در سال های اخیر با وجود سنتی بودن جامعه افغانی، حضور زنان جوان افغان در بخش هنر سینما، به افغانستان در کنار انتحار و جنگ و خشونت با زنان، چهره‌ای دیگری نیز بخشیده است. زنان و دختران جوان بسیاری به هنر های سینمایی و آوازخوانی روی آورده و شمار شان در این کار موفقیت های چشم‌گیری نیز داشته اند.

هر چند زنان در این راه قربانی های بی شماری هم داشته اند. از کشته شدن دختران جوان گرفته تا تحقیر و توهین و تنگ شدن فضا برای کار شان، اما این بخشی از جامعه هنوز هم با پشت کار و تلاش جدی در این دو بخش، به راه شان ادامه می دهند.

هر چند در بخش سینما موفقیتی را که زنان در بخش هنر آواز خوانی داشته اند، نداشته، اما با آن هم چهره های جدیدی که هدف مندانه تر به هنر سینما نگاه می کنند، هر از گاهی از راه می رسند و برخی شان با ساختن فلم های بلند، تا روی استج بزرگ ترین برنام های سینمایی جهان برای کسب جایزه نیز رفته و جایزه‌های را نیز از آن خود کرده اند.

تلاش های دختران و زنان افغان برای ساختن فیلم‌هایی با پیام‌های انسانی که می‌توان به عنوان امیدهای آینده سینمای افغانستان به آنها نگاه کرد، ادامه دارد و احتمالن آینده خوبی نیز در انتظار شان خواهد بود.

خبرنامه به بهانه روز جهانی سینما، به معرفی چند بانوی جوان افغان پرداخته اند که هم‌چنان در بخش هنر آواز خوانی و سینما تلاش دارند و بی وقفه کار می کنند.

فرشته حسینی

فرشته حسینی، که لقب بهترین بازیگر زن را گرفته یکی از خانم‌های هنجار شکن است که در دنیای مهاجرت به فعالیت در عرصه هنر پرداخته است. فرشته در سال 1376 در ایران متولد شده و با شرکت در دوره‌های آزاد آموزش بازیگری زیر نظر اساتیدی چون «اصغر محبی»، «آقای رحمانیان» و «خانم نصیرپور» از هنر مندان مشهور ایران، وارد رشته بازیگری شده است.

فرشته
فرشته

او نخستین کارسینمایی اش را از  دوره ابتدایی آموزش هایش کارگردانی کرده ونمایشنامه اش در یکی از مسابقه های هنری در تهران، مقام دوم را گرفته است.

بانو حسینی از ۹ سالگی به نقش آفرینی در تیاتر؛ «دوسیه»، «شازده کوچولو»، «من ماهی سیاه کوچولو هستم»  «جنبش مبارزه علیه خشونت زنان»نقش آفرینی کرده و در کنار تئاتر در فیلم‌های سینمایی و مستندی که از آن جمله «من یک بازیگر شادم» ساخته ی بانو سامره رضایی، فلم «رفتن» ساخته‌ی نوید محمودی و همچنین در تعدادی فیلم کوتاه دیگر نقش بازی کرده است.

خانم حسینی با بازی درفیلم سینمایی «رفتن» که محصول مشترک سینمایی افغانستان و ایران است در رقابتی جشنواره بین‌المللی مراکش بود لقب بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. فیلم سینمایی رفتن با نقش آفرینی این بازیگر افغان کاندید  اسکار2017 نیز شده است.

لینا علم

لینا علم از هنر پیشه‌های موفق افغانستان است که کارهای زیاد در بخش هنر سینما به عنوان بازیگر انجام داده است. لینا علم از نسل افغانهای مهاجر است و زمانی که یازده سال داشت، به هندوستان و سپس به امریکا مهاجرت کرده است.

بانو علم فعالیت سینمایی اش را در امریکا با بازیگری در فیلم “سرزمین بیگانه” آغاز کرده است. این برای نخستین بار در سال 1998 به نمایش گذاشته شد و تا حالا در میان مردم افغانستان علاقه مندان خود را دارد.

لینا
لینا

این هنر پیشه موفق سینمای افغانستان، تا به حال در بیشتر از ده فیلم کوتاه و بلند و با پرودکشن های افغانستان و خارجی کار کرده و به تازگی در نقش مرکزی سریال شیرین که از پر طرفدار ترین سریال های ساخت افغانستان است، نقش آفرینی کرده است.

بانو علم در فیلم‌های “سوگند عشق، سرزمین بیگانه، فریان صدا، بی دفاع، لوری، بچه کابلی، عشق خاموش” نقش مرکزی داشته است.

این بانوی هنر مند، تا حالا برنده سه جایزه بهترین بازیگر زن شناخته شده است و لقب بهترین بازیگر زن در فیستوال‌های سومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کابل، چهارمین جشنواره تلویزیون طلوع و دومین جشنواره حقوق بشر افغانستان، را از آن خود کرده است.

فلم بچهً کابل که بانو علم نقش مرکزی را در آن دارد،  در فستیوال وینیز (ایتا لیا) جایزه‌ای حقوق بشر را به دست آورده است.

سامره رضایی

بانو سامره رضایی  یکی دیگر از سینما گران افغان است که تحصیلات خود را در رشته سینما تا مقطع ماستری در دانشگاه تهران ایران ادامه داده است. او در نمایش‌های «درخیابان‌های سرد شب»، «وحشی»، «یک خورشید مهربان با دو تا موش نادان»، «اودیپ» ،«کلفت‌ها» و چند نمایش دیگر به عنوان بازیگر حضور داشته است.

این بانوی افغان مستند «من یک بازیگر شادم» را برای نمایش در جشنواره سینمایی حقیقت ایران فرستاد که در جشنواره مستند این سینما، غوغا بر پا کرده بود.

سامره رضایی
سامره

کارشناسان ایران در مورد این مستند سامره که در مورد مهاجران افغان مقیم ایران ساخته شده است، گفته اند که در این فیلم آنان متوجه بُعد جدیدی از زندگی افغان‌ها در ایران می‌شود. آنان گفته اند که تصور ایرانی‌ها از همسایه‌گان هم‌زبان و هم‌کیش افغان، با دیدن «من یک بازیگر شادم» دچار تغییر شده است.

مستند خانم رضایی «من یک بازیگر شادم» در چهارمین جشنواره فیلم زنان هرات در کابل نیز جایزه بهترین فیلم مستند را از آن خود کرد.

حسیبا ابراهیمی

حسیبا ابراهیمی متولد سال ۱۳۷۵ در افغانستان است.  او و خانواده‌اش به دلیل جنگ های داخلی در افغانستان، به ایران مهاجرت کرده‌اند. حسیبا دشواریهای مهاجرت را در کودکی اش تجربه کرده است.

این بانوی جوان و جذاب افغان، تا صنف پنجم ابتدایی در انجمن حمایت از کودکان کار درس خوانده است. بازیگری تیاتر را نیز در همین انجمن آموخته است. در حقیقت فعالیت های این بانوی سینمای افغانستان، از همان انجمن کار کلیک خورده است.

حسیبا
حسیبا

این دختر افغان بعد از آن به صنف‌های مختلف تیاتر از جمله در موسسه هلیا فیلم شرکت کرد. حسیبا با نقش آفرینی دختر افغان در فلم «چند متر مکعب عشق» با کارگردانی جمشید محمودی به طور رسمی وارد سینما شد.

فیلم«چند متر مکعب عشق»، فیلم بلند 90 دقیقه‌ای محصول مشترک سینماهای افغانستان و ایران است که درسال 2013 با هزینه حدود سیصد هزار دالر آمریکایی تولید شده است. این فیلم در جشنواره فیلم فجر ایران در هشت بخش نامزد شد و دو جایزه سیمرغ را از آن خود کرد. در “جشنواره فیلم آسیاپاسیفیک”  و جایزه اسکار نیز نامزد شده است.

حسیبا با این فیلم بر سر زبان ها افتاد و اکنون در افغانستان در بخش بازیگری مصروف نقش آفرینی است.

آواز خوانی

راه دشوار موسیقی برای زنان افغان. در کنار زنان بازیگر سینمایی، شماری از بانوان جوان افغانستان، در بخش آواز خوانی نیز پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است. برخی از این چهره اکنون در هر گوشه افغانستان و در خارج از افغانستان طرفداران زیادی دارند.

سیتا قاسمی

خانم سیتا قاسمی، یکی از آواز خوانان جوان و موفق موسیقی افغانستان است. این بانوی جذاب در مدت زمان نه چندان زیادی، توانسته است محبوبیت و شهرت جهانی کسب کند.

سیتا
سیتا

سیتا قاسمی، در شهر کابل تولد شده است و تا صنف دهم در مکتب پنج‌صد فامیلی درس خوانده است. اما پس از شروع جنگ های داخلی، مجبور به ترک افغانستان شده است. خانم قاسمی نخست به پاکستان و سپس به آلمان رفته و در شهر فرانکفورت آن کشور زندگی اش را آغاز کرده است.

این هنرمند  در سومین جشنواره ی” تقدیر از هنرمندان و موسیقی دانان  افغانستان” که درایالت کالیفورنیای امریکا برگذارگردیده بود، جایزهء بهترین آوازخوان جوان افغانستان  را بدست آورد.

سیتا قاسمی در سالهای اخیر درخشش قابل ملاحظه‌ای در بخش هنر آواز خوانی داشته و تا حالا بیش از 20 پارچه آهنگ دارد که اکثر آن کلپ های ویدیویی نیز دارد.

آهنگ های مشهور او که خیلی هم در افغانستان پر طرفدار اند، عبارت اند از ” دختر کوچی، یار بی وفا، بی وفا یادم کن، هموطن عیدت مبارک، به تصویرم چه می بینی، بچه جان لوگری، انگور شمالی و چند آهنگ دیگر است در نقاط مختلف افغانستان همچنان هوا خواه خود را دارد.

در کنار این آهنگ‌ها، او آهنگ های دوگانه زیادی نیز با هنر مندان مشهور افغان دارد.

آریانا سعید

آریان سعید، شاه‌دخت آوازخوان‌های زن افغان است. این بانوی جوان در سال 1368 در شهر کابل متولد شده است در کودکی افغانستان را ترک کرده است. او در کشور سویس در کودکی عضور گروه سرود بوده و پس از فراغت از رشته مدیریت تجارت، به آواز خوانی روی آورده است.

آریانا
آریانا

آریانا سعید تا هنوز حدود 50 کنسرت در کشورهای مختلف جهان داشته است و آهنگ هایش در بخش مختلف، علاقه مندان خود را دارد.

آهنگ «الی جوی» او در بین جوانان افغانستان از محبوبیت خاصی برخوردار است. بانو آریانا، از چند سال به این سو با وجود مشکلات زیاد امنیتی در افغانستان فعالیت دارد و به عنوان داور در برنامه های ستاره افغان تلویزیون طلوع کار می کند.

مژده جمال‌زاده

مژده جمال زاده آواز خوان جذاب و زیبای افغانستان است. او در سال 1364 در کابل متولد شده و مدل نیز می باشد. او در پنج سالگی افغانستان را ترک کرده و در کانادا پناهنده شده است. در رشته روزنامه نگاری تلویزیون در انستیتیوت تکنولوژی بریتیش کلمبیا در کانادا درس خوانده است.

مژه در کنار آواز خوانی و مدلینگ، به عنوان بازیگر در نقش های فرعی در سینمای هالیوود نیز ظاهر شده است. بانو جمال زاده، آواز خوانی را به صورت جدی از سال 2007 شروع کرده است و در سال 2009 پس از سالها به افغانستان آمد و در یکی از تلویزیون های خصوصی به عنوان مجری کار را شروع کرد.

در سال 2010 در روز جهانی زن به عنوان اولین هنرمند افغانستان، به کاخ سفید دعوت شد و در حضور اوباما و همسرش میشل آهنگ معروف «دختر افغان»اش را اجرا کرد.

مژده
مژده

در کنار این‌ها که در این گزارش آمده اند، شماری دیگر از بانوان جوان در عرصه هنر سینما و آواز خوانی وجود دارند که طبعن استعداد و خلاقیت های خاص خود را داشته و آینده امیدوار کننده در انتظار شان است. معرفی این افراد به بهانه روز جهانی سینما به هیج عنوان به معنای این نیست که تنها همین چهره های نماینده‌گان واقعی زنان افغان در هنر سینما و آواز خوانی است.

سکینه امیری همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *