ریاست ستاد مشترک ارتش یکی از بخش های مهم و حساس در ساختار دفاعی کشورهاست. این مقام در کشورهای مختلف بلندپایه ترین مقام نظامی یک کشور است. در شش کشوری که در این گزارش بررسی شده، ریاست ستاد مشترک ارتش، مسولیت های مختلف دارد. اما نکته مشترک همه آن ها تقریبا انتصابی بودن این مقام است. تنها در آمریکا ریاست ستاد مشترک ارتش آن کشور از سوی رییس جمهور انتخاب و از سوی کنگره تایید می شود. با توجه به اهمیت این مقام در کشورهای که برای افغانستان مهم است، خبرنامه به طور مختصر به معرفی روسای ستاد ارتش کشورهای افغانستان، پاکستان، آمریکا، ایران، هند و چین پرداخته است.

افغانستان

قدم شاه شهیم، در سال 1394 خورشیدی از سوی رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان، به عنوان رییس ستاد مشترک این کشور انتخاب گردید.

او که متولد سال 1342 خورشیدی در ولسوالی کشم ولایت بدخشان است، موفق شد در سال 1362 از دانشکده پیاده دانشگاه نظامی، فارغ التحصیل شود.

سپس، در زمان اشغال افغانستان از سوی سربازان شوروی، به گروه های جهادی پیوست.

رییس کنونی ستاد مشترک ارتش  افغانستان، از سال 1372 تا سال 1380 فرماندهی نیروهای جهادی را در نقاط مختلف این کشور بر عهده داشته و یکی از معروف ترین چهره های نظامی در برابر طالبان بود.

قدم شاه شهیم
قدم شاه شهیم

وزارت دفاع افغانستان، از او به عنوان یکی از بنیانگذاران اردوی ملی نوین افغانستان یاد کرده است.

در سال 1380 پس از کنفرانس بن و روی کار آمدن دولت جدید در افغانستان ، در بست بریدجنرال به حیث قوماندان لوای کماندو مقرر گردیده و در همین سال به اساس فرمان حامد کرزی، رئیس اداره موقت افغانستان به رتبه تورنجنرالی رسید.

در سال 1381 به عنوان فرمانده لوای اول ارتش افغانستان و همچنین فرمانده گارد ریاست جمهوری انتخاب شد.

او سپس به  ایتالیا رفت و در سال 1389 از مرکز مطالعات عالی دفاعی این کشور، در رشته مطالعات  استراتژیک فارغ شد و پس از بازگشت به افغانستان به عنوان فرمانده فرقه 111 مرکزی کابل مقرر شد.

زحمات و شایستگی های قدم شاه شهیم موجب شد تا در سال 1392، از سوی رییس جمهوری افغانستان به او رتبه دگر جنرالی اعطا شود.

او تنها دوسال بعد، یعنی در سال 1394باز هم از سوی مقامات افغانستان مورد تقدیر قرار گرفت و علاوه بر این که به رتبه سترجنرالی ارتقاء یافت، از سوی رهبران حکومت وحدت ملی به عنوان رییس ستاد مشترک ارتش افغانستان انتخاب گردید و در این سمت آغاز به کار کرد.

معمولا روسای ستاد مشترک ارتش در افغانستان دست کم در 15 سال گذشته از سوی رییس جمهور این کشور انتصاب شده است.

پاکستان

مراسم تغییر فرماندهی رییس ستاد ارتش پاکستان چند روز قبل در شهر راولپندی این کشور برگزار شد و جنرال قمر جاوید بجوا به جای جنرال راحیل شریف، به عنوان رییس جدید ستاد ارتش پاکستان آغاز به کار کرد.

قمر جاوید بجوا / عکس: دیلی پاکستان

پیش بینی ها در باره چهار جنرال سه ستاره ای که واجد شرایط احراز مقام قدرتمند و اول نظامی پاکستان بودند به عنوان جانشین آقای شریف هر ازگاهی در رسانه ها مطرح می شد. اما در این محاسبات با توجه به اهمیت این مقام ها، آقای بجوا در رده یکی مانده به آخر گنجانیده می شد. چرا که او بازرس کل در ریاست ارزیابی و تحلیل فرماندهی مرکزی ارتش پاکستان بود. این مقام اهمیت ویژه ای در مقایسه با سه مقام دیگر جنرالان سه ستاره ارتش ندارد.

آگاهان بیشتر روی جنرال اشفاق ندیم احمد، فرمانده سپاه ملتان و جنرال جاوید اقبال رمادی، فرمانده سپاه پهاول پور به خاطر اهمیت فوق العاده آن ها به عنوان گزینه های ارشد برای جایگزینی جنرال راحیل شریف تمرکز کرده بودند. اما با همه اهمیت آن مقام ها “برنده غیرمترقبه” این جایگزینی، جنرال بجوا بود.

زندگی حرفه‌ای

جنرال قمر جاوید بجوا در سال ۱۹۵۹ میلادی در پنجاب پاکستان متولد شده و در سال ۱۹۸۰ وارد ارتش پاکستان شد. آقای بجوا از هنگ بلوچ آغاز به کار کرد؛ هنگی که از افسران آن چهار تن به شمول جنرال بجوا به ریاست ستاد مشترک ارتش پاکستان رسیده اند. این هنگ جزء از پیاده نظام پاکستان است که پس از هنگ پنجاب، دومین نیروی حرفه ای و قدرتمند در پیاده نظام پاکستان پنداشته می شود. این هنگ پیاده نظام، دارای افتخارات بزرگی در ارتش پاکستان است و مدال ها و عناوین نظامی ارتش پاکستان را به خاطر مهارت های نیروهایش برده است. به این جهت، افرادی که در این هنگ وارد نیروهای نظامی پاکستان می شود دارای افتخارات جدی است و به درجات بلندی در ساختار نظامی پاکستان صعود می کنند

جنرال بجوا پس از دو سال خدمت در این هنگ در سال ۱۹۸۲ وارد هنگ سند شد. او با ارتقا در ساختار نظامی پاکستان، مهمترین پست خود را در جوانی اش زمانی که دگرمن بود در سپاه ایکس یا راولپندی به عنوان افسر ستاد ارتش کار کرد. پس از آن، زمانی که مقام جنرالی را به دست آورد، به عنوان رییس دفتر فرمانده این سپاه کار کرد.

از مقام های مهم دیگری که آقای بجوا کار کرده، خدمت در قالب نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در کنگو بود. او در آن زمان یکی از جنرالان یک ستاره ارتش پاکستان بود. پس از آن که آقای بجوا یک جنرال دو ستاره ارتش بود، به عنوان فرمانده گلگت-بلتسان خدمت کرد، منطقه ای که هر از چند گاهی شاهد آشوب ها و شورش های جدایی طلبانه می باشد.

https://www.instagram.com/p/BNa2f0Ajb4c/

آقای بجوا همین گونه مسیر پیشرفت را در ارتش پاکستان طی کرد. او در سال ۲۰۱۳ به رتبه جنرال سه ستاره ارتش ارتقا یافت و ریاست یکی از مهمترین سپاه های پاکستان را که در آن دو بار دیگر نیز در پست های مهم خدمت کرده بود، برعهده گرفت. او فرمانده سپاه ایکس/ راولپندی شد.

سپاه راولپندی، مسول خط کنترول است؛ خطی که مرز منطقه مورد منازعه کشمیر پاکستان و هند می باشد. علاوه برآن، این سپاه مسولیت تامین امنیت مراکز استراتژیک نظیر نیروگاه های اتمی پاکستان و مناطق راولپندی و اطراف اسلام آباد پایتخت پاکستان را برعهده دارد.

رییس فعلی ستاد مشترک ارتش پاکستان تا ماه سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی در این مقام خدمت کرد. او در این ماه، به عنوان بازرس کل در فرماندهی ارزیابی ارتش در مقر اصلی که ستاد مشترک ارتش واقع است در راولپندی مقرر شد؛ مقامی را که تا امروز بر آن تکیه داده بود.

آموزش‌ها

جنرال بجوا تحصیلات خود را در پاکستان، کانادا و آمریکا انجام داده است. او از کالج فرماندهی نیروهای کانادا فارغ شده و در عین حال در دانشگاه آموزش های عالی دریایی در کالیفرنیا برخی دیگر از آموزش های نظامی اش تکمیل کرد.

در پاکستان نیز او در یکی از بهترین دانشگاه های دفاعی پاکستان در اسلام آباد به نام دانشگاه ملی دفاعی تحصیل نموده است.

آقای بجوا علاوه بر تحصیلات خود در دانشگاه های مختلف جنگی و دفاعی در پاکستان تدریس کرده است.

با این همه، در پاکستان ریاست ستاد مشترک ارتش این کشور از سوی وزیر دفاع به نخست وزیر پیشنهاد می شود و با تایید نخست وزیر، رییس جمهور پاکستان او را منصوب می کند.

آمریکا   

جنرال جوزف دانفورد، در ماه میزان سال گذشته خورشیدی، به عنوان رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا آغاز به کار کرد.

او جایگزین جنرال مارتین دمپسی گردید که پیش از او ریاست این ستاد بسیار مهم در ساختار ارتش آمریکا را بر عهده داشت.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در مراسم معرفی دانفورد، به عنوان رییس جدید ستاد مشترک ارتش این کشور از فعالیت های او در ارتش این کشور تقدیر کرده و گفته بود “گزینه من برای رییس بعدی ستاد مشترک ارتش آمریکا، جنرال جوزف دانفورد یکی از تحسین شده ترین افسران و یکی از متفکران اصلی و راهبردی ارتش آمریکا است.”

جوزف
جوزف دانفورد

پیشینه کاری

جوزف دانفورد در سال 1955 میلادی در شهر بوستون آمریکا متولد شده است.

او از مدرسه آرمی رنجر ارتش این کشور فارغ شده است که، در سخت گیری آموزش نیروهای خود مشهور است.

دانفورد نزدیک به 40 سال تفنگدار ارتش آمریکا بوده و در این مدت، در ماموریت های مختلفی حضور داشته که آخرین آن فرماندهی در جنگ آمریکا در عراق و افغانستان بوده است.

در زمان حمله امریکا به عراق او فرمانده گروه رزمی 5 و اولین نیروهای اعزامی تفنگداران به عراق بود. گروهی که رهبری حمله امریکا را بر عهده داشت و به سمت بغداد پیش می رفت. نقش او در اعزام سریع نیرو به عراق در زمان جنگ باعث شهرت وی شد. پس از این جنگ نیز موقعیتش ارتقا یافت و در سال 2004 سرتیپ و در دسامبر 2007 به سمت سرلشگری ارتقا یافت. دو ماه بعد نیز درجه جنرال سه ستاره را دریافت کرد.

توانایی رهبری او در عملیات های نظامی، پله های ترقی و کسب درجه های بالای نظامی را برایش میسر نمود.

ژنرال بازنشسته جیمز کانوی، فرمانده تفنگداران دریایی از سال‌های 2006 تا 2010 در خصوص دانفورد می‌گوید، او رهبری است که می‌تواند با چالش‌های متفاوت روبه‌رو شود. رهبری او در عملیات‌ها به حدی چشمگیر بود که توانست مراحل ارتقای مقام را به سرعت طی کند.

https://twitter.com/SeattleMarines/status/804464816719101952

دانفورد در سالهای 2013 و 2014 میلادی فرماندهی نیروهای ناتو در افغانستان را بر عهده داشت و در این سمت نیز، به خاطر اقداماتش در نبرد با طالبان از سوی کاخ سفید مورد تمجید قرار گرفت.

وظیفه بعدی او فرماندهی نیروی دریای آمریکا بود.

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، دارای دو مدرک کار‌شناسی ارشد است؛ یکی در رشته مدیریت دولتی از دانشگاه جرج تاون شهر واشنگتن و دیگری در رشته روابط بین‌الملل از دانشگاه تافتس ایالت ماساچوست.

روسای ستاد مشترک ارتش آمریکا بر اساس قوانین این کشور از سوی رییس جمهور انتخاب می شود و برای رای تایید به سنای آمریکا معرفی می گردد. پس از تایید سنا، نامزد مورد نظر رییس جمهور سمت ریاست ستاد مشترک ارتش آمریکا برعهده می گیرد.

ایران

سرلشکر محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران است. او در ماه سرطان سال جاری خورشیدی، از سوی رهبر ایران به این سمت گماشته شد.

او متولد 1339 خورشیدی در شهر تهران و از فرماندهان جنگ 8 ساله ایران با عراق است که از سال 1359، وارد سپاه ایران شده است.

باقری پیش از این، معاون اطلاعات و عملیات ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین، رییس ارکان نیروهای مسلح ایران بوده است.

حسن باقری
حسن باقری

در مورد رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفته شده است که، از مهارت و توانایی بالایی در امور اطلاعاتی و عملیاتی برخوردار است.

او برادر حسن باقری از فرماندهان سپاه ایران است که در جنگ ایران و عراق کشته شد.

از دیگر سوابق او می توان به مسئول اطلاعات عملیات نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه کربلا وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبیاء، رئیس اداره اطلاعات ستاد کل، معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء، عضو قطب علمی جغرافیای سیاسی ایران و عضو هیات موسسین انجمن ژئوپلتیک ایران اشاره نمود.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح  ایران، دارای مدرک دکترا در رشته جغرافیای سیاسی می باشد.

اما در ایران، رییس ستاد کل تنها منحصر به ارتش نمی شود بلکه ریاست ستاد کل نیروهای مسلح ایران به شمول سپاه را دارد و از سوی رهبر جمهوری اسلامی انتخاب و معرفی می شود.

هند

دلبیر سینگ نام رییس ستاد ارتش هند است که در سال 1974 میلادی وارد ارتش این کشور شد.

او وظایف متعددی در ساختار ارتش هند داشته و توانسته مراتب مختلف نظامی را به ترتیب طی کند.

در آکادمی نظامی هند به عنوان راهنما و مشاور کار کرده و از جولای 2003 تا مارچ 2005 در کشمیر، فرماندهی نیروهای ضد شورش ارتش هند را بر عهده داشته است.

او سپس در نیروهای ویژه مرزی و بخشی از ارتش این کشور در شرق هند، مسوولیت های مختلفی بر عهده داشت.

دلبیر سینگ
دلبیر سینگ

از ماه دسامبر 2013 تا جولای 2014 به عنوان معاون رییس ستاد ارتش هند کار کرده و از سال 2014 تاکنون، ریاست ستاد ارتش کشورش را برعهده دارد.

تحصیلات

او از آکادمی ملی دفاعی هند فارغ شده است و همچنین در رشته مدیریت و مطالعات استراتژیک مدرک ماستری دارد.

علاوه بر این، در دانشگاه های هند و آمریکا دوره های آموزشی مدیریت دفاعی و نظامی را گذرانده است.

 با این همه، اما در ساختار ارتش هند نامزد مورد نظر از میان نیروهای نظامی هند انتخاب به نخست وزیر معرفی می شود. او سپس از سوی نخست وزیر به ریاست ستاد مشترک ارتش هند منصوب می گردد.

 چین

رییس ستاد مشترک ارتش چین، فانگ فینگ هوی است که از سال 2012 تاکنون در این سمت قرار دارد.

فانگ فینگ هوی
فانگ فینگ هوی

فانگ فینگ هوی در سال 1968 وارد ارتش شده و توانسته است در ساختار ارتش کشورش به تدریج پیشرفت کند.

او در سال های 1997 تا 1999 میلادی، به مدت سه سال معاون فرمانده ارتش خلق چین بوده است.

سپس توانسته است به مقام فرماندهی برسد.

فرماندهی نیروهای ارتش در شهرهای گوانگ جو و بجینگ، بخشی از فعالیت های گذشته ی رییس ستاد ارتش چین است.

او در سال 1951 میلادی از دانشگاه دفاع ملی چین فارغ شده است

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *