سیلی جانانه به پاکستان؛ مجلس از سخنان رییس‌جمهور حمایت کرد

مجلس افغانستان در جلسه امروز( 17 قوس)، به موضوعات مختلفی پرداخت. حمایت از سخنان رییس جمهور در برابر پاکستان، امنیت و سربازان خیالی در ارتش و لزوم توجه به معارف این کشور، از مهم ترین موضوعات مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس بود.

رییس جمهور غنی از یک سال به این سو، همواره در تمام مجالس سیاسی – امنیتی داخلی و خارجی، پاکستان را با لحن شدیدی متهم به حمایت از تروریزم و ادامه حملات تروریستی در افغانستان کرده و از آن کشور خواسته است با افغانستان صادق باشد.

سیلی جانانه به پاکستان

موضع گیری رییس جمهور افغانستان در برابر مقامات پاکستانی در ششمین کنفرانس قلب آسیا مورد استقبال و حمایت نمایندگان مجلس افغانستان قرار گرفت.

رییس جمهور اشرف غنی در ششمین کنفرانس قلب آسیا که سه روز قبل در کشور هند برگزار شد، باز هم از کشور پاکستان به دلیل حمایت از گروه های تروریستی انتقاد کرد. در این کنفرانس، سرتاج عزیز مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان نیز حضور داشت.

رییس جمهور افغانستان در ششمین دور نشست قلب آسیا در هند، بازهم پاکستان را متهم به حمایت از گروه های تروریستی کرد
رییس جمهور افغانستان در ششمین کنفرانس قلب آسیا در هند، بازهم پاکستان را متهم به حمایت از گروه های تروریستی کرد

محمد اشرف غنی به کمک ۵۰۰ میلیون دلاری پاکستان برای بازسازی افغانستان اشاره کرده و خطاب به سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر این کشور گفته بود: ” بهتر این است که این پول‌ها برای مبارزه با تروریزم استفاده شود، چرا که بدون رسیدن به صلح، هر مقدار کمکی که صورت گیرد مردم افغانستان را به خواسته شان نمی‌رساند.”

داکتر فاطمه عزیز در جلسه امروز مجلس نمایندگان، از سیاست دولت افغانستان در برابر پاکستان حمایت کرد و این کشور را، عامل تمام مشکلات و بدبختی‌های امروز در افغانستان دانست.

نماینده مردم قندوز، موضع گیری رییس جمهور اشرف غنی در برابر پاکستان را “سیلی جانانه” به این کشور دانست و گفت: ما از موضع گیری رییس جمهور اشرف غنی در مقابل پاکستان حمایت می‌کنیم.

جنرال نظیفه ذکی نماینده کابل هم موضع‌گیری افغانستان را، مناسب و به نفع مردم این کشور دانست.

او به سخنان رییس جمهور در مورد کمک مالی پاکستان اشاره کرد و گفت: “مردم افغانستان نیازمند پول پاکستان نیست و رییس جمهور کار خوبی کرده که این کمک مالی پاکستان را رد کرده است.”

فاطمه عزیز
فاطمه عزیز نماینده‌ی مردم قندوز در ولسی جرگه افغانستان

سربازان خیالی در ارتش

عارف رحمانی نماینده مردم غزنی، به وجود نیروهای خیالی ارتش در این ولایت اشاره کرد و گفت، بخشی از نیروهای ارتش در ولایت غزنی، به صورت خیالی است در صورتی که وجود خارجی ندارند.

این نماینده مردم غزنی، وجود گروه‌های تروریستی داعش و طالبان در این ولایت را، تهدیدی جدی برای این ولایت دانست.

آقای رحمانی در مورد اوضاع امنیتی این ولایت ابراز نگرانی کرد و گفت “مردم نگران این هستند که برخی ولسوالی‌ها را به یکباره از دست بدهیم و یا شاهراه‌ها و مسیرهای رفت و آمد در این ولایت، از سوی این گروه‌ها مورد تهدید قرار گیرد.”

عارف رحمانی از مسوولین امنیتی خواست که برای رفع تهدیدهای موجود در این ولایت، توجه جدی صورت دهند.

رییس مجلس افغانستان هم، وضعیت امنیتی در این کشور را ” بسیار حاد” عنوان کرد و از نهادهای امنیتی خواست که با استفاده از فصل زمستان، برای پاک ‌سازی مناطقی که در کنترل گروه‌های تروریستی قرار دارد، اقدام کنند.

محمد عارف رحمانی، عضو مجلس نمایندگان
محمد عارف رحمانی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان در جلسه‌ی امروز این مجلس گفت: “بی‌سوادی در جامعه موجب دست‌آویز‌شدن افراد به گروه‌های تروریستی خواهد شد”

او سال آینده را برای این کشور نگران کننده دانست و از رییس جمهور خواست که در مشورت با مسوولین امنیتی و بزرگان جهادی، برای مبارزه با تهدیدها و خطرهای گروه‌های تروریستی، استراتژی امنیتی مناسبی را برای سال آینده تدوین کنند.

معارف نیازمند توجه

نمایندگان مجلس افغانستان همچنین، بر لزوم توجه بیشتر به معارف افغانستان و اختصاص دادن بودجه بیشتر به این بخش تاکید کردند.

این نمایندگان معتقدند که، معارف در این کشور در وضعیت بدی قرار دارد و تاکنون توجه جدی صورت نگرفته است.

فاطمه عزیز نماینده ولایت قندوز، بر اهمیت معارف و مکاتب در وضعیت فعلی افغانستان تاکید می‌کند و می‌گوید که کمبود مکاتب، کمبود امکانات و بی توجهی به وضعیت معلمین از مشکلاتی  است که نیازمند توجه و بودجه بیشتر است.

این نماینده بر لزوم اختصاص دادن بودجه مناسب برای رشد معارف افغانستان تاکید می‌کند و می افزاید، راه رهایی مردم این کشور از مشکلاتی که امروز گرفتار آن هستند، توجه جدی به معارف و سواد است.

عارف رحمانی نماینده غزنی هم، به وجود مکاتب خیالی در این ولایت اشاره کرد در حالیکه به گفته او در واقع، در برخی مناطق این ولایت مکتبی وجود ندارد.

برخی از نمایندگان مجلس
رییس مجلس افغانستان وضعیت امنیتی در این کشور را ” بسیار حاد” عنوان کرد

به گفته او، این امر موجب شده است که مردم در این مناطق بی سواد بمانند.

به باور آقای رحمانی، بیسوادی در جامعه موجب می‌شود که این افراد دست‌آویز گروه‌های تروریستی قرار بگیرند. گروه‌هایی که اکنون امنیت افغانستان را مورد تهدید قرار می‌دهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *