پیروی از قانون

درس بزرگی که می‌شود در جمع‌بندی از تاخیر در پرواز هواپیمای ویرجین، بابت نام گلکسی نوت 7 گرفت، این است که ساختار محکم و مجهز امنیتی آمریکا توانسته است که امنیت و رفاه خوبی برای ساکنان آن کشور مهیا کند. این داستان نشان‌گر پایبندی به اصول و ضوابط انسانی در آمریکا است و این‌که ساختارها در کشورهای جهان اول، چقدر به نگرانی و اضطراب در وجود مردم خود حساس اند.

نیاز است تا همانند ایالات متحده خدمات امنیت پروازی، در کشورهای نظیر افغانستان نیز جدی گرفته شود / عکس: گیتی

کشورهای جهان اول و جهان سوم بیشتر از این‌که مربوط به پیشرفت تکنولوژی و سطح رفاه مردم باشد، مفاهیمی هستند که با نوع تفکر، فرهنگ و رفتار یک ملت و سیستم حکومتی یک کشور گره خورده اند. به‌طور کل این تقسیم بندی محصول نوع نگرش همه افراد یک جامعه محسوب می‌شود که نهایتاً سبب می‌گردد کشوری در یکی از این دسته‌ها قرار بگیرد. واضح است که تک تک شهروندان نقش مهمی در شکل‌گیری این دسته‌بندی ایفا می‌کنند.

با توجه به همه این ها، نیاز است تا همانند ایالات متحده خدمات امنیت پروازی، در کشورهای نظیر افغانستان نیز جدی گرفته شود و کوچک‌ترین خطر امنیت پرواز کنترول گردد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *