جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

2016 میلادی؛ 15 ابتکار اقتصادی سال در افغانستان

خواندن 12 دقیقه
0
(0)

اولین قطار چین افغانستان

اولین محموله کالاهای بازرگانان افغان از طریق راه آهن ویژه چین-افغانستان در ماه آگست سال جاری میلادی وارد شمال این کشور شد. مسیر این قطار از شهر هایمن ایالات سینکیانگ چین تا شهر مرزی حیرتان در شمال افغانستان می‌باشد.

این قطار با عبور از قزاقستان و ازبکستان، به راه آهن زون شمال افغانستان که حدود ۷۵ کیلومتر طول دارد، می رسد. راه آهن چین- افغانستان، اولین خط ویژه حمل و نقل کالا با هدف انتقال مستقیم اجناس بازرگانی چین به افغانستان و صادرات کالاهای افغانی به چین راه اندازی شده بود.

این راه آهن هر ماه دو بار، کانتینرهای حامل کالاهای تجاری تاجران افغان را به حجم ۴۵ فوت به وزن ۲۹ تن و ۴۰ فوت به وزن ۲۶ تن از ایستگاه شهر هایمن چین به بندرحیرتان افغانستان حمل‌ می کرد.

نخستین قطاری که چند وقت قبل کالای بازرگانان افغان را از چین به این کشور انتقال داد
نخستین قطاری که چند وقت قبل کالای بازرگانان افغان را از چین به این کشور انتقال داد

با این حال مقام ها در وزارت تجارت افغانستان پیش بینی کرده اند که با ادامه فعالیت این راه آهن مستقیم و ویژه، صادرات افغانستان حدود ۲۰ درصد افزایش یابد.

اتصال افغانستان به ترکمنستان

خط آهن ترکمنستان-افغانستان در 28 نوامبر سال جاری میلادی با حضور رهبران و مقام های عالی رتبه کشورهای ترکمنستان و افغانستان و نمایندگان ۱۲ کشوردیگر، در نقطه صفری مرز افغانستان و ترکمنستان بازگشایی شد.

راه آهن ترکمنستان- افغانستان از امام نظر در ترکمنستان آغاز شده و در مرحله اول ٣.۵ کیلومتر داخل افغانستان امتداد می‌یابد. اعمار این راه آهن از سوی ترکمنستان انجام می‌شود و قرار است در آینده تا شهر اندخوی امتداد یابد.

آقای محمدوف بر گشترش روابط تجاری دو کشور تاکید کرد
آقای محمدوف بر گسترش روابط تجاری دو کشور تاکید کرد

طول مجموعی این مسیر بیش از ۵۹۰ کیلومتر خواهد بود که حدود ۴۰۰ کیلومتر آن از خاک افغانستان عبور می‌کند و تمویل بخشی از هزینه مالی ساخت این راه آهن را بانک توسعه آسیایی بر عهده گرفته است.

مقام‌های حکومت افغانستان گفته اند که پروژه راه آهن ترکمنستان – آقینه پس از یک سال از افتتاح قرار است به جوزجان، بلخ، قندز و تاجیکستان نیز ادامه پیدا کند.

کنفرانس بروکسل

کنفرانس بروکسل یکی از کنفرانس‌های بین المللی بود که درمورد افغانستان در تاریخ ۵ اکتوبر، برگزار شد و در نتیجه آن، جامعه جهانی متعهد به کمک ۱۵۵ میلیارد دالری به افغانستان برای ۴ سال آینده شد.

حکومت افغانستان هم، در این کنفرانس برنامه‌های خود را برای ۴ سال آینده در مورد مبارزه با فساد اداری، آوردن اصلاحات در امور حکومت‌داری، حضور زنان، آموزش و پرورش و آوردن صلح ارایه کرد.

brussels
رییس جمهور غنی در کنفرانس بروکسل

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان به پیشرفت‌ها و چالش های کشورش در این کنفرانس اشاره کرده گفت که افغانستان شاهد پیشرفت‌های زیادی بوده؛ اما هنوز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

مقامات کشورهای جهان در این نشست بر ادامه حمایت شان از افغانستان تاکید کردند.

رهبران افغانستان، برگزاری این کنفرانس را، دارای پیامی برای مردم افغانستان دانستند که به معنی “تنها نبودن” این کشور است.

موافقت نامه سه جانبه بندر چابهار

توافق‌نامه‌ی سه‌جانبه‌ی هم‌کاری‌های ترانسپورتی و ترانزیتی چابهار درماه جون سال جاری میلادی در تهران میان افغانستان، هند و ایران  امضا شد.

حکومت افغانستان می‌گوید که با افتتاح بندر چابهار، افغانستان گذرگاه انتقال اموال تجارتی کشورهای محاط به خشکه در آسیای‌میانه خواهد شد و از این طریق سالانه میلیون‌ها دالر به‌دست خواهد آورد.

chabahar
سران افغانستان و ایران همراه با نرندرا مودی، نخست وزیر هند در جریان امضای تفاهم‌نامه سه جانبه‌ی بندر چابهار در ایران

با این‌حال، دفتر ریاست جمهوری تأکید کرده است که بندر چابهار می‌تواند تاجران افغان را که همواره در انتقال اموال تجاری شان از بندر کراچی پاکستان با مشکلات روبه‌رو بودند، کمک کند.

بندر چابهار در مقایسه به بندر عباس و بندر کراچی به ترتیب ۹۰ کیلومتر و ۷۰۰ کیلومتر به مرکز افغانستان نزدیک‌تر است و این فرصت را براى تاجران افغان فراهم مى‌کند تا نسبت به بنادر دیگر اموال خود را ٢٠ درصد زودتر صادر کنند که بر بنیاد آن، هر کانتینر مال، براى تاجران از ۵٠٠ تا ١٠٠٠ دالر نازل‌تر تمام مى‌شود.

بند سلما

بند سلما که به منظور آبیاری و تولید انرژی ساخته شده، با ۱۰۷ متر ارتفاع و ۵۵۰ متر طول، ظرفیت ذخیره ۶۴۰ میلیون متر مکعب آب را در ساحه‌ آبگیر پشت بند دارد.

رییس جمهور غنی و نرندرا مودی حین افتتاح بند سلما
رییس جمهور غنی و نرندرا مودی حین افتتاح بند سلما

این پروژه علاوه بر ظرفیت تولید ۴۲ میگاوات انرژی، در حدود ۸۰ هزار هکتار زمین زراعتی را در مناطق پایین دست بند آب یاری می کند. هزینه این پروژه که حدود ۳۰۰ میلیون دالر شده، از سوی دولت هند تامین گردیده است.

بند کجکی

بند کجکی از پروژه های دیگر تولید انرژی در افغانستان می‌باشد که ۱۰۰ میگاوات برق تولید می کند و یک میلیارد مکعب آب ذخیره می نماید.

ارتفاع این بند که در ابتدا ۹۰ متر و هم‌چنین طول تاج آن در حدود ۲۷۰ متر بود، مجموعن می‌توانست به ظرفیت ۱.۷ میلیارد متر مکعب آب ذخیره کند.

امضای تفاهم نامه بند کجکی با حضور رییس جمهور غنی
امضای تفاهم نامه بند کجکی با حضور رییس جمهور غنی

به گفته‌ی بصیر عظیمی، معین وزارت انرژی و آب افغانستان بر اساس برنامه این وزارت، در ماه اکتوبر سال جاری میلادی از توربین جدید این بند نیز بهره برداری می شود. او اضافه کرد که با بهره برداری توربین شماره سه، ظرفیت تولیدی بند برق کجکی به ۱۵۱  میگاوات برق خواهد رسید.

بند کجکی ۲

قرارداد بخش دوم بند کجکی میان وزارت انرژی و آب افغانستان و شرکت خصوصی بین المللی «هفتاد و هفت» دوهفته پیش منعقد شد . مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که با تکمیل بخش دوم، ظرفیت ذخیره سازی این بند به ۲ میلیارد و ۳۴ میلیون متر معکب خواهد رسید.

نمایی از بند کجکی
نمایی از بند کجکی

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب افغانستان در برنامه امضای این تفاهم‌نامه گفت که با پایان کار بخش دوم این بند، ظرفیت تولیدی آن به بیش از ۱۵۰ میگاوات برق می‌رسد. آقای عثمانی گفت که در کنار تولید برق، این بند باعث می‌شود که ۱۰۰ هزار هکتار زمین را آبیاری کند.

سروبی دوم

یکی از شرکت های افغان اعلام آمادگی و توافق برای ۳۰۰ میلیون دالر سرمایه گذاری روی بند سروبی برای تولید برق کرده است. وزارت انرژی و آب افغانستان اعلام کرده که کار سروبی دوم توسط شرکت خصوصی الکوزی آغاز می شود.

به گفته‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان، با سرمایه‌گذاری روی این پروژه، حدود ۱۸۰ میگاوات برق در افغانستان تولید خواهد شد.

جریان امضای تفاهم نامه بند سروبی دو
جریان امضای تفاهم نامه بند سروبی دو

بصیر عظیمی، معین وزارت انرژی و آب افغانستان در گفتگو با خبرنامه گفت که شرکت غضنفر روی این پروژه حدود ۷۵ میلیون دالر سرمایه‌گذاری می کند که حدود ۲۰ درصد آن توسط «آی اف پی» به عنوان قرضه به غضنفر گروپ پرداخت خواهد شد و بقیه آن توسط این شرکت سرمایه‌گذاری می شود.

بند شاه وعروس

مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان از اکمال کار سد شاه و عروس در ولسوالی شکردره کابل خبر داده اند. آنان تاکید می‌کنند که ۷۲ درصد کار این پروژه تکمیل شده و قرار است که در چند ماه دیگر، آب‌گیری از این بند شروع شود.

بصیر عظیمی، سخنگوی وزارت انرژی و آب افغانستان به خبرنامه گفت که این سد با هزینه ۴۸ میلیون دالر از بودجه توسعه ای حکومت افغانستان ساخته می‌شود که حدود ۱٫۲ میگاوات برق از آن تولید خواهد شد.

وزیر انرژی و آب افغانستان حین دیدن بند شاه و عروسِ کابل
وزیر انرژی و آب افغانستان حین دیدن بند شاه و عروسِ کابل

این سد ۷۰۸ متر ارتفاع دارد که به گفته‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان تا حالا ۴۶ متر آن تکمیل شده است . این سد حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره می‌کند که از آن جمله ۵ میلیون متر مکعب آب آن برای آب‌دهی آب آشامیدنی شهر کابل به مصرف خواهد رسید و هم‌چنان ۱۵۰۰ هکتار زمین را نیز آبیاری خواهد کرد.

ایجاد نیروگاه بادی و آفتابی

حکومت افغانستان در ماه سپتامبر سال جاری میلادی ، اولین نیروگاه تولید برق خورشیدی و بادی را در ولایت هرات در غرب افغانستان آغاز کرد.

به گفته مقام های وزارت انرژی و آب افغانستان با آغاز تولید انرژی در این نیروگاه، وابستگی به برق وارداتی کاهش می یابد و بیشتر از ۱۵۰۰۰ نفر و ۱۰۰ کارگاه فنی و حرفه‌ای صاحب برق می‌شود.

کار ساخت این نیروگاه در ماه مارچ سال ۲۰۱۷ میلادی تکمیل و در زمینی به مساحت چهار هکتار در ولسوالی گذره ساخته خواهد شد. در حال حاضر در سراسر افغانستان حدود ۶.۷ میگاوات برق آفتابی تولید می‌شود.

افغانستان روی انرژی بدیل نیز به صورت جدی سرمایه گذاری می کند

بند بخش آباد فراه

کار ساخت و ساز بند بخش‌آباد ولایت فراه، با حضور علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب افغانستان و مقام‌های محلی ولایت فراه طی برنامه‌ای آغاز شد.

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب افغانستان در برنامه آغاز به کار این بند گفته است که ساختن بندهای زیربنایی یکی از اولویت‌های برنامه این وزارت است. او تاکید کرده که وزارت انرژی و آب افغانستان روی ۳۷ بند به‌گونه‌ی عملی کار می‌کند.

بند بخش آباد روی رود «فراه رود» در جنوب غرب افغانستان می‌باشد. اکنون کار این بند از سر گرفته شده و قرار است که تا ۱۸ ماه دیگر تکمیل شود. بر اساس معلومات وزارت انرژی و آب افغانستان، این بند توانایی ذخیره یک میلیارد و  ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب را دارد و قرار است از این بند ۲۷ میگاوات برق تولید شود.

به گفته‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان با اکمال کار ساخت این بند، خانه‌های هزاران شهروند افغانستان در ولایت فراه روشن خواهد شد و  از سوی هم بیش از ۶۸ هزار هکتار زمین توسط آب این بند آبیاری خواهد شد.

بازدید علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان از بند بخش آباد ولایت فراه

بازگشایی کارخانه سمنت جبل السراج

کارخانه تولید سمنت جبل السراج ولایت پروان پس از گذشت ۲۰ سال،در ماه اپریل سال جاری میلادی دوباره آغاز به کار کرد.

این کارخانه، اولین فابریکه تولیدی سمنت در افغانستان است که در سال ۱۳۳۷ خورشیدی ایجاد شد. این شرکت تولیدی تا سال  ۱۳۷۵۵ فعالیت تولیدی پایداری داشت. اما پس از آن، با کاهش تولیدات رو برو گشت و سود اقتصادی آن رو به کاهش شد که در سال ۱۳۸۳ به دلیل نبود انرژی برق، با رکود کامل مواجه شد.

با این وجود، با آن‌که این کارخانه بعد از سال ۱۳۷۵ فعال بود اما تولیدات پایداری نداشت که اینک پس از ۲۰ سال دوباره تولیدات آن از سر گرفته می شود.

با آغاز کار این کارخانه برای نزدیک به ۱۲۰ تن به شکل مستقیم و برای نزدیک به ۵ هزار تن به شکل غیر مستقیم زمینه کار فراهم شده است.

عبدالقدوس حمیدی، معین تخنیکی وزارت معادن و پترولیم در محفل افتتاح این کارخانه گفت که فابریکه سمنت جبل سراج به شکل شبانه روزی یکصد تن سمنت معادل دوهزار خریطه‌ی پنجاه کیلویی را در دو شیفت کاری تولید می کند.

رییس جمهور و رییس اجرایی در مراسم افتتاح پروژه بازسازی قصر دارالامان

بازسازی قصر دارلامان

نوار بازسازی قصر تاریخی دارالامان در ماه می سال جاری میلادی توسط رییس جمهوری افغانستان با حضور مقام های ارشد دولتی قطع شد.

رییس جمهوری اولین جلسه کمیسیون عالی توسعه شهری را به صورت نمادین در این قصر برگزار کرد. او در افتتاح پروژه بازسازی این قصر گفت که شاهد برگشت به گذشته‌ی پر افتخار و شروع تهداب‌گذاری برای آینده‌ی روشن هستیم. او اضافه کرد که “امروز ما به گذشته باز می‌گردیم تا بنیادهای آینده را بگذاریم.”

کابینه حکومت وحدت ملی افغانستان در نشست ۱۹حوت سال گذشته تصویب کرده که قصر تاریخی دارالامان افغانستان در غرب شهر کابل باید با هزینه حدود ۱۶۶ میلیون دلار بازسازی شود.

حفظ میراث‌های فرهنگی، تاریخی، جذب جهان‌گردان و احیای هنر معماری دوران امانی، از جمله هدف‌های بازسازی این قصر است که توسط رییس جمهوری پیشنهاد شده تا در مدت ۵ سال آینده کار آن تکمیل ‌شود.

زعفران در افغانستان می تواند بدیل خوبی برای کشت تریاک باشد

تصویب طرح پنج‌ساله زعفران

حکومت افغانستان در ماه جوزای سال جاری خورشیدی، طرح پنچ‌ساله زعفران را تصویب کرد. مقام‌های وزارت زراعت افغانستان می‌گویند که این طرح در سه مرحله کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت عملی خواهد شد.

لطف الله راشد، سخنگوی وزارت زراعت افغانستان به خبرنامه گفت ” با عملی کردن این طرح، تا پنج سال آینده، تولید زعفران از ۳.۵ تن به ۱۴تن افزایش می‌یابد  و درآمد آن در آینده‌ها از ۴.۵میلیون دالر به ۲۰۰میلیون دالر افزایش خواهد یافت.”

کارگوی هوایی کابل- دهلی

مقام‌های حکومت افغانستان و هند، در حاشیه‌ی ششمین «اجلاس قلب آسیا در مورد افغانستان»، برای ایجاد یک دهلیز حمل و نقل هوایی میان این دو کشور به توافق رسیده اند.

حکومت افغانستان و هند، در حاشیه‌ی ششمین «اجلاس قلب آسیا در مورد افغانستان»، برای ایجاد یک دهلیز حمل و نقل هوایی میان این دو کشور به توافق رسیدند

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده است که “توافق ایجاد دهلیز هوایی برای  کارگوهای تجارتی دو کشور که به زودی عملاً آغاز خواهد شد، دو طرف را قادر می‌سازد که به تولیدات و خدمات یکدیگر دسترسی پیدا کنند.:”

محمداشرف غنی در این نشست گفته است که هدف از این کار، استفاده مردم دو کشور از امکانات یکدیگر است.

رییس جمهوری افغانستان در این نشست تاکید کرده است که آسیا اکنون در حال انتقال به سمت اقتصاد قاره‌ای است و از طرف دیگر هزینه زیادی را به دلیل خشونت‌های سیاسی، می‌پردازد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان