جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
10 بازدید

2016؛ مهم‌ترین رویدادهای امنیتی افغانستان

خواندن 14 دقیقه
0
(0)

سال 2016 میلادی برای نیروهای امنیتی افغانستان، سالی سخت و در عین حال با شکست‌ها و موفقیت‌هایی همراه بود. نیروهای امنیتی این کشور، در این سال در ولایت‌های مختلف در جنوب، شرق، شمال، شمال شرق و حوزه غرب، در برابر حملات گسترده طالبان مقاومت کردند. سقوط قندوز را می توان، یکی از مواردی دانست که به اعتبار نیروهای امنیتی این کشور خدشه وارد ساخت اما در مقابل، شکست طالبان در حملات گسترده‌ای که به هدف سقوط مراکز ولایت‌های هلمند، فراه و ارزگان انجام داده بودند، امیدواری‌ها را نسبت به توانایی‌های نیروهای امنیتی در برابر تروریستان، بیشتر ساخت.

علاوه بر طالبان، داعش نیز به عنوان یک گروه تروریستی در مقابل نیروهای امنیتی این کشور دست به حملات تروریستی مختلفی در ننگرهار، غور و شهر کابل زد.

خبرنامه در آخرین روزهای سال 2016، مهم‌ترین رویدادهای امنیتی این کشور را به بررسی دوباره گرفته است.

جنگ در ولایات

در این سال طالبان حملات شان را در سراسر افغانستان شدت دادند و در شهر های مختلفی در جنوب، شرق، غرب و شمال این کشور دست به حملات گسترده ای زدند که بر نگرانی‌های مردم افزود..

جنرال دوستم همراه با پسران‌اش سال گذشته در خط جنگ با جنگجویان طالبان در ولایت فاریاب

این گروه توانستند با گسترش میدان جنگ از جنوب به شرق و سپس شمال این کشور، نبردهای سنگینی را در مقابل نیروهای امنیتی افغانستان راه اندازی کنند که روزهای سختی را برای سربازان ارتش و پولیس افغان رقم زد.

سقوط ولسوالی دهنه غوری

ولسوالی دهنه غوری در ولایت بغلان در ماه آگوست به دست طالبان سقوط کرد. طالبان توانستند با حملاتی گسترده، این ولسوالی استراتژیک را برای بار دیگر از کنترل نیروهای امنیتی افغانستان خارج سازند.

این ولسوالی که به مدت 10 روز در محاصره و زیر حمله طالبان قرار داشت، به کنترل طالبان در آمد.

اعضای شورای ولایتی بغلان گفته بودند که، طالبان در شماری از پوسته‌ها در دهنه غوری نفوذ داشتند که این مساله، موجب سقوط این ولسوالی گردید.

سقوط ولایت قندوز

ولایت قندوز در شمال شرق این کشور در ماه اکتوبر، به دست طالبان سقوط کرد. طالبان توانستند با حملاتی گسترده از چندین جهت، خود را به چوک مرکزی این شهر برسانند و بسیاری از نقاط کلیدی قندوز را تصرف کنند.

در روز چهارم جنگ وزیر داخله افغانستان وارد قندوز شد

با سنگر گرفتن طالبان در مناطق مسکونی، جنگ در قندوز طولانی شد و با استفاده از این روش، طالبان توانستند به مدت 10 روز با نیروهای امنیتی در داخل این شهر بجنگند. ولایت قندوز از آسیب پذیر ترین ولایت در شمال افغانستان است که برای طالبان کنترول این ولایت بسیار مهم است. سال پیش نیز این ولایت به دست طالبان سقوط کرده بود.

سقوط ولسوالی غورماچ فاریاب

ولسوالی غورماچ در ولایت فاریاب، نیز در ماه اکتوبر سال جاری به دست طالبان سقوط کرد. جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری به این ولایت رفت تا رهبری عملیات‌های نظامی برای باز پس گیری این منطقه و پاک سازی فاریاب از وجود طالبان را خودش بر عهده بگیرد.

اما پس از مدتی نبرد و با کنترل دوباره نیمی از ولسوالی غورماچ، جنرال دوستم فاریاب را ترک کرد به این علت که هم‌آهنگی و هم‌کاری لازم از سوی مسوولین محلی با او صورت نگرفته است.

به گفته سخنگوی والی فاریاب، این ولسوالی از بخش های آسیب پذیر این ولایت است و حالا هم بیش از نیمی از این ولسوالی در کنترل طالبان قرار دارد. معاون اول رییس جمهور، خود نیز در این جنگ با کمین سختی رو به رو شد و نزدیک بود کشته شود.

جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری در کمپ چینایی‌ها، ولایت فاریاب

حمله‌های گسترده به هلمند، فراه و ارزگان

طالبان در سال جاری، شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، شهر فراه مرکز ولایت فراه و ترینکوت مرکز ولایت ارزگان را نیز مورد حملات شدیدی قرار دادند که تا آستانه سقوط این شهرها هم پیش رفتند.

حمله به ولایت هلمند

لشکرگاه در هلمند در ماه اکتوبر، در آستانه سقوط قرار داشت. گروه طالبان توانسته بودند، بخش های زیادی از حوزه دوم این شهر را به کنترل خود درآورند. بسیاری از مردم این شهر، از ترس آمدن طالبان به شهرها و ولایت‌های اطراف فرار کردند.

حملات طالبان، با مقاومت نیروهای افغان و ارسال نیروهای کمکی از ولایت‌های اطراف از سقوط نجات یافت.

این شهر در ماه‌های پیش از آن هم، از سوی طالبان به شدت تهدید می‌شد و زیر حملات گسترده این گروه قرار داشت.

اما ولسوالی‌های ناوه، خان‌نشین و چند ولسوالی دیگر بارها میان نیروهای امنیتی دست به دست شدند. اکنون نیز گروه طالبان بر چندین ولسوالی این ولایت تسلط دارند و به جز شهر لشکرگاه و ولسوالی گرشک، بقیه ولسوالی های  این ولایت یا در کنترول طالبان اند و یا در تهدید بالا از سوی این گروه قرار داند.

مقامات امنیتی افغان در سفر به هلمند

حمله به ولایت فراه

شهر فراه مرکز ولایت فراه نیز، یکی از مناطقی بود که طالبان، تمرکز زیادی بر آن داشتند تا بتوانند به کنترل خود درآورند. در ماه اکتوبر، مقامات محلی فراه، از نزدیک شدن طالبان به دروازه های ورودی این شهر خبر داده بودند. طالبان توانسته بودند منطقه ای به نام دهک در شرق این شهر را به کنترل خود در آورند.

پس از نزدیک شدن طالبان به دروازه های این شهر، شمار زیادی از مردم فراه خانه‌های شان را ترک کردند و به ولایت‌های دیگر پناه بردند. مرکز این ولایت، برای روزهای زیادی در محاصره گروه طالبان قرار داد؛ اما در نهایت، تلاش‌های طالبان برای سقوط این شهر هم، با مقاومت نیروهای امنیتی افغانستان ناکام ماند.

حمله به ولایت ارزگان

ترینکوت مرکز ولایت ارزگان نیز مدت‌ها در محاصره نیروهای طالبان بود. طالبان علاوه بر ولایت‌های هلمند، فراه و قندوز، بر ولایت ارزگان نیز حملات گسترده‌ای را راه اندازی کردند که به منظور کنترل بر این شهر بود.

اگرچه طالبان توانستند این شهر را برای مدتی در محاصره خود داشته باشند اما با حمایت قوای کمکی از قندهار و کابل، نیروهای امنیتی توانستند حملات تروریستان بر مرکز این ولایت را دفع نمایند.

طالبان فشار زیادی را برای تصرف ترینکوت، مرکز ولایت ارزگان وارد نمودند

اما طالبان بدون دست آورد نیز نبودند در این ولایت. یک گروه از نیروهای امنیتی با تمام تجهیزات دست داشته زرهی و غیر زرهی و سلاح و مهمات به گروه طالبان پیوستند. این شاید بزرگترین دست آورد برای گروه طالبان در این ولایت بود، زیرا برای مدت ها می‌توانند با استفاده از این تجهیزات، برای این ولایت خطر آفرین باشند.

داعش در افغانستان

علاوه بر طالبان، ظهور گروه داعش نیز یکی دیگر از نگرانی‌های امنیتی افغانستان است. هشدارهای جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری در مورد داعش، نشان‌دهنده این بود که خطر این گروه برای آینده امنیت افغانستان بسیار جدی است. به گفته آقای دوستم، این گروه قصد دارد که در ولایت‌های بدخشان و بادغیس، مستقر شده و در حدود 7500 تن از نیروهایش را در شمال افغانستان جابجا کند.

با این حال، داعش در سال جاری در ولایت‌های مختلف از جمله ننگرهار در شرق  افغانستان و غور در غرب این کشور، بیشترین حضور و فعالیت را داشت. این گروه در ماه‌های اخیر در شهر کابل نیز، حملات خود را افزایش داده و در چندین حمله هدف‌مند، جان بسیاری از غیرنظامیان را گرفت.

رییس جمهور غنی از کارکرد نیروهای امنیتی در ننگرهار ستایش کرد

داعش در ننگرهار

بیشترین درگیری میان نیروهای امنیتی افغانستان و داعش، در ولایت شرقی ننگرهار بوده است که این گروه در آنجا حضور چشم‌گیری داشته اند. این گروه در اوایل ماه سرطان، دست به قتل 15 غیر نظامی، از جمله زنان و کودکان زد که با و اکنش تند مقامات افغانستان مواجه شد.

شورای امنیت ملی افغانستان، این حمله گروه  داعش را وحشیانه ترین حمله تروریستی در نوع خودش اعلام کرد.

رییس جمهور غنی هم در سفری به  ننگرهار، گفت که مردم افغانستان هیچ پیوندی با داعش ندارند و این گروه جایگاهی در افغانستان نخواهد داشت. او به نیروهای امنیتی افغانستان دستور داد تا این گروه را ریشه کن سازند.

اگرچه بسیاری از افراد وابسته به داعش، در جنگ با نیروهای امنیتی افغانستان نابود شدند و حتی فرمانده این گروه نیز از سوی نیروهای امنیتی افغانستان کشته شد؛ اما از حضور این گروه در ننگرهار کاسته نشد.

نیروهای امنیتی افغانستان با کمک نیروهای خارجی، حافظ سعید رهبر شاخه خراسان گروه داعش را در 26 جولای در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار کشتند. هرچند در مورد کشته شدن حافظ سعید هنوز هم تردیدهای وجود دارد.

عملیات ارتش افغانستان به نابودی صدها داعشی در ولایت ننگرهار انجامید

با این حال، ولسوالی پچیراگام این ولایت اکنون مکانی برای قدرت نمایی دوباره گروه داعش شده است. این گروه به چندین روستا در این ولسوالی حمله کردند و تا هنوز هم در این ولسوالی حضور دارند و در مقابل نیروهای امنیتی این کشور می جنگند.

داعش در غور

گروه داعش در کنار ننگرهار، در ولایت غور در غرب افغانستان هم دست به جنایت زد و حضورش را در سمت دیگر این کشور به نمایش گذاشت.

در اوایل ماه اکتوبر، شبه نظامیان وابسته به گروه تروریستی داعش، نزدیک به 30 غیر نظامی را در نزدیکی فیروزکوه، مرکز ولایت غور افغانستان، تیرباران کردند.

مقامات محلی غور گفته بودند که این غیرنظامیان، همگی کشاورز یا چوپان بودند که توسط داعش به گروگان گرفته شده و سپس کشته شدند.

رییس جمهور غنی، در سفری به این ولایت با خانواده های قربانیان دیدار کرد و هم‌چنین به نیروهای امنیتی دستور داد تا برای نابودی این گروه در غور، به صورت جدی دست به کار شوند.

تصویری منتشرشده در صفحات اجتماعی از اجساد غیر نظامیان که در غور توسط گروهی موسوم به داعش تیرباران شدند

داعش در کابل

داعش در کنار حملات تروریستی که در سایر ولایت‌ها انجام داده، به صورت مشخص هزاره‌ها و شیعیان را نیز در حملاتی هدف‌مند مورد حمله قرار داده و جان بسیاری از  غیرنظامیان مربوط به این گروه قومی را گرفته است.

حمله به تظاهرات جنبش روشنایی، حمله به زیارت سخی و حمله به مسجد باقرالعلوم از مواردی اند که اخیرا در شهر کابل روی داده است.

در حمله انتحاری گروه داعش به تظاهرات جنبش روشنایی، در تاریخ 23 جولای، بیش از 90 تن کشته شده و نزدیک به 300 تن دیگر زخمی شدند.

صحنه ای پس از حمله انتحاری بر جنبش روشنایی در کابل

مراسم عزاداری شیعیان در شب عاشورا در زیارت سخی هم، مورد حمله گروه تروریستی داعش قرار گرفت که در نتیجه، 16 تن از عزاداران شیعه کشته شدند و بیش از 50 تن دیگر زخم برداشتند. این حمله در تاریخ 12  اکتوبر روی داد.

حمله کننده دیگر این گروه، در تاریخ 21 نوامبر، عزاداران اربعین حسینی در مسجد باقرالعلوم در غرب شهر کابل را مورد حمله انتحاری قرار داد. این حمله تروریستی هم 27 کشته و بیش از 35 زخمی برجای گذاشت.

ریاست عمومی امنیت ملی نیز در روزهای گذشته، خبر دست‌گیری یک گروه ده نفری داعش در شهر کابل را اعلام کرده که در حمله تروریستی به زیارت سخی دست داشته و قصد داشتند حملات دیگری را نیز به مساجد مربوط به اهل تشیع در شهر کابل انجام دهند.

ریاست امنیت ملی می‌گوید، هدف این گروه ایجاد اختلاف‌های مذهبی در بین مردم بوده است.

حمله بر عزاداران در زیارت سخی

ناامنی‌ها در پایتخت

شهر کابل پایتخت افغانستان هم، در سال جاری از حملات تروریستی در امان نبود. مردم  این شهر در زمان‌های مختلف، شاهد حملاتی انتحاری و تروریستی بودند که، هم آرامش این شهر را بر هم می‌زند و هم جان تعدادی از شهروندانش را می‌گیرد.

علاوه بر حملاتی از قبیل حمله به تظاهرات جنبش روشنایی، زیارت سخی و مسجد باقرالعلوم که در بخش حملات داعش به آن اشاره شد، حملات تروریستی دیگری هم در این شهر روی دادند که بسیار وحشت ناک بودند. حمله به ریاست محافظت رجال برجسته، حمله به موتر حامل سربازان و افسران پولیس، حمله به اردوگاه نظامیان خارجی و حمله به دانشگاه آمریکایی، از مهم‌ترین رویدادهای امنیتی این شهر در سال 2016 بود

حمله به ریاست محافظت رجال برجسته

طالبان در 19 آپریل، ریاست محافظت رجال برجسته در مرکز شهر کابل را مورد حمله انتحاری قرار دادند. در این حمله، 64 تن کشته و 347 تن دیگر زخمی شدند.

محل انفجار در کناره‌ی دیوارِ ریاست محافظت رجال برجسته در کابل

مقامات وزارت داخله گفتند که این حمله، نخست با انفجار یک موتر بمب انتحاری آغاز شد و پس از تخریب دیوار مربوط به این ریاست، چند تروریست دیگر وارد محوطه شده و با نیروهای امنیتی درگیر شدند. این ریاست، مسوولیت تامین امنیت مقامات ارشد دولت افغانستان را بر عهده دارد.

در این حمله علاوه برکارمندان دیگر ریاست رجال برجسته دولتی، عباس دانش، برادر زاده سرور دانش معاون دوم رییس جمهور افغانستان هم کشته شد. چهار محافظ داکتر عبدالله، رییس اجرایی و دو محافظ صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه نیز در این حمله تروریستی، کشته شدند.

آقای عبدالله رییس اجرایی افغانستان، پس از پایان درگیری از محل رویداد بازدید کرد. او به خبرنگاران گفته بود: “دیگر منتظر صلح نیستیم و با جنگ، طالبان را نابود خواهیم کرد.”

حمله به موترحامل سربازان و افسران پولیس

موترهای حامل سربازان و افسران پولیس که از میدان وردک به کابل می‌آمدند، در مربوطات ولسوالی پغمان در نزدیکی شهر کابل، مورد حمله انتحاری گروه طالبان قرار گرفت.

دو حمله یکی پی دیگر، در منطقه مکتب چهل‌تن در ارغنده پایین از مربوطات ولسوالی پغمان، بر کاروان نیروهای پولیس صورت گرفته که ۳۰ نفر را کشت و نزدیک 60 نفر دیگر را زخمی ساخت

دو حمله کننده انتحاری در تاریخ 30 جون، موترهای این سربازان را که تازه از آکادمی نظامی پولیس میدان وردک فارغ شده و برای رخصتی عید فطر به کابل می‌آمدند، مورد حمله قرار دادند که در نتیجه، 30 افسر پولیس کشته شده و نزدیک به 60 تن دیگر زخمی شدند.

حمله به اردوگاه نظامیان خارجی

سه مهاجم وابسته به گروه طالبان در حوالی صبح اولین روز از ماه آگوست، اردوگاه نیروهای خارجی در حوزه نهم امنیتی شهر کابل را مورد حمله قرار دادند.

این اردوگاه نیروهای خارجی، در منطقه دیسپیچری در سرک کابل – جلال آباد در شرق شهر کابل قرار دارد.

مهاجم اول که، سوار بر موتر لاری پر از مواد انفجاری بود، خود را نزدیک دروازۀ این اردوگاه که به – نارت‌گیت – معروف است، منفجر ساخت. شدت این انفجار به اندازه ای قوی بود که در نقاط دور دست شهر کابل نیز شنیده شد.

نمای از عمق ویرانی حملۀ انتحاری به اردوگاه نیروهای خارجی در کابل

درگیری نیروهای امنیتی با دیگر مهاجمان، تا نزدیکی‌های ساعت 10 صبح آن روز ادامه داشت.

حمله به دانشگاه آمریکایی

در شامگاه 25 آگوست، دانشگاه آمریکایی در سرک دارالامان کابل مورد حمله مهاجمان مسلح قرار گرفت.

در این حمله هم، ابتدا یک انفجار انتحاری راه را برای سایر مهاجمین به درون ساختمان دانشگاه باز کرد تا تروریستان مسلح، وارد ساختمان این دانشگاه شوند و تعدادی را تیرباران کنند. این گروه شماری از دانشجویان را به گروگان گرفته و برخی ها را نیز به گلوله بستند.

درگیری میان نیروهای امنیتی با تروریستان تا نیمه‌های شب ادامه داشت. وزارت داخله اعلام کرد که در این رویداد، سیزده تن از جمله 7 دانشجو، 3 افسر پولیس، دو محافظ دانشگاه و یک کارمند دیگر کشته شدند.

https://youtu.be/kHiUJW24-rE

حمله به جان جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان و کشته شدن اختر محمد منصور رهبر طالبان، از دیگر رویدادهای مربوط به حوزه امنیت در این کشور بود

حمله به معاون اول ریاست جمهوری

جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که به ولایت فاریاب رفته بود، مورد کمین دشمن قرار گرفت و توانست جان سالم به در ببرد.

او در ماه اکتوبر، زمانی که برای پاک سازی ولسوالی غورماچ فاریاب از وجود طالبان، به خط مقدم نبرد رفته بود، در نزدیکی منطقه‌ای به نام کمپ چینایی‌ها، مورد کمین قرار گرفت. نزدیکان دوستم گفته بودند که در این حمله طالبان، بیست تن از نیروهای امنیتی دوستم به شمول چند فرمانده ارشد و چند محافظ نزدیک او کشته شدند و تعدادی دیگر هم زخم برداشتند.

معاون اول ریاست جمهوری، گفته بود که در حمله‌ای که به جان او صورت گرفته است، برخی حلقات داخلی و خارجی دست دارند.

کمین به جان معاون نخست ریاست جمهوری، نزدیک بود منجر به کشته جنرال دوستم شود

کشته شدن ملا منصور

یکی از حوادثی که مربوط به حوزه امنیت در افغانستان می‌شد، کشته شدن اختر محمد منصور رهبر طالبان در پاکستان بود که با استقبال و خوشحالی مردم افغانستان رو به رو شد.

او در ماه می، در نتیجه حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در نقطه مرزی پاکستان کشته شد.

او که پس از ملا عمر به رهبری این گروه رسیده بود، روش ملا عمر را دنبال می‌کرد و هیچ‌گاهی به مصالحه با دولت افغانستان تن نداد. به گفته رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی افغانستان، او در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان در پاکستان زندگی می‌کرد.

https://twitter.com/RahmatullahN/status/734218436679602177?ref_src=twsrc%5Etfw

مختار پدرام همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان