جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

زمستان از راه رسید؛ به داد یک میلیون بی‌جاشده داخلی برسید

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

همه ساله با نزدیک شدن فصل زمستان و سرد شدن هوا در افغانستان، نرخ مواد خوراکی در پایتخت و ولایات این کشور، به گونه‌ی چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند.

امسال اما در افغانستان در کنار مشکلات معمول، حدود یک میلیون نفر بیجا شدگان داخلی، وجود دارند که به دلیل جنگ و ناامنی از خانه‌ها و روستاهای شان بیجا شده‌اند. در کنار این بیجا شدگان داخلی، در سال جاری خورشیدی، 930 هزار مهاجر افغان از کشورهای پاکستان و ایران به افغانستان برگشته اند.

جنگ ها و نا امنی های داخلی در افغانستان باعث شده است که شماری زیادی از شهروندان این کشور بی‌جا شوند
جنگ و نا امنی‌های داخلی در افغانستان باعث بیجا شدن شماری زیادی از شهروندان این کشور شده است

محمد قاسم حیدری، معاون پلان و پالیسی اداره مبارزه با حوادث افغانستان به خبرنامه گفت که در جنگ‌های سال جاری خورشیدی، در مناطق مختلف افغانستان، بیش از ۹۰ هزار خانواده از ولایت‌های کندز،فراه، ارزگان، ننگرهار، فاریاب، هلمند، غزنی، سرپل، پکتیا، بغلان و بادغیس در ۹ ماه گذشته، بیجا شده اند.

آقای حیدری گفت که بیشتر بیجاشده‌گان در این شب و روز در زیر خیمه‌هایی زندگی می‌کنند که امکانات گرم کردن در آن‌ها وجود ندارد و فقر و تنگ‌دستی، زندگی در این خیمه‌های سرد را به خصوص برای کودکان، بسیار دشوار ساخته است.

همه ساله با سرد شدن هوا در افغانستان قیمت مواد خوراکی افزایش می‌ابد
همه ساله با سرد شدن هوا در افغانستان قیمت مواد خوراکی افزایش میابد

این در حالی است که با نزدیک شدن زمستان، قیمت‌های مواد خوراکی و سوختی افزایش یافته است.

اوسط قیمت‌های مواد خوراکی و سوختی در شهر کابل در ماه جاری خورشیدی، نسبت به ماه گذشته طبق آمار اداره مرکزی احصاییه‌ افغانستان، افزایش یافته است. مسوولان این اداره می‌گویند، آمار آنها نشان می‌دهد که در ماه گذشته‌ی خورشیدی، اوسط نرخ یک کیلو آرد گندم آبی عالی، در بازارهای کابل 28.6 افغانی بوده است در حال که در ماه جاری خورشیدی به 28.9 افغانی افزایش یافته است.

به همین‌سان اوسط قیمت یک کیلو گوشت گاو درماه گذشته 277.5 افغانی بوده که در ماه جاری به 280.9 افغانی افزایش یافته است. در کنار این، قیمت یک کیلو گوشت گوسفند از 358.2 افغانی به 360.8 افغانی و نرخ یک کیلو گوشت مرغ از 104.1 افغانی به 105.8 افغانی بالا رفته است.

وزارت مهاجرین افغانستان به عودت کنندگان افغان کمک های نقدی و خوراکی کرده است
وزارت مهاجرین افغانستان به عودت کنندگان افغان کمک‌های نقدی و خوراکی کرده است

بر اساس آمار این اداره، قیمت یک کیلو نخود خام از 125.7 افغانی به 130 افغانی، قیمت یک کیلو چای سیاه متوسط از 222.2 افغانی به 232.1 افغانی، قیمیت یک کیلو گاز از 65.7 افغانی به 67.1 افغانی، قیمت یک لیتر تیل پترول از 44 افغانی به 48 افغانی و قیمت یک لیتر تیل دیزل از 38.7 افغانی به 46.3 افغانی در ماه جاری خورشیدی افزایش داشته است.

کمک‌های ناچیز

براساس پالیسی بیجاشده‌گان، هر وزارت خانه مکلف است که نیازمندی‌های بیجاشدگان و افغان‌هایی را که از مهاجرت برگشته اند رفع کند. با این وجود، حکومت افغانستان با هم‌کاری نهادهای بین‌المللی تلاش دارد که راه‌کاری را برای اسکان مهاجرین عودت‌کننده و بیجاشده‌گان داخلی روی دست گیرد.

بی‌جاشدگان داخلی در افغانستان از کمبود کمک های حکومت و نهادهای خارجی شکایت دارند
بی‌جاشده‌گان داخلی در افغانستان از کمبود کمک‌های حکومت و نهادهای خارجی شکایت دارند

وزارت مهاجرین، دفتر کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و سایر نهادهای همکار، تلاش دارند تا پیش از شدید شدن سرمای زمستان، نیازمندی‌های برگشت کنندگان را رفع کنند.

مقام‌های وزارت مهاجرین هفته‌ی قبل در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که برنامه عملی برای کمک به بیجاشده‌گان و برگشت کننده‌گان از ولایت هرات آغاز و به سایر ولایات گسترش می‌یابد.

فاضل احمد عظیمی، معین مهاجرین و عودت‌کنندگان گفت: “ما برنامه خود را از ولایت هرات آغاز نمودیم. در مراحل بعدی از تمام ولایات خواسته شده تا مطابق پالیسی ملی بیجاشده‌گان، برنامه خود را تنظیم نمایند”

شماری زیادی از بیجاشدگان داخلی بر اثر جنگ در مناطق مختلف این کشور به پایتخت افغانستان جمع شده اند
شماری زیادی از بیجاشده‌گان داخلی بر اثر جنگ در مناطق مختلف این کشور به پایتخت افغانستان جمع شده اند

اداره مبارزه با حوادث از ارگان‌های دیگری در افغانستان می‌باشد که به شهروندان آسیب پذیر افغانستان در برابر حوادث زمستانی و دیگر حوادث ناگوار، کمک و همکاری می‌کند. این اداره 200 میلیون افغانی بودجه اضطراری در اختیار دارد که در امور رسیدگی به حوادث، آمادگی در مقابل حوادث زمستانی، بازگشایی راه‌های مواصلاتی، جستجو و نجات، توزیع لباس‌های گرم زمستانی، تامین آب آشامیدنی، توزیع سرپنای موقت، توزیع مواد غذایی و سوختی، پول نقد اضطراری و عرضه خدمات صحی، کار می‌کند.

محمد قاسم حیدری، معاون پلان و پالیسی اداره مبارزه با حوادث افغانستان به خبرنامه گفت، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث با سایر نهاد‌های زیربط که در خصوص بیجا شدگان، برای 65 هزار و 151 فامیل بیجا شده پول نقد، بسته‌های مواد غذایی و غیر غذایی کمک کرده است.

با پایان یافتن جنگ در شماری از مناطق افغانستان، تعدادی از شهروندان این کشور به خانه های شان باز گشته اند
با پایان یافتن جنگ در شماری از مناطق افغانستان، تعدادی از شهروندان این کشور به خانه‌های شان باز گشته اند

آقای حیدری گفت که  “تاحالا به تعداد 57 هزار و 143 فامیل به گونه داوطلبانه دوباره به محلات زیست اصلی شان برگشته اند و حکومت افغانستان، در قسمت انتقال و توزیع بسته‌های مواد غذایی و غیر غذایی برای این بیجا شده‌ها کمک نموده است.”

او گفت که وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث برای ورثه شهدای جنگ‌های اخیر در مناطق مختلف افغانستان، 100 هزار افغانی و برای مجروحین، 500 هزار افغانی پول نقد کمک کرده و این روند در ولایت‌های مختلف جریان دارد.

hospital
در جنگ‌های اخیر افغانستان، حدود 6394 منزل تخریب شده است

طبق آمار اداره مبارزه با حوادث افغانستان، موجودیت جنگ و ناامنی در 11 ولایت این کشور طی چند ماه گذشته، باعث تخریب 296 باب مکتب، 47 مرکز صحی، 72 باب مسجد، 6394 منزل، 1500 دوکان، 12 تعمیر دولتی، 17 پایه پل، 265 پل‌چک، 212 کیلومتر سرک، 350 متر دیوار استنادی و 33 حلقه چای آب شده است.

به گفته‌ی قاسم حیدری، معاون پلان و پالیسی اداره مبارزه با حوادث افغانستان، 1میلیارد و 682 میلیون افغانی بودجه برای اعمار دوباره این تأسیسات تخمین شده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان