جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
7 بازدید

سونامی خاموش دیگر؛ سوء تغذیه گسترده‌ی کودکان در جنوب افغانستان

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مقام‌های وزارت صحت افغانستان می‌گویند که هنوز هم 40 درصد کودکان زیر 5 سال در این کشور، به سوءتغذیه گرفتار اند.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت‌ افغانستان در برنامه‌ی زیر نام «تحول آینده افغانستان از طریق غنی‌سازی مواد غذایی» که بخاطر آگاهی‌دهی و دادخواهی در مورد مکمل‌سازی مواد غذایی در کابل برگزار شده بود، گفته است که این کودکان به علت تکمیل نبودن موادغذایی مبتلا به سوءتغذیه اند که بیشتر آنان قدکوتاه هستند.

وزیر صحت افغانستان گفته است که از میان این کودکان 10 درصد آنان مبتلا به سوءتغذیه حاد اند.

امار ها نشان می‌دهد که یک سوم از کودکان افغانستان از سوء تغذی حاد رنج می‌برند. گزارش ای بی دبلیو (ABW) نشان می‌دهد که بیشترین کودکان که دچار سوء تغذیه حاد هستند در مناطق جنوبی افغانستان از جمله هلمند و قندهار زندگی دارند.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت افغانستان می‌گوید که 40درصد کودکان افغانستان دچار سوتغذیه اند
فیروزالدین فیروز، وزیر صحت افغانستان می‌گوید که 40درصد کودکان افغانستان دچار سوتغذیه اند

بر اساس تحقیقات این گزارش، مواد غذایی کافی در جنوب افغانستان وجود دارد، اما بی سوادی مردم، مشکلات صحی برای خانواده ها و استفاده نادرست تغذیه با شیر مادر از جمله چالش‌های این مناطق عنوان شده است.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که سطح سوء تغذیه در ولایت‌های هلمند و قندهار برابر به سطح سوء تغذیه در مناطقی از افریقا می‌باشد. بر اساس این تحقیق از مجموع کودکان افغانستان، 29.5 درصد سوءتغذیه حاد تشخیص شده و 30 درصد این کودکان از کمبود غذا رنج می‌برند.

چهارمین کشور

افغانستان بعد از نایجریا، اتیوپی و سرالئون در رده چهارمین کشور است که بیشترین آمار سوء تغذیه را دارد.

بیشترین کودکان سوتغذیه در جنوب افغانستان گزارش شده است
بیشترین کودکان سوتغذیه در جنوب افغانستان گزارش شده است

نایجریا که یک ششم از جمعیت اش دچار سوء تغذیه است در رده اول لیست سوء تغذیه جهان قرار دارد،  پساز آن به ترتیب اتیوپی با داشتن 10 درصد مرگ و میر در رده دوم، سرالئون با داشتن 300 هزار کودک دچار به سوء تغذیه در رده سوم و افغانستان با داشتن 29.5 درصد کودکان سوء تغذیه‌ی حاد و 30 درصد دچار قحطی در رده چهارم قرار دارد.

عدم مصونیت غذایی

همزمان با چالش سوتعذیه کودکان در افغانستان، محمد اشرف غنی، رییس جمهوری این کشور نیز در ماه میزان سال جاری خورشیدی در کابل در یک سخنرانی اش گفته است که جمعیت افغانستان از مصونیت غذایی کمتری برخوردار می‌‎باشد.

او با ابراز نگرانی از وضعیت غذایی مردم این کشور گفته بود که از ۴۹ تا ۶۰ درصد افغان ها مصونیت غذایی ندارند. آقای غنی تاکید کرده بود که “هنوز هم ۱۵ درصد مردم افغانستان بدون خوردن غذا، شب‌ها به بستر خواب می‌روند”

گزارش برنامه غذایی جهان 40درصد از مردم افغانستان مصونیت غذایی ندارند

رییس جمهوری افغانستان تصریح کرده بود که حکومت افغانستان بخاطر بهبود وضعیت غذایی در این کشور برنامه‌های کارفرمایی را برای زنان روستایی و سایر اقشار جامعه ایجاد می‌کند که بتواند عدم مصونیت غذایی را به حداقل برساند.

او گفته بود که زنان روستایی و زراعت پیشه می توانند با دست شان اقتصاد افغانستان را تغییر دهند. به گفته‌ی رییس جمهوری افغانستان، روی هر زن افغان بین ۴ تا ۶ هزار افغانی از سوی دولت سرمایه گذاری شده است و تلاش می شود برنامه های حمایتی در سراسر کشور انجام شود.

چندی پیش برنامه جهانی غذا در افغانستان(WFP) نیز طی گزارشی اعلام کرده است که حدود ۴۰ درصد از مردم افغانستان که حدود ۱۱٫۳ میلیون تن را در بر می‌گیرد، با کمبود غذایی روبرو است.

مقام های حکومت افغانستان تاکید دارند که روی برنامه مصونیت غذایی کار خواهند کرد
مقام های حکومت افغانستان تاکید دارند که روی برنامه مصونیت غذایی کار خواهند کرد

برنامه‌های افغانستان و نهادهای همکار

بر اساس آمار وزارت صحت افغانستان ، نیمی از کودکان 6 ماه تا 5 سال، مبتلا به کمبود ویتامین«A» اند که آنان شب‌کوری را در پیش دارند و حدود 81 درصد دیگر این کودکان ویتامین«D» مورد نیاز را دریافت نکرده‌اند که سبب پوکی استخوان‌های آنان می‌گردد.

فیروز الدین فیروز، وزیر صحت افغانستان در برنامه «تحول آینده افغانستان از طریق غنی‌سازی مواد غذایی» در کابل گفت که ، 44 درصد از کودکان زیر 5 سال و زنان باردار به علت دریافت نکردن غذایی مکمل دچار کم‌خونی هستند که وضعیت سلامتی جامعه را متاثر می‌کند.

مقام‌های وزارت صحت افغانستان می‌گویند که آنان برای کاهش مبتلایان سوء تغذیه در افغانستان برنامه‌های توسعه‌ای از قبیل پایان دادن به فقر، دستیابی به مصونیت غذایی و بهبود تغذیه تا سال 2030 روی دست گرفته اند.

نهادهای همکار خارجی در بخش غذا به افغانستان وعده داده اند که کمک های شان را ادامه دهند
نهادهای همکار خارجی در بخش غذا به افغانستان وعده داده اند که کمک های شان را ادامه دهند

از سوی هم نهاد‌های همکار افغانستان برای کاهش فقر در افغانستان تاکید می‌کنند که آنان برنامه‌های شان را برای بلند بردن مصونیت غذایی و کاهش آمار سوء تغذیه در این کشور ادامه می‌دهند.

وحیدالله امانی، مسوول روابط عامه برنامه جهانی غذا (WFP) در افغانستان، در گفتگو با خبرنامه ابراز داشت که همکاری‌های این نهاد در افغانستان با مشورت حکومت افغانستان همه ساله ادامه دارد. به گفته‌ی آقای امانی این نهاد امسال حدود ۳٫۶ میلیون تن را در افغانستان زیر پوشش قرار داده است.

مسوول روابط عامه این نهاد وابسته به سازمان ملل گفت که برنامه جهانی غذا هم‌چنان امسال حدود ۲ میلیون تن را که به عدم مصونیت غذایی دچاره بوده است، کمک نقدی و غذایی کرده است.

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان