سرمایه‌گذاری 800میلیون دالری سکتور خصوصی در بخش انرژی افغانستان

 مقام‌های وزارت انرژی و اب افغانستان می‌‎گویند که این وزارت توانسته است در یک سال گذشته، بیش از 800 میلیون دالر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در بخش انرژی و آب افغانستان جذب کند.

امان الله غالب، معین وزارت انرژی و آب افغانستان، به خبرنامه گفت که این سرمایه‌گذاری ها شامل 252 میلیون دالر سرمایه‌گذاری شرکت گروپ برق بیات روی گاز شبرغان، 200 میلیون دالر سرمایه‌گذاری شرکت «هفتاد وهفت» بالای بند کجکی، 300 میلیون دالر سرمایه‌گذاری «الکوزی گروپ» روی سروبی دوم و 75 میلیون دالر سرمایه‌گذاری «غضنفر گروپ» بالای گاز شبرغان می‌شود.

قرارداد با شرکت بیات در ارگ به امضا رسید

سرمایه‌گذاری شرکت بیات

بر اساس قرارداد که میان وزارت انرژی و آب افغانستان و شرکت برق بیات در ماه میزان سال جاری در ارگ ریاست جمهوری به امضا رسید، این شرکت برای سرمایه‌گذاری روی گاز شبرغان برای تولید برق اعلام آمادگی کرد.

قرار است این شرکت خصوصی از گاز شبرغان، ۱۹۲ میگاوات برق با هزینه ۲۵۲ میلیون دالر در سه فاز تولید کند. مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که در فاز اول ۵۰ میگاوات برق، در فاز دوم ۱۰۰ میگاوات برق و سرانجام در فاز سوم تولید برق از این گاز به ۱۹۲ میگاوات برق خواهد رسید.

احسان الله بیات رییس بنیاد بیات، در برنامه‌ی امضای این قرارداد در ارگ ریاست جمهوری افغانستان گفت که از درک تولید این برق، سالانه حدود ۹۰۰ میلیون افغانی عواید به بودجه افغانستان اضافه خواهد شد.

سخنرانی وزیر انرژی و آب افغانستان در برنامه امضای قرارداد با شرکت 77

سرمایه‌گذاری شرکت هفتاد وهفت

قرارداد بخش دوم بند کجکی میان وزارت انرژی و آب افغانستان و شرکت خصوصی بین المللی «هفتاد و هفت» در ماه میزان سال جاری در ارگ ریاست جمهوری افغانستان امضا شد.

مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که با تکمیل شدن بخش دوم، ظرفیت ذخیره سازی این بند به ۲ میلیارد و ۳۴ میلیون متر معکب خواهد رسید.

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب افغانستان در برنامه امضای این تفاهم‌نامه گفت که با پایان کار بخش دوم این بند، ظرفیت تولیدی آن به بیش از ۱۵۰ میگاوات برق می‌رسد. آقای عثمانی گفت که در کنار تولید برق، این بند باعث می‌شود که ۱۰۰ هزار هکتار زمین را آبیاری کند.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان در جریان تشریح قرار داد با الکوزی گروپ

سرمایه‌گذاری الکوزی گروپ

الکوزی گروپ یکی از شرکت‌های افغان، ۳۰۰ میلیون دالر را روی بند سروبی سرمایه گذاری کرده است. وزارت انرژی و آب افغانستان اعلام کرده است که کار سروبی دوم توسط این شرکت به زودی آغاز می‌شود.

امان الله غالب، معین وزارت انرژی و آب افغانستان در گفتگو با خبرنامه ابراز داشت که با سرمایه‌گذاری روی این پروژه، حدود ۱۸۰ میگاوات برق در افغانستان تولید خواهد شد.

وزیر انرژی و آب افغانستان همراه با نماینده غضنفر گروپ حین امضای قرارداد

سرمایه‌گذاری غضنفر گروپ

قرارداد ۵۰ میگاوات برق میان وزارت انرژی و آب افغانستان و شرکت خصوصی غضنفر گروپ در اول ماه میزان سال جاری در کاخ سپیدار افغانستان به امضا رسید. مقامات وزارت انرژی و آب افغانستان گفته اند که برق که از گاز شبرغان به دست خواهد آمد، تا دوسال آینده در اختیار وزارت انرژی افغانستان قرار خواهد گرفت.

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب افغانستان در این برنامه امضای این قرارداد گفت که این پروژه نتیجه کار مشترک هفت ارگان بوده است و به گفته او، این موضوع بیانگر هماهنگی جدی میان نهاد های خصوصی و دولتی می باشد. در این پروژه، وزارت معادن و پترولیم، شرکت برشنا، آی اف پی از بانک جهانی، و شرکت افغان گروپ حضور دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *