قدرت‌مندترین‌های جهان کی‌ها اند؟

تقریباً 7.4 میلیارد انسان در روی کره‌ی زمین زندگی می‌کنند. مجله‌ی آمریکایی فوربس، از این میان، 74 فرد قدرت‌مندی را نام برده است که جهان را به نوبه‌ی خود می‌چرخانند. این مجله، دیروز در رده‌بندی سالانه‌ی خود طبق معمول قدرت‌مندترین انسان‌های حاضر در کره‌ی زمین را معرفی کرد.

در رده‌بندی امسالِ این مجله‌ی معتبر در عرصه کسب و کار، ویلادیمیر پوتین، رییس جمهور 64 ساله روسیه برای چهارمین سال پیاپی، قدرت‌مندترین فرد جهان لقب گرفته است.

پوتین برای چهارمین سال پیاپی، قدرت‌مندترین فرد جهان لقب گرفت
پوتین برای چهارمین سال پیاپی، قدرت‌مندترین فرد جهان لقب گرفت

فوربس در رابطه به پوتین نگاشته است که او از سرزمین مادری خود تا سوریه و تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا به هرچه می‌خواهد، دست می‌یابد. این مجله افزوده است که رییس جمهور روسیه از نظرهنجارهای متعارف جهانی، نامحدود است و دست‌رسی او در سال‌های اخیر چند برابر شده است.

فوربس، لقب دومین فرد قدرت‌مند جهان را به دونالد ترامپ، برنده‌ی انتخابات امریکا داده است. این مجله می‌افزاید که ترامپ حدود یک ماه دیگر رییس‌جمهور امریکا می‌شود. او بر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا تسلط پیدا کرده و یک شبکه‌ی شخصی به ارزش میلیاردها دالر را در اختیار دارد. فوربس سال گذشته لقب 75مین فرد قدرت‌مند جهان را به او داده بود. جان ترامپ در ماه گذشته (9م ماه نوامبر) برنده‌ی انتخابات امریکا شد.

دونالد ترامپ دومین فرد قدرت‌مند جهان
دونالد ترامپ دومین فرد قدرت‌مند جهان

اما متفاوت‌تر از همه در این رده‌بندی، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به عنوان سومین فرد قردت‌مند جهان در سال 2016 لقب گرفته است. مرکل 11 سال است که صدر اعظم بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی در اروپا می‌باشد. گفته می‌شود که خانم مرکل در انتخابات سال آینده، بار دیگر خودش را نامزد خواهد کرد.

مرکل قدرتمندترین زن جهان و سوم قدرت‌مندترین فرد جهان شناخته شده است
مرکل قدرتمندترین زن جهان و سوم قدرت‌مندترین فرد جهان شناخته شده است

شی جین پینگ، رییسِ جمهوری خلق چین، در این رده‌بندی چهارم است و لقب پنجمین فرد قدرت‌مند جهان نیز به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان اختصاص داده شده است لذا علاوه بر رهبران جهان، چهره‌های مذهبی نیز در این لیست دیده می‌شوند. فوربس در رابطه به پاپ نگاشته است که پنجمین فرد قدرت‌مند جهان، رهبر معنوی بیش از یک میلیارد کاتولیک‌های جهان است.

رییس جمهور چین ( راست تصویر) در کنار رییس اجرایی افغانستان
رییس جمهور چین ( راست تصویر) در کنار رییس اجرایی افغانستان

چهره‌های مدیران شرکت‌های بزرگ نیز در این لیست دیده می‌شوند. لقب هفتمین انسان قدرتمند جهان را بیل گیتس، ثروت‌مندترین فرد جهان از آن خود کرده است. رده‌ی نهم را نرندرا مودی، نخست وزیر هند از آن خود کرده است و به اصطلاح دومین فرد قدرت‌مند شرق لقب گرفته است.

نرندرا مودی ( راست تصویر ) نهمین فرد قدرت‌مند جهان و دومین انسان قدرت‌مند در شرق لقب گرفته است
نرندرا مودی ( راست تصویر ) نهمین فرد قدرت‌مند جهان و دومین انسان قدرت‌مند در شرق لقب گرفته است

در این لیست فوربس، مارک زاکربرگ، موسس شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک عنوان 10مین فرد قدرت‌مند جهان را از آن خود کرده است. شما اگر گاهی به تاثیرات فیسبوک به خصوص در کشورهای جهان سومی نظر بیاندازید، خود مصداق خوبی به قدرت‌مند بودن مارک است.

مارک زاکربرگ موسس شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک
مارک زاکربرگ موسس شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود 80 ساله در این رده‌بندی مقام 16هم را به خود اختصاص داده است و علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در این لیست 18مین فرد قدرت‌مند جهان شناخته شده است. همچنان رتبه‌ای 20م به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل داده شده است.

علی خامنه‌ای
علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در این لیست 18مین فرد قدرتمند سال شناخته شده است

23مین فرد قدرت‌مند جهان نیز فرانسیس ژرار ژرژ نیکلای اولاند، رییس جمهور کنونی فرانسه، شناخته شده است. همچنین داگ مک‌میلون، رییس هیئت  عامل شرکت والمارت، رتبه 27م را در این لیست دارد. آقای میلون بیش از 2میلیون و 300هزار کارمند در سراسر جهان دارد و بدون شک از قدرت‌مند ترین انسان‌های کره‌ای زمین می‌باشد.

مک میلون بیش از 2میلیون و 300 هزار کارمند در سراسر جهان دارد / عکس: آرکنزاس بزنس

اما از شگفتی‌ها و نکات جالب این رده‌بندی باراک اوباما، رییس جمهور کنونی ایالات متحده است. او که در سال پار (2015) دومین انسان قدرت مند کره‌ی زمین بود، اکنون به یک‌بارگی به رده‌ی 48م جدول این مجله سقوط کرده است. باراک در هفته‌های اخیر ریاست جمهوری خود بر امریکا قرار دارد و دست حزب وی نیز پس از پیروزی غیرمنتظره‌ی ترامپ، از کاخ سفید و کنگره کوتاه شده است.

رییس جمهور کنونی ایالات متحده سقوط فاحشی در این لیست داشته است
رییس جمهور کنونی ایالات متحده سقوط فاحشی در این لیست داشته است

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *