فهرست سیاه؛ از برداشتن تحریم‌ها بر حکمتیار تا 30 گروه تروریستی فعال در افغانستان

ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است که، هیاتی از سوی کمیته تحریم های سازمان ملل متحد، برای بررسی و همکاری در حذف نام گلبدین حکمتیار از فهرست سیاه، به کابل سفر کرده است.

حساب کاربری فیس بوک منتسب به حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان گزارش داده که این هئیت به منظورگفتگو برای برداشتن تحریم های این سازمان بر گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی است که مدتی قبل توافق نامه صلح با دولت افغانستان را امضا کرده به کابل آمده است.

حدود یک ماه قبل توافق نامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به امضا رسید.

طبق این توافق نامه، رفع تحریم های سازمان ملل، از گلبدین حکمتیار و دیگر رهبران این حزب که سالها در مخالفت با دولت افغانستان جنگیده است، از تعهدات دولت افغانستان است.

چندی پیش امین کریم، رییس هیات حزب اسلامی که با جانب حکومت افغانستان، گفتگوهای صلح را آغاز کرده بود، از سفر یک هیات سازمان ملل به کابل برای رفع تحریم های این حزب و رهبرش خبر داده بود.

هیات
هیات سازمان ملل متحد در جریان گفت‌وگو با حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان

صلح با حزب اسلامی، اضافه شدن نام ملا هیبت الله رهبر طالبان به فهرست سیاه سازمان ملل، گروه های تروریستی و منابع تمویل آنان، از موضوعات دیگر مورد بحث در دیدار رییس جمهور افغانستان با هیات سازمان ملل، در روز گذشته بوده است.

صلح با حزب اسلامی

رییس جمهور افغانستان در دیدار با هئیت سازمان ملل، در مورد توافق صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، بر پایبندی حکومت افغانستان به توافق نامه صلح با حزب اسلامی تاکید کرده و از هیات سازمان ملل نیز، خواهان همکاری در این زمینه شده است.

اشرف غنی گفته است که ” ما خواهان برقراری صلح پایدار در کشور می باشیم.”

ملا هیبت الله رهبر کنونی طالبان
ملا هیبت الله رهبر کنونی طالبان

اضافه شدن ملا هیبت الله در لیست تحریم ها

ریاست جمهوری افغانستان از سازمان ملل خواسته است که، نام ملا هیبت الله رهبر طالبان در فهرست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل قرار گیرد.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در دیداری که روز گذشته، با هیئت کمیته تحریم های سازمان ملل متحد در ارگ ریاست جمهوری داشته، این درخواست را مطرح کرده است.

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری به نقل از رییس جمهور آمده است ” ما خواهان درج اسامی تروریستان به شمول ملا هیبت الله رهبر طالبان، در فهرست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد می باشیم.”

رییس جمهور اشرف غنی همچنین در این دیدار، بر مبارزه مداوم علیه تروریزم تاکید کرده و از ملل متحد خواسته است که، تروریزم را به عنوان تهدیدی میان مدت و دراز مدت بشناسند.

30 گروه تروریستی فعال در افغانستان و منطقه

رییس جمهور در دیدار با  گیرارد وان بوهیمن که ریاست این هیات سازمان ملل را بر عهده داشته، از فعالیت نزدیک به 30 گروه تروریستی در افغانستان و منطقه خبر داده است.

گیرارد وان بوهیمن، ریس این هیات سازمان ملل
گیرارد وان بوهیمن، ریس این هیات سازمان ملل

آقای  غنی گفته است ” در حال حاضر در حدود 30 گروه تروریستی در افغانستان و منطقه فعال هستند که برای کشورهای منطقه و جهان، تهدیدی جدی را متوجه ساخته اند که، برای مبارزه با این پدیده، یک استراتژی و برنامه میان مدت ضرورت است.”

اشرف غنی جنگ در افغانستان را مغلق دانسته و گفته است که این یک جنگ داخلی نیست بل که ابعاد مختلفی دارد.

او همچنین در این دیدار، به کشورهایی که از گروه های تروریستی حمایت می کنند اشاره کرده و گفته است که “باید در مقابل بعضی کشورها که به دادن پناهگاه های امن به تروریستان و تجهیز آنان مبادرت می ورزند، موقفی واضح اتخاذ گردد.”

هیات سازمان ملل نیز در مقابل، از آمادگی این سازمان برای ” برای خشکانیدن منابع تمویل تروریزم” خبر داده است.

رییس جمهور افغانستان عمده ترین منبع تمویل تروریستان را مواد مخدر می‌داند / پاپیسیک

منابع تمویل تروریستان

رییس جمهور اشرف غنی، از مواد مخدر و استخراج غیرقانونی معادن افغانستان به عنوان دو منبع عمده، برای تمویل گروه های ترویستی نام برده و خواهان همکاری های بین المللی در این زمینه شده است.

رییس جمهور افغانستان گفته است “عمده ترین منبع تمویل تروریستان، مواد مخدر می باشد، باید تمام مراحل کشت، تولید، قاچاق و فروش آن در نظر گرفته شود و در این راستا، خواهان گفتگو های بین المللی می باشیم تا مانع تمویل تروریستان از این طریق گردیم.”

او همچنین گفته است که دولت وحدت ملی، در مدت دو سال گذشته قرارداد های جدید در زمینه معادن افغانستان را متوقف کرده است تا، ابتدا سیستم و ظرفیت مدیریت معادن این کشور ایجاد گردد.

هیات کمیته سازمان ملل متحد نیز، از تمرکز این سازمان بر مواد مخدر، به عنوان یکی از منابع تمویل تروریستان خبر داده و گفته است که ” مشکل مواد مخدر که، بزرگترین منبع تمویل تروریستان است، تنها در افغانستان نیست و ما در محدوده صلاحیت های خویش در این راستا آماده همکاری می باشیم.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *