جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

توافق بر سرویس کارگوی کابل-دهلی و استقبال گسترده در افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

مقام‌های حکومت افغانستان و هند، در حاشیه‌ی ششمین «اجلاس قلب آسیا در مورد افغانستان»، برای ایجاد یک دهلیز حمل و نقل هوایی میان این دو کشور به توافق رسیده اند.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده است که “توافق ایجاد دهلیز هوایی برای کارگوهای تجارتی دو کشور که به زودی عملاً آغاز خواهد شد، دو طرف را قادر می‌سازد که به تولیدات و خدمات یکدیگر دسترسی پیدا کنند.:”

محمداشرف غنی در این نشست گفته است که هدف از این کار، استفاده مردم دو کشور از امکانات یکدیگر است.

رییس جمهوری افغانستان در این نشست تاکید کرده است که آسیا اکنون در حال انتقال به سمت اقتصاد قاره‌ای است و از طرف دیگر هزینه زیادی را به دلیل خشونت‌های سیاسی، می‌پردازد.

رییس جمهور افغانستان در نشست قلب آسیا که دیروز خاتمه یافت
رییس جمهور افغانستان در نشست قلب آسیا که دیروز خاتمه یافت

خوشبینی تاجران

بازرگانان افغان از ساخت این کارگوی هوایی مستقم با هند، ابراز خوشبینی کرده و می‌گویند که ایجاد این خدمات کارگو می‌تواند نقش موثری را در انتقالات به موقع تولیدات داخلی افغانستان، به ویژه در بخش صادرات میوه‌ها بازی کند.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان نیز به خبرنامه گفت که پیش از این، میوه‌های افغانستان پیش از رسیدن به بازارهای بین المللی به دلیل عدم راه ترانسپورتی خوب، فاسد و خراب می‌شد.

به گفته‌ی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان، موثریت ایجاد این خدمات کارگو در این است که افغانستان می‌تواند در زمان کمتر، با قیمت مناسب تر و بازار خرید خوب، به آن‌جا محصولات و تولیدات داخلی خود را عرضه کند. به باور آقای قوقندی، این کار می تواند صادرات افغانستان را بالا ببرد و تاجران افغان محصولات مانند خربوزه، انگور، چکه -گیلاس افغانستان را از این طریق به کم ترین زمان به دور ترین نقطه‌ی هند برساند.

او گفت که هندوستان کشوری‌است که به منطقه نزدیک است و بازار خوبی برای تولیدات و محصولات افغانستان می‌باشد.

به گفته‌ی مقام‌های وزارت تجارت و صنایع، افغانستان سال گذشته به کشورهای مختلف از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس صادارت داشته است.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان / عکس: ای‌تی‌نیوز

آقای قوقندی گفت که ” ما سال گذشته به کشورهای زیاد منطقه از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس صادرات داشتیم، این به این معنی است که حجم تولید ما زیاد است.”

ساخت ایستگاهای کارگو

مقام‌های وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که گفتگوهای در مورد کارگوها و پروازهای مستقیم هند- افغانستان، حدود سه ماه پیش آغاز شده بود. این مقام‌ها می‌گویند که وزارت تجارت و صنایع افغانستان، طرحی را برای ساختن ایستگاه کارگو ها در چهار فرودگاه بین المللی افغانستان از جمله، کابل، مزار شریف، هرات و قندهار، آماده کرده است.

به گفته‌ی این مقام‌ها هندوستان و امارات متحده عربی خوشبینی خود را نشان داده اند که برای ساخت این ایستگاها، کمک کنند. این ایستگاها، از آن جا در گوشه‌ای از فرودگاه هاا ساخته خواهد شد که تخلیه و بارگیری اموال تجاری را تسهیل می‌کند.

همچنان گفتگوها از سوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان با شرکت‌های هوایی خصوصی صورت گرفته است که کدام شرکت توانایی انتقال کالاهای تجارتی را دارد. مقام های وزارت تجارت می‌گویند که “ما کوشش می‌کنیم یکی از شرکت‌های داخلی را در این روند شامل کنیم که این شرکت، در عین حال با قیمت ارزان‌تری این اموال را انتقال دهد.”

cargo-in-heart-of-asia-conf-2
پیش از این نیز روی طرح ایجاد کارگوی هوایی با هند در جلسه شورای عالی اقتصادی در ماه عقرب سال جاری به طور گسترده صورت گرفته بود

در این مورد تا هنوز یک شرکت هوایی هندی و یک شرکت هوایی بین المللی نیز در نظر گرفته شده است.

افغانستان و هندوستان سالانه بیش از 500 میلیون دالر داد و ستد تجارتی دارند.

پیش از این، روی طرح ایجاد کارگوی هوایی با هند در جلسه شورای عالی اقتصادی در ماه عقرب سال جاری به طور گسترده بحث شد و این شورا تصمیم گرفت که مسیر کارگوی هوایی با هند ایجاد شود.

در این جلسه در عین حال تصویب شده بود که با شرکت‌های هوایی، اتاق تجارت و صنایع و نمایندگان خطوط هوایی هماهنگی شود تا طرح مذکور نهایی گردد.

رییس جمهور اشرف غنی نیز گفته است که  هدف افغانستان، تقویت سکتور زراعت و صادرات محصولات زراعتی این کشور می‌باشد و هند در این بخش آمادۀ همکاری است. او افزوده که شرکت‌هوایی‌آریانا نیز تلاش می‌ورزد، تا یک بخش جدیدی را برای کارگو فعال سازد.

آقای غنی بر ایجاد یک نقشه‌ی راه در این خصوص تأکید کرده و افزوده است که باید طرح واضح برای ایجاد خدمت کارگوی هوایی ساخته شود، تا بر اساس این خدمات عرضه شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان