جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

در امرتسر هند؛ تاکید بر انزوای منابع تروریزم در منطقه‌ی قلب آسیا

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

ششمین کنفرانس قلب آسیا در هند با صدور اعلامیه ای به کار خود پایان داد.

این کنفرانس صبح امروز( 14قوس) با حضور رییس جمهور افغانستان در شهر امرتسر هند افتتاح شد.

مقامات افغانستان و هندوستان در مراسم افتتاح ششمین نشست قلب آسیا، به موضوعات مختلفی از جمله، امنیت و ضرورت مبارزه با تروریزم و گروه‌های افراطی در منطقه به ویژه در افغانستان، تاکید کردند.

مخاطب اصلی رییس جمهور افغانستان در سخنرانی اش، باز هم مقامات کشور همسایه یعنی پاکستان بود. در این کنفرانس، سرتاج عزیز مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان نیز شرکت کرده بود.

محمد اشرف غنی به کمک ۵۰۰ میلیون دلاری پاکستان برای بازسازی افغانستان اشاره کرده و خطاب به سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر این کشور گفت: ” بهتر این است که این پول‌ها برای مبارزه با تروریزم استفاده شود، چرا که بدون رسیدن به صلح، هر مقدار کمکی که صورت گیرد مردم افغانستان را به خواسته شان نمی‌رساند.”

رییس جمهور افغانستان بازهم پاکستان را متهم به حمایت از گروه های تروریستی کرد

 

رییس جمهور غنی گفت که افغانستان و پاکستان در یک جنگ اعلام ناشده قرار دارند، اگر چه میان این دو کشور موافقت نامه‌های همکاری در زمینه‌های مختلف به امضا رسیده است.

رییس جمهور افغانستان، به نقل از یکی از رهبران کلیدی گروه طالبان گفت که اگر این گروه پناه‌گاهی در پاکستان نداشته باشد، دوام زیادی نخواهد داشت.

پایان ششمین کنفرانس قلب آسیا

در اعلامیه پایانی این کنفرانس به موضوعات مختلفی مانند اهمیت همکاری های منطقه ای، عدم مداخله در مسایل داخلی، تقدیر از نیروهای امنیتی افغانستان، امیدواری ها به صلح و نگرانی از فعالیت گروه های تروریستی  اشاره شده و این کشورها، بار دیگر تعهدات شان را برای گسترش همکاری های منطقه ای، برای مبارزه با این مشکلات و تهدیدها اعلام کرده اند.

همکاری‌های منطقه‌ای

کشورهای عضو کنفرانس قلب آسیا بار دیگر بر اهمیت همکاری های منطقه ای برای تامین صلح در افغانستان تاکید کردند و ادامه این همکاری ها را برای حل چالش های امنیتی و تحکیم ثبات در منطقه موثر دانستند.

کشورهای عضو کنفرانس قلب آسیا بار دیگر بر اهمیت همکاری های منطقه ای برای تامین صلح در افغانستان تاکید کردند

این کشورها از تلاش های دولت افغانستان، برای گسترش همکاری های منطقه ای تشکر کرده و تعهد خود را نسبت به استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی یکدیگر اعلام داشته اند.

عدم مداخله در مسایل داخلی
در اعلامیه پایانی این کنفرانس، بر عدم مداخله کشورها در امور داخلی یکدیگر تاکید شده است.  این کشورها تعهد کرده اند که، برای حل اختلافات شان از راه های صلح آمیز استفاده کنند و از تهدیدها و یا استفاده نیروی نظامی بر ضد یکدیگر خود داری نمایند.

تقدیر از نیروهای امنیتی افغانستان

در این اعلامیه، از نیروهای امنیتی افغانستان که مسوولیت مبارزه با تروریزم و افراط گرایی را درکشورشان بر عهده گرفته و در این راستا، با گروه های تروریستی در حال مبارزه هستند تقدیر شده است.

در قسمت دیگر این اعلامیه، از تصمیم جامعه جهانی برای ادامه یافتن کمک های مالی به نیروهای امنیتی افغانستان تا سال 2020 میلادی استقبال شده است.

جریان این کنفرانس

امیدواری به صلح

رسیدن به صلح در افغانستان، یکی از موضوعات مطرح شده در اعلامیه پایانی این کنفرانس است.

کشورهای شرکت کننده، ادامه یافتن کمک های منطقه ای را برای رسیدن این کشور به صلح و ثبات، نیازی اساسی دانسته و همچنین از گفتگوهای صلح، میان دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار استقبال کرده اند.

در این راستا به تلاش های سازمان کنفرانس اسلامی، برای برگزاری کنفرانس بین المللی علمای اسلام در شهر مکه اشاره شده و گفته شده است که، امیدواریم این کنفرانس با حضور علمای جهان اسلام به صلح و ثبات در افغانستان کمک نماید.

نگرانی از فعالیت گروه های تروریستی

در این بخش به صراحت گفته شده که تروریزم بزرگترین تهدید برای امنیت، صلح و همکاری های منطقه ای است و این کشورها، به شدت نگران وضعیت امنیتی افغانستان هستند.

در این اعلامیه از فعالیت گروه های تروریستی در منطقه ابراز نگرانی شده و آمده است که ” ما خواهان پایان یافتن هر نوع تروریزم و حمایت های مالی از این گروه های تروریستی هستیم.”

taliban-in-faryab
در اعلامیه پایانی این کنفرانس از کشورهای منطقه و دیگر قدرت های جهانی خواسته شده که برای از بین بردن پناهگاه های امن گروه های تروریستی در جنوب آسیا، همکاری نمایند

در این اعلامیه از گروه های طالبان، داعش، حقانی، القاعده، جنبش اسلامی ازبکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، لشکر طیبه، جندالله، جیش محمد و جماعت الاحرار به عنوان گروه های تروریستی در منطقه یاد شده است که موجب ناامنی و نگرانی در میان کشورهای منطقه می گردند.

همچنین از کشورهای منطقه و دیگر قدرت های جهانی خواسته شده که برای از بین بردن پناهگاه های امن گروه های تروریستی در جنوب آسیا، همکاری های جدی داشته باشند.

تروریزم بزرگترین چالش در منطقه

در اعلامیه پایانی ششمین کنفرانس قلب آسیا در هند از تروریزم، افراط گرایی، خشونت، جدایی طلبی و فرقه گرایی به عنوان بزرگترین چالش های منطقه و جامعه جهانی یاد شده است.

این کشورها بار دیگر تعهد کرده اند که همکاری های شان را برای مبارزه در برابر این چالش های مشترک افزایش دهند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان