حمله مهاجمان انتحاری به خانه یکی از نمایندگان مجلس افغانستان در شهر کابل، 8 کشته و 4 زخمی برجای گذاشته است.

سه مهاجم انتحاری حوالی ساعت 7 شب گذشته، به خانه میر ولی نماینده هلمند در حوزه پنجم شهر کابل حمله کردند. مهاجمان، با کشتن دو محافظ، توانستند، وارد خانه این نماینده مجلس افغانستان شوند.

درگیری میان نیروهای امنیتی و مهاجمان انتحاری تا حوالی ساعت 4 صبح امروز ادامه داشته است.

فریدون عبیدی رییس تحقیقات جنایی پولیس کابل به خبرنامه می گوید، دو نواسه آقای میرولی نماینده مردم هلمند و همچنین پسر عبیدالله بارکزی، نماینده مردم ارزگان نیز در این حمله کشته شده اند.

این حمله زمانی صورت گرفته است که، عبیدالله بارکزی نماینده ارزگان و همچنین فرمانده پولیس پیشین این ولایت، به همراه تعدادی دیگر مهمان آقای میر ولی بوده اند.

به گفته رییس تحقیقات جنایی کابل، آقای میر ولی نماینده مجلس، در این حمله به صورت سطحی زخمی شده است.

Mir Wali MP
معلم میر ولی نماینده هلمند در ولسی جرگه افغانستان / عکس: رسانه‌های اجتماعی

در مورد تلفات این حمله آمارهای متفاوتی ارئه شده است. برخی رسانه ها گزارش داده اند که این حمله، 7 کشته و 6 زخمی برجای گذاشته است. گروه طالبان، مسوولیت این حمله را به عهده گرفته است.

جنایت بزرگ

ریاست جمهوری افغانستان، حمله به خانه این نماینده مجلس را ” حمله ای تروریستی و عملی نابخشودنی و جنایت بزرگ” دانسته و محکوم کرده است.

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری آمده است که “هدف قرار دادن خانه های مسکونی که در آن اعضای خانواده های شخصیت های ملی و سیاسی زندگی می کنند، در هیچ دینی توجیه پذیر نبوده و خلاف همه ارزش های اسلامی و انسانی می باشد.”

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان، بر مبارزه جدی با همه گروه های تروریستی و “بدون تفکیک” میان این گروه ها تاکید کرده و گفته است، نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور، با تمام توان علیه گروه های دهشت افگن و تروریست، تا نابودی شان ادامه خواهند داد.

او به مسوولین امنیتی دستور داده است تا، چگونگی وقوع این رویداد تروریستی را به صورت جدی بررسی نمایند.

داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان هم، حمله تروریستی به خانه نماینده مجلس افغانستان را محکوم کرده و گفته است که، تروریستان نمی خواهند، مردم افغانستان به آرامش و امنیت برسند و به خاطر رسیدن به این اهداف شوم شان، دست به هر جنایتی می زنند.

نمایندگان مجلس، هدف حملات تروریستان

حمله بر نمایندگان مجلس افغانستان، یکی از اهداف گروه های تروریستی در این کشور است. به نظر می رسد تروریستان، نمایندگان مجلس را به عنوان هدفی آسان و در دسترس انتخاب کرده و سعی دارند با حملات بر این نمایندگان، هم ناامنی ایجاد کنند و هم صدای نمایندگان مردم این کشور را خاموش سازند.

در سال های گذشته، تعدادی از نمایندگان مجلس در نتیجه حملات تروریستی جان شان را از دست داده اند. محمد هاشم وطنوال، عبدالمطلب بیگ و احمد خان سمنگانی از نمایندگان دوره شانزدهم مجلس افغانستان هستند که در سال های گذشته به دست گروه های تروریستی به قتل رسیده اند.

mp-terrorred-abdulmutalebbeig
عبدالمطلب بیگ، نماینده مردم ولایت تخار در ولسی جرگه‌ی افغانستان که در ماه جدی سال 1390 در اثر حمله انتحاری در این ولایت کشته شد.

محمد هاشم وطنوال نماینده ارزگان در سرطان 1390 در حمله تروریستی در کابل کشته شد.

عبدالمطلب بیگ، نماینده ولایت تخار، در جدی سال 1390 در حمله انتحاری در این ولایت کشته شد.

احمد خان سمنگانی نماینده ولایت سمنگان، در سرطان 1391 در یک حمله انتحاری در سمنگان به قتل رسید.

علاوه بر این ها، تعدادی دیگر از نمایندگان نیز در سال های گذشته و در دوره های قبلی، از سوی تروریستان مورد حمله قرار گرفته و کشته شده اند.

آمادگی نیروهای امنیتی

فریدون عبیدی رییس تحقیقات جنایی پولیس کابل، می گوید که نیروهای امنیتی این کشور در تمام فصل های سال، برای فراهم ساختن امنیت بهتر تلاش می کنند.

آقای عبیدی به خبرنامه می گوید که، “دشمن با حمله بر مناطق مسکونی و خانواده های نمایندگان مجلس، نشان دادند که دشمن انسانیت هستند.”

kabul-police
رییس تحقیقات جنایی پولیس کابل به خبرنامه می گوید که، “دشمن با حمله بر مناطق مسکونی و خانواده های نمایندگان مجلس، نشان دادند که دشمن انسانیت هستند

او می گوید که تدابیر خاصی برای امنیت شهر کابل اتخاذ شده و این نیروهای برای مقابله با خطرات احتمالی، آمادگی کامل دارند.

نگرانی های نمایندگان مجلس

با این حال برخی نمایندگان مجلس، از ادامه یافتن حملات تروریستی بر نمایندگان، ابراز نگرانی کرده و از دولت می خواهند که برای تامین امنیت نمایندگان مجلس این کشور، اقدامات جدی صورت گیرد.

نسیمه نیازی نماینده هلمند در مجلس نمایندگان به خبرنامه می گوید که، بیشترین تمرکز و توجه حکومت، به تامین امنیت رییس و هیات اداری مجلس است و نسبت به تامین امنیت دیگر نماینده ها بی توجهی صورت می گیرد.

او می گوید که با وجود این که در خانه آقای میر ولی نماینده هلمند،  جلسه ای از بزرگان و ریش سفیدان قومی برگزار بوده است، اما برای تامین امنیت این خانه، سهل انگاری و غفلت صورت گرفته است.

این نماینده مجلس با اشاره به این که برای تامین امنیت نمایندگان مجلس، برنامه ی جدی و جود ندارد، از حکومت خواهان توجه بیشتر برای تامین امنیت همه نمایندگان است.

زمستان؛ فرصتی برای نابودی تروریستان در افغانستان

حملات تروریستی در شهرها

با این که در فصل زمستان، جنگ های جبهه ای و حملات گسترده طالبان پایان یافته است اما، ناامنی و حضور تروریستان در سراسر افغانستان و همچنین حملات انتحاری و انفجاری در شهرها، یکی از نگرانی های عمده شهروندان و مسوولین است.

نمایندگان مجلس افغانستان، در روزهای گذشته خواهان ادامه یافتن عملیات های زمستانی برای نابودی گروه های تروریستی شدند. این نمایندگان از حکومت خواسته بودند که، از زمستان به عنوان فرصتی برای نابودی تروریستان و تامین امنیت شهرها  به خوبی استفاده شود.

با این حال، حملات هدفمند تروریستان در سال های گذشته نشان می دهد که این گروه، از هر فرصتی برای ضربه زدن به امنیت افغانستان استفاده خواهند کرد.

بسیاری از آگاهان مسایل افغانستان معتقدند که، نیروهای امنیتی این کشور باید در این فصل، علاوه بر تمرکز بر نقاطی که در کنترل گروه های تروریستی قرار دارد، باید تدابیر امنیتی خاصی برای تامین امنیت در شهرها و بخصوص پایتخت این کشور روی دست گیرند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *