اعتصاب شرکت‌های حمل و نقل زمینی در جنوب و غرب افغانستان

اعتصاب کاری شرکت‌های مسافربری جاده کابل- هرات وارد سومین روز خود شد. مسوولان این شرکت‌ها می‌گویند که امروز اعتصاب آنان گسترده شده و برعلاوه مسیر کابل-هرات،  ترانسپورت مسیرهای کابل-فراه، کابل-قندهار، کابل-هرات و کابل- هلمند را نیز متوقف کرده اند.

احمدالله داکتر، رییس شرکت ترانسپورتی احمدشاه ابدالی، به خبرنامه گفت که بدون تضمین های رییس جمهور از اعتصاب دست نمی کشند.

آقای داکتر گفت “ماموران پلیس ترافیک، پلیس‌های انتظامی در هر ایست تلاشی، از راننده‌ها سی صد و چهارصد افغانی پول می‌گیرند و از سوی هم امنیت این شاهراه‌ها تامین نیست که این تهدید دیگری برای رانندگان و مسافران است.”

از سوی هم حکمت‌الله کوانچ، سخنگوی وازرت ترانسپورت افغانستان به خبرنامه گفت که محمدالله بتاش، وزیر ترانسپورت این کشور بخاطر شنیدن مشکلات این شرکت‌های ترانسپورتی دیروز در محل اعتصاب آنان در منطقه‌ی «پل کمپنی» شهر کابل رفته و قرار است که این وزارت با اداره های ذیربط روی این چالش‌های آنان گفتگو کنند.

آقای کوانچ گفت که ” وزارت ترانسپورت افغانستان با اداره‌های دخیل این قضیه در حال گفت‌وگو است و قرار است که این مشکلات آنان به زودی حل شود.”

معترضان در در ساحه‌ی پل کمپنی شهر کابل گردهم آمده اند/ عکس: بی بی سی

اما معترضان گفته اند بدون پاسخ مناسب از مقامات حکومتی، آنان به اعتصاب شان ادامه خواهند داد. مسوولان شرکت‌های مسافربری تاکید دارند که خود رییس جمهور باید از نزدیک با آنان گفت‌وگو کنند و مشکلات آنها را حل کند.

از سوی هم تعداد زیاد مسافران که قرار بود از کابل به ولایت‌های هرات، قندهار، هلمند و فراه بروند در هوتل‌های در منطقه‌ی کمپنی شهر کابل بخاطر نبود ترانسپورت متوقف مانده اند.

اکرم محمدی، یکی از این مسافران است که دو روز در هوتلی بخاطر نبود ترانسپورت در کابل مانده است. او که دانشجوی دانشگاه کابل است بعد از پایان امتحان‌های دانشگاه اش می‌خواست به خانه اش در هرات برود. آقای محمدی به خبرنامه گفت که “امتحان‌های دانشگاه ما هفته‌ی گذشته تمام شده بود، روز پنج‌شنبه اتاق کرایی که داشتیم، ترک کردم، وقتی به ایستگاه آمدم، اینجا موتری برای رفتن نیست.”

محمدی می‌گوید که مثل او ده‌ها مسافر دیگر نیز به هوتل‌های یخ کابل سرگردان اند و دنبال موترهای اند که آنان را به خانه‌ی شان انتقال دهد.

مشکلات اخاذی

این دومین بار است که مسوولان ترانسپورت زمینی افغانستان به دلیل آنچه که آنان گرفتن باج و اخاذی توسط ماموارن پولیس و شهرداری و سایر اداره‌های دخیل، می‌دانند، دست به اعتصاب می‌زنند. پیش از این اتحادیه باربران افغانستان برای ده روز اعتصاب کاری کرده بودند.

دیدبان شفافیت افغانستان میگوید، سالانه یک میلیارد دالر از رانندگان ترانسپورت زمینی اخاذی می‌شود

سرانجام اعتصاب اتحادیه باربری یکشنه‌ی هفته‌ی گذشته با اجرایی شدن خواست‌های آنان به پایان رسید. ریاست اجرایی افغانستان  اعلام کرد که رییس اجرایی حکومت افغانستان با مسوولین و نمایندگان ترانسپورت و باربری  افغانستان با حضور معاون اتاق تجارت و صنایع این کشور دیدار کرده است و به مشکلات آنان رسیدگی کرده است.

در اعلامیه این نهاد آمده بود که رییس اجرایی بعد از شنیدین مشکلات آنان به مسوولین و نهادهای امنیتی گفته که به تمام اخاذی‌های غیرقانونی به گونه‌ی قاطع پایان داده شود و در صورت تکرار و اثبات جرم با متخلفین برخورد قانونی صورت گیرد.

چالش‌های ترانسپورت زمینی

مسوولان شرکت‌های مسافر بری و باربری افغانستان می‌گویند که آنان با چالش‌های زیادی از جمله ناامنی، اخاذی و رویدادها جاده‌ای رو برو اند.

دیدبان شفافیت افغانستان اخیرا به مناسبت روز بین المللی مبارزه با فساد در کابل اعلام کرد که از ۳ میلیارد دالر، رشوه‌ای که سالانه توسط نهادهای دولتی از شهروندان افغانستان گرفته می‌شود، حدود یک میلیارد دالر آن از رانندگان ترانسپورت زمینی می‌باشد.

یوناما
طبق گزارش یوناما سالانه بیش از 1هزار نفر در رویدادهای ترافیکی جان شان را از دست می‌دهند

علاوه بر اخاذی، خرابی جاده، تخلفات جاده‌ای و ناامنی نیز باعث دشواری سفر و مسافرکشی در جاده‌های افغانستان شده است.

براساس گزارش نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵، میانگین تلفات غیرنظامیان در این کشور ۳۰۴۵ نفر بوده که به این ترتیب، متوسط تلفات رویدادهای جاده‌ای سالانه به بیش از هزار نفر می‌رسد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *