آماده‌شدن پیش‌نویس طرح امنیت انرژی افغانستان

مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان از آماده شدن پیش‌نویس طرح امنیت انرژی افغانستان، به لحاظ کیفیت و اطمینان، خبرداده اند.

این وزارت در اعلامیه گفته است که نشست یک هفته‌ا‌ی پیرامون امنیت انرژی افغانستان، با حضور تیم تخنیکی وزارت انرژی و آب، شرکت برشنا، کمیته بین الوزارتی انرژی افغانستان (ICE) و متخصصین همکار از طرف شرکت جی آی زیت (GIZ) کشور آلمان در کابل برگزار شده است.

طبق اعلامیه وزارت انرژی و آب افغانستان، در این نشست شرکت  GIZ ، برنامه اش را بخاطر امنیت انرژی افغانستان اعلام کرده و نتیجه تحقیقات سه ماهه خود را در مورد امنیت انرژی افغانستان از بُعد خودکفایی، کاهش ضایعات (توزیع، تولید، حفظ و مراقبت و انتقال برق)، بلند بردن کیفیت انرژی و اطمینان آن ارائه کرده است.

مقام های وزارت انرژی و آب افغانستان
مقام های وزارت انرژی و آب افغانستان

به گفته‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان این طرح بیشتر روی خودکفایی انرژی به در تمام ساحات افغانستان (شامل ولسوالی‌ها و قریه‌ها) تمرکز داشته، تا هر ولایت با منابع داخلی خود، انرژی پایدار و مصوون از حوادث داشته باشد.

وزارت انرژی و آب افغانستان گفته است که در این طرح، به جایگاه امنیت انرژی افغانستان در سطح منطقه و جهان، تمرکز صورت گرفته است و این وزارت باور دارد که با اجرای این برنامه، امنیت انرژی افغانستان بلند رفته و میزان قطع برق ناشی از حوادث طبیعی و امثال آن کاهش خواهد یافت.

این وزارت اعلام کرده است که  طرح نهایی این پلان، تا  یک ماه دیگر تهیه و کامل می‌شود.

این پروژه توسط شرکت جی‌آی‌زی پیش‌ برده می‌شود
این پروژه توسط شرکت جی‌آی‌زی پیش‌ برده می‌شود

طرح پنچ‌ساله خودکفایی انرژی

طرح خودکفایی انرژی افغانستان اخیرا ترتیب و از سوی حکومت این کشور تایید شده است. اجرای این طرح در حدود ۶ میلیارد دالر نیاز دارد که به گفته‌‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب، افغانستان تنها ۱٫۵ میلیارد دالر را در اختیار دارد.

این مقام‌ها می‌گویند که آنان در حال بازاریابی هستند تا توجه بیشتر شرکت‌های خصوصی داخلی و خارجی را در حوزه سرمایه‌گذاری تولید انرژی در افغانستان را، جلب کنند.

برای این منظور حکومت افغانستان کنفرانسی را به خاطر جلب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی در بخش انرژی این کشور، در شهر دبی امارات متحده‌ی عربی برگزار کرده بود.

گفته‌ می‌شود طرح پنج ساله‌ خودکفایی انرژی نیز به زودی اجرا خواهد شد
گفته‌ می‌شود طرح پنج ساله‌ خودکفایی انرژی نیز به زودی اجرا خواهد شد

این کنفرانس به همکاری اداره‌ی توسعه بین‌المللی ایالات متحده امریکا (USAID) برگزار شده بود که به گفته‌ی مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان، ۲۴۰ نماینده از مؤسسات و دونرهای مختلف و بانک انکشاف آسیایی نیز حضور داشت.

بصیر عظیمی، معین وزارت انرژی و آب افغانستان در گفت‌وگو با خبرنامه ابراز داشت که افغانستان در این کنفرانس بخاطر عملی ساختن طرح پنج ساله خودکفایی خود، فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در این کشور برای دونرها و بخش خصوصی داخلی و خارجی معرفی کرده و این طرح مورد استقبال بسیاری از دونرهای خارجی قرار گرفته است.

بصیر عظیمی معین وزارت انرژی و آب افغانستان
بصیر عظیمی معین وزارت انرژی و آب افغانستان

علی اکبر هم‌کار این گزارش بوده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *