9نهاد خیریه و داوطلبانه در افغانستان؛ از کمپ مادر تا کمک برای قهرمانان افغان

نهادهای خیریه و غیرانتفاعی که فعالیت های انسان دوستانه را انجام می دهند یکی از بازیگران بزرگ جهان جدید است. این نهادها اخیرا در افغانستان نیز رشد کرده و شمار زیادی از چنین نهادها فعالیت های مختلف را در عرصه های دفاعی-امنیتی، بهداشتی، آموزشی، علمی و سایر بخش ها انجام می دهند. خبرنامه به 9 نهاد که فعالیت‌های داوطلبانه خیریه در افغانستان دارند، نگاهی داشته است.

1- داکتران بدون مرز

سازمان داکتران بدون مرز ام‌اس‌اف (MSF) یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های پزشکی است که در سراسر جهان فعالیت دارد. در این نهاد پزشکی خیریه بیش از ۳۶۰۰۰ داوطلب از ۶۰ کشور کار می کند. یکی از شاخه‌های این نهاد در افغانستان و ولایت های مختلف این کشور به شمول کابل پایتخت مشغول ارائه خدمات پزشکی است. سال گذشته در جریان سقوط قندوز به دست طالبان، یکی از مراکز پزشکی ام اس اف از سوی جنگنده های آمریکایی بمباران شد که محکومیت های بین المللی را در پی داشت.

این سازمان غیرانتفاعی مراقبت‌های اضطراری طبی را در مناطق جنگی، در هنگام حالت پاندمیک و در مواقع بلایای طبیعی فراهم می‌آورد و گروهی خودگردان متشکل از 24 انجمن در سراسر جهان است که مقر آن در سویس می‌باشد.

ward
نمایی یکی از شفاخانه‌های دکتران بدون مرز

موسسه داکتران بدون مرز در افغانستان، فعالیت هایش را در کنار پایتخت این کشور، در شماری زیادی از ولایت‌های این کشور از جمله خوست، هلمند ادامه می دهد. در این بیمارستان ها در بخش های مراقبت های عاجل ولادی، مراقبت نوزادان ، فراهم سازی تجهیزات طبی و ادویه و منابع بشری نیز به عرضه خدمات صحی می‌پردازد.

موسسه داکتران بدون مرز (Medicines Sans Frontiers {MSF} ) دارای خدمات رایگان پزشکی برای نیازمندان افغان می باشد.

2- مرکز آموزشی زنان افغان (AWEC)

مرکز تعلیمی زنان افغان در سال 1991 در اسلام آباد پاکستان توسط شماری از زنان فعال افغان با هدف ارایه خدمات آموزشی برای زنان و کودکان مهاجر تاسیس شد.

این نهاد از جمله نخستین نهاد هایی است که در بخش زنان افغان فعالیت‌هایش را آغاز کرده است. این نهاد غیرانتفاعی اولین فعالیت‌های خود را ا با تاسیس مکتب ابتدایی شهید ولی خان برای کودکان مهاجر به صورت داوطلبانه آغاز کرد. سپس فعالیت های آن در شهر پشاور وسعت یافت. با توسعه این نهاد، مرکز تعلیمی زنان افغان فعالیت های خویش را نیز در ساحات کاری آگاهی عامه (حقوق زن، صلح، خشونت و امسال آن) خدمات ابتدایی بهداشتی، آموزش و پرورش و صحت توسعه داد.

org
پلوشه حسن، مسوول مرکز تعلیمی زنان افغانستان

در سال 2002 با تأسیس دو مرکز آموزشی برای کودکان کار و خیابان و ارائه آموزش های مدنی، اجتماعی و اقتصادی برای آنان فعالیت های خود را به صورت رسمی در افغانستان آغاز نمود.

این نهاد اکنون یکی از نهادهای خدماتی برای زنان و کودکان بوده که در راستای دادخواهی، مشارکت سیاسی زنان، تلاش برای افزایش سهم زنان در ایجاد و اجرای سیاست ها در افغانستان فعالیت می‌‎کند.

این نهاد در طول 11 سال فعالیت در افغانستان علاوه بر کابل در 11 ولایت دیگر از جمله ولایت‌های بلخ، هرات، پکتیا، وردک، ننگرهار، فاریاب، لوگر، غور، کاپیسا و پنجشیر نمایندگی دارد.

بسیج زنان، خودکفایی آنان، تشکیل انجمن ها و شورا های زنان، اگاهی‌های حقوقی برای زنان، ظرفیت‌سازی و ترویج تساوی جنسیتی از جمله برنامه‌های دیگر این نهاد می‌باشد.

education
شبکه تعلیمی زنان در تعدادی از ولایت‌های افغانستان نیز فعالیت دارد

پلوشه حسن رییس اجرای کنونی مرکز آموزشی زنان افغان است.

3- کمک برای قهرمانان افغان

بنیاد “کمک برای قهرمانان افغان”  (Help for Afghan Heroes) یکی از نهادهای داوطلب و خیریه در افغانستان است که بیشتر برای سربازان و نیروهای امنیتی و نظامی افغانستان خدمات خیریه ارائه می کند.

هدف اصلی این نهاد حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان گفته شده که در راستای فراهم کردن خدمات حقوقی، مشاوره روانی به خانواده‌های قربانیان نیروهای امنیتی و کمک آموزشی به فرزندان آنان فعالیت می‌کند.

این بنیاد برای قربانیان نیروهاى امنیتى و خانواده هاى آنها دادخواهى مى کند و در راستای عرضه‌ی خدمات حقوقى، طبى، مشوره دهى، کاریابى، آموزش هاى حرفوی و فراهم کردن بورس هاى تحصیلى و امسال آن فعالیت مى‌کند.

nabil
رحمت الله نبیل، در افتتاح بنیاد «مساعدت برای قهرمانان افغان»

بنیاد کمک برای قهرمانان افغان از سوی رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی افغانستان راه اندازی شده است که حدود یک سال از فعالیت های آن می گذرد.

4- شبکه رنگین کمان

شبکه اجتماعی رنگین‌کمان یک سازمان اجتماعی است که به‌طور داوطلبانه در حوزه محیط زیست فعالیت می‌کند. این شبکه در سال 2013 به فعالیت اش را در کابل آغاز کرده و تا حالا برنامه‌های زیادی در حوزه محیط زیست و ترویج فرهنگ محیط زیست سالم انجام داده است.

این شبکه در دوسال گذشته برنامه‌های تاثیر گذار محیط‌زیستی از جمله، برنامه‌های آگاهی‌دهی، کمپاین‌های عمومی و همگانی را راه اندازی کرده است.

«چالش شهر زیبا» یکی از برنامه‌های این شبکه بود که اعضای این شبکه با جمع‌آوری زباله‌ها از سطح شهر کابل، به شهروندان نشان دادند که پاک نگهداشتن شهر تنها مسوولیت شهرداری نیست.

علی پارسا، دبیر این بشکه به خبرنامه گفت که “ما با این برنامه توانستیم، پای مردم، فعالان جامعه مدنی و سیاسیون را به جاده‌ها بکشانیم و همه‌ی شهروندان را متوجه پاک نگهداشتن محیط زندگی شان کنیم.”

municipal
برنامه چالش شهر زیبا که از سوی شبکه‌ی رنگین کمان در شهر کابل برگزار شده بود

«کمپاین نه به پلاستیک»، از برنامه‌های دیگر این شبکه بود. مسوولان این نهاد اجتماعی می‌گویند که که آنان با توزیع خریطه‌های کاغذی به بیش از صدها مغازه‌‌ها و نانوایی‌های شهر کابل، پیام «نه به پلاستیک» را رسانده اند و شهروندان را متوجه اضرار استفاده از پلاستیک کرده اند.

این شبکه ورکشاب‌ها و برنامه‌های آموزشی نیز در عرصه محیط زیست دارند که بتوانند نگاه و دید جامعه را به محیط زیست، تغییر دهند. نهال شانی در فصل بهار، برگزاری نمایشگاه عکاسی محیط‌زیستی و برگزاری جشنواره محیط زیستی که در آن از فعالان محیط‌زیستی تقدیر می‌شود، از برنامه‌های دیگر این شبکه می‌باشد.

5- کمپ مادر

کمپ مادر نهاد مدنی غیرانتفاعی است که در سال 2011 در کابل تاسیس شده است. این نهاد که در عرصه صحت و مواد مخدر کار می‌کند، هدف آن عاری ساختن جامعه از معتادین مواد مخدر، آگاهی مردم از اضرار مواد مخدر و تلاش برای تداوی معتادین در افغانستان‌ می باشد.

edict
لیلا حیدری، بنیان‌گذار کمپ مادر همراه با تعدادی از معتادان مواد مخدر

این نهاد بخاطر کارهای بهتر و موثرتر در بخش مبارزه با مواد مخدر موافقت‌نامه همکاری را با وزارت صحت عامه و وزارت مبارزه با مواد مخدر نیز به امضا رسانده است.

این مرکز رضا کار با استفاده از روش‌ها و توصیه‌های جدید روانشناسی برای ترک اعتیاد و ایجاد حس همدردی و همکاری میان معتادان، موفق شده است که صدها جوان افغان را به صورت خیریه کمک کند تا اعتیادشان را کنار بگذارند.

لیلا حیدری موسس و مسوول کمپ مادر به خبرنامه گفت که نهاد مذکور در بخش ترک اعتیاد، فعالیت های گسترده‌ای ازجمله فراهم‌آوری فرصت های شغلی، کمک های اقتصادی به خانواده های معتادان، عرضه مشاوره برای بازپروری ذهنی-روانی نیز انجام می‌دهد.

خانم حیدری می‌گوید که در طول این شش سال این کمپ بیش از 10 هزار مریض را درمان کرده که آنان توانسته اند در این مدت بیش از 80 تن را به زندگی عادی شان بر گرداند و دارای شغل شوند. در میان کسانی که در این کمپ تداوی شده اند و توانسته اند که استفاده مواد مخدر را متوقف کنند، 11 زن و 18 کودک نیز شامل است.

edicts
شماری از معتادان مواد مخدر در کمپ مادر

6- شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر

شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر، به عنوانِ نهادِ هم‌آهنگی و همکار نهادهای جامعه مدنی افغانستان، که در راستای حقوق بشر، کار می کنند، فعالیت دارد. این شبکه در ماه اگست سال ۲۰۰۴ میلادی، در شهرِ کابل، توسطِ ۲۸ مؤسسۀ غیرِحکومتی تاسیس شد.

محمد نعیم نظری، رییس این شبکه به خبرنامه گفت که این شبکه یک شبکه‌ی ارتباط‌دهنده و ارتباط‌سازِ نهادهاست که آنها بتوانند از مجرای این رابطه، حلقه های بیشتری را در این زنجیره بیاویزند و آن را مستحکم تر سازند.

آقای نظری گفت که “جامعۀ مدنی و استحکام آن از طریقِ ترویجِ فرهنگِ حقوق بشر، از مقاصدِ با اهمیتِ شبکه است. بناءً، درهای شبکه بر روی آن عده از نهادهایی که در راستای این ارزش ها فعالیت دارند، باز است. جامعۀ مدنی و حقوق بشر، پیوندِ تنگاتنگی باهم دارند و شبکه، در واقع، این پیوند را مستحکم تر می سازد و برای فرهنگِ هم آهنگی و گفتمان میانِ نهادهایی که این ارزش ها را در خود دارند و نیز برای گسترشِ خودِ این ارزش ها کار می کند.”

human-right
کنفرانس مطبوعاتی شبکه‌ی جامعه مدنی و حقوق بشر در کابل

شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر، در بخش ظرفیت پروری و هم آهنگی، همکاری های نزدیک با دولت افغانستان داشته است. این شبکه، در دو سالِ گذشته، برنامه های تقویتِ کادری و گفتمان های سازنده، برای نهادهای دولتی، در زمینه های آموزشِ حقوق بشر، راه اندازی کرده است. شبکه حقوق بشر و جامعه مدنی با آن نهادهای دولتی که روزانه با مسایلِ مربوط به حقوق بشر سر و کار دارند، همکاری می کند. این نهادها، عبارتند از دادگاه عالی، سارنوالی عمومی، وزارت های عدلیه، امورِ داخله، امورِ زنان و وزارتِ اطلاعات و فرهنگ.

7- شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر

شبکۀ فعالان جوان برای اصلاح وتغییر در سال 1391 خورشیدی در کابل تاسیس شد. این شبکه متشکل از 45 سازمان و نهادهای مدنی است و بیشتر روی مساله جوانان متمرکز می‌باشد.

مسوولان این شبکه‌ی داوطلب می‌گویند که مهم‌ترین هدف این شبکه انتقال مدیریت سیاسی به دست جوان و نسل نو می‌باشد.

سید میثم احسانی، معاون شبکه‌ی فعالان جوان برای اصلاح و تغییر به خبرنامه گفت که فعالیت‌های آنان در سه حوزه اجتماعی، سیاسی و مدنی می‌باشد که آنان کوشیده اند، حضور جوانان و جایگاه آنان را در سطح تصمیم‌گیری‌ها در افغانستان تثبیت کنند.

the-three
کنفرانس خبری شبکه‌ی فعالان جوان برای اصلاح و تغییر

برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی، دادخواهی‌‌ها و اعتراض‌های خیابانی از جمله راه های بوده است که این شبکه برای رسیدن به خواست‌هایش انجام داده است.

اقای احسانی گفت که “اولین تاثیر که نهاد ما داشته است، گسترش فرهنگ رضا کاری و فرهنگ ملیت پذیری بوده است. این شبکه از یک ملیت خاص نیست، همه‌ی اقوام در این شبکه حضور دارند و یکجا در کنار هم کار می‌کنند.”

این شبکه از سوی سنگر امیرزداه یکی از جوانان افغان راه اندازی شده و فعالیت گسترده ای دارد.

8- نهاد آموزشی شکوه

این نهاد آموزشی در سال 2007 تاسیس شده و در بخش آموزشی فعالیت می‌کند. این نهاد از دوره کودکستان تا صنف دوازدهم فعالیت های آموزشی خیریه انجام می دهد که اکثرا به صورت داوطلبانه انجام می شود.

این نهاد آموزشی زمینه آموزش و پرورش را برای کودکان بی‌بضاعت اما استعدادهای درخشان فراهم کرده است. نهاد آموزشی شکوه در کنار معارف افغانستان برای کودکانِ پایتخت و ولایات افغانستان که توانایی پرداخت هزینه‌ی آموزشی را ندارند مساعد کرده است.

crowd
نمایی بیرونی نهاد آموزش شکوه

ودوود پدرام، بنیان‌گذار این نهاد آموزشی به خبرنامه گفت که آنان تلاش دارند که برای این دانش‌آموزان لیلیه و خوابگاه نیز آماده کنند. به گفته‌ی آقای پدرام قرار است این نهاد سفرهایی برای تبادل اطلاعات نیز برای این دانش‌آموزان در نظر گیرد.

بنیان‌گذار این نهاد آموزشی تاکید کرد که “راه نجات و توسعه یک کشور، منوط به نهادهای آموزشی است. ما در کنار وزارت معارف افغانستان زمینه‌ی آموزش معیاری را مهیا می کنیم که اینان بتوانند با معیارهای بین المللی به آموزش دسترسی پیدا کنند.”

9- مرکز هنرهای معاصر افغانستان

مرکز هنرهای معاصر افغانستان درسال 2004 میلادی توسط جمع از هنرمندان معاصر به منظور رشد هنرهای معاصر و تشویق جوانان در کابل ایجاد شده است.

این مرکز درسال 2006 مرکزهنرهای زیبا را در بخشهای نقاشی، عکاسی، فلم‌های ویدیویی کورس‌های دراز مدت و کوتاه مدت را راه اندازی کرده که تا به حال حدود 500 جوان را دربخش های فوق آموزش داده است.

arts
تابلوی نقاشی شده در مرکز هنرهای معاصر افغانستان

همه خدمات  این مرکز از جمله هنرهای عکاسی ونقاشی برای تمام جوانان به طور رایگان عرضه می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *