جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

بازی انکار و تظاهر پاکستان؛ 11 نکته مهم در سخنرانی نماینده دایم افغانستان در سازمان ملل

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

محمود صیقل نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، شب گذشته در جلسه شورای امنیت این سازمان در باره  مبارزه با تروریزم، طالبان، جنگ و صلح در افغانستان صحبت کرد.

در متن سخنرانی آقای صیقل که در صفحه فیس بوک رسمی او منتشر شده، به موضوعات مختلفی اشاره شده است.

افغانستان در خط مقدم مبارزه با تروریزم

محمود صیقل، به اوضاع امنیتی افغانستان در سال جاری پرداخته و گفته است که، نیروهای امنیتی افغانستان در سال جاری، با ایستادگی در برابر حملات بی سابقه تروریستان، توانایی خود را به اثبات رسانده اند.

general-assembaly
محمود صیقل در سخنرانی اش در سازمان ملل متحد از ایستادگی نیروهای افغان در برابر تروریزم سخن گفت

نماینده افغانستان در سازمان ملل همچنین افزوده است، نیروهای امنیتی این کشور به نمایندگی از کشورهای جهان، در صف مقدم مبارزه با تروریزم قرار دارند. او بر حمایت همه جانبه از نیروهای امنیتی این کشور در برابر گروه های تروریستی تاکید کرده است.

جغرافیای موازی برای طالبان

محمود صیقل، افزایش حملات به ولایت های مختلف افغانستان در فصل جنگی این سال را “حملات تروریستی بی پیشینه” در تاریخ معاصر این کشور دانسته است. او گفت که، هدف دشمن از افزایش حملات، ایجاد یک “جغرافیای موازی برای طالبان” بود اما با شجاعت نیروهای امنیتی، ناکام شدند.

موانع اصلی پیشرفت اقتصادی

نماینده افغانستان در سازمان ملل، به پیشرفت هایی که کشورش در زمینه های همکاری اقتصادی با کشورهای منطقه داشته است اشاره کرد، اما گفت که نا امنی، همچنان یک مانع اصلی در برابر پیشرفت های اقتصادی و ساخت زیربناها در افغانستان است.

taliban-in-helmand
طالبان با ایجاد ناامنی به اقتصاد کشور ضربه وارد می کنند

او گفته است، طالبان با ایجاد ناامنی، به اقتصاد این کشور ضربه زده و پروژه های بزرگ اقتصادی در این کشور را به چالش کشیده اند.

آقای صیقل، بیانیه اخیر طالبان مبنی بر حمایت از پروژه های اقتصادی را ، بی اساس و غیر واقعی خوانده و گفته است که، طالبان باید برای اثبات این گفته های شان، از اعمال خشونت بار دست برداشته و به روند صلح بپیوندند.

زمستان و بازگشت طالبان به پاکستان

صیقل گفته است که، با رسیدن فصل زمستان از شدت نبردها در این کشور کاسته می شود. چرا که زمستان، پایان فصل جنگی طالبان و حامیان این گروه است.

او افزود “در این فصل اکثر ملیشه های طالب برای یک دوره استراحت، تجدید نیرو و آمادگی برای فصل جنگی دیگر، به گرمی مدارس پاکستان باز می گردند.”

جنگ در تابستان و صلح در زمستان

نماینده افغانستان در سازمان ملل به مذاکرات صلح در این کشور اشاره کرده و گفته است، معمولا در فصل زمستان، تمایل به صلح از سوی طالبان افزایش می یابد.

محمود صیقل افزوده است ” به این ترتیب برخوردهای موسمی و استفاده تاکتیکی آنها از جنگ و صلح ادامه می یابد که این امر، امکان مذاکرات واقعی صلح را کم می سازد.”

ansf2
محمود صیقل گفته است که در فصل زمستان، تمایل به صلح از سوی طالبان افزایش می یابد

با این حال، او به نمایندگی از افغانستان باز هم از “طالبان و حامیان خارجی” آنها خواسته است که وارد “مذاکرات واقعی صلح” با حکومت این کشور شوند.

مذاکره با طالبان، با اطلاع دولت افغانستان

محمود صیقل، به موضوع مذاکره برخی کشورها با طالبان پرداخته و تاکید کرده است که، این تماس ها باید با اطلاع و موافقت حکومت افغانستان صورت بگیرد.

او گفته است “هر گونه تماس بیرونی با طالبان و یا دیگر گروه های مانند آن، بدون اطلاع و موافقت حکومت افغانستان، به عنوان مشروعیت بخشیدن به ترور، نقض مستقیم حاکمیت ملی و تخطی از تحریم های صورت گرفته از سوی سازمان ملل متحد است.

او گفته است که افغانستان، برقراری این گونه تماس ها را تحمل نخواهد کرد.

صلح با حزب اسلامی

محمود صیقل گفته است که، مفاد توافق نامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، در حال اجرا شدن است. به گفته صیقل، از سه ماه قبل تاکنون، خشونت ها از سوی جنگجویان وابسته به این گروه متوقف شده است.

agreements
بعد از امضای توافق نامه بین حزب اسلامی حکمتیار و حکومت افغانستان، خشونت ها از سوی جنگجویان این گروه متوقف شده است

نماینده افغانستان گفته است که،  توافق نامه صلح با حکمتیار و عفو از جانب حکومت افغانستان، به معنی توجیه اعمال خشونت بار آنها در گذشته نیست.

افغانستان ابراز امیدواری کرده است که، توافق نامه صلح با حکمتیار، بهبود امنیت و تقویت ثبات سیاسی این کشور را، در پی داشته باشد.

افزایش همکاری ها برای مبارزه با تروریزم

نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل  متحد بر ضرورت همکاری های سازنده کشورهای منطقه و جهان، برای مبارزه با تروریزم تاکید کرده است.

او گفته است که، اقدامات پراکنده، متفرق و کند برای مبارزه با تروریزم موجب شده تا، تروریستان از آن به عنوان فرصتی برای گسترش خشونت استفاده کنند.

بازی انکار و تظاهر به بی خبری

نماینده افغانستان در سازمان ملل در ادامه سخنانش، به برگزاری کنفرانس های منطقه ای و بخصوص کنفرانس قلب آسیا در هند، اشاره کرده و گفته است که، کشورهای منطقه نیز از افغانستان حمایت کرده و بر نابود سازی پناهگاه های امن تروریستان در منطقه تاکید کرده اند.

heart of asia
رییس جمهور غنی در کنفرانس قلب آسیا

با این حال آقای صیقل، پاکستان را به بازی ” انکار و تظاهر به بی خبری” متهم کرده و گفته است که، بررسی فعالیت های تروریستی از سوی کشورهای منطقه و جهان، شواهد موثق و کاملی را در اختیار این کشور همسایه قرار خواهد داد تا دست از این بازی بردارد.

او از پاکستان خواسته است که بجای ادامه دادن به این بازی، برای مبارزه با تروریزم همکاری کند.

تحریم گروه های تروریستی

محمود صیقل، تحریم گروه های تروریستی از سوی شورای امنیت سازمان ملل را، بر جنگ و صلح افغانستان موثر دانسته است.

او گفته است، تحریم و تطبیق این تحریم ها بر گروه های تروریستی مانند طالبان، القاعده و داعش از سوی شورای امنیت سازمان ملل، تاثیر قابل ملاحظه ای بر جنگ و صلح در افغانستان دارد.

آقای صیقل همچنان از جامعه جهانی خواسته است که، رهبران آشتی ناپذیر طالبان نیز در فهرست این تحریم ها قرار بگیرند.

un
محمود صیقل، از شورای امنیت سازمان ملل خواسته تا رهبران آشتی ناپذیر طالبان نیز در لیست تحریم های سیاسی سازمان ملل قرار گیرند

تلاش برای ایجاد اختلاف قومی و مذهبی

آقای صیقل در بخشی دیگر از سخنانش در شورای امنیت سازمان ملل، به تلاش های گروه های تروریستی در افغانستان، برای ایجاد تنش های قومی و مذهبی اشاره کرده و گفته است که این گروه ها می خواهند، با هدف قرار دادن تجمعات مذهبی، میان مردم اختلاف ایجاد کنند.

با این حال او افزوده است که، افغان ها در برابر این گونه استراتژی های تفرقه افکنانه، متحد می باشند.

او بار دیگر، تروریزم را تهدیدی مشترک برای امنیت همه کشورها دانسته و همکاری مشترک میان کشورها برای مبارزه با تروریزم را، نوعی سرمایه گذاری برای داشتن جهانی آرام تر و مرفه تر دانست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان