جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

ما همه با هم؛ نمایشگاهی زنانه از 14 زن خاورمیانه و غرب

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

نمایشگاه “ماهمه باهم”  ” We Together ” هنرمندان زن را با پيش زمينه هاي هنري در آسيا، اروپا و آمريكا از كشورهاي خاورميانه و غرب را در اتریش کنار هم آورده بود. این نمایشگاه برای بازتاب عكس ها، ويديوها، و پرفورمنس هاي ايده هاي اجتماعي، نقش هاي جنسيتي، و اتفاقات روزمره ي زندگي و موقعيت هاي شخصي زنان را در مفهوم منطقه اي و جهاني به تصوير کشید.

تناقض هاي تصويري از زن خاورميانه تا بررسي زيبايي و شهامت او در دنياي زنانگي اش در اين نمايشگاه ديده مي شود.

front
در این نمایش‌گاه هنرمندان زیادی شرکت کرده بودند

در این نمایشگاه، ‘ بشرا المتوكل ‘ هنرمند پر آوازه ي يمن از دغدغه هايش درباره ي حجاب در جوامع عرب مي گويد. از اين كه كليشه هاي غرب را در مورد زن با حجاب بايد از بين برد. او در عكس هايش از پديده ي حجاب در خاورميانه و اعتراض به بعدهاي جنجال برانگيز آن مي گويد. او معتقد است حجاب برعكس تصاوير منفي اش در غرب مي تواند آزادي، زيبايي، قدرت و حفاظت به وجود بياورد و اين موضوع را با نگاه شرقي و غربي به چالش مي كشد.

gather
پرفورمنس های هنرمندان فلسطینی نیز در این نمایش‌گاه به نمایش گذاشته شده بود

در ضمن، اينستاليشن ها و پرفورمنس هاي هنرمند فلسطيني ‘رائده سعاده’ در اين نمايشگاه نیز از جنبه های دیگر آن می باشد كه زن در آثار او در دنيايي زندگي مي كند كه ارزش ها، عشق، روح  و حتي كليشه هاي روزانه اش آسيب ديده است.

زنان در آثار او در قالب و دولتي اشغال شده به سر مي برند كه با يك لبخند به آينده اش مي بيند. در مقابل اين آثار، عكس هاي ‘امينه گوزده سويم’ از تركيه وجود دارد كه از عدالت و عشق زنانگي در آثارش مي گويد و او دنيا را شبي طولاني مي بيند كه مي توان شهامت داشت و غم را در هرجاي تاريخ از بين برد.

images
عکس‌های از بانوان برقه‌پوش در این نمایشگاه

‘ اعظم شادپور’ هنرمند ايراني در اين نمايشگاه از مجموعه ي خود ” آلزايمر” دفاع مي كند و داستان سال ها فشار تبعيض جنسيتي را مي گويد. همزمان، ‘ ابير حريري’ از سوريه و ‘لميز ال محمد’ روي پوشش زنان كار كرده اند و در ويديو آرت هاي شان از تفكرات غالب بر پوشش زنان مي گويند.

در اين مجموعه ‘ سونيا حمد ‘ با مجموعه اي از زنان كرد ايزدي در جنگ سوريه و قدرتمندي آنها در دفاع از سرزمين شان صحبت مي كند و ‘وندي مارجينيسن’ از بلژيك تجربه اش را از وضعيت زنان در كمپ هاي پاكستان بعد از فاجعه ي سيل به تصوير کشیده است.

look
گوشه‌ای از نمایشگاه «ما همه باهم»

به نظر می رسد، در این نمایشگاه نگاه هنرمندان زن اروپا و هنرمندان زن خاورميانه در مقابل هم به چالش كشيده شده است.

در ميان اين زنان هنرمند مريم محمدي آثاري از هنرمندان زن افغانستان را هم به نمايشگاه دعوت كرده تا محدثه پناهي از مهاجرت بگويد و فاطيما حسيني از عكس ها و پرتره هاي برقع پوش كه محدوديت ها را كنار زده و جسارت زنانگي شان را نشان مي دهند.

people
مريم محمدي آثاري از هنرمندان زن افغانستان را نیز به این نمايشگاه دعوت كرده بود

او ويديو آرتي از تناقض هاي حريم خصوصي و اجتماعي اش به اين نمايشگاه آورده و پرفورمنس زن بين سنت و مدرنيته و دغدغه ي زن افغانستان را به تصوير كشيده است.

من فاطيما حسيني به عنوان يك هنرمند افغان از حضور آثارم در نمايشگاه ” We together ” ابراز خوشحالي مي كنم. چرا كه در كنار هنرمندان برجسته ي زن جهان هنرمندان زن افغان هم قرار گرفته اند و البته اين مهم از اندوه من نمي كاهد كه از زن افغان برقع اش به نمايش گذاشته مي شود و اميدواريم زن خاورميانه و به خصوص زنان افغان با آنچه زنانگي و قدرتمندي اش را نشان مي دهد به تصوير كشيده شود نه تنها با محدوديت هاي شان.

show
نمایی دیگر از جریان این نمایشگاه

اگرچه تاريخ اجتماعي زندگي زنان را نمی توان از بنیان متحول كرد اما هر تغییر و تفسيري نیازمند تحولات فکری درونی است. البته که نابرابری جنسیتی همچنان کم و بیش بر سر زنان کل دنیا سایه ی ناخوشایند خود را افکنده است، اما نگاهی اجمالی به تاریخ، نمایان می سازد که جنبش های بزرگ اجتماعی از انقلاب های کوچک فردی آغاز شده اند.

standin
این نمایشگاه هنرمندان زن را با پيش زمينه هاي هنري در آسيا، اروپا و آمريكا از كشورهاي خاورميانه و غرب در اتریش کنار هم آورده بود

به نظر می رسد، در مسیر پیش رو نائل آمدن به حقوق و آزادی زنان در افغانستان به ویژه نیازمند تحولات ریشه ای در نحوه ی نگرش و اندیشه است. این تحولات به طور آنی به وجود نمی آیند، اما تصور عمومی بر این است که زنان آزادیخواه توانایی آن را دارند که جامعه و فرهنگ را از انحطاط بیشتر به نگاه های تبعیض آمیز بازدارند.

در این راه ما همه با هم هنر را برگزیده ایم تا از طریق آن صلح و آزادی را در کنار یکدیگر صدا بزنيم.
در ادامه تصاویری از این نمایشگاه
the-photos

togather

with-music

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان