جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

نمایندگان مجلس از سونامی افراط‌گرایی در افغانستان هشدار می‌دهند

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

صحبت‌ آقای حفیظ منصور نماینده مجلس افغانستان، در مورد ترویج افکار افراطی در دانشگاه‌ها و مدارس افغانستان، واکنش‌های فراوانی داشته است.

حفیظ منصور نماینده مردم کابل، هفته گذشته پس از حمله تروریستی گروه داعش به مسجد باقرالعلوم که، در آن بسیاری از شیعیان کشته و زخمی شدند، از ترویج افکار افراطی در مدارس افغانستان انتقاد کرده و گفته بود که، دانشگاه های افغانستان و دانشکده شرعیات این کشور با درس ثقافت اسلامی، تروریست تربیت می‌کند.

او استراتژی مبارزه با تروریزم در افغانستان را ناکارآمد خوانده و گفته بود، تروریستان پیش از این‌که مواد منفجره و انتحاری باشند، افکار تروریستی و افراطی دارند که متاسفانه تاکنون برای مبارزه با ترویج افکار افراطی در کشور، فکری نشده است.

به باور آقای منصور “نیروهای امنیتی شاید بتوانند تنها از انجام حملات جلوگیری کنند؛ اما برای جلوگیری از افکار افراطی در کشور چه باید کرد؟ در حالیکه در بسیاری از مساجد و مدارس افغانستان، افکار افراطی ترویج می شود، تنها از طریق نیروهای امنیتی نمی‌توان از ادامه چنین حملاتی جلوگیری کرد.”

عبدالحفیظ منصور، نماینده‌ی مردم در پارلمان افغانستان، به این باور است که باید با ترویج افکار افراطی در جامعه مبارزه شود

در کنار اینکه صحبت‌های او واکنش‌های متفاوتی در جامعه افغانستان و فضای مجازی داشته است، دیگر نمایندگان نیز در جلسه امروز مجلس، از صحبت‌های حفیظ منصور حمایت کردند و نسبت به رشد افراط گرایی و وهابیت درجامعه افغانستان هشدار دادند.

افغانستان در حال سوریه شدن است

جعفر مهدوی نماینده مردم کابل در مجلس می‌گوید، آنهایی که می‌خواهند افغانستان به سوریه‌ای دیگر تبدیل شود، از طریق نفوذ به مدارس علوم دینی، درصدد بردن افغانستان به سمت بحرانِ تازه و اجرایی کردن برنامه‌های شان هستند.

او تاکید می‌کند، آنهایی که به دنبال سوریه ساختن افغانستان هستند و می‌خواهند این پروژه را در افغانستان عملی کنند، متاسفانه تمرکز خود را بر روی مدارس افغانستان که درس‌های دینی می‌دهند ، آغاز کرده اند.

آقای مهدوی هشدار می‌دهد که پروژه سوریه، مراحل پایانی‌اش در حال طی شدن است؛ اما فاز جدیدی از سوریه شدن در افغانستان درحال آغاز شدن است.

مهدوی می‌گوید “اگر می‌خواهیم یک افغانستان ویران و در به در را برای نسل آینده خود به میراث بگذاریم، پس سکوت کنیم و محافظه کاری کنیم؛ اما اگر می‌خواهیم یک آینده درخشان، یک آینده‌ای که نسل آینده به ما افتخار کنند و درود بفرستند را بسازیم، پس بیایید جدی‌تر با قضیه برخورد کنیم.”

دکتر جعفر مهدوی نماینده‌ی مردم کابل در پارلمان افغانستان
دکتر جعفر مهدوی نماینده‌ی مردم پایتخت در پارلمان افغانستان در جلسه‌ی امروزی مجلس، پیشنهاد کرد که وزرای ارشاد حج و اوقاف و معارف این کشور، به مجلس فرا خوانده شوند

این نماینده مجلس معتقد است که این موضوع خبر بدی برای افغانستان است؛ اما هنوز هم برای جلوگیری از این خطر، فرصت باقی است.

مهدوی، خطر افراط گرایی در این کشور را بسیار جدی دانسته و پیشنهاد کرد که وزرای ارشاد حج و معارف افغانستان به مجلس خواسته شوند و بر روی مکانیزمی کار شود که تمامی مدارس و حوزه‌های علمی و دینی چه شیعه و چه سنی، زیر نظارت دقیق و موثر قرار بگیرند.

وهابیت، سونامی ویران‌گر

اسدالله سعادتی نماینده دایکندی در مجلس نیز، رشد افکار افراطی مانند وهابیت را، سونامی ویرانگری دانست که امواجش در حال فراگرفتن تمام افغانستان است.

او به برخی واکنش‌های افراطی به صحبت‌های حفیظ منصور اشاره کرده و گفت نفس این واکنش‌های تندروانه، نشان می‌دهد که در این کشور بیشتر از آن‌چه که تصور می‌شد وضعیت خراب است و  این یک زنگ خطر جدی را برای ما به صدا در آورده است.

مجلس نمایندگان افغانستان
نمایی از مجلس نمایندگان افغانستان

این نماینده مجلس می‌گوید : ” وقتی مسلمان‌ها در مساجد تکه تکه می‌شوند، صدای اعتراضی شنیده نمی‌شود؛ اما در مقابل صحبت‌های کسی که گفته است برداشت اشتباه از دین، کشور را به بحران می‌برد واکنش‌ها زیاد است.”

آقای سعادتی می گوید “بسیاری از مردم افغانستان پیرو مذهب حنفی هستند و این مذهب به لحاظ اعتدال، عقل‌گرایی و میانه‌روی در جهان اسلام شهره است. بیایید، اجازه ندهیم که وهابیسم و دیوبندیسم بیایند مردم افغانستان را که به لحاظ مسایل دینی و مذهبی معتدل و عقل گرا هستند، به انحراف برده و کشور را به کام خون، خطر و خشونت سقوط دهند.”

نمایندگان مجلس، رشد افکار افراطی و تندروانه را، ناشی از وهابیسم و دیگر فرقه‌های افراطی دانسته و تاکید می‌کنند که برای مبارزه با خطری که در کمین است، دولت، مجلس و علمای این کشور باید چاره اندیشی کنند، قبل از اینکه افغانستان به ویرانی کشانیده شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان