جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
11 بازدید

فیدل کاسترو؛ مردی که از 634 سوء قصد سی‌آی‌ای جان به سلامت برد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

فیدل کاسترو، انقلابی اسطوره‌ای کمونیست جهان، روز گذشته در سن 90 سالگی درگذشت. آقای کاسترو تقریباً 50 سال در قدرت بود و یکی از دشمنان سرسخت آمریکا و از متحدان نزدیک اتحاد جماهیر شوروی سابق به شمار می‌رفت.

انقلابی‌های که فیدل کاسترو رهبری آن را می‌کرد، به خاطر ریش‌های بلند، ژست‌های متفاوت، آرمان‌های بزرگ و پیروزی بر یک رژیم دیکتاتور به نام باتیستا در کوبا مشهور اند و هواداران زیادی در جهان دارند.

فیدل کاسترو، چگوارا و رفقای انقلابی آنان
فیدل کاسترو، چگوارا و رفقای انقلابی آنان

از میان انقلابی‌های کوبایی پس از کاسترو، نامی‌ترین انقلابی که در جوانی سر خود را بر سر انقلاب و آرمان‌هایش، در آمریکای لاتین گذاشت، پزشک معروف اما انقلابی آرنستو چِگوارا بود.

چه نمادی است از تفاوت و مبارزه. او را حتی اکنون نیز بسیاری از جوانانی که تقریبا دو و یا سه دهه پس از مرگش به دنیا آمده اند، می‌شناسند و تی‌شرت‌های که با عکس چه آراسته است، را می‌پوشند.

فیدل در کنار فرمانده چِگوارا
فیدل در کنار فرمانده چِگوارا

اما پس از «چه»، فیدل کاسترو است که چندین ویژگیِ بارز داشته و او را به رهبر متفاوت تبدیل نموده بود.

اول، کاسترو دارای طولانی‌ترین عمر رهبری بوده‌است. او سومین رییس حکومت پس از ملکه بریتانیا و شاه تایلند بود که بالاترین میزان ریاست بر دولت را داشته است. او در سال 2006 به خاطر بیماری از قدرت کناره‌گیری کرد.

فیدل در سال 2006 میلادی از قدرت کناره گیری کرد و حاکمیت را به برادر کوچکترش رائول واگذار کرد

دوم، کاسترو طولانی‌ترین سخنرانی را ارائه کرد. او رهبری بود که رکورد گینس را به خاطر ارائه طولانی‌ترین سخنرانی در سازمان‌ملل ثبت کرده است. سخنرانی که به تاریخ 29 سپتامبر 1960، 4 ساعت و 29 دقیقه طول کشید. اما طولانی‌ترین سخنرانی که از او ثبت شده 7 ساعت و 10 دقیقه است که در سال 1986 در کنگره‌ی حزب کمونیست در هاوانا، ارائه شد.

https://www.youtube.com/watch?v=mHm7vTvf0sU

سوم، کاسترو از بالاترین میزان سوءقصد جان به سلامت برده است. او گفته است که از 634 برنامه سوء قصد به جان خود از سوی سازمان اطلاعاتی آمریکا جان سالم به در برده است. این برنامه ها شامل قرص های زهری، سیگار های آلوده و حتی پودری که ریش های او را باید می تکاند تا ابهت اش را زیر سوال می برد، می شد.

تصویر زیر از دختری است که از جانب سی‌آی‌ای برای ترور او استخدام شده بود.

https://twitter.com/oldpicsarchive/status/796979286469185536?ref_src=twsrc%5Etfw

چهارم، با وجود برنامه های سوءقصد سی آی ای، حمایت آمریکا از شهروندان تبعیدی کوبایی در خلیج خوک ها و تحریم های اقتصادی نیم صده آمریکا بر کوبا، کاسترو برابر با 9 رییس جمهور آمریکا از آیزن هاور تا جورج بوش، بر کوبا حکومت کرد. دشمنی آمریکا در زمان بوش علیه کاسترو و کوبا بیشتر شده بود.

https://www.youtube.com/watch?v=gXH59RF5Kwo

پنجم، کاسترو و نیروهایش که مشهور به جنگجویان چریکی با سیگار مخصوص خود بود، در سال 1985 سیگار را ترک کرد. او سال ها بعد در باره ضرر استفاده از تنباکو گفت که “بهترین چیزی که شما می تواند با یک باکس سیگار انجام دهید این است که آن را به دشمن تان بدهید.”

کاسترو در سال 1985 میلادی سیگار را ترک کرد و پس از آن همواره از ضرر تمباکو حرف می‌زد

ششم، کاسترو دست کم هشت فرزند دارد. بزرگترین پسرش فیدل کاسترو دیاز-بالارت است که شباهت زیادی به پدر خود دارد و به عنوان فیدلیتو شناخته می شود. او داشمند هسته ای است که در شوروی سابق تحصیل کرده است. الینا فرنانندز، دختر اوست که از رابطه اش با یک فعال سوسیالست در دهه 1950 به دنیا آمده است. الینا در سال 1993 به بهانه توریزم از کوبا به آمریکا فرار کرد و به عنوان یک منتقد سرسخت پدرش در رادیو میامی ظاهر شد. کاسترو پنج پسر از زن دوم خود دارد که نام همه آن ها با ای شروع می شود. جوان ترین آن ها آنتونیو نام دارد که دکتر تیم بیس بال کوبا می باشد.

https://twitter.com/gpolosecki/status/646433664478412800?ref_src=twsrc%5Etfw

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان