آغاز فصل سرما در افغانستان از آتش جنگ در ولایت‌های مختلف این کشور کاسته است. فصل بهار و تابستان سال جاری، برای مردم و نیروهای امنیتی افغانستان سالی سخت و دشوار بود. طالبان حملات گسترده ای را بر مراکز ولایت‌های مهمی در شمال، غرب و جنوب افغانستان راه اندازی کرده بودند که، با مقاومت نیروهای امنیتی این کشور و کمک نیروهای خارجی، این حملات قدرت مند طالبان دفع شد.

اگر چه این روزها از شدت نبردهای جبهه‌ای میان نیروهای دولتی و طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی کاسته شده است؛ اما این به معنی نابودی کامل گروه‌های تروریستی و دفع همیشگی خطر و تهدید این گروه‌ها نیست. بل‌که کاهش شدت نبردها، موقتی و کوتاه مدت است.

حالا گروه‌های تروریستی در داخل کشور و به صورت پراکنده، دارای پناهگاه‌هایی هستند که در آن مناطق تجمع کرده اند و دولت افغانستان باید برای پاک سازی این مناطق تمرکزی داشته باشند. چرا که داشتن مناطق امن در ولایت‌های مختلف برای تروریستان، خطری جدی برای امنیت مناطق دیگر افغانستان است.

سال جاری، سال سختی برای نیروهای امنیتی عنوان شده است
سال جاری، سال سختی برای نیروهای امنیتی عنوان شده است

تجمع تروریستان در مناطق امن

گروه‌های تروریستی در ولایت‌های مختلف، برخی ولسوالی‌ها و مناطق دیگر را در کنترل خود دارند و بیم آن می‌رود که در فصل زمستان از آن مناطق، به عنوان مرکز تجمع، آموزش و طرح ریزی حملات سال آینده شان استفاده کنند.

به عنوان نمونه، سرپل از جمله ولایت‌هایی است که به گفته نمایندگان این ولایت در مجلس، تا چندی پیش در معرض سقوط قرار داشت، اما به نظر می‌رسد با آغاز فصل سرما، موقتا از این خطر کاسته شده است.

اما به گفته محمد حسن شریفی بلخابی نماینده این ولایت در مجلس نمایندگان، ولسوالی کوهستانات این ولایت از یک سال قبل در کنترل طالبان قرار دارد که حالا تبدیل به مرکز قدرت این گروه شده است.

در ولایت غور نیز ولسوالی‌های پسابند، ساغر و چارصده از مناطقی اند که به گفته مقامات محلی غور، تهدیدات امنیتی بالایی در آن از سوی تروریستان وجود دارد.

هم‌چنان در شمال غرب افغانستان، ولسوالی‌های خواجه سبز پوش، شیرین تگاب، دولت آباد و غورماچ فاریاب هم از مناطق نسبتا نا امنی هستند که گروه های تروریستی در آنها حضوری مداوم دارند.

آقای بلخابی می‌گوید که ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل از یک سال قبل در کنترول طالبان است
آقای بلخابی می‌گوید که ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل از یک سال قبل در کنترول طالبان است

در ولایت جنوبی هلمند نیز، ولسوالی‌های ناوه و  خان‌نشین به طور کامل در کنترل گروه طالبان است و همچنین ولسوالی های مارجه، نادعلی و گرم‌سیر هم از مناطق به شدت نا امن این ولایت به شمار می‌روند.

از سوی دیگر نفیسه عظیمی نماینده ولایت غزنی، نسبت به جابجا شدن گروه‌ها و افراد مشکوک در ولایت زابل ابراز نگرانی کرد.

عظیمی در جلسه امروز (24 قوس) مجلس نمایندگان گفت که درحدود یک هزار خانواده مربوط به گروه داعش در ولسوالی خاک افغان ولایت زابل مستقر شده اند که تهدید و خطری برای ولسوالی‌های جاغوری و مالستان ولایت غزنی، محسوب می‌گردند.

دو هفته قبل نیز، نمایندگان ولایت زابل در مجلس، از مستقر شدن اتباع خارجی با خانواده‌های شان به عنوان مهاجر، در ولسوالی‌های دای چوپان، خاک افغان و ارغنداب این ولایت خبر داده بودند.

نمایندگان این ولایت گفته بودند که حضور این افراد در حال افزایش است و مردم زابل از این بابت نگران هستند.

نمایندگان مجلس افغانستان معتقدند که، اکنون با رسیدن فصل زمستان و کاهش شدت جنگ در مناطق مختلف، حکومت و نیروهای امنیتی باید از این فرصت استفاده کنند تا مناطقی که در کنترل تروریستان اند، پاک سازی شوند.

ننگرهار یکی از پایگاه های مهم داعش در افغانستان به حساب می آمد
ننگرهار یکی از پایگاه های مهم داعش در افغانستان به حساب می آمد

ادامه عملیات نظامی نیروهای امنیتی

در همین حال وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده است که، در 24 ساعت گذشته در نتیجه عملیات نظامی این نیروها، 29 تروریست از جمله 8 فرد وابسته به گروه داعش در این کشور کشته شده اند.

در اعلامیه‌ای که در سایت این وزارت منتشر شده، آمده است که نیروهای امنیتی این کشور با حمایت نیروی هوایی، در ولایت‌های ننگرهار، فاریاب، غزنی، هلمند، قندهار، ارزگان، زابل، هرات، نیمروز، قندوز و پکتیا عملیات نظامی انجام داده اند.

در ولایت شرقی ننگرهار که از مدتها قبل تبدیل به مرکز تجمع گروه داعش شده است، 8 فرد وابسته به این گروه کشته شده و 4 تن دیگر زخمی شده اند.

همچنین در ولسوالی شاه جوی در ولایت زابل نیز، 12 طالب کشته شده اند. در خبرنامه آمده است که یک موتر مملو از مواد انفجاری نیز در این ولایت، توسط نیروهای امنیتی کشف شده است.

مقامات در وزارت دفاع افغانستان هم‌چنین از کشته شدن تعدادی از تروریستان در ولایت‌های پکتیا و پکتیکا خبر داده و گفته اند که یک مرکز آموزشی گروه طالبان در ولایت پکتیا، توسط نیروهای امنیتی افغانستان نابود شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *