نمایندگان مجلس افغانستان در جلسه امروز ( 24 قوس) موضوعات مختلفی را مورد بحث قرار دادند.

مهم ترین موضوع مطرح شده در این جلسه، اتهامات مطرح شده علیه جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان از سوی احمد ایشچی بود. روز گذشته احمد ایشچی که از رقیبان سیاسی آقای دوستم محسوب می‌شود، در صحبت با رسانه‌ها ادعا کرد که توسط معاون اول ریاست جمهوری اختطاف شده و مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز در واکنش به این اتهامات آقای ایشچی، با صدور اعلامیه‌ای گفته است که در این مورد تحقیقات همه جانبه انجام می‌شود و “هر آنچه که در نتیجه تحقیقات به اثبات برسد، از طریق مراجع عدلی و قضایی با استقلال و بی طرفی کامل، اقدام صورت خواهد گرفت.”

احمد ایشچی
احمد ایشچی، معاون سابق جنبش ملی اسلامی افغانستان نیز بوده است

توطئه علیه جنرال دوستم

بشیر احمد ته ینج نماینده فاریاب و از نزدیکان جنرال دوستم هم ادعای مطرح شده علیه معاون اول ریاست جمهوری را، تهمت و توطئه خواند.

این نماینده مردم فاریاب، ادعاهای احمد ایشچی را مملو از تهمت، دروغ  و در جهت ترور شخصیت آقای دوستم دانست و گفت “وقتی نتوانستند معاون اول را به صورت فیزیکی حذف کنند، با راه اندازی کمین هم موفق به حذف او نشدند، حالا می‌خواهند که ترور شخصیت کنند.”

آقای ته ینج، اتهام مطرح شده علیه جنرال دوستم را، “کوششی برای از سر راه برداشتن” او دانست که “مثل کوه در برابر طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی ایستاده است و نمی‌گذارد که دهلیز عبوری، برای تروریستان در شمال کشور ایجاد شود.”

بشیر احمد تینج از نمایندگانی بود که خواهان استیضاح مسولان امنیتی شد
بشیر احمد ته‌ینج ادعای مطرح‌شده علیه معاون اول ریاست جمهوری را تهمت و توطئه خواند

غلام حسین ناصری دیگر نماینده مجلس هم، اتهام مطرح شده علیه آقای دوستم را بسیار مهم دانست، چرا که به گفته‌ی این اتهام علیه دومین مقام حکومت افغانستان مطرح شده است.

آقای ناصری، رسیدگی به این قضیه را دارای حساسیت و اهمیت بالایی خواند چرا که به گفته او ” قبلا نیز موضوع ترور آقای دوستم، از سوی نهادهای فوق العاده مهم در درون حکومت مطرح شده است.”

ریحانه آزاد نماینده مردم ارزگان در مجلس، رسیدگی به ادعای مطرح شده علیه دوستم را بسیار مهم دانست و از مجلس خواست که در این قضیه بی تفاوت نباشد و این مساله را تا مشخص شدن حقیقت، پی‌گیری کند.

خطرناک بودن این ادعا

کمال ناصر اصولی نماینده مردم خوست هم، به ضرورت تحقیقات جدی در مورد اتهام مطرح شده علیه آقای دوستم اشاره کرد. او گفت “اگر مشخص شود که این ادعا حقیقت دارد، آقای دوستم دیگر نباید معاون اول باشد و از حکومت کنار گذاشته شود. اما اگر دروغ بود باید با فردی که تهمت زده است، برخورد قانونی صورت بگیرد.”

کمال ناصر اصولی نماینده مردم در مجلس نمایندگان افغانستان
کمال ناصر اصولی نماینده مردم خوست در مجلس نمایندگان افغانستان

در این میان اما، داکتر جعفر مهدوی نماینده مردم کابل، ادعای مطرح شده علیه معاون اول حکومت افغانستان را خطرناک توصیف کرد و از مجلس خواست که این موضوع را برای بررسی‌های بیشتر، به صورت جدی پی‌گیری نماید.

اما او نسبت به ادعای مطرح شده ابراز تردید کرد و آن را اقدامی برای خاموش ساختن صدای عدالت خواهی دانست.

جعفر مهدوی، به حمله انتحاری به تظاهرات جنبش روشنایی و کمین به جان جنرال دوستم در غورماچ اشاره کرد و گفت که چرا این حوادث از سوی دولت پی گیری نشد. او افزود ”  چگونه است که هر کس در این سرزمین صدای دادخواهی و عدالت‌خواهی را بلند می‌کند، یا باید در دهمزنگ تکه و پاره شود و یا برایش قصه‌ای ساخته شود مانند قصه‌ی احمد ایشچی.”

دکتر جعفر مهدوی نماینده‌ی مردم کابل در پارلمان افغانستان
دکتر جعفر مهدوی نماینده‌ی مردم کابل در پارلمان افغانستان

او با ذکر اینکه کشور به سمت دیکتاتوری می‌رود، از مجلس خواست که اجازه ندهد تا صدای عدالت خواهی در این کشور، با حملات انتحاری و بی حیثیت کردن افراد خاموش شود.

نمایندگان مجلس همچنین به موضوع حمله به جنبش روشنایی در کابل و بودجه سال آینده افغانستان نیز پرداختند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *