11 پروژه‌ی زیربنایی که جهان را تغییر می‌دهد

در جهان، گاهی با پدیده های رو به رو می‌شویم، که حتا دیدن آن در خواب هم گاهی دشوار است. اما واقعیت دارد. خود همین بشری که در عصر ما زندگی می‌کنند ساخته اند. پروژه‌های بزرگ، ساختمان‌های بزرگ، تونل های بزرگ و زیبای که واقعاً شگفت انگیز اند.

گاهی مثلاً در یکی از کشورهای بیرونی می روی و آنجا به ساخت و سازهای رو به رو می‌شوی که هوش از سر آدم می‌پرد. در این گزارش به یازده پروژه بزرگ جهان پرداخته شده است که ظاهرا عجایب هفت گانه جهان باید جایش را به این‌ها بدهند.

projects-that-would-change-the-world-1
عکس: عروپ

پل زوهای ماکائو

این پل سه بزرگ شهر چین را به هم‌دیگرشان وصل می‌سازد و 42 میلیون انسان را کنارهم می‌آورد. بزنس انسایدر در رابطه به ساخت این پل نگاشته است که ساختن این پل نشان‌دهنده‌ی نحوه درست مصرف کردن میلیاردها دالر در پروژه‌های عظیم و زیربنایی است که جهان را مکانی بهتر برای زندگی بشر می‌سازد.

بزرگ‌ترین تیلیسکوپ

ساخت این تیلیسکوپ رادیویی در ماه سبتامبر امسال تکمیل شد. قطر دهنه‌ی آن 500 متر است و اندازه‌ی ظرف آن 1640 فت گفته شده است. ساخت این تیلیسکوپ رادیویی، که اکنون بزرگ‌ترین تیلیسکوپ جهان لقب گرفته است، پنج سال طول کشید.

بزرگ‌ترین تیلیسکوپ جهان در چین / عکس: رویترز
بزرگ‌ترین تیلیسکوپ جهان در چین / عکس: رویترز

این تیلیسکوپ هم‌چنان در چین، در ایالت پیونگ یانگ این کشور واقع است.

عمیق و طولانی‌ترین خط‌آهن

تونل گوت‌هارد بیس در سوئیس است. این تونل راه‌آهن، روز نخست ماه جون امسال (2016) افتتاح شد. طول آن 35 مایل گفته شده است و از آن به عنوان عمیق‌ترین و طولانی‌ترین تونل راه‌آهن جهان یاد می‌شود.

نمایی از جریان ساخت این راه‌آهن / عکس: رویترز
نمایی از جریان ساخت این راه‌آهن / عکس: رویترز

ساخت این تونل 17 سال طول کشید و از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین پروژه‌های کاریابی بی‌سابقه در جهان گفته شده است.

طولانی‌ترین پل روی دریا

این یکی هم در چین است و از عجایب کنونی در جهان. پل خلیج جیاویزهو، طولانی‌ترین پل ساخته شده روی آب است که در سراسر جهان نظیر ندارد.

عکس: رویترز
طولانی ترین پل روی آب در جهان / عکس: رویترز

پروژه‌ی ساخت این پل عظیم، در سال 2011 به پایه‌ی اکمال رسید. این پل مدت زمان سفر باشندگان چین را برای رفتن به غرب و جزیره‌ی هانگ‌دائو نصف کرده است.

بزرگ‌ترین سد

پارسال (2015)، سد ایتایپو در مرز برزیل و پاراگوای به بهره‌بردای سپرده شد.

بزرگ‌ترین سد جهان / عکس: رویترز
بزرگ‌ترین سد جهان / عکس: رویترز

این سد با تولید 89.5 تراوات برق، نسبت به هر سد دیگری در جهان از ابهت خاصی برخوردار است. گفته می‌شود این سد عظیم 75 درصد از کل انرژی پاراگوای و نزدیک به 20 درصد از انرژی در برازیل را تامین می‌کند و به این لحاظ، با ارزش‌ترین پروژه‌های این دو کشور بوده است.

راه‌آهن‌های لندن

این پروژه‌ قرار است چند روز دیگر در سال 2017 میلادی افتتاح شود. کراس ریل لندن، یک سیسیتم زیرزمینی شامل 10 خط آهن جدید و 30 ایست‌گاه در جاهای متفاوت می باشد.

کراس ریل . تصویر نیز از وب‌سایت کراس ریل گرفته شده است
کراس ریل . تصویر نیز از وب‌سایت کراس ریل گرفته شده است

بزنس انسایدر این پروژه را بزرگ‌ترین پروژه‌ی زیربنایی در اروپا نام نهاده و گفته است که این پروژه به صورت کامل در 2020 به بهره برداری سپرده خواهد شد.

مزرعه انرژی آفتابی

مزرعه‌ی خورشیدی جاسپر، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های زیربنایی در قاره‌ی آفریقا به شمار می‌رود. این مزرعه می‌تواند 180هزار میگاوات برق در سال تولید کند و قادر است 80هزار خانه را به صورت شبانه‌روزی برق بدهد.

مزرعه‌ی سولری / عکس: اس آر
مزرعه‌ی سولری / عکس: اس آر

گفته می‌شود این بزرگ‌ترین پروژه‌ی انرژی خورشیدی در این قاره است.

کانال پانامه توسعه‌یافته

پس از 102 سال کانال جدید و توسعه‌یافته‌ی پانامه در اوایل ماه جون امسال (2016میلادی) به بهره‌برداری سپرده شد. این کانال در این مدت زمان 5.4 میلیارد دالر سرمایه برد.

عکس: رویترز
کانال پانامه در جریان کار / عکس: رویترز

این کانال قابلیت داشتن سه آب‌راه را در خود دارد و حدود 40 هزار انسان نیز در آن کار می‌کند.

عروس عراقی

عروس، نام آسمان‌خراش عراقی است که قرار است روی برج خلیفه را تا یک‌دهه‌ی دیگر کم کند. پروژه‌ی ساخت این آسمان خراش عظیم، قرار است در سال 2026 به پایه‌ی اکمال برسد. بلندای عروس را گفته اند که به 3779 فت خواهد رسید و روی آن با دست‌گاه جذب انرژی آفتابی (سولر) پوشیده می‌شود. عروس در داخل خود از پارک تا ادارات، رستوران‌ها و حتی سیستم راه‌آهن خواهد داشت.

عروس در عراق / عکس:
عروس در عراق / عکس: ای ام بی اس

اگر این اتفاق بیافتد؛ این آسمان‌خراش عظیم‌الجسه، انقلابی در عرصه‌ی ساختمان سازی بر پا خواهد کرد.

متروی ریاض

این پروژه توسط زاها حدید طراحی شده است. خط‌آهنی در عربستان سعودی با هزینه‌ی 23.5 میلیارد دالر. فقط کافی است به تصویر طراحی شده‌ی آن نگاه کنید، دیگر خود می‌دانید که قصه تا کجاست.

متروی ریاض / عکس: زاها هدید
متروی ریاض / عکس: زاها هدید

متروی ریاض در سال 2019 آغاز به کار خواهد کرد.

خانه‌های مقاوم

خانه‌های مقاوم، پروژه‌ی 20 ساله‌ی ترکیه است. این پروژه در سال 2012 آغاز به کار کرد و قرار است به نحوی این کشور را نوسازی کند. یک طرح گسترده برای تخریب بیش از هفت میلیون ساختمان و بازسازی ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله. هزینه‌ی این پروژه‌ی زیر بنایی ترکیه 400 میلیارد دالر گفته شده است.

ترکیه / عکس: رویترز
ترکیه / عکس: رویترز

هزینه‌ی که تا کنون هیچ کشوری برای ساخت و ساز به یک‌باره ریسک نکرده و انجام نداده است.

رضا جعفری همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی اکبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *