جشن میلاد؛ تجلیل از تولد پیامبر اسلام از افغانستان تا سودان

جشن میلاد پیامبر اسلام، یکی از جشن‌های بزرگ مسلمانان است. از این جشن که به نام عید میلاد النبی نیز یاد می‌شود در تمام کشورهای اسلامی تجلیل می‌شود. این روز در اکثر کشورهای اسلامی رخصتی عمومی است.

 افغانستان

روز میلاد حضرت محمد، پیامبر اسلام همه ساله در افغانستان تجلیل می‌شود. حکومت افغانستان این روز را رخصتی عمومی اعلام کرده است.

امسال نیز به مناسبت فرارسیدن هفته وحدت اسلامی و میلاد پبامبر اسلام حضرت محمد (ص)، امروز مراسمی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان با حضور رییس جمهوری این کشور، مقام‌های حکومتی، سیاسیون و روحانیون برگزار شد.

رییس جمهور غنی
رییس جمهور غنی در این مراسم

در این مراسم سخنرانان برگزاری مراسم پیامبر را نماد وحدت امت اسلامی خواندند و بر وحدت و اخوت میان اقوام افغانستان تاکید کردند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان نیز در این مراسم گفت که حضرت محمد دنیای عاری از خشونت می‌خواست. او تاکید کرد که ما به عنوان پیروان حضرت محمد دشمنی را شر می‌دانیم و خیر را در صلح و اخوت می‌بینیم.

او در روز میلاد حضرت محمد یکبار دیگر، مخالفان حکومت افغانستان را به صلح فرا خواند. آقای غنی گفت: “من در این روزِ مبارک یک بار دیگر مخالفان بین الافغانی را به مذاکرات فرا می‌خوانم و به آنان می‌گویم که خیر ملت و خیر مسلمانان به این نیست که وطن‌ ما خراب شود و مردم ما دربدر شود و به دیگران محتاج بماند، بل‌که برعکس تمام خیر به راه رسول خداوند یعنی به راه صلح و اخوت نهفته است.”

شماری از
در مراسم امروز ارگ مقام‌های حکومتی، سیاسیون و روحانیون نیز شرکت کرده بودند

رییس جمهوری افغانستان هم‌چنان از علمای این کشور خواست کسانی که راه اشتباه را انتخاب کرداه اند را هدایت کند.

او گفت که “من خوشحال که شماری زیاد از علمای کشور را باخود داریم که با بیان تعالیم دین مبین اسلام و توضیح سیرت پاک پیامبر گرامی ما حقایق را روشن کنند و کسان که فریب خورده اند  و در سنگرهای جنگ و ویرانگری قرار گرفته اند، نصیحت و رهنمایی کنند.”

هند

در هند، مراسم جشن میلادالنبی به طور عمده شامل مراسم دسته‌های خیابانی است که نعت‌ها (اشعار ستایش پیامبر و اعمال ایشان) خوانده می‌شود و واعظ‌ها در مورد زندگی و آموزه‌های پیامبر صحبت می‌کنند.

هند
هند، امروز

در مکان‌هایی مانند بمبیی، صدها اجتماعات مردمی، مراکز خرید را تزیین می‌کنند و کودکان و مردان جوان در مساجد با دعا و نیایش این روز را گرامی می دارند.

در لکنو، مراسم میلاد، با جذبه‌ی خاصی برگزار می‌شود. جوانان و کودکان در قالب بخشی از دسته اسب سواران آهنگ‌های مذهبی می‌خوانند.

مراسم «اورس» یا «صندل» که در برخی از بخش‌های هند انجام می‌شود،یک حرکت دسته‌جمعی بازنمود نمادین حضرت محمد است که در یک تابوت شیشه‌ای قرار می‌گیرد و به صورت دسته جمعی، حمل می‌شود.

https://www.youtube.com/watch?v=hXfd1em7hhg

ایران

در ایران نیز میلاد حضرت پیامبر به شکل با شکوهی جشن گرفته می‌شود. مردم این کشور در این روز به جشن و پایکوبی می پردازند و نذر و خیرات می‌دهند. مردم ایران برعلاوه برگزاری جشن میلاد پیامبر اسلام، میلاد امام جعفر صادق، امام ششم شیعیان را نیز جشن می‌گیرند. امام جعفر صادق امام ششم شیعیان دوازده امامی بعد از پدرش محمد باقر و قبل از پسرش موسی کاظم می‌باشد.

گوشه‌ای از این مراسم در ایران
گوشه‌ای از این مراسم در ایران

کشورهای عربی
جشن‌های میلاد النبی در کشورهای عربی با رسوم و آداب خاصی برگزار می‌شود. در برخی از کشور ها رسم بر این است که اماکن عمومی برای جشن آماده می‌شود و پرچم‌های شادی در آنجا نصب می‌شود. کشورهای عربی اما شیوه‌های متفاوتی را برای ابراز شادی در این روز به کار می‌برند.

پخت شیرینی معروف «السمسمیه» در سودان:

شهرهای «خارطوم»، «أم درمان» و «بحری» سودان در سالروز میلادی نبی، میزبان‌ جشن‌های بزرگی هستند؛ در این شهرها، زمین‌های وسیعی برای این کار آماده می‌شود، در آن‌ها چادر نصب شده و بر روی این چادرها، پرچم‌ها و چراغ‌های رنگی گذاشته می‌شود. این چادرها در روز جشن میلاد نبی میزبان کاروان‌های طریقت صوفی و شعر‌خوانی‌های آنها هستند.

سودان
سودان

کاروان‌ها یکی پس از دیگری وارد این اماکن می‌شوند و در جلوی این کاروان‌ها، معمولا مسوولان عالی رتبه دولتی و شیوخ صوفی حضور دارند؛ صوفی‌ها آداب و رسوم مختلفی دارند. آنها با لباس ویژه و با هم‌خوانی گروهی اشعار و نیایش‌ها، شب ولادت حضرت محمد (ص) را تا اذان صبح جشن می‌گیرند.

پخت شیرینی معروف «السمسمیه» که از شیرینی‌ها مشهور در سودان است، نیز یکی از سنت‌های رایج در این کشور در سالروز ولادت نبی مکرم اسلام است.

خیمه‌های قرائت قرآن در لیبی:

مردم لیبی علی‌رغم وضعیت ناامن و بحران‌هایی که در آنها به سر می‌برند این مناسبت را گرامی می‌دارند؛ آنها خیمه‌های بزرگی را برای استقبال از مهمانان نصب می‌کنند که در آن معمولا به قرائت قرآنکریم، تواشیح دینی و دادن انواع شیرینی‌های محلی می‌پردازند.

عطرآگین کردن فضا در تونس:

مردم تونس با بوی «خوش بخور»  به استقبال سالروز ولادت رسول‌الله‌ (ص) می‌روند؛ علاقه‌مندان هم‌زمان با سالروز میلاد پیامبر‌ (ص) از سراسر تونس به پایتخت این کشور می‌آیند و در حلقه‌های ذکر و قرائت قرآن که به این مناسبت برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

https://www.youtube.com/watch?v=hwX1KeNeL0Q

صومعه‌ مقام «أبی زمعه البلوی» در شهر «قیروان» تونس، مرکز پخش تواشیح و سروده‌های دینی است و این مکان به همین مناسبت عطرآگین می‌شود.

خانواده‌های تونسی بسیاری از آیین‌های خود را تا فرارسیدن این مناسبت فرخنده به تاخیر می‌اندازند و معمولا برگزاری عروسی‌، ختنه کودکان و پخت برخی غذاهای مخصوص را در این روز انجام می‌دهند.

جشن میلاد النبی (ص) در الجزایر:

الجزایری‌ها که در گذشته تحت استعمار فرانسوی‌ها بودند، گرامی‌داشت سالروز ولادت پیامبر (ص) را بخشی از هویت عربی و اسلامی خود و سنت برای مقابله با تهاجم فرهنگی فرانسه می‌دانستند.

middle-east

این ذهنیت که مراسم گرامی‌داشت ولادت پیامبر (ص) بخشی از هویت آنها است، همچنان در میان الجزایری‌ها وجود دارد به همین خاطر ولادت پیامبر اسلام (ص) تقریباً در سطح دولتی برگزار می‌شود.

تعطیلی ادارات در اردن:

در اردن سالروز ولادت پیامبر (ص) ادارت رسمی و دولتی تعطیل است و این مناسبت تاریخی و دینی در مساجد سراسر کشور تا چند روز جشن گرفته می‌شود.

در این کشور سالروز میلاد نبی مکرم اسلام در مساجد، مراکز دینی و فرهنگی گرامی داشته می‌شود و با قرائت قرآن، دعا و ابتهالات دینی همراه است.

middle-east1

مدح پیامبر (ص) در عمان:

عمانی‌ها در چنین روز باشکوهی در اماکن دینی و مذهبی مانند مساجد گردهم می‌آیند و به قصیده‌سرایی و قرائت اشعار در مدح پیامبر(ص) می‌پردازند.

همزمان با سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام (ص) در عمان دو نوع مراسم برگزار می‌شود. نخست مراسم جشن ولادت پیامبر (ص) که در آن به شعرخوانی و قصیده سرایی می‌پردازند و مراسم دیگر «مالد» نام دارد که طبق آداب و سنن مسلمانان عمان اجرا می‌شود و به هنر «هوامه» معروف است.

پاکستان

با شکوه ترین جشن های میلاد النبی (ص) در پاکستان در شهرهای اسلام آباد، راولپندی، لاهور، کراچی، پیشاور، کویته، مولتان، حیدرآباد و فیصل آباد این کشور  برگزار می شود.

جریان این مراسم در لاهور
جریان این مراسم در لاهور

پخش ویژه برنامه هایی درباره زندگی حضرت محمد، تواشیح و اشعار در وصف پیامبر در تلویزیون و رادیو دولتی پاکستان و هم‌چنین برگزاری سمینارهای سیرت النبی (ص) در کاخ ریاست جمهوری این کشور از برنامه های رسمی دولت پاکستان می‌باشد.

جشن‌های میلاد پیامبر اسلام (ص) در پاکستان تنها به یک روز ختم نشده و این رویداد چند روز قبل و بعد از 12 ربیع الاول نیز در این کشور ادامه پیدا می‌کند.

کراچی
کراچی

12ربیع الاول در پاکستان تعطیل رسمی است و مردم در این روز به دید و بازدید ها و انجام سفرهای کوتاه نیز می‌پردازند.

در روز های برگزاری جشن میلادالنبی در پاکستان، تدابیر شدید امنیتی اتخاذ می‌شود.

علی اکبر همکار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *