جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

ماین‌های مقناطیسی؛ تاکتیک خون‌آشام طالب، داعش و دشمنی‌های شخصی در افغانستان

خواندن 11 دقیقه
0
(0)

استفاده از ماین‌های مقناطیسی و حملات اخیر گروه داعش در کابل، در کنار حملات طالبان به نگرانی‌های دوامدار مردم افغانستان، افزوده است. مردم اگر تا اکنون با ترس ناشی  از حمله گروه طالبان، القاعده، شبکه حقانی و انتحار، زندگی کرده اند؛ اکنون از شکار ماین های مقناطیسی و گروه داعش واهمه دارند که نکند قربانی بعدی آن‌ها باشند.

تهدید های امنیتی تازه که در یکی دو ماه اخیر خواب را بر مردم حرام کرده و هر از گاهی گزارش‌ها در مورد انفجار یک ماین مقناطیسی و یا حمله افراد گروه داعش، نشر می‌شود و به لطف شبکه های اجتماعی این خبرها در مدت کمی فراگیر و سرتاسری می‌گردد.

ماین‌های مقناطیسی ابزار جدید دشمن

در کنار حملات جبهه‌ای و انتحاری که گروه‌های تروریستی در افغانستان انجام می‌دهند، در سالهای اخیر این گروه‌ها روش جدید و هدف‌مند دیگری را برای هدف قرار دادن مردم و اعضای دولت، روی دست گرفته اند.

یکی از موترهای رنجر، مربوط وزارت داخله افغانستان که هدف ماین مقناطیسی قرار گرفته است
یکی از موترهای رنجر، مربوط وزارت داخله افغانستان که هدف ماین مقناطیسی قرار گرفته است

استفاده از ماین‌های چسبکی در سالهای اخیر، از سوی تروریستان در افغانستان افزایش یافته و موارد زیادی از این‌گونه حملات، در کشور و بخصوص شهر کابل گزارش شده است.

انجام حملات انتحاری در بیشتر از یک دهه گذشته، یکی از راه‌هایی بوده است که طالبان و سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان، با استفاده از آن آسیب‌های زیادی را به نیروهای دولتی، نظامی و البته غیر نظامیان وارد کرده اند.

اما از چند سال به این طرف، استفاده از ماین‌های مقناطیسی که به موترها چسبانده می شود، نگرانی های تازه  امنیتی را به وجود آورده است. تهدید که در سال روان خورشیدی به ویژه در کابل، افزایش چشم‌گیری یافته است.

مقامات در وزارت داخله افغانستان می‌گویند که ” استفاده از ماین‌های مقناطیسی، یکی از ابزارهای جدید دشمن، برای انجام حملات تروریستی در افغانستان است.”

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان، با اشاره به افزایش استفاده از ماین‌های مقناطیسی در این کشور می‌گوید که “طالبان و سایر گروه‌های تروریستی وقتی در میدان جنگ شکست می‌خورند، از هر شیوه تروریستی دیگر، برای ایجاد ترس و هراس در میان مردم استفاده می‌کنند.”

صدیقی در صحبت با خبرنامه، از دستگیری برخی گروه‌ها که در انتقال ماین‌های چسبکی، دست داشته اند خبر می‌دهد اما معتقد است که، تلاش‌های بیشتری در این زمینه نیاز است.

سخنگوی وزارت داخله می‌گوید “به تمام نیروهای پولیس در ولایات کشور و به خصوص شهر کابل، دستور داده شده تا اقدامات جدی برای مبارزه با این پدیده را روی دست بگیرند و راهکارهای مناسبی، برای مقابله با  این پدیده جستجو نمایند.”

این موتر پولیس چند روز قبل در ساحه کارته چهار کابل توسط ماین مقناطیسی از کار افتاده بود
این موتر پولیس چند روز قبل در ساحه کارته چهار کابل توسط ماین مقناطیسی از کار افتاده بود

کابل، شهر اصلی استفاده از ماین‌های مقناطیسی

بیشترین حملات تروریستی که در آن از ماین‌های مقناطیسی استفاده شده، در شهر کابل روی داده است. اگر چه سایر ولایت‌های کشور مانند پروان، بلخ، هرات، تخار و قندهار هم شاهد انفجار این نوع ماین‌ها بوده است.

مقامات پولیس کابل می‌گویند که در این مورد آمار دقیقی وجود ندارد.

موترهای نظامیان افغان، یکی از اهداف مورد استفاده این ماین‌ها اند. در یکی – دو سال اخیر، گروه‌های تروریستی در کنار نبردهای جبهه‌ای، حمله به نیروهای پولیس، اردو و امنیت ملی افغانستان در شهرها و بخصوص کابل را، با استفاده از این ماین‌ها انجام داده اند.

بر اساس گزارش‌ها، هدف قرار دادن برخی کارمندان دولتی از موارد استفاده این ماین‌ها، در شهر کابل بوده است.

گروه های تروریستی از این روش برای هدف قرار دادن نمایندگان مجلس افغانستان نیز استفاده کرده اند.

در ماه جوازی سال جاری خورشیدی، شیر ولی وردک عضو مجلس نمایندگان و برادر فاروق وردک، وزیر پیشین معارف افغانستان، در مقابل خانه‌اش در شهر کابل کشته شد.

آقای وردک چندی قبل توسط ماین مقناطیسی که کنار درب خانه اش جاسازی شده بود، کشته شد
آقای وردک چندی قبل توسط ماین مقناطیسی که کنار درب خانه اش جاسازی شده بود، کشته شد

او هنگامی که قصد خارج شدن از خانه اش را داشت، بر اثر انفجار ماین مقناطیسی که در میتر آب، جاسازی شده بود، هدف قرار گرفت.

غیرنظامیان نیز، از خطرات این نوع حملات دشمن در امان نبوده اند. بسیاری از شهروندان عادی کابل، در نتیجه انفجار ماین‌های مقناطیسی کار گذاشته شده توسط گروه‌های تروریستی، هدف قرار گرفته اند.

فریدون عبیدی رییس تحقیقات جنایی پولیس کابل هم، استفاده از ماین‌های مقناطیسی را یکی از شیوه های جدید گروه‌های تروریستی در افغانستان می داند و می گوید ” بخش‌های کشفی و استخباراتی پولیس کابل، به صورت جدی در این زمینه کار می‌کنند و تاکنون گروه‌های زیادی در این زمینه شناسایی و دستگیر شده اند.”

رییس تحقیقات جنایی کابل به خبرنامه می‌گوید که، تحقیقات پولیس کابل، برای شناسایی راه‌های انتقال این ماین‌ها و همچنین، گروه‌هایی که زمینه انتقال این ماین‌ها را به شهر کابل فراهم می‌کنند، همچنان به صورت جدی ادامه دارد.

ماین مقناطیسی، سلاح کم هزینه برای خصومت‌های شخصی

رییس تحقیقات جنایی کابل همچنین می گوید که، از ماین های مقناطیسی در خصومت های شخصی هم استفاده شده است.

kabul-police
مسوولان پولیس کابل می‌گویند که از این ماین‌ها برای خصومت های شخصی نیز استفاده می‌شود

به گفته او، تحقیقات ریاست جنایی پولیس کابل نشان می‌دهد که در برخی موارد از این ماین‌ها، در خصومت‌های شخصی استفاده شده است که مربوط به فعالیت‌های تروریستی نمی‌باشد.

آقای عبیدی با این حال می‌گوید که تلاش پولیس کابل برای کاهش نگرانی‌های مردم ادامه دارد تا، همه گروه‌هایی که در این زمینه دست دارند، شناسایی و نابود شوند.

به گفته او، دشمن از سهل انگاری رانندگان وسایل دولتی و نظامی استفاده کرده و با نصب این ماین‌ها در صدد ایجاد وحشت هستند.

رییس تحقیقات جنایی کابل، از مردم و رانندگان وسایل نظامی و دولتی می‌خواهد که بیشتر متوجه وسایل نقلیه شان باشند و موارد مشکوک را به پولیس گزارش دهند.

افزایش حملات داعش در کابل

گروه داعش، مسوولیت حمله انتحاری روز گذشته به موتر حامل کارمندان امنیت ملی افغانستان را به عهده گرفته است.

در این انفجار که صبح دیروز ( چهارشنبه 16 عقرب) در منطقه پل محمود خان کابل روی داد، نزدیک به 20 تن کشته و زخمی شدند.

نمای از موتر آسیب دیده در این انفجار دیروز در پل محمود خان کابل
نمای از موتر آسیب دیده در این انفجار دیروز در پل محمود خان کابل

ارگ ریاست جمهوری افغانستان پس  از حمله انتحاری روز گذشته، در اعلامیه‌ای گفت که ” گروه های تروریستی به خاطر ایجاد ترس و وحشت و مختل نمودن امنیت مردم افغانستان،  اماکن مقدس و عام المنفعه، مسافرین و فرزندان صادق کشور را که شب و روز برای تامین امنیت و  حفاظت مردم تلاش می‌کنند، هدف قرار می‌دهند.”

رییس جمهور افغانستان گفته است که گروه های تروریستی، از طریق جنایت و ایجاد وحشت، نمی توانند به اهداف شان برسند، زیرا نیروهای امنیتی این کشور، در مقابل شان ایستادگی خواهند کرد.

گروه داعش در سال‌های اخیر در افغانستان، دست به حملات مختلفی زده است. اما انجام حمله‌های انتحاری از این دست در پایتخت افغانستان، نگرانی‌ها در مورد تحرکات روز افزون این گروه، در این کشور را افزایش داده است.

این گروه در ماه‌های اخیر مسوولیت حمله انتحاری و تروریستی به تظاهرات جنبش روشنایی درکابل و همچنین، حمله به مراسم عزاداری شب عاشورا در زیارت سخی در کارته سخی کابل را نیز بر عهده گرفته بود. در این حملات ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

هر چند فعالیت‌های اصلی گروه داعش در ولایت شرقی ننگرهار است؛ اما به نظر می‌رسد این گروه در کنار گروه های دیگری تروریستی، پس از این تلاش خواهند کرد، کابل را نیز هدف اصلی حملات شان قرار دهد.

جنرال دوستم معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان درجریان رهبری یکی از نبردها در شمال افغانستان
جنرال دوستم معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان درجریان رهبری یکی از نبردها در شمال افغانستان

نگرانی مقامات از گسترش نفوذ داعش

در ماه های اخیر مقامات افغانستان هشدارهای تکان دهنده ای را در مورد نفوذ گروه داعش به افغانستان داده اند. جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری گفته بود که این گروه در نظر دارد تا بیش از 7000 تن از نیروهایش را در ولایت‌های بدخشان در شمال شرق و بادغیس در غرب این کشور مستقر نمایند.

آقای دوستم از “سازمان اطلاعات ارتش پاکستان” و همچنین “بخش هایی از نیروهای امنیتی و غیر نظامی” افغانستان به عنوان مجریان طرح استقرار داعش در شمال نام برده است.

ظاهر قدیر معاون اول مجلس نمایندگان هم، نسبت به خطر گسترش و نفوذ گروه داعش در افغانستان و بخصوص ولایت ننگرهار هشدار داده بود. او در یکی از جلسات مجلس افغانستان گفته بود که، برای مشورت با مردم محلی، در مورد مبارزه با گروه‌های تروریستی به ولایت ننگرهار سفر خواهد کرد.

از سوی  دیگر، مقامات وزارت دفاع افغانستان هم، در مورد برنامه گروه داعش برای ایجاد پایگاه‌هایی در این کشور هشدار داده بودند؛ اما افزوده اند که نیروهای امنیتی افغانستان به این گروه، اجازه حضور و نفوذ را نخواهند داد.

تصویری منتشرشده از داعش در ولایت ننگرهار افغانستان
تصویری منتشرشده از داعش در ولایت ننگرهار افغانستان

حضور جدی داعش در ولایت‌های ننگرهار و غور

ننگرهار در شرق و غور در غرب افغانستان، دو ولایتی هستند که تحرکات گروه داعش در آنها، رو به افزایش است.

در اوایل ماه عقرب، مقامات محلی در ولایت شرقی ننگرهار، از تحرکات دوباره‌ی گروه داعش در مناطقی از ولسوالی پچیراگام و اچین این ولایت خبر دادند.

عطاوالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار گفته است که نبرد در این ولسوالی زمانی آغاز شد که گروه داعش به چندین روستا در ولسوالی پچیرگام حمله کرده، با نیروهای خیزش مردمی در این مناطق درگیر شدند و خانه‌های مردم این محل را به آتش کشیدند.

پس از آن، برای چندین روز جنگ میان نیروهای دولتی و گروه داعش در این ولسوالی ادامه داشت. ولایت ننگرهار از گذشته نیز مورد توجه و تمرکز گروه داعش و احتمال مرکز اصلی این گروه در افغانستان می‌باشد.

در بهار ۱۳۹۴ خورشیدی،گزارش هایی از ظهور داعش در ولسوالی شینوار ننگرهار داده شد. این گروه سپس توانست در ولسوالی های اچین، سپین غر، نازیان و بتی کوت این ولایت، طالبان را شکست دهد و پرچم سیاهش را در این مناطق، بجای پرچم سفید گروه طالبان نصب کند.

مقامات آمریکایی نیز در گذشته هشدار داده بودند که داعش در نظر دارد تا از ولایت ننگرهار به عنوان پایگاه منطقه‌ای شان در ایالت خراسان گروه داعش استفاده کند. دو سال پیش جنرال جان کمپل فرمانده کل نیروهای امریکایی و ناتو از خطر حضور داعش در افغانستان هشدار داده بود. او در یک گفتگو با آسوشیتد پرس گفته بود که داعش تلاش دارد، ولایت ننگرهار را به پایگاه منطقه‌ای خود تبدیل کند.

تصویری منتشر شده از اجساد غیر نظامیان که در غور توسط گروهی موسوم به داعش تیرباران شدند
تصویری منتشر شده از اجساد غیر نظامیان که در غور توسط گروهی موسوم به داعش تیرباران شدند

ولایت غور درغرب افغانستان نیز، اخیرا شاهد تحرکات افراد وابسته به گروه داعش بوده است. در اوایل ماه جاری خورشیدی، افراد وابسته به این گروه، دهها غیر نظامی را که در میان شان نوجوانان نیز شامل بودند، ابتدا به گروگان گرفته و سپس همه شان را کشتند.

کشته شدن این غیرنظامیان که همه کشاورز و چوپان بودند، نگرانی‌ها از گسترش فعالیت این گروه تروریستی را در میان مردم افغانستان افزایش داد.

تروریزم دشمن مردم افغانستان

مقامات وزارت داخله افغانستان، گروه داعش را در کنار طالبان، القاعده و شبکه حقانی، گروه هایی تروریستی می‌داند که، تمام شان دشمن مردم افغانستان هستند و نمی‌توان بین آنها تفکیک قایل شد.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله این کشور در گفتگو با خبرنامه، داعش را تنها نامی تازه می‌داند که با سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان ارتباط دارد.

به گفته او، سرکوب داعش در ولایت ننگرهار بخشی از تلاش‌های دولت افغانستان برای نابودی این گروه است.

آقای صدیقی از داعش به عنوان دشمن مردم افغانستان یاد می‌کند و می‌گوید که، تمام فعالیت‌های پولیس افغانستان برای مبارزه و از بین بردن گروه‌های تروریستی از جمله داعش متمرکز است.

توافق نامه صلح حزب اسلامی و حکومت از امروز به بعد اجرایی شد

صلح آرزوی دست نیافتنی

دولت افغانستان از سال های قبل همواره در صدد صلح با گروه های مخالف بوده است. ایجاد شورای عالی صلح در افغانستان نیز، اساسا به منظور پیشبرد گفتگوهای صلح با گروه های مسلح مخالفی همچون حزب اسلامی و طالبان شکل گرفت.

اگر چه اخیرا دولت توانسته است، با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار برای صلح به توافق برسد؛ اما تلاش‌های دولت برای متقاعد کردن گروه طالبان برای ترک جنگ و صلح با دولت افغانستان، تاکنون نتیجه ای نداشته است.

افراد طالبان سال‌هاست با حکومت افغانستان در جنگ اند. بیشتر خسارات را این گروه به دولت و غیر نظامیان وارد کرده اند. حتا زیر ساخت‌های اقتصادی مانند جاده ها، پل‌ها،کلینک و در مواردی زیاد مکاتب و مساجد نیز از حملات این گروه در امان نمانده اند.

در حالیکه تلاش‌های بی نتیجه دولت افغانستان همچنان برای گفتگو با گروه‌های تروریستی وابسته به طالبان، برای رسیدن به صلح ادامه دارد، گسترش روز افزون گروه داعش در افغانستان، اکنون نگرانی و تهدید تازه‌ای است که امیدها برای پایان جنگ در افغانستان را کمرنگ تر از قبل کرده است.

اکنون سوال اساسی این است که اگر حتا حکومت افغانستان موفق شود، گروه طالبان را به میز گفتگو بکشاند و  این تلاش‌ها نتیجه نیز بدهد، با گروه های تازه ظهور کرده مانند داعش و یا جان گرفتن دوباره گروه القاعده چگونه کنار خواهد آمد ؟

شاید این پاسخ ابتدایی یک بخشی از این سوال باشد، که سناریوی جنگ در افغانستان، به این زودی به آخر نخواهد رسید و صلح همچنان برای مردم این کشور، آرزویی دست نیافتنی باقی خواهد ماند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان